Reisverslag fietsvakantie Loire, door Sonja Roessingh

02-10-2012

Voor foto's van dit verslag kan je kijken op onze Facebook-pagina! Klik op deze link.

Vrijdag 03-08-2012.We zouden 7.45 uur  vertrekken uit utrecht, dus ik moest vroeg op. We liepen naar het parkeerterrein, waar de busjes stonden. Dit jaar reed onze eigen leiding al vanaf de opstapplaatsen in Nederland en hoefden we bij de grens, niet over te stappen in andere busjes. Andere jaren brachten professionele chauffeurs ons  naar de grens. Onderweg ging een busje langs de garage, een achterlicht laten maken en een busje ging naar Eindhoven. In Chartres gingen we naar de Mc Donalds. Ik nam een wrapmenu met patat en een ananasijsje. Daarna reden we naar het Etaphotel, dicht bij. Ik sliep daar alleen op een kamer.

Zaterdag 04-08-2012. Om 8.30 moesten we buiten zijn voor vertrek. Onderweg, bij een benzine station met picknicktafels, gingen we ontbijten. Ongeveer 12.30 uur kwamen we op Camping Val de Loire aan. Daar kregen we de huisjes toegewezen. Helaas niet bij elkaar. We hadden wel een mooie picknickplaats. Daar maakten we met de lunch meteen gebruik van. In de middag ben ik mee gegaan met bootschappen doen, daarna ging ik zwemmen in het zwembad op de camping. We aten nasi met geroosterde uitjes, atjar, kroepoek pindasaus en toe yoghurt met stukjes perzik ’s Avonds was er niet veel bijzonders.

Zondag 05-08-2012.  We gingen met de busjes naar de plaats Angers, de stad bekijken en op een plein lunchen. Na de lunch gingen we een kasteel bezichtigen. Terug op de camping, ging ik trampoline springen.  Daarna hadden we een welkomst toespraak met een drankje erbij. De regels van de camping  werden verteld en wat er die week te doen was. Onze groep had ook een eigen programma en soms viel dat tegelijk met leuke dingen van de camping. We aten spaghetti met tomatensaus en sla en als toetje vanillevla en een soort twixstaafje. In de avond was er minidisco met als afsluiting ook muziek voor de ouderen.

Maandag 06-08-2012. We kregen huurfietsen die afgesteld werden op onze lengte en een helm. Als je wilde, ook een geel hesje. We gingen een stukje fietsen langs de Loire, tot een kerk, maar we moesten snel weer terug omdat het ging regenen. In de middag deden we boodschappen en op de camping kon je aardewerk beschilderen. We aten patat met broodjes hamburger en gebakken uien en sla. Het dessert was een wafel met plakjes banaan en slagroom. In de avond was er bingo.

Dinsdag 07-08-2012. We gingen fietsen naar Saumur, om daar een kasteel te bezoeken. Na afloop kon je gaan winkelen of op een terrasje zitten. Deze avond aten we gebakken aardappels, doperwten, sperziebonen met spek, kleine braadworstjes en appelmoes en vanille pudding met aardbeiensaus en kleine chocolade balletjes. Daarna kon je film kijken in de openlucht van de tekenfilm Wally’s. De film was Frans gesproken en Nederlands ondertiteld.

Woensdag-08-08-2012. We konden kiezen tussen een korte fietstocht en een lange fietstocht. Ik koos voor een lange tocht. We hebben ongeveer 55 km gefietst, naar Saumur, maar met omwegen. Weer terug ging ik kaarten schrijven. We aten geroosterd stokbrood met gebakken tomaat en komkommer vooraf. Verder aten we macaroni met broccoli, strooikaas, ham, zalf of spek. En na een cornetto ijsje. Avond was er klassiek muziek bij het zwembad. Daar kon je wat gaan drinken, maar je kon ook zwemmen. Het zwembad was mooi verlicht.

Donderdag 09-08-2012. We fietsten naar een wijnboerderij, daar kregen we een rondleiding. Je zag hoe de kurk op de fles ging en de hoe de etiketjes op de fles werd geplakt, je zag de druivenranken, maar je zag niet dat de druiven geplukt werden en geperst tot wijn. De druiven waren in september pas te oogsten. Verder gingen we wijnproeven en je kon evt. wijn kopen. Op de camping ging ik nog even zwemmen. Als voorgerecht aten we champion soep, de echte maaltijd hadden we op het activiteitenplein van de camping. Er werden broodjes gebakken, die eruitzagen als kussentjes. Daar kon je Franse kaas op doen, worst of jam of honing. Je kon er sla bij nemen. Na afloop kon je een ijsje kopen. Ik had kokos ijs.

