Reisverslag Hongarije 2013, door Robert ter Braak

26-09-2013

Vrijdag 26 Juli 2013.
Ik ontmoette de eerste mensen op Utrecht-Centraal, en even later arriveerde Freek van Gils, van de begeleiding, en nam ons mee naar het busje, en na het inladen reden we naar Maastricht, om de anderen op te halen.
In Maastricht aangekomen, maakte ik kennis met andere deelnemers, die ik nog niet op de Kennismakingsdag ontmoet had, tevens coördinatrice Nicole Nooijen.
Even later verlieten we Nederland, en reden door het prachtige Zuid-Duitsland richting Regensburg voor onze hotelovernachting.

Zaterdag 27 Juli 2013.
We verlieten Regensburg, en zetten de reis voort richting Hongarije. Zo arriveerden we Oostenrijk, en ikzelf keek mijn ogen uit en genoot van het prachtige gebergte.In de namiddag reden we door Slovenië, een stukje door Kroatië en eindelijk bereikten we Hongarije.
Aan het einde van de middag arriveerden we uiteindelijk in Zalakaros en ons hotel was gelukkig in zicht.
Na ingecheckt, uitgepakt en gegeten te hebben, zaten we met zijn alle buiten en om de beurt mochten ieder wat over zichzelf vertellen. We kregen aansluitend te horen, wat we allemaal gingen doen in de vakantie.

Zondag 28 Juli 2013.
Vandaag was ons eerste excursie naar Het Balatonmeer. We reden naar het prachtig stadje Kesthely, en wandelden naar de kade waar een prachtig salonboot voor ons klaarstond.
Zo genoten we van de rondvaart met al het mooie om ons heen.
Nadat we weer waren aangemeerd, bezochten we het stadje Kesthely, en gingen in groepjes gesplitst. Eén groepje ging shoppen, en het andere bezocht een prachtig paleis. Ik koos voor het paleis te bezichtigen.
Terug in het hotel namen we een frisse duik in het zwembad, en tegen de avond ons opfrissen en aan tafel.

Maandag 29 Juli 2013.
We bezochten het waterpark van Zalakaros.
Voor we het water in gingen, deden we een smeerwedstrijdje met zonnebrandcreme. Het ging zo snel, dat we er als witte clowntjes uitzagen.
Behalve de waterglijbanen en golfslagbad was er ook een zwavelbad. Ideaal voor je huid.
S'avonds gingen we midgetgolfen. Bij 1 van de banen stonden er pruimenbomen, want er lagen een paar pruimen op de baan, alsof het golfballen waren, HAHAHAHA!!!

Dinsdag 30 Juli 2013.
Vandaag reden we naar Radpuszta.  Onderweg bij het Balatonmeer gingen we picknicken,en deden wat spelletjes.
Daarna deden we wat boodschappen,en gingen verder naar Radpuszta. Als eerst bezochten we de maneges, en keken onze ogen uit, naar de paarden, de rijtuigen en alle toebehoren van de ruiters en boeren die er werkten.
Daarna gingen we aan tafel, en er werd een overheerlijke goulashmaaltijd opgediend met rode en witte wijn. Op z'n Hongaars proostte ik "EGESZEGEDRE".
Er waren muziekanten, die een sfeervolle optreden gaf, en ze speelden zelfs Nederlandse muziek, om ons van de stoelen te krijgen, vooral toen ze de "Vogeltjesdans" speelden.
S'avonds genoten we van een spectaculaire paardenshow.
Na afloop dronken we nog even wat, en reden hotelwaarts.

Woensdag 31 Juli 2013.
Er werden groepjes gesplitst voor wie ging lopen of met het busje naar het uitkijkpunt van Zalakaros. Ik ging met de wandelgroep mee.
Na een lange wandeltocht aangekomen  ,beklommen we de uitkijktoren,en genoten van het uitzicht over Zalakaros.
Toen de rest arriveerden, gingen we picknicken. Toen gingen we weer gesplitst, en ik liep weer met de wandelgroep terug.
In het hotel namen we een sauna, en lekker chillen in het bubbelbad.
S'avonds genoten we van een verrukkelijke BBQ.

