Reisverslag Huttentocht Stubaital, door Erwin Wieringa

22-08-2011

Vrijdag 5 Augustus

We vertrokken om ± 8:00 uit Utrecht. Daarna moesten we nog naar Eindhoven en Maastricht om mensen op te halen. En daarna over de grens bij Heerlen zijn we van busjes gewisseld en moesten we alle bagage overladen om vervolgens onze reis voort te zetten naar de tussenovernachting in Duitsland.

Zaterdag 6 Augustus

Vandaag reizen we verder naar Oostenrijk. We zijn vroeg in Oostenrijk vandaag. Het ging lekker snel, geen of weinig file’s op de weg. Om ± 13:00 – 14:00 komen we aan bij Hotel Bergland in Neustift. ’s Middags wandelen we naar het dorpje Milders of Neustift ongeveer 10 min. lopen van het hotel. In het hotel naast Hotel Bergland, Hotel Kindl, hebben we ’s avonds gegeten. Het eten is daar heerlijk.

Zondag 7 Augustus

We maken een dagwandeling naar de Elferhütte 2080 meter. Het regende. Martijn zij dat dat voor ons een goede vuurdoop was. Daar bedoelde hij mee dat je er met een huttentocht altijd voor moet zorgen dat je regenpak bovenin je tas zit. ’s Middags toen we terug waren hebben we van Martijn nog geleerd hoe je kaart moet lezen en hoe een kompas en een hoogtemeter werkt. Dat was leuk om te leren.

Maandag 8 Augustus

Vandaag begint onze 2 daagse tocht naar de Starkenburgerhütte 2237 meter. ’s Morgens na het ontbijt wandelen we naar de Starkenburgerhütte. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in de Starkenburgerhütte. De slaaphut lag ernaast. ’s Avonds hebben we gekaart: Pesten. De eerste nacht in een berghut slapen is even wennen, maar het gaat prima.

Dinsdag 9 Augustus

Na een ontbijt in de Starkenburgerhütte wandelen we naar beneden naar Neustift. We slapen weer een nacht in Hotel Bergland. ’s Avonds eten we in Hotel Kindl.

Woensdag 10 Augustus

De eerste paar dagen hadden we regen. Maar vanaf dinsdag zou het beter worden en dat was ook zo. Vandaag is het droog. De zon is veel te zien. Vandaag begint onze 5 daagse tocht naar de Franz Senn Hütte 2149 meter en de Neue Regensburgerhütte 2287 meter. Het is een mooie tocht. In de hut heb ik een heerlijke apfelstrudel gegeten en een glas thee gedronken. Het eten in de Franz Senn Hütte is ook hier weer goed. Omdat we al een nacht in de Starkenburgerhütte hebben geslapen zijn we al gewend aan de bedden en valt het in deze hut erg mee om in slaap te komen. Het is eigenlijk een groot bed. Je slaapt met ± 8 tot 10 personen naast elkaar. Voor iedereen liggen er twee dekens en een kussen.

Donderdag 11 Augustus

Vandaag maken we een wandeling naar een gletsjer. Het is geweldig om een keer een gletsjer van dichtbij te zien. We kunnen helaas niet afdalen, maar van bovenaf is het ook erg mooi. Als we bij de hut terug zijn komen er opeens berggeiten aangelopen. Ik pak snel mijn camera en maak even wat foto’s. Daarna buiten op het terras lekker genieten van het mooie weer.

Vrijdag 12 AugustusVandaag wandelen we van de Franz Senn Hütte naar de Neue Regensburgerhütte. Het is een pittige tocht over smalle paadjes en rotsblokken (naar beneden gekomen puin) maar wel erg mooi. We hebben onderweg sneeuw gezien. We hebben ook een bergmarmot gezien. In de hut heb ik een heerlijke apfelstrudel gegeten.

’s Avonds heerlijk gegeten. In welke hut je ook komt, het eten is er prima.

Zaterdag 13 Augustus

Vandaag maken we een wandeling naar een bergmeer. Op de terugweg zien we bergmarmotten en samen met Elme heb ik de bergmarmotten ook opgezocht en gevonden. Ik heb een paar mooie foto’s gemaakt van die beesten. In de hut heb ik thee en apfelstrudel met vanille gehad.

Zondag 14 Augustus

We wandelen van de Neue Regensburgerhütte naar het dal en met het busje worden we door Jeroen terug naar Hotel Bergland in Neustift gebracht. Bij een kroegje vlakbij Hotel Bergland hebben we op een terras gezeten, apfelstrudel gegeten en wat gedronken. Er waren twee jongens in de groep die achterhoeks konden praten. Valerius en Elme. Annet snapte daar niet zoveel van en wij ook niet echt, maar Valerius en Elme hadden bedacht dat ze aan het eind van de reis maar een examen moest doen. De hele vakantie heeft ze verschillende woorden en zinnen geleerd.

Vanavond is de laatste avond en heeft Annet van Flow Reizen een examen Achterhoekse taal gedaan. Ze was met een 6 toch nog geslaagd. En dat was geweldig. Een van de woorden was: knetterbiele (is een motorzaag). Daarna hebben we een Quiz gedaan met vragen over de huttentocht. De winnaar kreeg een mok met een lepeltje. Uiteindelijk kregen we allemaal zo’n mok met een lepeltje.

Daarna hadden ze bedacht dat we het moordspel van De Lama’s gingen spelen. Dat was erg leuk. Twee personen moeten op de gang. Een persoon vraagt aan de groep een moordenaar, een wapen en een locatie waar de moord gepleegd is. Die persoon moet dat uitbeelden. Dan roep je een van de twee weer binnen. En dan ga je de moordenaar en het wapen en de locatie uitbeelden en dan moet hij of zij die persoon na doen en hem of haar een hand geven als je het snapt. Dan roep je de tweede persoon binnen en dan moet de eerste die van de gang geroepen werd alles uitbeelden aan de tweede persoon. Dan wordt gevraagd wie de moordenaar was en met welk wapen en de locatie waar de moord gepleegd is.

Maandag 15 Augustus

We hebben afscheid genomen van de eigenaars. Het zijn hele aardige mensen. Die vrouw is een Sloveense. We vertrokken om ± 9:00 uit Neustift naar Manheim in Duitsland voor de tussenovernachting. Bij aankomst nemen we meteen al afscheid van Eelco die met zijn ouders nog een paar dagen naar het Zwarte Woud in Duitsland gaat. We eten bij de McDonalds en maken daarna nog een wandeling.

Dinsdag 16 Augustus

We vertrokken om ± 8:30 uit Manheim naar Nederland. Onderweg hebben we ergens ontbeten. Om 12:45 zijn we al bij de overstapplaats over de grens in Heerlen. De taxibusjes moeten er om 14:30 pas zijn. We zijn dus ruim op tijd. Als de busjes arriveren gaan we alle bagage overladen en nemen we afscheid van Martijn en Annet. Daarna rijden we vervolgens naar Maastricht, Eindhoven en Utrecht. In Utrecht moet ik er uit met een paar anderen. Een aantal moet door naar Nijmegen de laatste plaats op de route. Ik denk dat ik namens iedereen spreek als ik zeg dat dit een geweldige reis was. Voor mij was het een hele nieuwe ervaring. Een reis om nooit te vergeten.