Reisverslag Italie, Vipiteno 2011, door Koen Gijsbers

20-10-2011

Reisverslag Vipiteno – Italië

Inleiding

Twee jaar geleden ben ik met Flow reizen in de Tiroler Alpen geweest. Dit was een enorm succes. Mede daarom heb ik besloten om nog een keer terug te gaan naar Tirol. Dit jaar zitten we wat zuidelijker, in het Italiaanse Vipiteno. Ik ben heel benieuwd hoe het zal zijn. De reis duurt van 24 juli tot en met 4 augustus.

Zondag 24 juli 2011

Nadat ik vannacht bij Judith en Dick, in Leusden geslapen had, zijn we vanmorgen rond half 9 naar Utrecht gereden. Daar stonden twee minibusjes klaar. Toen ik mijn bagage in het busje gezet had en Judith en Dick uitgezwaaid had, zijn we vertrokken. We reden eerst naar Eindhoven om daar nog een paar reizigers op te halen. Daarna stopten we bij de grens. Onze bagage werd daar overgeladen in andere busjes. Ook namen Jeroen, Jorien en Nicole  het rijden over. De reis verliep voorspoedig, ondanks dat we een paar keer in de file kwamen. Rond half 7 stopten we bij een McDonalds om daar te eten. Na het eten reden we door naar Ingolstadt om daar onze eerste nacht door te brengen. In het hotel werden de kamers ingedeeld en kregen we nog wat mededelingen. Daarna ging iedereen naar de kamers.

Maandag 25 juli 2011

We zijn vanmorgen na het ontbijt uit Ingolstadt vertrokken om de reis voort te zetten. Onderweg hebben we nauwelijks oponthoud gehad. We hebben één keer in de file gestaan door een aanrijding. Bij de grens met Oostenrijk hebben we een koffiestop gemaakt. Daarna konden we in één keer doorrijden naar onze eindbestemming in Vipiteno.  Rond half 2 zijn we daar aangekomen. We hebben eerst met elkaar geluncht. Daarna zijn de kamers ingedeeld. Ik deel een kamer met Sietse. ’s Middags hebben we nog wat gewandeld in de omgeving van het hotel. De omgeving is prachtig en ook ons hotel is uitstekend. Dus het wordt vast een prinsheerlijke vakantie.

Dinsdag 26 juli 2011

Na het ontbijt zijn we vanmorgen naar het dorp gegaan. Er zijn daar veel winkeltjes en terrasjes. Iedereen kon op eigen gelegenheid het dorp bekijken. Ik heb in een winkeltje wat ansichtkaarten gekocht. ’s Middags zijn we wezen wandelen bij Gilffenklammn. Daar heb je prachtige watervallen. De route ging bergopwaarts, over mooie houten bruggetjes. Op de top hebben we op een terras gezeten en wat gedronken. Vervolgens liepen we langs de zelfde route weer terug naar het beginpunt. Enkele deelnemers konden niet meer en zijn met het busje terug gegaan. Vanavond horen we wat we verder gaan doen tijdens deze reis en dan hebben we ook nog een spelletjesavond.

Woensdag 27 juli 2011

Vandaag was een keuzedag. Je kon naar een burcht en een museum gaan, maar je mocht ook op een mountainbike fietsen. Ik heb voor dat laatste gekozen, omdat ik heel erg van uitdaging houd. Ook heb ik al twee keer eerder op een mountainbike gereden en dat vond ik toen heel erg leuk. Er werd in twee groepen gereden. Mijn groep was ’s morgens vrij. Ik heb toen mijn kaarten geschreven, zodat die ook de deur uit kunnen. Na de lunch zou mijn groep gaan mountainbiken. De rit dreigde echter niet door te gaan, want nadat we eerst wat geoefend hadden, ging het regenen en onweren. Toen zijn we terug naar het hotel gegaan. Daar ben ik een brief gaan schrijven. Een uur later hebben we opnieuw een poging gewaagd. Dit keer wel met succes. Het was een pittige tocht. We gingen meteen een hoge berg op . Alleen Jeroen en ik slaagden er in om fietsend boven te komen. Nicole, Esther Molendijks en Anita zijn halverwege afgestapt en gaan lopen. Eenmaal boven zijn we ook weer naar beneden gereden om daarna nog een paar heuvels te pakken. Al met al was het een spectaculaire tocht, maar je krijgt er wel honger van. Daarom staat er vanavond een flinke varkenspoot op het menu. Na het avondeten gaan we nog naar het stadje toe. Er spelen daar diverse bandjes en ook de terrassen zijn verlicht.

