Reisverslag Hongarije, door Arnout Heuvelmans

22-08-2011

Vrijdag 29 juli vertrokken we in Utrecht met bewolkt weer richting Zalakaros in het westen van Hongarije. Eerst moesten we wel dan nog enkele mensen ophalen in Eindhoven en tenslotte in Maastricht bij het MVV stadion. Daarna reden we richting grensovergang Bocholtz/Aken om daar te wisselen van busjes die dan definitief reden naar Zalakaros. Een reisleider zag ik ook al in Utrecht; Hinno en de andere 2 reisbegeleiding Annelies en Daan kwamen er met de definitieve busjes aanrijden. De eerste dag reden via de Autobahn A3 Keulen, Frankfurt a/m Main, Wurzburg, Nurnberg  en tenslotte naar Regensburg waar we gingen overnachten in het sjieke Etap-hotel met luxe ingerichte kamers.

De volgende dag vertrokken we richting Oostenrijk. Aan de grens moesten we wel eerst een Autobahnvignet kopen. Daarna volgde er een mooie tocht door het Oostenrijkse landschap met heel veel tunnels soms wel 10 km lang of meer ! De laatste tunnel bij Graz was wel 10 km lang. Achter Graz volgde een 2-baansweg richting Heiligenkreuz waarna gauw genoeg de Hongaarse grens kwam! Ook daar waren we snel doorheen en toen volgde het laatste stuk. In de middag kwamen we bij ons luxe hotel aan. Het Aqua Therme Hotel met 3 sterren! Kamers luxe ingericht met overal satelliet TV zenders (Hongaars en Duits) een douchecabine, een koelkast om eigen drinken lekker koud te houden en een balkon. Verder had het hotel ook een Wellness ruimte waar je gratis gebruik kon maken van de sauna en de whirlpool.

De dag erna (zondag) hebben we een leuk tochtje gemaakt met een boot over het Balatonmeer. Het leuke hiervan was dat de stuurman je uitnodigde om eens naast hem te komen staan compleet met de pet op. Dit werd ook vereeuwigd met de Flow-camera!!Daarna hebben we nog wat gewandeld door dat stadje en vervolgens weer terug naar Zalakaros.

’s Maandags zijn we naar een Paardenshow geweest met vooraf allerlei activiteiten zoals paardrijden of meegaan met de koets of zelfs rijden op een Quad! Dat deed niemand van ons dat laatste!

Voor de show hebben we nog de wijnkelder bezocht en tevens wijn geproefd en diegene die dat wilden konden ook wijn kopen. Vervolgens genoten we onder het genot van een typisch Hongaars bandje van een echte Hongaarse maaltijd; goulash hoe kan het ook anders!

Daarna was de Paardenshow wat zeer interessant was.

De dag erna hadden we een rustdag omdat we de dag ervoor tamelijk vermoeid terugkeerden. Sommigen gingen toen naar het grote Zwembad van Zalakaros met ondermeer 2 gezondheidsbaden en een golfslagbad. Het grappige hiervan was dat als de golven kwamen je een soort ´luchtalarm´ hoorde. Verder diverse glijbanen.

Woensdag was de dagtocht voor Boedapest. Via de snelweg M7 reden we naar de stad, die ongeveer zo´n 200 km van Zalakaros lag. In Boedapest aangekomen liepen we eerst naar de Mathiaskerk waar je tevens een schitterend uitzicht had op de andere kant van Boedapest namelijk Pest. En daar lag ook het Parlementsgebouw. Vervolgens bezochten we de kerk van binnen. Daarna daalden we af en stapten beneden weer in de busjes en reden toen via de beroemde Kettingbrug naar het Heldenplein waar we uitstapten. Hier zijn beelden te zien uit vroegere tijden. Ik zag in dit gedeelte van Boedapest ook iets dat toevallig ook hier in Arnhem rijdt TROLLEYBUSSEN! Heel anders dan in Nederland.

