Reisverslag Saalbach-Hinterglemm, door Sjef Brock

22-08-2011

Vrijdag 8 Juli

Om te beginnen werd ik door mijn ouders in Eindhoven afgezet met spullen en al.

Daar stonden de medereizigers en 1 begeleider van Flow Reizen en taxichauffeurs met 2 taxibusjes van Princen Taxibedrijf Weert-Roermond.  We konden gaan vertrekken  tot de Duitse grens bij Heerlen-Aken, daar gingen de taxichauffeurs terug naar huis. De andere 2 begeleiders kwamen hier bij de groep en we reden met de 2 taxibusjes verder. Tussendoor hebben we gestopt om even (plas)pauzes te houden waarbij we even konden uitrusten en de benen konden strekken.

Het was heel druk op de Duitse wegen met veel vakantieverkeer waardoor we tussendoor even langzaam rijdend verkeer hadden tot na Frankfurt dat kwam vanwege wegwerkzaamheden.

Verder hadden we  bij de McDonalds gegeten met friet en enkele een broodje met.... of kipnuggets etc. Eind van de avond brachten we de nacht door in een B&B hotel vlakbij Ingolstadt.

Zaterdag 9 Juli

De ochtend vroeg opstaan  en gauw samen ontbijten zodat we rond tienen weer verder konden reizen. Ook weer heel druk vakantieverkeer waardoor file’s ontstonden, nu niet door werkzaamheden.

We hadden de middag een picknick samen gehouden in de warme zon  en tussendoor ook (plas)pauzes gehouden. Ook heeft de begeleiding gewisseld van rijden achter het stuur.

Eind van de middag kwamen we in Oostenrijk aan bij Pension Framone dat gerund wordt door 2 Nederlanders Frank en Simone, dus Duits hoefden wij niet te praten.

Ik heb mijn spullen uitgepakt  en later op de avond rond 19:00 uur hebben we gegeten en daarna hebben we even wat voor ons zelf gedaan. Ik sliep de nacht samen met Hubert op de kamer  en heb redelijk geslapen, maar had wel last van mijn rug die nacht.

Zondag 10 Juli

Ik had geen wekker nodig om om 8:30 uur bij het ontbijt te wezen want iedere ochtend stapte ik voor 8:00 uur al uit mijn bed. Het werd een mooie warme zomerdag dus zijn we naar Hinterglemm gelopen want daar was een mountainbikedag aan de gang met kraampjes, sponsors en onderdelen. Een best wel ruige sport waar vooral in Oostenrijk veel gebruik van wordt gemaakt. De meeste mensen die deelnamen hadden speciale beschermkleding aan (en dat met 25-30 graden buiten). Verder zagen we de skipistes voor wintersport daar. Er waren demonstraties van mountainbiken,  ze gingen hard en er zitten ook risico’s aan. Wel bijzonder om te zien.

Hinterglemm en alles was prachtig om te zien  en we hebben lekker met z'n allen op een terras gezeten, waarbij ik meestal een thee bestelde en dat was groene thee  maar wel heel luxe daar.

Ik kreeg een speciale kan met heet water en een schotel met een grote theezak (leek op spinazie) en je kreeg een suikerkristallolly erbij. Maar toch neem ik thee zonder suiker, want suiker zo eten, nee dan liever een ijsje.

Later zijn we nog naar Saalbach gegaan en hebben we daar even rondgekeken, heel toeristisch, en we hebben wederom een terrasje genomen. Ik kreeg een rozenbottelthee met een echt citroenschijfje erbij. Het smaakte heel zoet dat wel, suiker erbij was echt niet nodig, al kreeg je die wel.

De avond weer samen diner gehad  en die avond hadden we tijd voor ons zelf. Enkele gingen samen gezellig gezelschapspelletjes doen terwijl ik zelf even aan gratis draadloos snel internet bezig was. Met www.grooveshark.comkon ik nog voor leuke muziek zorgen

Het was een vrolijke boel die avond. Rond 22:30 uur gingen we naar bed.