Donderdag 28 juli 2011

Eigenlijk zouden we vandaag gaan winkelen in Vipiteno en ’s middags gaan zwemmen in een meer. Echter het weer wilde er niet aan meewerken: Het was bewolkt en frisjes. Daarom zijn we na het ontbijt naar Innsbruck gereden. Innsbruck is een mooie stad met veel winkels en bezienswaardigheden. ’s Morgens heb ik met Anita en Esther Molendijks gewinkeld. Ik heb voor me zelf een cd met Tiroler muziek gekocht. Dit soort muziek hoorde ik gisteren ook in Vipiteno. ’s Middags hebben we bij een monument pizza gegeten. Daarna ben ik met de begeleiding en een paar deelnemers bezienswaardigheden gaan bekijken. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gereden naar het hotel, waar we rond 5 uur aan kwamen. Het duurt nog even voor we aan tafel gaan. Daarom ga ik nu eerst mijn verslag schrijven.

Vrijdag 29 juli 2011

Het was vandaag een gevulde dag. In de morgen zijn we wezen raften. Het was een mooie tocht. In een grote rubberboot voeren we stroomafwaarts. Soms was de stroming zelfs zo wild dat ik in de boot terecht kwam. Soms sloeg er ook el eens iemand over boord (gelukkig niet in onze boot). Onderweg kwamen we ook nog in een watergevecht terecht en één keer werd Jorien bijna uit de boot getrokken door Jeroen. Toen we bij de aanlegplaats aankwamen, werden we terug gebracht naar het beginpunt, zodat we ons daar weer konden omkleden. Daarna zijn we terug naar het hotel gereden. Onderweg hebben we een lunchstop gehouden. In het hotel mocht iedereen vanmiddag gebruik maken van de sauna. Je hebt er verschillende saunacabines. Ook is er een dompelbad en een relaxgedeelte. Ik heb heel erg genoten. Vanavond gaan we nog naar een disco toe.

Zaterdag 30 juli 2011

We kwamen vannacht pas om half 2 (sommigen zelfs pas half 3) terug bij het hotel. Daarom hebben we het vanmorgen rustig aan gedaan. Iedereen heeft eerst uitgeslapen en om 11 uur hebben met elkaar uitgebreid gebruncht. Na de brunch zijn we met de busjes naar een mijn gereden. In de mijn werd vroeger koper, zilver, lood en cadmium gewonnen. Tegenwoordig is deze alleen nog open voor bezichtiging. Een  Engelssprekende gids heeft ons er rondgeleid en alles verteld over hoe de stoffen gewonnen en vervoerd werden.  Ook werden we door de mijngang rondgeleid en kregen we alles te weten over het werk van de mijnwerker. Overigens was het geen prettig beroep. Je werkte acht uur per dag in lawaai, hitte, stof en onder de grond. Gehoorbescherming had je toen nog niet, dus na 2 a 3 jaar was je stokdoof. Ook werd je als mijnwerker niet oud (± 35 jaar). ’s Avonds hadden we een uitgebreid diner met allerlei kleine hapjes als voorgerecht. Het tussengerecht en hoofdgerecht waren respectievelijk macaroni en Italiaans vlees. Als toetje hadden we citroenkwark. Na het eten zijn we naar een Tiroler avond geweest in een dorpje vlakbij Vipiteno. Er speelden diverse bands en er was ook gelegenheid om te dansen.

Zondag 31 juli 2011

Vandaag zijn we na het ontbijt naar de Dolomieten geweest. Er zijn daar hele hoge bergen (tot maar liefst 3000 meter hoog). Ook zie je er prachtige rotsen en hier en daar ligt zelfs sneeuw op de bergen. We hebben een prachtige safaritocht gemaakt. Onderweg hebben we nog een koffiestop en een lunchstop gemaakt. Ook stopten we geregeld om foto’s te kunnen maken. Aan het eind van de middag kwamen we weer in het hotel. Iedereen kon iets voor zich zelf gaan doen. Vanavond gaan we nog kijken wat we gaan doen.

Maandag 1 augustus 2011

We zijn vanmorgen met een kabelbaan een berg opgevaren. Vervolgens hebben we een mooie bergwandeling gemaakt. Tijdens de tocht had je heel mooi uitzicht. Bij een bergweide stopten we om te lunchen. We hadden bij het hotel lunchpakketten gemaakt met belegde boterhammen, appels en pakjes sap. Iedereen liet het zich goed smaken. Na de lunch is een groep terug gelopen naar de kabelbaan. Wij zijn doorgelopen richting Kuhhalm. Vlak voor de Kuhhalm zijn we nog een berg opgeklommen, waar we halverwege een stop gemaakt hebben om van het mooie uitzicht te genieten. Daarna zijn we teruggelopen. Bij de kabelbaan hebben we eerst nog wat gedronken, voor dat we weer naar beneden gingen. Intussen zitten we weer in het hotel. Vanavond hebben geen activiteit.

