Reisverslag Winterberg 2011, door Carmen Jacobs

12-09-2011

29-07

Na dat we iedereen hadden opgehaald reden we door naar het hotel Der Brabander. Daar aangekomen moesten we wachten op de sleutels en er werd door de begeleiding het een en ander uitgelegd . Daarna onze kamers ingericht, evt. gedoucht en lekker gedineerd.

Om 21:00 u met degene die wilde lekker naar het dorpje gewandeld en terug in het hotel aangekomen zat er een meneer met een gitaar wat nummers te zingen in de babbelbar, wat ook erg gezellig was en daar hadden we ook nog wat gedronken en daarna lekker geslapen.

30-07

Na lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt hadden we wat uitleg van Francis gehad over wat we allemaal gaan doen. Vandaag was het best slecht weer, dus hadden we een binnen activiteit.

We reden eerst met de busjes naar de supermarkt i.v.m. de lunch, waar de begeleiding voor gezorgd heeft en daarna zijn we door gereden naar de Atta-Hohle, Attendom druipsteengrotten die 104 jaar geleden ontdekt zijn door mensen die daar aan het werk waren, want ze hadden ergens kalk voor nodig, dus dat was wel een hele bijzondere ontdekking. Er liep een Duitse gids met ons mee die het een en ander vertelde en uitlegde over de verschillende kamers / zalen en de betekenissen er van.

Francis vertaalde het voor ons in het Nederlands, dus dat was wel fijn natuurlijk.

Een van zo’n druipsteen leek erg veel op een walrus die omhoog keek,  uit een andere druipsteen kon je ook verschillende dingen uit halen: Sinterklaas met een baard en een mijter, of een kerst man, of een beer die de steen knuffelde. Kortom, het was allemaal ongelofelijk mooi. Terug uit de grot de gids bedankt en bij de busjes nog wat geluncht en daarna weer terug naar het hotel gereden.

Daar weer aangekomen nog wat voor ons zelf gedaan en rond 17:30 een praatje over de activiteiten voor de komende 3 dagen (zo, ma en di). Daarna tijdens een MEGA grandioze show vanwege het 25 jarig jubileum op maandag, weer lekker gedineerd en vooral erg genoten van de verschillende optredens van het team van Der Brabander en er was een hele mooie fee die een prachtig nummer zong, waar je gewoon kippenvel van kreeg en heel het team en iedereen die daar bij horen hebben voor ons een ONVERGETELIJKE avond bezorgd!

Daarna weer even wat voor ons zelf gedaan en om ongeveer 21:45 u was er een dansavond met verschillende optredens.

31-07

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt hadden we voor degene die mee wilde een wandeltocht en Francis liep met ons mee en 3 andere deelnemers gingen samen met Niels mountainbiken. De wandeling was het meeste in de bossen met mooie uitzicht plekken en onderweg nog een terrasje .

Na flink te hebben geklommen en gedaald waren we terug gegaan naar het hotel en daar hadden we nog 1 uur iets voor ons zelf gedaan en daarna hebben we met zijn allen geluncht.

Toen we daar mee klaar waren zijn Miranda Julian, en ik samen met Adinda gaan mounainbiken. Eerst wat geoefend op de stoep en het was de bedoeling dat wij op het asfalt zouden blijven, maar Adinda zei dat we het gewoon een klein stukje in de bossen gaan proberen en terug kan altijd nog.

En…………..  Ta, Ta jawel hoor, lekker in de bossen gebleven en het ging hartstikke goed en het was een hele mooie route van ongeveer 1u en 3 kwartier met dalen en klimmen, echt wel stoer en SUPER gaaf was dat.

Onderweg natuurlijk een paar keertjes gestopt, wat gedronken (zelf meegenomen) en Adinda had nog wat foto’s gemaakt van ons met haar erbij.

Terug bij het hotel even uitgerust en wat voor ons zelf gedaan (evt. douchen of zo iets) en om 17:45u bij elkaar gekomen en om ongeveer 18:00u werd het buffet geopend waarvan we lekker gesmuld hebben en ook lekker gedronken(wel zelf betalen natuurlijk).

Daarna weer wat voor ons zelf gedaan (evt. Bioscoopje, was ook in het hotel film: Shrek 1 kon je kijken) en om 00:00u: BOEM, BATS, POEFFFF! OOOOH,wat mooi: VUURWERK,

i.v.m. het 25 jaar bestaan van Der Brabander.

Met zijn allen champagne getoast en lekker van het vuurwerk genoten (en de laserstraal niet te vergeten).

