Reisverslag Annecy, Frankrijk, door Koen Gijsbers

06-11-2017

Inleiding

Het is al weer de 13e keer. Maar gelukkig ben ik niet bijgelovig, dus dit jaar ga ik ook weer op vakantie met Flow Reizen. Ik ga dit jaar kamperen in Frankrijk bij het meer van Annecy. Er gaan dit jaar ook twee bekenden van mij mee: te weten Peter en Hannah. Ik ken ze allebei van eerdere vakanties bij Flow Reizen. De reis duurt van 7 tot en met 18 juli.

Vrijdag 7 juli 2017

Nadat ik vannacht in Bennekom gelogeerd had, ben ik vanmorgen vroeg door Daan opgepikt bij Ede. Samen zijn we naar het station in Breukelen gereden. Daar hadden de andere reizigers zich verzameld. Ook nam Sophie het rijden over. Nadat iedereen ingestapt had, gingen we naar IJsselstein om Ingeborg op te pikken. Vervolgens reden we via België en Luxemburg naar Frankrijk. In Beaune stopten we. Daar gaan we vannacht slapen in een B&B hotel. Vandaag finisht de tour de France ook in Beaune. Dus we hopen vanavond nog een paar renners te ontmoeten.

Zaterdag 8 juli 2017

We hebben vanmorgen in het hotel ontbeten. Daarna zijn we doorgereden naar de camping bij Duingt. Bij aankomst hebben we geluncht. Daarna hebben we de tenten opgezet en ingericht. Ik slaap samen met Rowan in een tent. We zitten op een heel eenvoudige camping. Er is geen animatie en ook geen zwembad. Wel is er een groot meer in de buurt. Daar zijn we vanmiddag wezen zwemmen. Het was heerlijk, want de temperatuur buiten is zeer hoog (33°C). Vanavond was er voor de liefhebbers nog gelegenheid om yoga te doen en daarna ging iedereen slapen, want twee dagen reizen is best vermoeiend.

Zondag 9 juli 2017

Na twee reisdagen is vandaag het echte werk begonnen. We zijn vanmiddag naar Vèrels gereden. Daar heb je touwbruggenparcoursen. Er zijn zes parcoursen, bestaande uit verschillende onderdelen waaronder: balken, netten en rechte touwen. Het eerste parcours is een testparcours. Daarna zijn ze als volgt genummerd: 1, 2A, 2B, 3 en 4. Er waren deelnemers die alle parcoursen gedaan hebben. Ik ben tot en met parcours 3 gekomen en dat vind ik een hele prestatie. ’s Avonds aten we gevulde wraps. Daarna hebben we het rustig aan gedaan.

Maandag 10 juli 2017

Ongeveer 15 kilometer van onze camping ligt het stadje Annecy. Het is een mooi, oud stadje. Er zijn veel winkeltjes en terrassen. In de morgen zijn we er met de bus heen gereisd. Eenmaal aangekomen mocht je kiezen: Je kon er alleen, of eventueel met andere deelnemers rondkijken, maar je mocht ook bij de groep blijven. Hannah en Ruud zijn er samen op uit gegaan. De rest van de groep is bij elkaar gebleven. We hebben het hele stadje bekeken. In een winkeltje heb ik een stel ansichtkaarten gekocht. We zijn ook nog bij een ijssalon geweest om een ijsje te eten. Aan het eind van de middag voeren we met de boot terug naar Duingt. Terug op de camping hebben we eerst gekookt en gegeten. Daarna heb ik mijn kaarten geschreven.

Dinsdag 11 juli 2017

Na twee vrij intensieve dagen was het vandaag een soort van rustdag. We hebben eerst met elkaar ontbeten. Daarna zijn we naar het meer gegaan. Bij het meer was van alles te doen. Er werden spelletjes georganiseerd en je kon ook in het meer zwemmen. Voor de liefhebbers was er gelegenheid om te kanovaren en te suppen. Bijna iedereen heeft wel een rondje in de kano gevaren. Ciska, Jordy en ik hebben om de beurt op de supp gestaan. Je staat dan op een soort surfplank. Je bestuurt hem met een peddel. Het was een mooie en leuke ervaring. Vanavond aten we nasi met saté. Straks ga ik nog met een paar deelnemers een potje jeu de boules spelen.

Woensdag 12 juli 2017

We moesten vanochtend vroeg uit de veren, want we gingen na het ontbijt naar Chamonix. Daar zijn we met de gondel naar de top van de Col de Brevent gegaan. Daar zaten we op een hoogte van 2500 meter. We hadden prachtig uitzicht op de Mont Blanc. Vanaf de top hebben we een lange wandeling gemaakt, naar het middelste station van de gondel. Het was een pittige wandeling. De paden waren soms erg smal, er lagen veel stenen en we moesten ook nog langs een steile trap naar beneden. Al met al was het dus goed opletten. Voor Hannah was het erg lastig, maar ik heb haar heel goed begeleid. Toen we bij de gondel waren, hebben we eerst op een terras gezeten om wat te drinken. Daarna zijn we met de gondel weer naar beneden gegaan en vervolgens reden we met de busjes terug naar de camping. Vanavond hebben we een rustige avond.

