Reisverslag Lapland, door Jurgen Moolenaar

22-02-2012

Zondag 12 Februari

We gingen met Flow reizen op 12-02-2012 naar luchthaven  Schipol toe. De reis ging naar Lapland toe. We moesten om 03:30 uur verzamelen bij de incheckbalie van Arke Fly. We gingen vliegen om 05:30 naar  luchthaven Kittila toe. Het is 3 uur vliegen vanaf luchthaven  Schipol naar de luchthaven Kittila. We kwamen om 10:10 uur aan bij luchthaven Kittila. Toen we bij luchthaven van Kittila waren gingen we onze koffers halen. Toen we de koffers hadden gingen we met onze tassen en de koffers naar buiten toe en daar buiten stonden bussen klaar.  Van een van de bussen gingen wij opweg  naar het Hotel Hullu Poro in Levi. Toen wij in het Hotel waren  mochten wij kiezen met wie we op de kamers gingen. Daarna kregen onze pasjes om de deur van de  hotelkamer open te krijgen. Daarna gingen we naar de hotelkamers toe en zette we onze spullen neer. Daarna gingen we naar beneden toe en gingen we lopen  naar het dorp van Levi toe. Het dorp van Levi is niet groot maar wel gezellig. In het dorp van Levi hebben we wat gegeten in een Brasserie. Daarna hebben we op sneeuwscooters gezeten die daar stonden .

Maandag 13 Februari

De volgende dag gingen we om 11 uur een hele  mooie wandeling maken. Soms zakte een paar mensen door de sneeuw tijdens het lopen. Na  een tijdje gingen we lunchen in een houtenhut waar een houtvuur branden en dat was wel gezellig. Na de lunch gingen we verder met de wandeltocht. Wij gingen na een tijdje terug naar het Hotel lopen en moesten om 11:30 verzamelen in de lounge van het Hotel. Toen iedereen er was gingen we naar een verhuurbedrijf toe waar we warme kleding, schoenen, sokken, handschoenen en een helm kregen. Daarna gingen. Daarna gingen we een tocht maken met een sneeuwscooter. We zaten in een slee achter de sneeuwscooter en toen gingen we een mooie tocht maken. Tijdens de tocht gingen we een pauze houden. We gingen een pauze houden in een houtenhutje en daar werd een houtvuurtje aangemaakt. Op het houtvuurtje werd warme bessensap bereid en dat was best wel lekker warm om te drinken. En er werd ook nog worstjes op het houtvuur bereid. De worstjes waren best wel goed. Daarna gingen we verder met de sneeuwscootertocht. Na een tijdje waren wij weer in het Hotel en gingen we avond eten en toen gingen de meeste mensen naar bed maar sommige mensen gingen nog naar een café of een kroeg toe.

Klik op één van de foto's voor een vergroting

Dinsdag 14 Februari

De volgende dag gingen we om 9:00 uur ombijten. Na het ombijt moesten wij om 10:30 uur verzamelen beneden in de lounge van het Hotel. De groep werd in 2 groepen verdeeld. De ene groep ging een tocht lopen met sneeuwschoenen aan. De andere groep ging naar een museum toe. Ik zat in de eerste groepen die tocht was heel erg mooi om te lopen. We gingen ook nog lopen door de diepe sneeuw heen. We hadden  ook nog  over een meer gelopen  en we gingen naar de overkant van het meer en aan de overkant van het meer hadden we een pauze gehouden. In die pauze hadden we warme thee en koffie bij ons in thermoskannen en nog een paar koekjes. Na de pauze gingen we  terug lopen naar het Hotel. Toen we bij het hotel waren hadden we onze sneeuwschoen uitgedaan. Toen gingen we lunchen in een pizzeria en daar kregen we hele grote pizza’s  voor ons. Na de lunch ging de eerste groep naar het museum en de tweede groep ging een sneeuwschoenen tocht lopen maar wat koter dan de tocht van de eerste groep. We gingen eerst met een skigondel naar boven want boven de piste was het museum. Het museum ging over hoe de mensen leefde en hoe mensen nog leven in Lapland. Sommige stammen leefde in een tipi of in een houten hutje. Elke stam had hun eigen taal en ze hebben ook klederdracht aan. We kregen ook een zakje mos om aan de elanden te voeren. De elanden stonden achter een houtenhek. Daarna  gingen we in een restaurant  in het museum warme bessensap drinken. Na het warme drankje gingen we met de skigondel weer naar beneden toe. Toen wij beneden waren liepen we naar het hotel terug.