Maandag 11 Juli

Op tijd opgestaan en na het ontbijt zijn we eerst samen met de busjes naar Saalbach geweest om even gauw boodschapjes te halen bij de Spar. Later zijn we met de busjes met z'n allen naar Glemmtal BaumZipfelweg geweest een prachtig natuurwandelgebied waar ze een terrasje hadden, een kleine boerderij met 2 varkens en loslopende geiten en met wandelpaden langs heuvels, vlaktes en bergen  en ook een technisch parcours met een brug waar we boven liepen. Het was gemaakt van hout en metaal/ijzer,   echt heel mooi. Daarna zijn we weer naar beneden gegaan en hebben we lekker wat gedronken en daarna hebben we onze lunchpakketjes opgegeten. We hadden nog lekkere stukken watermeloen en echte stukken ananas gegeten.

Ik ben met een kleinere groep in de bergen gaan wandelen en het was klimmen en klauteren, best vermoeiend met het zonnetje en het warme weer, maar de omgeving is niks anders dan heel mooi.  Hierna nog even weer samen wat drinken want dat is wel nodig met een actieve dag en het warme weer.

Overigens hebben we voordat we naar het natuurgebied gingen onze busjes geparkeerd en zijn we met een Alpentrein (met veel toeristen en beperkte plekken) heen en terug gegaan.

Na het diner ‘s avonds zijn we naar Saalbach gegaan en hebben we bij een sporthotel buiten op het terras  gezeten. Daar was een man die deed met behulp van keyboard en een gitaar (die gitaar hoorden ik niet eens,  dacht echt dat het playbackt was) en een microfoon liedjes zingen van o.a Elvis Presley, Johnny Cash, Stevie Wonder, Neil Diamond en later nog Tom Jones.

Dat zong die wel live en best knap, geheel in eigen stijl met een rauwere stem. Best knap gezongen, waardoor het gezellig was om te luisteren en de muziek dat via de keyboard werd afgespeeld klonk ook heel goed en duidelijk.

Alles begon rond 21:00 uur pas  terwijl het eigenlijk om 20:30 uur moest beginnen, dat kwam doordat er technische problemen waren met een kabel die doorgebrand was. De imitatorzanger was niet blij ermee  maar kon weer lachen toen iemand met de nodige apparatuur een stekker vervangen had.

Verder hebben wij met de muziek lekker gedanst terwijl het ander publiek rustig bleef zitten en naar ons keek hoe wij genoten van zeker Elvis Presley. Leuk was het allemaal wel en goed gedaan ook.

Daarna weer teruggegaan en naar bed.

Dinsdag 12 Juli

Wederom vroeg uit onze veren voor het ontbijt  en daarna zijn we met z'n allen met een stralende zomerse dag naar de Krimmlers Wasserfalle geweest. Een best bekend en toeristisch gebied met wandelpaden, waar we moesten klimmen om vanuit verschillende gezichtstandpunten de watervallen te bekijken. Hoewel het best warm weer was, was het daar lekker koel en veel schaduw door heel veel bomen  en de minuscule spetters waren heel verfrissend. Het was echt indrukwekkend om de  watervallen te zien en te bekijken, de moeite waard om daarvoor helemaal tot aan de top te klimmen. Helemaal boven gekomen hebben we nog even gezeten, waar enkelen hun voeten in het water zetten. Ik nam eens een ijskaffee, dus schepijs met een kleine koffiesmaak eraan want drinken doe je vaker dan een ijsje eten zullen we maar zeggen.

En we hebben de middag ons lunchpakket genomen met harde broodjes en pakjes drinken  en ook een sappige nectarine, Daar heb ik wel een plakhand van gekregen maar gelukkig kon ik bij een wc mijn handen wassen. Later in de middag waren we teruggegaan naar het huisje.

Na het diner kwam nog een groot hoogtepunt en dat was de Tiroleravond in Saalbach. Deze was binnen bij het sporthotel waar we maandagavond ook zaten (toen buiten). We hadden al eerder gereserveerd en de zaal had 2 verdiepingen 1 beneden en 1 boven ons. Alles was ovaal dus cirkelvormig en iedereen zat aan de buitenkant  zodat in het midden de mensen kwamen om ons de Tirol avond te bezorgen. Er kwamen echte Oostenrijkse Tirolermensen aan waarbij 1 jonge knaap van 16-17 jaar  die verschillende manieren van cultuurdansen en cultuurmuziek speelden en dansten. Dat was erg leuk en bijzonder om te zien.

