Reisverslag Dordogne, door Adri Rovers

16-09-2015

Dag 1; (26/6)          Eindhoven – Orléans

Al vroeg in de ochtend stapte ik in mijn woonplaats ’s-Hertogenbosch in de trein naar Eindhoven. Daar zou ik evenals Noor en Bart worden opgehaald door twee busjes van Flow Reizen, waarin al twaalf andere reisgenoten zaten; Ashwin, Glen & Iris, Els, Tim, Roel, Gerrit, Evert, Norman, Tobias, Remon en Jean-Yves. Solita, Frederiek en Robin gingen als reisbegeleid(st)ers mee.

Via Antwerpen en Lille reden wij in de richting van Parijs. In Parijs stonden wij twee uur in de file, maar toch zagen wij daar wat bezienswaardigheden, waaronder het voetbalstadion van Paris-Saint-Germain, de rivier Seine en heel wat mooie gebouwen, als in de verte de Sacré-Couer en een stukje van de Eiffeltoren. Na de file reden wij door naar Orléans, om daar te overnachten in een tussenhotel. Het avondeten vond plaats in een KFC-restaurant, dat op een steenworpafstand van het hotel lag.

Dag 2; (27/6)          Orléans – Cazals (Gourdon)

Na in het tussenhotel te hebben geslapen, gingen wij s ochtends weer verder. We ontbeten nog in de buurt van het hotel, en daarna reden de begeleid(st)ers ons verder over de snelweg. Tijdens de rit kregen wij een vel papier voor ons, waarop wij op mochten schrijven wat wij in de vakantie graag wilden gaan doen. Als ideeën schreven wij o.a. een grottenbezoek en een survivaltocht op. Via Limoges gingen wij richting Brivé-la-Gaillarde, en daar verlieten wij de snelweg. Over secundaire wegen reden wij langs de heuvels van de Dordogne, in de richting van Cazals (een klein dorpje bij Gourdon).

In dat dorpje zat onze camping. Er stonden daar houten kampeerhuisjes tegen een steile helling, en wij stapten daar uit de busjes om vervolgens onze koffers te pakken. Mijn reisgenoten en ik werden in huisjes ingedeeld, waarbij ik een huisje zou delen met Ashwin, Bart en Rémon. Naast ons huisje stond het huisje van de begeleiding, die het middelste huisje van onze reisgroep zou worden. Onder de luifel van dat huisje zouden wij allen om de beurt de avondmaaltijden maken, en op het pad daarvoor zouden wij gaan eten. Deze dag stond er een pasta op het menu.

Dag 3; (28/6)          Wandelen en zwemmen

Na in de ochtend te hebben ontbeten, begonnen wij rond 11.00 uur aan een wandeling. Deze zou aanvankelijk acht kilometer zijn, maar werd ingekort naar zes kilometer wegens voorspellingen van hoge middagtemperaturen (34 á 38 graden Celsius). De wandeling begon officiëel in het dorp Cazals en ging daarna bergop over een grindpad richting een asfaltweg. Wij volgden die weg en lunchten in een zijpad daarvan. In het tweede deel van de wandeling gingen wij over een andere pad bergaf, en die zou eindigen in het dorpje Cazals. Daar liepen wij door naar een dorpsplein, en wij gingen daar zitten op een terras om een drankje te drinken. Vervolgens gingen wij weer terug naar de camping.

Op de camping gingen een aantal van ons nog zwemmen, waaronder Noor en ik. Noor ken ik al een lange tijd, en ik kan het heel goed vinden met haar… . Tijdens het avondmenu aten mijn reisgenoten en ik pannenkoeken, waarna er nog een programmavoorstelling plaats zou vinden.

Dag 4; (29/6)          De Kano-tocht

Vandaag gingen negen van onze deelnemers kanoën: Glen, Iris, Tim, Tobias, Bart, Gerrit, Ashwin, Noor en ik, met Solita en Robin als de begeleiders. We reden naar een klein plaatsje en werden daar met kanoën in duo’s opgedeeld. Wij zouden dan op een nabij liggende rivier beginnen aan een kano-tocht, die in zijn geheel bijna twee-en-een-half uur zou gaan duren. In de eerste helft van de tocht voer ik met Tobias in een tweemans-kano, en in het tweede deel alleen in een eenmanskano. Tussen deze twee delen hielden wij een lunchpauze, waarbij Solita wat foto’s van ons maakte.