01-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt nog wat voor ons zelf gedaan tot ongeveer 10:30u. Daarna gingen we verzamelen en te voet naar de Panoramabrug en daar zat ook een rodelbaan bij waar degene die wilde eerst lekker van af zijn gegaan.

Daarna eerst geluncht (Niels had de spullen met het busje meegenomen) en na de lunch gingen we de hele grote brug over(Panoramabrug) lopen met verschillende hindernissen (klimmen, over verschillende losse dingen lopen en een 40 meter lange snelle glijbaan. Het was allemaal wel erg indrukwekkend, maar wel stoer en SUPER gaaf. Al degene die mee zijn gegaan vonden het ook erg leuk. Daarna weer terug naar het hotel gelopen, evt. gedoucht en we kregen smiddags daar allemaal gebak i.v.m. het jubileum. Toen nog even wat voor ons zelf gedaan (evt. bioscoopje) tot 18:15u en weer lekker gedineerd.

Daarna gingen we: Brrrroemmmm! KARTEN! Wauw, gaaf joh! Daar aangekomen een soort muts over je hoofd heen, waar alleen je gezicht door te zien is, helm op en van te voren van Niels wat uitleg er over gehad en daarna: RIJDEN MAAR! 10 minuten gereden en toen moesten we helaas stoppen, want het was tijd. Terug bij het hotel aangekomen evt. nog wat gedronken (of bioscoopje) en daarna weer lekker geslapen.

02-08

Na weer lekker  geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt zijn we om ongeveer 10:30u met

de busjes naar een stuwmeer gereden, waar we lekker hebben gezwommen en geluncht.

En de leiding had 2 elektrische bootjes voor ons afgehuurd en iedereen (die wilde) mocht een keertje kapitein zijn, dus dat was wel erg gaaf natuurlijk en de bootjes konden niet hard, dus het was ook goed te doen. Er was verder geen kapitein aanwezig, als alleen de begeleiding. Daarna weer terug naar het hotel gereden en evt. nog gedouchd en weer lekker gedineerd en de vriend van Francis was in de buurt van ons hotel vanwege zijn werk en die heeft ook gezellig met ons mee gegeten. Haar vriend heet Peter Paul, een hele leuke gezellige man. Daarna moesten we even met zijn allen naar buiten en daar uitleg gekregen over morgen en overmorgen. Toen we daar mee klaar waren was er om 21:15u (voor degene die wilde) een bingo, waar mooie prijzen mee te winnen waren. Van ons had helaas niemand prijs,maar de zilveren bal was er wel 2X uit gegaan en dat betekende dat iedereen van Der Brabander die mee speelde, 2 kleine flesjes Buddah borrel (15% alcohol) kreeg.

Het was een hele leuke gezellige avond, maar wel spannend natuurlijk.

03-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt vertrokken we rond 10:30u met de busjes naar Funpark (pretpark met div. shows). Dat was erg gaaf en we zijn naar een show geweest met verschillende stunts (op elkaar staan en zo) en vuurstunts en een mevrouw deed allemaal kunstjes in een grote, hangende ring en bij afloop kwam er een hele mooie roofvogel aanvliegen die gewoon op haar hand ging zitten. En die kraaide ook konstant, maar verder bleef hij lekker zitten.

Kortom een MEGA show. Daarna: 2x spookhuis, achtbaan,zweefmolen(die golvend draaide)en nog een paar enge dingen en wij begonnen met de wildwaterbaan (boomstammen). Wat ook erg gaaf was. Terug bij het hotel snel ons opgefrist en weer lekker genoten van het buffet.

Daarna nog wat voor ons zelf gedaan en voor degene die wilde was er een dansavond. Sommige gingen er even heen en andere wat langer.

04-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt vertrokken we rond10:30u met de busjes naar een bierbrouwerij en de biersoort was: Warsteiner). Daar hebben we  1 en 3 kwartier uitleg en een rondleiding over het bie brouwen gehad. Zo kwamen we in een ronde zaal waar we zaten en tijdens de film waar alles werd uitgelegd gingen we langzaam rond draaien, naar boven en weer naar beneden en voor degene die wilde, was er een koptelefoon, waar het in het Nederlands werd vertaald, dus dat was wel erg fijn natuurlijk. Bier wordt gemaakt van: water,Hop en Gerst. Daarom hebben ze ook een eigen waterbron, omdat het water heel zuiver moet zijn, want dat is erg van belang voor het bier. En we hadden met een soort treintje over het bierterrein en in het bierfabriek gereden, wat ook erg interessant was. De ketels gezien waar het -2 graden is, opslagruimtes, de werkplaats voor de heftrucks en vrachtwagens gezien, het laden en losgedeelte gezien, het sorteren en het keuren van de flesjes gezien. Alles is daar lopende band werk, dus je moet wel tegen stressen kunnen, want het is daar wel doorwerken natuurlijk. Er worden zo’n paar 1000 flesjes in 1 minuut gevuld, dus dat is ENORM veel . Daarna natuurlijk bier gedronken (of fris) en degene die wilde konden zo’n bier glas kopen voor  2 euro.