Donderdag 13 juli 2017

We zijn vandaag wezen fietsen. Er werd gefietst in twee groepen. Ik ben met Ruud, Jordy en Ingeborg ’s morgens gaan fietsen. We hebben een rondje door Sint Eustaches gemaakt. Het was behoorlijk pittig, want we gingen een heel eind een berg op. Toen we boven waren fietsten we ook weer naar beneden. Dat ging heel hard. Je moest dus vol in de remmen en de trappers in de juiste stand houden. Nadat we weer bij de camping waren, hebben we nog een extra rondje langs het meer gefietst. Daarna hebben we geluncht op de camping. ’s Middags ging de andere groep fietsen. Voor mijn groep was er de gelegenheid om in het meer te gaan zwemmen, maar daar was bijna geen belangstelling voor. Alleen Ingeborg en ik zijn naar het meer geweest. Vanavond gaan we naar Sint Jorioz. Daar speelt een jazzband en er wordt ook nog vuurwerk afgestoken.

Vrijdag 14 juli 2017

Vandaag was een rustdag. Het is vandaag Quatorze juillet, een nationale feestdag in Frankrijk. Dus er zijn veel festiviteiten in de buurt. Echter voor ons is het te lastig om daar heen te gaan, dus wij hebben ons eigen programma. Iedereen heeft eerst uitgeslapen en daarna hadden we een “inloopontbijt”. Na het ontbijt ging Ciska in haar eentje wandelen. Wij gingen met elkaar naar het meer om te zwemmen. Er werd ook een kubb-spel georganiseerd. ’s Middags hebben we geluncht op de camping. Daarna konden de liefhebbers nog weer terug naar het meer, maar alleen Rowan, Sophie en ik zijn terug gegaan. De rest bleef rusten op de camping. Vanavond hebben we nog wat spelletjes gedaan en tot slot gingen we bij het meer vuurwerk kijken ter gelegenheid van Quatorze juillet.

Zaterdag 15 juli 2017

De rustdag van gistgeren was slechts “stilte voor de storm”, want vandaag was weer een dag met pit. We zijn gaan Canyoningen. Met het busje zijn we naar Tallerois gereden. Daar heeft Ingeborg de canyoninggroep (Ciska, Hannah, Ruud, Jordy, Sophie en ik) afgezet. We zijn langs een bergpad omhoog geklommen om vervolgens via een rivier af te dalen. Er waren veel hindernissen in de rivier. Soms moest je een stukje zwemmen en er waren ook veel glijbanen. Het absolute hoogtepunt was voor mij bij een rots van ± 12 meter hoog. Daar kon je naar beneden abseilen, maar je kon je ook laten takelen. Ik heb op advies van Sophie voor het laatste gekozen. Het was heel leuk. Aan het eind heb ik van een rots van ongeveer 3 meter hoog gesprongen. Ook dat ging goed, al was het best spannend. Toen we uit het water kwamen, liepen we langs een pittig bergpad naar de weg. Daar heeft Ingeborg ons weer opgepikt. Vanavond ga ik nog met een paar medereizigers een kaartje leggen.

Zondag 16 juli 2017

Dit is onze laatste dag in Frankrijk. We zijn op deze dag gaan wandelen. In de ochtend zijn we met de busjes naar Mont Fin gereden. Daar hebben we gewandeld. Het was een eenvoudig rondje zonder extreme hoogteverschillen. Na ongeveer 2 uur lopen bereikten we het eindpunt. Toen zijn we nog even in het dorp wezen kijken. Er zijn daar een paar souvenirshops. In een winkeltje heb ik voor mezelf een T-shirt van Annecy gekocht. Toen we weer op de camping waren, ben ik met Ingeborg, Sophie, Ciska en Jordy nog één keer naar het meer geweest om daar nog een laatste duik te nemen. Vanavond hebben we een minibarbecue. Daarbij ga ik ook een toespraak houden over hoe de vakantie geweest is.

Maandag 17 juli 2017

We zijn vandaag begonnen aan de tweedaagse terugreis. Vanmorgen hebben we eerst de tenten afgebroken. Daarna hebben we nog één keer gezamenlijk ontbeten op de camping. Rond 11 uur zijn we op weg gegaan. De reis verliep voortvarend. De muziek in het busje zorgde voor goede stemming en voor we het wisten, waren we al in Beaune. Daar slapen we vannacht weer in hetzelfde hotel als op de heenweg. Het was nog vroeg toen we bij het hotel aankwamen. Daarom zijn we vanmiddag nog even in het stadje wezen kijken. We hebben er diverse oude straatjes en gebouwen gezien. ’s Avonds zijn we wezen eten bij een pizzeria.

Dinsdag 18 juli 2017

Het was vanmorgen rond een uur of 9 toen we het hotel in Beaune verlieten voor het tweede deel van de terugreis. Ook vandaag ging de reis voorspoedig. We hebben onderweg vrijwel geen files gehad. Aan het eind van de middag kwamen we weer in Breukelen aan. Mijn moeder heeft mij daar opgehaald. We hebben samen gegeten bij het Van Der Valk hotel in de buurt van het station. Tijdens het eten heb ik alles verteld over mijn vakantie. Na het eten ben ik met de trein weer naar Assen gereisd. Ik ben nu bijna bij Zwolle. Naar mijn verwachting zal ik over een uur weer thuis zijn.

Slotwoord

Hoewel het weer tijdens de eerste paar dagen niet helemaal aardig was (het heeft toen vooral in ’s morgens vroeg en ’s avonds laat veel geregend), heeft het geen enkele invloed om de activiteiten gehad. Hierdoor is het een hele mooie vakantie geweest. Absolute hoogtepunten waren voor mij canyoningen, suppen, kanovaren en het touwbruggenparcours. Ook vond ik de bergwandeling bij Chamonix heel mooi en uitdagend. Volgend jaar ga ik zeker weer met Flow Reizen mee. Waar de reis dan naar toe gaat en of ik dan ook weer ga kamperen, durf ik nog niet met zekerheid te zeggen. In elk geval hoop ik iedereen eerst nog weer te zien op de reünie in Arnhem.