Het werd nog leuker toen het publiek wisselend werd gevraagd om enkele onderdelen mee te doen zoals mee te dansen en om met hun die bewegingen te doen. Ik kwam niet meer bij van het lachen,  het was even huilen  van het lachen. Ik had een poging gedaan om te dansen en ik mocht de microfoon gebruiken om te gaan jodelen. Ik maakte er maar een eigen jodelende show van,  waardoor iedereen echt flink moesten lachen,  wat wil je ook met mij, Verder moest ene Aleida van onze groep met een andere man meedansen dat ging vrij stroef (vreselijk om moeten lachen) en we moesten hoedjes op verschillende manieren opzetten en meteen weer doorgeven.

Er was ook een man die erg jodelie overkwam. en dat was ook schitterend om te zien,  hij deed muziekmelodie spelen door met belletjes te spelen met verschillende tonen echt knap dat je zoiets kan. Alles bij elkaar duurde van 21:00 uur tot 23:00 uur  en ik heb echt genoten en flink moeten lachen om deze show  zeker 1 hoogtepunt van mijn vakantie.

Daarna een paar met busjes en ik te voet weer teruggelopen naar ons pension en weer naar bed.

Woensdag 13 Juli

Vroeg opgestaan samen ontbeten en met z'n allen naar de Weissee bergtoppen geweest waar we naar de hogere bergen zijn geweest.

Na het parkeren zijn we met de gondels (soort stoeltjeslift) naar boven gegaan, tweemaal dus.

Toen we boven waren, hebben we eerst even wat gedronken en enkele hebben zelfs wat lekkers gehaald bij een zelfbedieningsservice.

Hierna met lange broek, jas en wandelschoenen aan het gebied met bergen in. Op een paar plekken lag nog sneeuw. Verder was het rond de 16 graden, maar je verbrand wel door de zon ook al waren er veel wolken. Ik had me ingesmeerd met zonnebrand factor 50  en had een pet op.

Het klimmen was een vermoeiende ervaring zeker op plekken waar veel stenen lagen, dus je moest  vaak goed kijken waar je liep. Verder was het constant dat het even rustig waaide en dan weer eens van die flinke windvlagen. Mijn pet waaide 1x ervan af. Het gebied was wel mooi om gezien te hebben.

Ook daar hebben we buiten het restaurant onze lunch genuttigd met pakje drinken en een banaan.

Later in de middag zijn we naar beneden gegaan met de gondels (2x)  en zijn we terug naar ons pension gegaan.

Beneden was het wel heel warm geweest want de avond was het best broeierig en benauwd.

Na het diner hebben we de avond verder niks gedaan, gewoon een vrije invulling. Maar dat was maar even want bijna iedereen was erg moe zodat iedereen al om 21:00 uur hun bed opzocht. Alleen de begeleiding heeft ’s avonds nog samen aan tafel gezeten. Ik zelf lag pas rond 22:15 uur in mijn bed.

Donderdag 14 juli

We mochten de ochtend later opstaan en ontbijten want het was een rustdag  dat was het zeker de ochtend  want we hadden niks. Ik ben gewoon hetzelfde als andere dagen opgestaan en gewoon om 8:30 uur aan het ontbijt begonnen. De meeste kwamen iets later of tegen 9:30 uur. Ik heb de ochtend even aan mijn laptop besteed om o.a aan mijn vakantieverslag te werken.

De rest van de dag was lekker relaxed. We zijn nog naar Saalbach geweest om een beetje rond te kijken. Ik zelf ben even naar de Spar geweest  en ook hebben we gezamenlijk nog een terrasje genomen om wat te drinken.

Later in de middag zijn we in Saalbach gaan kegelen, een soort bowlen maar gelukkig voor mij hadden ze geen gleuven zodat we toch iedere keer de kegels konden raken. Ik liep er niet echt warm voor want eerder werd ik een beetje getergd als het niet wilde lukken. Maar gelukkig waren er geen gleuven, zodat het toch prima was om te doen en werd het verrassend genoeg wel gezellig zo samen. Bobby, de eigenaar van de zaak, kwam soms om de baan te “repareren”,  want die lag soms stil  en ging dan niet verder om de kegels automatisch weer rechtop te zetten. Hij moest het hebben van rake opmerkingen die op z'n Oostenrijks Duits goed verstaanbaar waren. Lollige en gezellige vent, dat wel, ik heb gelachen om Bobby.