De kanotocht eindigde in de buurt van een café. Wij legden daar de kano’s op de oever, en een paar van ons gingen nog even in de rivier zwemmen. Daarna gingen wij naar het café en namen wij daar op het terras een drankje. Na het drankje verlieten wij het terras en laadden wij de kano’s op een aanhanger van een busje. Deze bracht ons terug naar het beginpunt van de kanotocht, en vanaf daar reden wij weer terug naar de camping. Maar eerst zouden wij nog met de andere reisgenoten nog even een supermarkt binnengaan.

Die avond aten couscous op de camping. Na dit diner gingen Noor, Bart, Ashwin en ik met Frederiek te voet naar een plas toe, om daar gezellig te relaxen. Wij aten daar wat chips, en dronken er frisdrank, wijn of bier bij.

Dag 5; (30/6)          De Druipsteengrot van Padirac/ Gouffre de Padirac

Na het ontbijt gingen wij met ons allen in de busjes naar de druipsteengrot van Padrirac toe. Deze grot ten zuiden van Brivé-la-Gaillarde is vooral bekend door zijn diepe afgrond, van waaruit trappen verder in gangen door de aarde leidde. Via trappen onder het ingangsgebouw stapten wij deze afgrond in. Daarna volgden wij de trappen in de gangen en kwamen wij uit bij hoge gangen, dat voor een deel met water was gevuld. In bootjes voeren wij over deze waterwegen, waarin de gangen waarin de druipstenen hingen, erg hoog bleken te zijn. Gemiddeld was zo’n gang 70 meter hoog, met een maximale hoogte van 94 meter. Op sommige punten voeren wij zelfs 105 meter onder de grond boven de aarde. De temperatuut in de grot was ongeveer 15 graden, en in vergelijking met de warme temperaturen buiten, voelde dit wel lekker.

Tot rond 14.00 uur zaten wij in de grotten. Op de terugweg naar boven kocht ikzelf nog een leuke foto van de tocht door de grotten, waarop een aantal reisgenoten en ik in de boot zaten. Het een na mooiste op die foto zijn de druipsteengrotten … . Het laatste stukje van de terugweg naar boven legden wij met de lift af, en eenmaal buiten lunchten wij gezamenlijk in de buurt.

Daarna gingen wij met de busjes weer terug naar onze kampeerplaats, bij Cazals. Enkelen van ons gingen daar naar de campingcafé. Wat wij in de avond aten, weet ik echter niet meer, maar later op de avond, ging ik met Noor, Ashwin en Rémon naar het dorpsplein toe. Daar gingen wij op het terras nog wat drinken, om vervolgens rond 22.30 uur weer naar de camping terug te wandelen.

Dag 6; (1/7)            De Plas en de Franse avond

Op deze dag wandelden wij met de hele groep naar de plas, waar ik met Noortje, Bart en Ashwin en Frederiek twee dagen eerder op de avond was geweest. Wij namen onze badlakens mee en gingen daar op het nabij gelegen gras liggen, om te relaxen. Sommigen van ons gingen sporten, waarbij Tim, Roel en Ashwin met Frederiek en Robin strandvoetbal speelden, en Noor en ik in de plas zwommen.

Ergens in de middag keerden wij weer terug naar de camping. Daar dineerden wij s avonds rond 19.00 uur met gevulde wraps, en als nagerecht meloen. Na het diner volgde een Franse avond, waarop 1 fles witte wijn, 1 fles rosé wijn en 3 flessen rode wijn op een tafel werden geplaatst. Frederiek ging achter de tafel staan en presenteerde de wijnsoorten aan ons. Mijn reisgenoten en ik mochten proeven en konden hierbij Franse kaasjes (zoals brie en roquefort) en worstjes bij nuttigen. Volgens Frederiek zouden de kaasjes goed smaken bij de witte wijn en de rosé wijn, en de worstjes juist goed bij de rode wijn. Ikzelf proefde (stiekem) alle wijnsoorten en vond voor mij verrassend de witte wijn het lekkerst, ondanks ik die eerder nauwelijks gedronken heb. (En nu ik er toevallig over schrijf, neem ik nog maar eens een glaasje witte wijn).