Donderdag was qua weer ´huilen met de pet op´! Zowat de hele dag REGEN! We hebben toen een kasteel bezocht in dezelfde plaats als waar we zondag de boottocht maakten. Om ons te verplaatsen moesten we in het kasteel speciale pantoffels aantrekken, over de gewone schoenen. Heel breed en lang waren die dingen en het gleed ook lekker over de vloeren. Komisch!

Vrijdag was het weer alweer opgeklaard en gingen we naar een Riddershow in Sumeg. Daar lag een echt Middeleeuwskasteel (boven, te bereiken te voet of met een speciaal busje aldaar) Het eerste stuk was over een gewone asfaltweg maar al spoedig veranderde de weg in een echte Middeleeuwse weg die dan leidde naar het kasteel. Voor het kasteel stopte het busje en het allerlaatste stuk moest je gewoon lopen.

Tegen zessen verzamelden we ons beneden op de binnenplaats om dan de arena binnen te gaan en te genieten van een echt Middeleeuwsspel. Eerst een paardenshow, de ridders mooi gekleed in klederdrachten en daarna “gevechten” van ridders tegen ridders. Na afloop genoten we van een typisch Middeleeuwse maaltijd, met uitzondering van de soep, die aten we gewoon met de lepel,  de rest met de handen! En de serveerders /serveersters, dat waren de mensen die vantevoren mee deden met het spel! Onder het genot van mooie Hongaarse muziek zat iedereen sfeervol in de kelder. Het bandje trok later ook richting de tafels. Ook….naar de Flow-tafel ! En speciaal voor ons speelden ze Tulpen uit Amsterdam. Nou dat is toch wel aardig he!!

Zaterdag was weer een rustdag; je kon doen wat je wilde. Ik ging toen eens naar het Internetcafe. Het bleek  namelijk dat Zalakaros dit ook heeft. Voor slechts 2 euro oftewel 480 forinten kon je 1 heel uur internetten. En dat vond ik niet veel.

Diezelfde avond was er feest in Zalakaros, je moest er toch een aardig stuk voor lopen. Een stuk omhoog en daar was het. Een klein restaurantje tevens en daar speelde een man op de synthesizer  allerlei liedjes. Liedjes op verzoek dus. En…….ook deze man speelde voor ons Tulpen uit Amsterdam! Eigenlijk had ik me van deze avond een echte Hongaarse band voorgesteld. Dit was eigenlijk ´surrogaat Hongaarse band´. Een 3-mans formatie had ik me dit voorgesteld. 1 met de contrabas, 1 met de viool en 1 met de klarinet. Zoals dat ook was bij de Paardenshow /Riddershow!

Zondag…..helaas de laatste dag in Zalakaros! Snik snik snik! Een groot deel van onze groep ging naar het Balatonmeer en 2 nl Martijn en ik bleven in het hotel. Ik heb toen gebruik gemaakt van de Wellness ruimte. Lekker in de whirlpool en daarna in sauna. Heerlijk!

Maandag ochtend hebben we afscheid genomen van de eigenaar/eigenaresse. Met een fles wijn erbij en een vel papier met in het midden: Kozonom (Hongaars voor Dank U)  (met op de 3 o´s een umlaut) en verder allemaal onze namen. Ook de naam van de begeleider die voortijdig weg moest vanwege een sterfgeval in Nedereland. Deze begeleider werd vervangen door Ingeborg. Tegen half 9  vertrokken we. Via de snelweg M7 reden we via Slovenie Oostenrijk binnen en zo dan weer via de tunnels richting Regensburg waar we overnachtten.

Toen we daar binnenkwamen zei ik tegen de eigenaresse “Gruss Gott da sind wir wieder”

Dinsdag reden we via Regensburg, Wurzburg, Frankfurt a/d Main, Keulen en Aken naar de grens met Nederland. Daar kwamen we aan al om kwart over 3! Zeer voorspoedig gegaan echter wel veel regen gehad onderweg. Bij de wisseling van de busjes namen we afscheid van de reisleiding: Hinno, Ingeborg en Annelies; jullie waren een perfecte reisleiding! En jij Daan trouwens ook. Ik hoop jullie alle 4 terug te zien op de reünie in November.