Hierna nog het diner in het pension  en de avond hadden we nog een bonte avond  want de begeleiding gingen voor ons Ik hou van Holland spelen. Daan ging Linda de Mol spelen door zich als vrouw te verkleden en gedroeg zich overdreven leuk vrouwelijk. En de twee dames Jessica en Milou waren de captains voor onze 2 groepen. We moesten gewoon vragen beantwoorden en opdrachten doen wat allemaal bij onze reis te maken had. Ik werd nog als proefkonijn gebruikt door mij in te wikkelend als mummy met WC-papier. Gezellig en leuk gedaan.

Daarna nog met een diascherm een filmpje gekeken naar Shrek de Derde maar dan in het Nederlands. Na de film lekker gaan slapen.

Vrijdag 15 Juli

Op tijd opgestaan en  ontbeten. We moesten al gauw verder want we gingen een dag naar Salzburg met z’n allen. Het was even rijden zo’n  anderhalf uur zeker wel. Toen we er waren was het een beetje chaotisch om een parkeerplaats te zoeken. Hier en daar was het druk een andere manier van verkeer als in bijv Nederland.

Uiteindelijk kon de begeleiding ergens parkeren, waarna wij met z'n allen naar een groot fort/kasteel gingen, dat helemaal boven op de berg lag. We gingen met een lift naar boven  en we konden hier en daar een mooi uitzicht zien van de bergen en natuurlijk Salzburg.

Daar hebben we ook even ons lunchpakket gegeten met wat fruit en een pakje drinken.

Hierna bleef een kleine deel bij het kasteel en de meesten,  waaronder ik,  gingen maar even winkelen. Ik had zelf nog Mozartkugeln gehaald voor het thuisfront,  want dat was wel bijzonder,  Salzburg is ook de geboorteplaats van de bekende componist Mozart.

In Salzburg was het heel toeristisch, hier en daar best druk en best wel veel mooie gebouwen gezien .  Gelukkig kwamen we nog op een terras en nam ik i.p.v drinken een coup met Pistache (noten/ijs), een beetje chocola en slagroom met amandelstukjes  niet zo heel groot maar wel genoeg om te genieten  want dat mag want dat is nou vakantie zullen we maar zeggen.

Verder wist ik niet echt wat ons allemaal te wachten stond want het was een beetje rommelig en chaotisch  maar in een stad heb je dat wel gauw, zeker als je met een groep bent en dat met drukte en alles. Een Coup ijs, het kasteel en de mooie gebouwen/plaatjes zorgden toch nog voor een tevreden resultaat.

Daarna via een andere weg weer naar ons pension gegaan, het diner gehad  en de avond voor ons zelf. De meeste mensen keken naar een filmpje ditmaal naar Timon en Pumba oftewel The Lion King 3. Ik wilde nog wat aan het vakantieverslag doen dus was de enige die niet keek  maar je was ook niet verplicht om te kijken. Ik ben vaak wel iemand die even een rustige plek zoekt  en even alleen op een laptop bezig is.

Je moet maar denken dat ik de meeste tijd toch al veel dingen doe met de rest. Ja autisme is er nou eenmaal bij mij  dus ik moet ook even rust voor mijn eigen hebben als dat mogelijk is.

Daarna was de dag weer voorbij.

Zaterdag 16 Juli

We zijn die dag naar het plaatsje Zell Am See geweest voor o.a een boottocht. We zijn voor 55 minuten gaan varen op een klein cruiseschip, waar we lekker buiten hebben gezeten met een kopje thee en een stuk strudel of taart.  Echt heerlijk was het wel zo’n tocht, ik kon er van genieten met het mooie weer en het zonnetje. Het uitzicht was prachtig, maar goed het was maar even genieten. Ik wilde graag nog langer op die boot varen bijv 2 uur.

Verder hebben we even de rest van de middag in Zell Am see doorgebracht met wat winkels, terrasjes en een muzikaal Oostenrijks evenement wat verder niet zo heel bijzonder was. Het was er veel te druk in Zell Am See.

Verder leek het dorp wel erg multicultureel, de helft bestond uit Islamitische mensen zoals moslims etc  en ook paar vrouwen die hun gezicht erg bedekt houden waardoor je alleen de ogen nog ziet.