Dag 7; (2/7)            ’t Stadje Sarlat

Vandaag gingen wij in de busjes naar een stadje, genaamd Sarlat-la-Canéda. Allereerst bezochten wij daar de Jardins du Plantier, een tuinenpark. We lunchten daar op bankjes en maakten ook foto’s van de schilderachtig mooie tuin. Vervolgens wandelden wij naar de binnenstad van Sarlat-la-Canéda. Dit stadje ontstond in de achtste eeuw rondom een abdij, en gold in de veertiende eeuw als handelsstad.

In de binnenstad lagen ook nauwe straten. Langs een zo’n straat stond een man in holbewonerskleren in een standbeeldhouding. Enkelen van ons (waaronder ik) gingen bij hem staan, en een begeleid(st)er maakte er een paar foto’s van. Daarna liepen wij naar een plein, waaraan een grote kerk stond, de l’Eglise Sainte-Marie (Heilige Mariakerk). Wij allen gingen de kerk in, en na het bezoeken ervan splitsten wij ons in twee groepen. Iris, Glen, Noor en ik gingen in het stadje de winkels in, waarbij we ook een paar authentieke spelletjeswinkels instapten. De spelletjes die daar werden verkocht, waren van hout. Na het winkelen gingen wij vieren nog op een terrasje wat drinken.

Later op de middag verenigden wij ons weer met de hele groep. We wandelden terug naar de busjes en gingen daarin weer terug naar de camping. Noor en ik gingen daar zwemmen in het zwembad. Daarna gingen zij en ik naar het café toe, om daar een drankje te nemen. Roel en Jean-Yves waren daar ook. Gezellig spraken wij met hen, en rond 18.00 uur gingen wij weer terug naar de huisjes, waar een dinér op ons wachtte.

Dag 8; (3/7)            LE GRANDE JOUR! Klimmen tegen de rotsen.

Zes deelnemers van onze reisgroep (Noor, Iris, Ashwin, Bart, Gert en ik) gingen met Frederiek, in een busje naar Cabrerets, een klein dorpje. Daar wachtte een Franse klim-instructeur op ons. Deze begeleidde ons naar het begin ven een klimterrein en liet ons ieder een zekeringsgordel en een veiligheidshelm omdoen. Daarna konden wij beginnen aan de avontuurlijke klimtocht. Vast gezekerd aan touwen klommen wij over uitstekende traptreden en door lage tunneltjes naar boven, en stapten wij over hangbruggen heen. De afdaling daarna begon met een kabelbaan, en werd vervolgd door een verticale hangwand naar beneden. Gezekerd aan een touw liet de klim-instructeur ons langzaam in een grot zakken, en vanuit daar gingen wij over een schuine helling terug naar de asfaltweg. We leverden daar de zekeringsspullen weer in, en gingen daarna weer terug naar het busje. We namen afscheid van de klim-instructeur, en Frederiek reed ons naar een parkeerplaats aan de rivier le Célé. Daar lunchten wij en gingen wij pootje baden in de rivier. Ook kwamen wij daar een hagedisje tegen.

Later in de middag van deze vrijdag (3 juli) gingen wij met het busje weer terug naar de camping. Met alle andere reisgenoten dineerden wij daar s avonds met gebakken aardappels en hamburger, met sla. Later in de avond volgde er een quiz, waarin Robin aan ons al de reisgenoten negentien vragen stelde. Deze gingen over de vakantie tot nu toe, waarbij bijv. een vraag ging om de stad waar wij in de heenreis de tussenovernachting hadden, en een hoe diep de Grotten van Padirac waren. Roel won uiteindelijk deze quiz (volgens mij wist hij alles).