Woensdag 15 Februari

De volgende dag werden wij om 7:30 uur wakker gemaakt. En  om 8:00 uur  gingen wij ombijten. Wij gingen om 9:00 uur verzamelen bij de lounge van het Hotel. Wij gingen om 9:12 uur met de bus op weg naar de volgende stad toe. De stad hete Rovaniemi en daar gingen we naar  Santa Park waar de Kerstman woonde. Het is vanaf Levi naar stad Rovaniemi ongeveer 2 uur rijden. Toen wij bij Santa park waren aangekomen gingen we naar het postkantoor van de Kerstman toe. In dat postkantoor kon je kerstkaarten schrijven voor volgend jaar. Als je die kerstkaarten in een brievenbus doet in het postkantoor komen die kerstkaarten volgend jaar aan bij jou thuis. Daarna gingen wij met de hele groep  op de foto met de Kerstman. Na de foto gingen wij over de polcirkel lopen en die poolcirkel  was binnen in een gebouw in Santa park. Daarna gingen we naar de rendieren toe. Toen wij bij de rendieren waren kon je met de rendieren een tochtje maken maar een persoon van de groep heeft dat gedaan. Achter de rendieren waren houten slees gespannen. Daarna gingen wij  naar een Restaurant toe in Santa Park waar wij een 3 gangen menu kregen. Het 3 gangen menu bestond uit: een  soep en als hoofdgerecht een Wienerschnitzel met wat groente. Daarna kregen wij  een chocoladedessert toe. Na de lunch gingen we schoppen. Wij moesten om 16:00 uur verzamelen bij de bus en reden met de bus terug naar Levi toe. Tijdens de busrit gingen wij luisteren naar Lapse muziek. Toen wij bij het Hotel in Levi waren aangekomen was er buiten het Noorderlicht te zien en we hadden meteen foto’s gemaakt. Na het avond eten liepen met de groep naar een donkere plek toe om het Noorderlicht te zien. Toen wij op die donkere plek waren aangekomen was het Noorderlicht even weg maar na een tijdje kwam het Noorderlicht weer terug. Als het in Lapland een helderde avond is kan je het Noorderlicht verwachten. Daarna gingen we terug naar het hotel lopen. Toen wij in de hotelkamers waren kon je soms nog het noorderlicht zien. Het Noorderlicht zie je het beste op een donkere plek.

Donderdag 16 februari

Wij werden de volgende ochtend om 8:30 uur wakker gemaakt. Omdat wij om 9 uur moesten ontbijten. Wij moesten om 10:00 uur verzamelen bij de lounge van het Hotel. Omdat wij gingen ijsvissen. Wij moesten ons warm aankleden omdat je met ijsvissen heel lang stil zit.  En het was -19 graden onder 0. Vanuit het Hotel  liepen met een gids mee naar het meer waar wij gingen ijsvissen. Ik zal het u uitleggen hoe je moet ijsvissen:
1.  Als je op het meer bent ga je een plekje zoeken. Het is belangrijk dat je ver van elkaar af zit.
2. Dan veeg je met je schoen alle sneeuw weg.
3. Als u alle sneeuw hebt weg gehaald met je schoen.
4. Zet u de handboor voorzichtig op het ijs   neer en ga u boren op het ijs. Het kan wel even duren voordat u door het ijs een gaatje hebt geboord
5. Als u een gaat in het ijs hebt geboord dat haalt u de handboor 3 keer door het gat heen en weer.
6. Dan pakt u een plastic lepeltje  waar u het ijs mee weg haalt.
7. daarna zet u een stoel neer bij het gat.
8. Daarna gaat u uw vis hengel geregeerd maken.
9. Dan gaat u zitten op uw stoel met de vishengel in uw gat en gaat u wachten dat u beet heeft. Het is belangrijk dat u uw vis hengel soms heen en weer haalt dan denken de vissen dat de worm leeft aan uw hengel en er moet ook een blinker aan zitten aan uw hengel.