Niks op tegen maar het is dat het daar erg opvallend is dat er wel heel veel waren in het dorp.

In de namiddag zijn we naar het pension gegaan voor het diner  en later op de avond gingen we weer terug naar Zell Am See   omdat er een vuurwerkshow plaatsvond. We gingen erheen  en we konden bijna geen plek meer vinden op te parkeren. Het was topdrukte  met veel taxi's, auto's, mensen noem maar op.

Toen we naar de plek wilden gaan waar het ook veel te druk was, moesten we daar ook nog voor betalen om dicht bij het vuurwerk een plek te bemachtigen. Het was meer dan 50 Euro.

Begeleiding wist gelukkig beter, we zijn ergens anders gaan staan, buiten de drukte,  waar we het vuurwerk ook heel goed zagen. Het duurde ongeveer een kwartier. Maar we zagen mooi vuurwerk met redelijk knallen. Soms  je hoorde de knallen via echo’s in de bergen. Het was helder buiten  en de maan scheen achter dat vuurwerk die bij de bergen tevoorschijn kwam. Indrukwekkend was het wel.  Kort maar krachtig. We waren tegen middernacht weer terug bij het pension even gauw wat gedronken en daarna zijn we met z'n allen gauw naar bed gegaan.

Zondag 17 Juli

De laatste dag van de vakantie zijn we na het ontbijt naar de kloof watervallen geweest. We liepen eerst bij de kloof waar we beneden mooie watervallen zagen. Daarna nog even een wandelpad door een natuurgebied met een mooi kleurig groot meer, waar ook nog wat dieren en planten aanwezig waren.

Dit was wel een van de kortste tochten die we deden deze vakantie, want daarna zijn we door het mooie zomerse weer naar een groot zwembadmeer geweest, in een hele mooie open omgeving vlakbij een dorp.

Ik zelf heb me bij de wc omgekleed van zomerkleding tot zwembroek en na afloop weer andersom, want ik kan dat niet doen als iedereen het ziet natuurlijk.

Alleen even afgekoeld door te zwemmen  maar verder hoef ik er niet te lang in. Er was een warme intensieve zon zodat je gauw kan verbranden.

Verder heb ik zelf nog een ijs gegeten en gewoon lekker gelegen op een handdoek in het zonnetje en later nog in de schaduw, net als op het strand of thuis in de tuin. Lekker relaxed dat wel.

Eind van de middag zijn we teruggegaan naar het pension met nog het diner  en de avond hadden we vrije invulling. Er werd nog een film gekeken en ook moesten de koffers worden ingepakt voor de terugreis. Daarna de laatste nacht doorgebracht in het pension.

Maandag 18 Juli

Na het ontbijt namen we afscheid van het Pension en de eigenaars Frank en Simone. We hadden nog een leuke foto's samen met hun gemaakt.

Toen zijn we met de 2 minibusjes teruggegaan met o.a tussenstops voor het wisseling van chauffeur en  (plas)pauze's.  ’s Avonds hebben we niet bij de McDonalds maar bij de Burger King gegeten en dat was bij Mannheim in de buurt. Verderop brachten we de nacht door bij Hotel Formule 1!

Dinsdag 19 Juli

Vroeg uit de veren en meteen moesten we door. We hebben tijdens het ontbijt en de lunch gepicknickt en we moesten rond 13:30 uur voorbij de Duitse grens in Nederlands tussen Heerlen-Aachen zijn.

Dat is ruim gelukt en toen hadden we een wisseling, want de minibusjes en 2 begeleiders namen hier afscheid van de groep. Met 2 grotere busjes (waar de koffers etc in konden) en 1 begeleider zijn we naar Maastricht – Eindhoven – Utrecht - Nijmegen gereden. Op die plaatsen werden de deelnemers afgezet. Ik stapte in in Eindhoven uit waar Pap en Mam op mij stonden te wachten.

En toen was het voorbij die mooie vakantie.

Ik heb een mooie uitstekende vakantie meegemaakt  voor het eerst met Flowreizen.

We hadden een prima en gemoedelijke groep en we konden meestal goed met elkaar overweg.

En de begeleiding was gezellig en leuk  en goed ervaren.

En Oostenrijk was met het onverwachte mooie weer echt mooi.