Dag 9; (4/7)            Het Waterpark

Op deze zaterdag gingen wij na het ontbijt, in de busjes naar een waterpark. Een waterpark waarin een paar zwembaden zaten en een aantal glijbanen stonden. Een van de glijbanen was een steile en had dus een pijlsnelle afdaling, terwijl een andere een soort familieglijbaan was. Reisgenoten en ik konden daar met zessen tegelijk (een persoon per baan) ervan afglijden, om vervolgens beneden in het zwembad te plonsen. De lunch vond plaats langs een van de zwembaden in het waterpark.

Rond 16.00 uur gingen wij met het busje weer terug richting onze camping. Onderweg stopten wij echter nog bij een supermarkt (zodat Solita, Frederiek en Robin daar nog levensmiddelen voor ons in konden slaan). In de supermarkt kocht Noor zelfs een cadeau voor de begeleid(st)ers, flessen wijn. Deze reikte ze na het avondeten op de camping aan hen uit.

Dag 10; (5/7)          Musée de Cuzals, en de Barbecue

Zeven deelnemers van onze groep, Noor, Tim, Gert, Jean-Yves, Norman, Ashwin en ik gingen vandaag met Frederiek naar Musée de Cuzals, een museum over het boerenleven in de Dordogne-streek, in de achttiende tot en met de twintigste eeuw. Via een kleine entreegebouw stapten wij dit terrein binnen; waarin o.a. een ouder boerderij uit circa 1775 stond, en een huisje waarin we konden zien hoe de mensen tussen 1900 en 1930 leefden. In dat ene huisje stonden qua interieur o.a. een houten tafel, een klok uit ca. 1890, een tweepersoonsbed van 1,80 lang, en wat kasten. Ook kwamen wij een wat groter gebouw met een lange dinertafel erin, en langs een afdak waaronder heel wat tractoren stonden. Onder een ander afdak stond een nagebootste werkplaats, waarbij ik me kan herinneren dat Frederiek een foto van ons maakte, waarop Ashwin, Gert, Tim, Jean-Yves en ik deden alsof wij werkten en Noor deed alsof zij onze werkleidster was (leuke foto trouwens!).

Ergens in het boerderijenmuseum vond onze lunch plaats. In de namiddag gingen wij weer terug naar onze camping. Noor, Ashwin en ik keken daar naar de 2e etappe van de Tour de France, die een dag eerder al in het Nederlandse Utrecht van start was gegaan. De Australiër Rohan Dennis had op zaterdag de 4e de openingstijdrit gewonnen, en op de bank zagen Ashwin, Noor en ik de Duitser André Greipel na een waaiervorming, in de voorste waaier naar de dagzege sprinten. De Engelsman Chris Froome zat in die eerste groep en zou drie weken later, mede door het winnen van de eerste bergrit (10e etappe) de eindzege binnenhalen. In de avond volgde nog een gezellige barbecue, waarbij we lekkere groenten en overheerlijk vlees te eten kregen, maar na afloop daarvan was het helaas weer tijd om onze koffers in te pakken,… .

Dag 11; (6/7)          Cazals – Orléans

…, want op deze maandag zouden wij beginnen aan onze terugreis. We stonden vroeg op en ontbeten daarna, om rond 10.00 uur te kunnen vertrekken. Allereerst reden de begeleid(st)ers ons het dorp Cazals uit, om vervolgens over de wegen langs de heuvels, naar de snelweg toe te gaan. Via Brivé-la-Gaillarde en Limoges reden wij door naar Orléans, en daar verlieten wij de snelweg om daar naar het tussenhotel toe te gaan. Wij checkten daar in, en ik keek daar nog even op een tv naar de laatste kilometers van de 3e etappe van de Tour (die werd gewonnen door Spanjaard Joaquim Rodriguez).

Rond 18.00 uur gingen wij met de bus naar een restaurant. Daar wachtte ons een heerlijk diner, waarbij we konden kiezen tussen een groente-vissalade, een hamburger met friet en een steak met friet (ikzelf at de steak). Het was een gezellig diner, en na afloop ervan keerden wij terug naar ons hotel.

Dag 12; (7/7)          Orléans – Eindhoven

In de ochtend vervolgden wij onze terugreis. We reden via Parijs, Lille en Antwerpen door naar Eindhoven en namen daar afscheid van elkaar. Noor en ik namen daar de trein naar ’s-Hertogenbosch.