Vrijdag 10-08-1212 We gingen midgetgolven, daarna hadden we tijd voor ons zelf. Ik ging mee boodschapopen doen. Die avond aten we rösti of pommerondjes, spinazie of bloemkool met een licht zuur gebonden saus en speklapjes. Het toetje was yoghurt met honing en nootjes. Daarna was er eerst minidisco met er achteraan ook disco voor de ouderen.

Zaterdag-11-08-2012. Na het ontbijt kon je met de busjes mee gaan, de flessen wijn op halen, die we donderdag hadden besteld. Ik ging die tijd zwemmen. ’s Middags fietsten we naar een champagneproeverij, die in een grot was. Champagne wordt net als wijn bereid met druiven. Het is een soort wijn met bubbels. We kregen en rondleiding door de champagnefabriek en terug op de camping ging ik nog even zwemmen. Er stond Wrap op het menu. Je kon hem zelf versieren met komkommer, kip, stukjes paprika, tomaat, champions gebakken uitjes saschlicksaus en zure room. Als dessert hadden we keuze uit toetjes van de afgelopen week, die over waren. Er werden loodjes getrokken met onze namen, wie het eerste getrokken werd mocht het eerste kiezen. In de avond gingen we naar een echte disco in een grot heel gaaf!

Zondag 12-08-2012. Er stond een kasteel bezichtigen in brissac op de planning. Je kon kiezen of je op de fiets er heen wilde of met de bus. Het was een lange fietstocht met wat klimmen. De meesten gingen met de bus en een paar, ik ook, op de fiets. Na onze lunchpakketten gegeten te hebben  kregen we een rondleiding door het kasteel. De terugweg  was het minder klimmen. Weer op de camping heb ik bij mijn vrienden in het huisje wat gedronken. Het diner was pannenkoeken Je kon kiezen wat je er op wilde doen. Er was suiker, twee soorten jam, rozijnen stukjes appel en ananas. Het toetje was een klein cakeje met slagroom. ’s Avonds was er eerst minidisco, daarna film met daarin een eekhoorntje. De titel weet ik niet.

Maandag 13-08-2012. We gingen kanoën. Iedereen ging met zijn tweeën in een kano. Als je het eng vond, kon je met iemand van de leiding gaan Ik ging met Jop. Het was een heerlijke tocht, al was het betrokken weer. In de middag  ging ik mijn tas alvast inpakken en mee boodschappen doen. Na afloop ging ik nog even zwemmen, dat kon voor de aller laatste keer. ’s Avond hadden we barbecue met hamburgers, worstjes en saschlicken. Verder was er  stokbrood met kruidenboter,  twee soorten sla en huzarensalade en verschillende sausen. Je kon ook uien en champignons bakken en zelf marshmallows roosteren en tussen twee koekjes van je stokje halen. Na de barbecue nam ik een ijsje. Daarna ging ik verder met inpakken en een biertje drinken met mijn vrienden.

Dinsdag 14-08-2012. We gingen om 7.45 uur inladen en vertrekken. Ik zat helaas niet in de zelfde bus als mijn vrienden. Het was zo ingedeeld, althans de tassen. We dachten: wij ook.  Onderweg gingen we ontbijten, Dat kon gelukkig binnen want het regende. De terugweg reden we in een keer door naar huis, zonder overnachting.  In België, Turnhout, hadden we een maaltijd bij een snackbar. Ik nam patat met miniloempia’s en appelsap. Terug in de bus, at ik mijn appel. Vanaf hier verliep de reis wat rommelig. Het ene busje, waar ik in zat, ging over Eindhoven naar Utrecht, het andere busje waar mijn vrienden inzaten ging over Utrecht naar Nijmegen. Zodoende kwamen mijn vrienden eerder in Utrecht en kon ik geen afscheid nemen. Vanaf Utrecht had ik een mooie aansluiting naar huis. Het was een leuke vakantie jammer van de laatste dag. Sonja Roessingh.