Reisverslag Hemsedal, Noorwegen - David Zilversmit en Margje van Zanten

01-11-2011

Vakantie Noorwegen Hemsedal

Het was vandaag vroeg opstaan, om half 7 ontbijten, om kwart voor 8 de bus naar Utrecht.
Om half 9 kwam David met Anne, de andere deelnemers waren ook op tijd.
Om kwart voor 9 kwamen de busjes, we gingen de tassen inladen, om 9 uur vertrokken we.
Eerst reden we nog verkeerd, maar David en ik wezen de weg naar de snelweg. Later hebben we een pauze gehad. Wat drinken en kennis maken met de rest van de deelnemers. Het klikte tussen Anne en Elise. Ze vertelde dat ze uit Woerden kwamen en ik zei, dan kennen jullie mij broer John!

In Kiel reden we naar de boot van Stenaline. Daar waren we om 17 uur en om 17.30 uur, na het inchecken, mochten we op de boot .We parkeren de busjes in de garage en wij liepen naar boven. Later hebben we de hutten ingedeeld, ik sliep met David en Hans.
Ik was niet lekker, weinig  gegeten. David at lekker spaghetti en ik had een klein stukje schnitsel. De rest kreeg Jan, ik was ook heel duizelig.
Na het eten gingen we naar het dek, en even later ging het veel beter. We zijn nog naar de bar geweest om wat te drinken, daar was een zangeres,
En toen op tijd naar de hut want ik was erg moe, David ook wel.

Vrijdag  de tweede dag
David had de wekker gezet om 06.30 uur. Er werd ook omgeroepen door de balie medewerker.
Die vertelde waar we waren en dat de ontbijtafdeling open ging.
David ging douchen en ik bleef nog even liggen. Ik maakte zachtjes Hans wakker en later gingen we ontbijten. Ik was weer helemaal de oude en ik had ook erg trek.
Om 9.45 kwamen we in de haven van Gotenborg. Snel naar de hut toe om onze spullen te halen en daarna naar de busjes. Om 10.00  instappen en we zijn weggereden.
Wij zaten in het tweede busje bij Nienke, Diana, Rene,Anita Peter,Jan Jelmer,David en Ik.
In busje 1 zaten Bas begeleider/Anne Joke Begeleidster,Hans Elise, Anne,Sebastiaan,Jos, Noisa en Pascal.
We moesten naar het plaatsje Drammen,zijn
Om 18.30 kwamen we bij de vakantieappartementen aan.
David zit met dames in de huisjes: Anne, Elise, Anita, Diana, Margje en David.
Anne en Elise zijn vriendinnen  van elkaar.
We hebben de kamers ingedeeld, David ik  slapen in de grote kamer. We hebben uitzicht op de bergen en er hangt een nevel over de bergen, dat is echt mooi om te zien.
'S avonds kregen we tomatensoep en daarna aten we nasi met kroepoek. Na het eten gingen we naar ons eigen huisje, wat relaxen en drinken en kletsen.

De derde dag  in Noorwegen Hemsedal,  Zaterdag
We mochten uitslapen en om 9.30 gingen we ontbijten. We gingen deze ochtend wandelen en watervallen bekijken. Daarna liepen we over een houten brug, die was eng, vond ik. Iedereen ging foto’s maken van de waterval en de brug. Het was een supertocht. Later liepen wij naar het dorp.We gingen naar een souvenirsshop.  David en ik hebben niks gekocht.We waren wel nat, vooral de schoenen en de broeken door al die plassen en door de regen. Daarna zijn we terug gegaan naar de huisjes
Daar konden we relaxen en schone kleren aan doen.
Om 18.30 gingen we eten bij Anne Joke, Bas en Nienke, het was er heel gezellig. We aten wrap met gehakt en groente. Na het eten gingen we terug naar ons huisje.
David en Elise gingen een Quiz doen enAnne had een I pod  met liedjes ze gingen de begintunes opnoemen. Ik ging een dagboek schrijven. Er werd dus veel lol gemaakt.

Zondag Noorwegen
Vanmorgen heerlijk uitgeslapen, tot half 9. Om 9 uur gingen we ontbijten. Om 10.15 moesten we klaar staan, want we hadden vandaag een tour met de busjes op het programma staan. We gingen Fjorden, watervallen en meertjes bekijken. Op sommige bergen lag zelfs sneeuw en we reden door vele tunnels. Het was vandaag bus in, bus  uit, en ik heb veel foto’s gemaakt. In de huisjes hebben pizza’s gemaakt. We hebben lang na getafeld en verder was het relaxed en we hebben spelletjes gedaan. Ik heb gekeken.

Maandag,  Noorwegen Hemsedal
Vanmorgen heerlijk uitgeslapen tot 9 uur, we gingen in ons pyjama ontbijten en na het eten gingen we ons aankleden,
Vandaag gingen we naar een historisch openluchtmuseum, dat was erg interessant. Ook de weg erheen was indrukwekkend, ook al was ie erg stijl, soms.
We zagen hoe de mensen vroeger leefde en we konden in de schuren kijken. Er was een opslag voor het vlees, koeienstallen, paardenstallen, opslag voor het materiaal en het gereedschap om te maaien, en er was een hooiopslag. We zagen hoe ze vroeger met 18 personen in een erg klein huisje moesten leven.
Die avond aten we penne (pasta) met zalm, broccoli, champignons en crème freche. Na het eten gezellig zitten kletsen en een dvd gekeken op mijn portable van Frans Bauer.