Geluncht en daarna wilden we nog naar een stadje rijden, maar de tijd was er veel te krap voor i.v.m. om 18:00 u de dinershow (voor degene die wilde) en het was al 14:30 u, dus dan maar terug naar het hotel en naar de supermarkt geweest en/of shoppen, of bij het hotel blijven, wat je maar wilde. Daarna iets voor ons zelf gedaan en 3 deelnemers hebben nog een keer de diner show gezien en de rest had een snelle bediening, zodat we niet nog eens 3 uur aan tafel hoefden te zitten. Daarna gingen we met degene die wilde 1 uurtje kegelen en s avonds was er karaoke wat ook erg leuk was . Daarna weer lekker geslapen.

05-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt vertrokken we rond 10:30 u met de busjes naar het boogschieten en het touwenparcours. Daar aangekomen moesten we eerst allemaal op de bank gaan zitten en  kregen we uitleg over de boog, de pijl en hoe je moest gaan staan en hoe je de boog moest vast houden enz. Daarna mochten we ieder 2x schieten om te oefenen en dat deden we 2 rondes en toen kwam het echte werk. Er werden 2 ballonnen op het bord bij gehangen en het ging uiteraard om de punten. Het was erg leuk om het weer eens een keertje te mogen doen en zeker als je dan ook nog eens een ballon kapot schiet:YES! Daarna hadden we met zijn allen geluncht (hadden we mee genomen) en gedronken. Toen gingen we ons gereed maken voor het touwen parcours: je kreeg een tuigje aan en een helm moest je op. Eerst hebben we er uitleg over gehad en daarna gingen we een stukje op de vloer oefenen met de eerste + tweede kabel van de ene grote kabel naar de andere grote kabel te wisselen. Je moest met groepjes van 2 a 3 personen zijn, dit i.v.m. de veiligheid . En de haken van waar je aan vast zit moeten ALTIJD om en om aan de kabel zitten, zodat je ze nooit tegelijk er af kunt halen, want dat is op 12 meter hoogte erg gevaarlijk natuurlijk. Je bent op 2 manieren verzekerd: 1: Je bent zelf verzekerd en 2: Je zit aan een kabel vast verzekerd. Deze 2 verzekeringen zijn voor deze sport erg van belang, want je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Het was SUPER eng, maar iedereen die het heeft gedaan vond het erg leuk. Kortom, het was weer een geslaagde middag. Terug bij het hotel aangekomen, hadden we nog wat voor ons zelf gedaan en om 18:15 u weer lekker gedineerd. Daarna weer wat voor ons zelf gedaan en om 20:30 u was er voor degene die wilde een fakkeltocht. Om 21:30 u was er live muziek met een lotto duo wat ook erg leuk was.

06-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt vertrokken we rond 10:30 u met de busjes naar een stadje Dassel om daar met degene die wilde wat te gaan shoppen, de rest gingen wandelen. Terug bij het hotel gauw omgekleed en weer lekker van een buffet gesmuld. Daarna uitleg over morgen gehad en een cadeautje van Flow gekregen met  een envelop met wat winterreizen er in + een formulier van wat je van de reis vond.

Daarna wat voor ons zelf gedaan (je kon ook in de sauna als je dat wilde) en voor degene die wilde was er “s avonds nog een dansavond en dat was tevens de laatste avond voor ons. De laatste nacht ook weer lekker slapen.

07-08

Na weer lekker geslapen te hebben en na een heerlijk ontbijt alles klaar gemaakt voor de terug reis naar Nederland.

Adinda,Francis en Niels, ik wil jullie namens alle deelnemers hartstikke bedanken voor alles wat jullie voor ons hebben gedaan, want zonder jullie, kunnen we gewoon niet lekker onbezorgd op vakantie en we hebben er met zijn allen een SUPER fijne vakantie van gemaakt.

Jullie zijn KANJERS!

Tot de fotoreünie, dan hoop ik jullie allemaal weer te zien om  bij te kletsen.

Heel veel groeten van Carmen Jacobs uit Bladel (Brabant)