Vrijdag 17 februari

Wij gingen de volgende ochtend ombijten om 8:30 uur. Wij moesten om 10 uur verzamelen bij de lounge van het Hotel. Wij moesten onze warme pak meenemen in de bus. Omdat wij op weg gingen naar Snow Riders Huskies. Toen wij aan kwamen bij Snow Riders Huskies trokken wij onze warme pakken aan. Per twee tal gingen de mensen uit de groep op een slee zitten die door de Huskies werd voorgetrokken. Achterop de slee stond iemand die de Huskies stuurde. De slee werd voorgetrokken door ongeveer 8 Huskies. Na de Huskies tocht gingen wij in een tipi wat warms drinken en wat eten. In de Tipi branden een houtvuur en  daar werd de warme drank op bereid. In de tipi waren houtenbanken met daarop huiden van dieren. Daarna stapte wij weer in de bus en gingen op weg naar een rendier Center. Toen wij daar waren gingen wij lunchen in een restaurantje in dat rendier center. Het brood dat ze daar hadden was zelf gemaakt en dat was best wel lekker brood. In dat restaurantje hingen de klederdracht van het land. De mensen die daar werkte hadden ook de klederdracht aan van het land. Na de lunch gingen wij een tocht maken met de rendieren en ook achter de rendieren was een slee gespannen. Na de rendierentocht gingen wij naar een veld waar kleinen rendieren rond liepen. Daarna zijn we terug gegaan naar de bus die stond te wachten bij het  Rendier Center. Toen stapte wij de bus in en reden weer terug naar het hotel in Levi. Toen wij weer in het Hotel waren gingen wij onze warme pak uitdoen en legde wij die pakken op onze kamers. Wij gingen met ze alle naar het Dorp van Levi lopen. Wij gingen naar een winkel in Levi waar wij onze langlaufski’s en langlaufschoenen en langlaufstokken hadden gehuurd. Na een tijdje namen wij onze langlaufspullen mee naar een opbergruimte van het Hotel. Wij hadden de langlaufspullen in de opbergruimte van het Hotel neergezet. Daarna gingen wij Dineren in het restaurant van het Hotel.

Zaterdag 18 februari

De volgende dag gingen wij ombijten om 9:00 uur. Om kwart over 10 moesten wij met onze langlaufschoenen aan hebben. Toen gingen wij naar  beneden toe. Wij moesten ons verzamelen in de lounge van het Hotel. Toen iedereen er was toen gingen wij naar de opbergruimte van het Hotel toe. Toen wij bij de opbergruimte waren pakte wij de Langlaufski’s en de Langlaufstokken. Daarna gingen wij met de langlaufspullen naar buiten toe en liepen met de langlauf spullen naar het langlaufgebied toe. Toen wij aan kwamen bij het Langlaufgebied trokken wij de Langlauf ski’s aan en pakte wij onze langlaufstokken en we gingen een tochtje maken en wij kregen hele goede uitleg hoe je moest Langlaufen. Het is ook belangrijk dat je met langlaufen in de langlaufsporen blijft. Na een tijdje gingen wij lunchen onder een afdakje en het afdakje was gemaakt van hout. Onder het houtenafdakje waren houten pallen waar je op kon zitten  en een houten tafel. Na de lunch gingen wij verder langlaufen. Na een tijdje gingen wij terug naar het hotel lopen. Wij gaan ook nog met 2 leiding achterop bij de sneeuwscooter. Als je achterop zit bij een sneeuwscooter dat is heel erg gaaf om te doen. En je gaat soms alle kanten uit  als je achterop zit  bij een sneeuwscooter.   Bij het avond eten in het Hotel kregen de leiding een verassing. De verassing kwam van de deelnemers en de verassing was een  mooie kaart met daarop alle namen van de deelnemers die mee waren met deze hele mooie reis.  Na het avond eten in het Hotel gingen wij onze koffers pakken. De leiding ging soms ook helpen om de koffers in te pakken van de deelnemers.

Zondag 19 februari

De volgende dag gingen wij om 7:30 uur ontbijten. Omdat wij om kwart voor 9 met de bus terug reden. Naar de Luchthaven Kittila.  Toen wij op weg gingen naar de vertrek hal van het vliegtuig. Moesten wij lang wachten voordat wij het vliegtuig in mochten. In die tijd hadden wij Pin pan pet gespeeld met sommige leiding en deelnemers. Toen het tijd was gingen wij onze bewijs laten zien voor het vliegtuig. Om dat vliegtuig in te morgen. Toen wij buiten waren sneeuwde het buiten en toen gingen wij het vliegtuig in. Wij vlogen met luchtvaartmaatschappij Arke Fly. Toen gingen wij op stijgen vanaf luchthaven Kittila. Toen gingen wij op weg naar luchthaven   Schipol in Amsterdam. Wij vlogen over Groningen terug naar luchthaven Schipol.  Wij landen om 13:35 op luchthaven Schipol. Toen gingen wij onze koffers pakken en namen afscheid van de leiding en de deelnemers. Toen gingen we terug naar huis.