Dinsdag 2 augustus 2011

Dit is onze laatste dag in Italië. Deze laatste dag was voor mij ook een bijzondere dag. We zijn met de busjes naar Fleres gereden. Daar heb je mooie touwbrugparcoursen. De parcoursen bevinden zich op 3 hoogtes: 1,50 meter, 6 meter en 12 meter. Iedereen begon op 1,50 meter om te kunnen oefenen. Daarna begon het echte werk op 6 meter hoogte. Er kon overigens niets gebeuren, want je zat met een gordel en twee touwen vast aan een staaldraad. De parcoursen bestonden uit verschillende onderdelen. Soms waren het (losse) balken, soms echte touwbruggen en er waren ook smalle koorden. Als je op 6 meter hoogte geweest was, mocht je, als je durfde, ook nog de 12 meter proberen. Alleen Anita, Roy, Sietse en Jeroen durfden dit aan. De anderen hebben het bij 6 meter gehouden. Op de terugweg zijn we eerst bij een supermarkt geweest om inkopen te doen voor de lunch en de terugreis. Daarna hebben we geluncht op een plek bij een riviertje. Na de lunch konden de liefhebbers nog een keer naar het stadje om souvenirs te kopen. Ik zelf ben met nog een aantal deelnemers terug naar het hotel gegaan. Daar heb ik toen mijn tas gepakt. Morgen zit het er weer op. Dan reizen we in twee dagen weer naar Nederland. Maar vanavond denk ik hier nog niet aan. Eerst hebben we nog een gezellige avond met een pizzafestijn en daarna hebben we nog een kampvuur. Bij het kampvuur zal ik ook mijn toespraak houden.

Woensdag 3 augustus 2011

Zo als ik gisteren al vertelde, zijn we vandaag aan de terugreis begonnen. Vanmorgen hebben we nog één keer met elkaar ontbeten. Daarna hebben we de koffers in de busjes geladen en toen zijn we op weg gegaan. De reis verliep voorspoedig. Onderweg hebben we nog twee tussenstops gemaakt. Rond 5 uur kwamen we aan bij ons hotel in Mannheim. Daar werden eerst de kamers ingedeeld. Daarna zijn we wezen eten bij McDonalds. Toen we weer terug kwamen, was er nog de gelegenheid om spelletjes te doen.

Donderdag 4 augustus 2011

Ons hotel in Mannheim heeft kleine kamers, zonder douches en toiletten. Ook staat het hotel midden op een industrieterrein. Dat maakt de sfeer zo troosteloos, dat we ons ontbijt beperkt hebben tot een kopje koffie. Rond 9 uur zijn we vertrokken (Flow Reizen: Dit hotel is intussen vervangen door een beter hotel! Hierover kun je meer lezen in de nieuwsbrief bij het Flownieuws). Na ongeveer een uur rijden, stopten we bij een tankstation om daar uitgebreid te ontbijten. Na het ontbijt zijn we in één keer door gereden naar de Duits-Nederlandse grens. Daar werden de koffers weer in de andere busjes geladen. Ook namen we afscheid van Jeroen en Jorien. Ik heb hen uitvoerig bedankt en gezegd dat ik het gezellig vond met hen op vakantie. De chauffeurs namen het rijden weer over. Nicole bleef wel bij ons om ons op de juiste plaats te brengen. Rond 5 uur arriveerden we in Utrecht. Ik ben daar afgehaald door Judith en Mathijs. We zijn eerst wat wezen eten in de binnenstad. Natuurlijk heb aan tafel uitvoerig verteld hoe het geweest is. Na het eten ben ik op de trein naar Assen gestapt. Als ik onderweg geen vertraging op loop, verwacht ik rond half 11 vanavond weer thuis te zijn.

Slotwoord

Ook dit jaar kan ik weer terug kijken op een zeer geslaagde vakantie. Het absolute hoogtepunt was voor mij het touwbruggenparcours. Ook het raften en de bergwandeling was heel erg leuk. Daarnaast waren de excursies ook fantastisch. Volgend jaar ga ik zeker weer een reis boeken bij Flow Reizen, maar voor dat het zo ver is, ga ik mij natuurlijk eerst focussen op de reünie, welke plaats zal vinden op 5 november in Arnhem.