Dinsdag  26-7-2011
Om 09.30 uur vertrokken we met de busjes naar het dorp. Daar moesten we wachten op de gids. We gingen namelijk een tocht door de bergen maken.
Het was een spannende tocht met steile hellingen en veel watervallen. David was met de snelle groep mee en ik liep wat rustiger. Bij een meertje hebben we gelunchd en toen kwam de andere groep. Ik was best moe en ik was door mijn enkel gegaan. Ik was blij dat ik weer bij de busjes was!'S avonds gingen we zelf koken. Hutspot met appel en worst. David kreeg vissticks. Anna en ik gingen de sauna in.

Woensdag  27-7-2011
Voordat we op de boot gingen werd een foto gemaakt en die kon je dan kopen na de boottocht. We gingen dus een tocht maken met een speedboot, door de fjorden. Echt prachtig, maar wel met veel wind, David zat in de eerste boot en ik in de 2de. Soms werd er een wedstrijd gedaan en dat ging erg hard.We hebben veel bergen gezien, watervallen en een klein huisje boven op de berg, dat bleek een hotel van een Amerikaan te zijn. Je kon daar alleen lopend komen. We hebben verder een waterval van 600 meter gezien! Ook was er een dorp waar meer geiten/schapen woonden dan mensen! Deze geiten en schapen kunnen rotsklimmen . S middags gingen we naar een souvenirswinkel en ik heb een ansichtkaart gekocht voor Anita, mijn vriendin. Ik heb David geholpen met het uitzoeken van een pet en een shirt met de juiste maat. David heeft ook nog een mok gekocht en ik heb oom allerlei souvenirs gekocht,
Aan het einde van deze dag was ik best moe en k heb ook geslapen in het busje. We hebben door de langste tunnel van de wereld gereden, die was 24 kilometer! 'S avonds aten we friet met bieten en bonen. Het was super lekker en we hebben het verder rustig gehouden, want we waren erg moe.

Donderdag  28-7-2011
Het was een vrije dag en daarom gingen we ons pas om 13.00 uur allemaal eerst even douchen en aankleden en daarna gingen we heerlijk relaxen.
Om 18.30 gingen we lasagne eten. 'S avonds  om 20.00 uur stapten we in de busjes. We gingen Elanden spotten .Uiteindelijk hebben we helaas geen Elanden gezien. Ze hadden vast geen zin vandaag! We hebben wel veel foto’s gemaakt.

Vrijdag 29-7-2011
Vandaag gingen we kanovaren. Dat deden we in groepjes en in ieder groepje zat een begeleider. Als je niet ging varen, dan kon je mee naar de kinderboerderij. Dat was ook erg leuk want er liepen jonge dieren rond, zoals geitjes en een jong kalfje. ik zat met Bas, Anne, Elise en David in een kano. Het kajakken lukte mij het in het begin niet, ik had erg veel moeite om vooruit komen. Je moet goed opletten en samenwerken. Ik werd daarom erg chagerijnig. Na het kanovaren gingen we lekker zonnebaden in de boot, die lag vast. Bas ging zwemmen.

Zaterdag 30-7 -2011
Om 08.00 opstaan, 09.00 uur ontbijten en na het ontbijten was het tijd om tassen in te pakken,
Toen kwam Bas ons halen, want we gingen naar een stoeltjeslift. Eerst moesten wij omhoog  klauteren. Boven op de heuvels lag een mooie wandelroute. Na het wandelen zijn we wat gaan drinken en hebben we wat lekkers gegeten. Daarna zijn we terug naar de appartementen gereden en hebben we verder onze tassen ingepakt. Wij hadden een souvenirtje gekocht voor de begeleiding om ze te bedanken voor deze supergezellige tijd.We hebben echt genoten!

'S avonds gingen we ons verzamelen bij het huisje van de begeleiding. Er werd gezegd dat we een trui en een jas mee moesten nemen. We reden naar een mooie plek waar we gingen barbecuën. Dat was erg lekker, behalve de gepofte aardappels, die waren wat verbrand, iets te lang op het vuur gelegen, maar we hadden heerlijke salade gemaakt en de soep was ook erg lekker.

Zondag 31-7-2011
De dag van vertrek. Het was vandaag erg vroeg opstaan. We moesten al om 06.30 opstaan (gaap,  gaap).We gingen ontbijten in het huisje van de begeleiding.
Na het ontbijt gingen we de laatste spullen inpakken en het appartement opruimen. Nog een keer alles checken en dan de deur afsluiten. Het is weer een lange rijdag.
We stopte om de 2 uur voor een frisse neus, te lunchen en te tanken.Om 17.00 uur kwamen we aan bij de boot van Stenaline. Nu nam ik een reistablet tegen zeeziekte.
Ik genoot van de bootreis en vooral van de frisse zeelucht.

maandag 31 oktober 2011
We werden weer gewekt door een baliemedewerker van Stenaline. Hij riep om waar we waren en hoe laat we aan zouiden komen in Kiel.
Na het uitgebreide ontbijt aan boord kwamen we aan in Kiel  en moesten we onze spullen pakken en naar de busjes toe.We reden dwars door Duitsland naar de grens nbij Enschede. Daar stopte we om wat te drinken en we kregen cake. Van de begeleiding kregen we nog een envelop met inhoud. Dit was de nieuwe winterbrochure en de uitnodiging voor de reunie. Daarna namen we afscheid  van de begeleiding. We moesten de tassen overladen en daarna vertrokken we naar Nederland en in Utrecht namen we helaas afscheid van elkaar...

Dit was het verslag van onze reis naar Noorwegen