Donderdag 1 Augustus 2013.
We stonden vroeg op voor een bezoek aan Boedapest.
Eerst bezochten we het museumstadje Szetendre aan de Donau. We keken onze ogen uit, want er waren gezellige souvenirwinkeltjes, en tijdens het kaarten en souvenirs kopen, zagen we ook prachtig ambachtelijk aardewerk.
Nadat we op het plein gedronken hadden, reden we naar Boedapest. We begonnen bij het Citadel, waar we gingen picknicken.
Daarna reden we naar het parlementsgebouw, die er in de steigers stond. Achter het Parlementsgebouw stond een gietijzeren brug, die zo glad was, dat je je goed vast moest houden.
Toen reden we over de welbekende Kettingbrug naar het Vissersbastion in het Boedagedeelte vlak bij het Boedapaleis, waar we de wisseling van de wacht zagen. Met een aantal gingen we nog een stukje over de Kettingbrug lopen, en daarna dronken we nog wat op een terrasje en reden terug naar Zalakaros.
Het was 20:00 s'avonds, maar gelukkig was er nog eten bewaard voor ons.

Vrijdag 2 Augustus 2013.
Inge van Groenewegen is jarig ,en dat moest gevierd worden. We gingen allemaal iets leuks voor haar kopen, en vervolgens feliciteerde ik Inge in het Hongaars met een muzikale serenade:"GRATULÁLOK A SZÜLETÉSNAPJA ALKALMÁBÓL.
Toen gingen we naar Súmegyi, en gingen eerst picknicken, voor we het Middeleeuws kasteel bezochten. Na de picknick liepen we naar het kasteel boven op een berg.
Er was van alles te zien hoe ze vroeger leefden in de Middeleeuwen. We zagen kanonnen, paarden, een smederij, een timmerwerkplaats, een bakkerij waar er zalig ambachtelijk kaneelbrood gemaakt werd. Er was ook een kamer waar er attributen waren over toen mensen in toverij en hekserij geloofden, en er was een vrouw met een python om haar nek, en we mochten voor degene die durftte, de slang om hun nek doen voor de FLOW-foto.
Toen we nog even wat gingen drinken, kregen we prachtige muziek van luiten te horen.
Nadat we het kasteel verlieten, bekeken we allerlei Middeleeuwse bezienswaardigheden rondom het openluchttheater. We gingen een winkeltje binnen, waar je Middeleeuws gekostumeerd op de kiek kon. Toen namen we plaats om van de riddershow's te genieten.
Na de voorstelling liepen naar een grote kelder, waar er tafels gedekt waren, en er Hongaars muziek gespeeld werd. We gingen op een Middeleeuws manier met onze handen eten.
Toen we de ondergrondse restaurant verlieten was het donker, maar je zag het kasteel mooi verlicht.

Zaterdag 3 Augustus 2013.
Vandaag werden we weer in 2 groepjes gesplitst voor een dropping. Ik ging met de 2e groep mee. We werden op een vreemde plek buiten Zalakaros gedropt, en we deden er best lang over tot we ons hotel bereikten. S'middags deden we het spel "Hotel Op Stelten".
We werden in kleine groepjes verdeeld, en moesten na ieder dobbelsteel worp een getal zowel binnen, als buiten het hotel zoeken, en de vervolgens de opdrachten uitvoeren.
S'avonds gingen we op kroegentocht en zaten op het marktplein, waar ook livemuziek te horen was.

Zondag 4 Augustus 2013.
Onze laatste excursie vandaag. We gingen naar de grotten van Tapolca, waar je met een bootje door een onderaardse beek moest varen, met zeer nauwe gangen.
Nadat we de rest bekeken, reden we langs een supermarkt voor wat boodschappen, en gingen aan het Balatonmeer picknicken. Daarna namen we nog een duik in het meer.
Terug in het hotel gingen we alvast inpakken voor de terugreis, voor we ons laatste avondmaal nuttigden.
Na het eten deden we een muziekbingo, waar je eerst liedjes hoorden, om te raden wat voor artiest het was, en stond het op je kaartje, dan mocht er een kruisje door.
Na de bingo genoot ik van mijn laatste nacht in Hongarije.

Maandag 5 Augustus 2013.
Inpakken en wegwezen!!!
Na ons laatste ontbijt en afscheid genomen te hebben, verlieten we Zalakaros en reden via Györ door Oostenrijk richting Nuernberg. Na een lange rit bereikten we ons hotel, en checkten in.
Daarna gingen we naar een pizzeria, en we mochten kiezen uit een pizza of pastagerecht.
Na het eten deden we nog even een spel, en gingen naar onze kamers en naar bed.

Dinsdag 6 Augustus 2013.
We gingen niet in het hotel ontbijten, maar we gingen eerst naar de supermarkt boodschappen halen, en daarna pas ontbijten.
De terugweg naar Nederland zat ons niet bepaald mee met de files.
Maar uiteindelijk aangekomen bij Maastricht, werden Ria en Hubert door hun familie opgehaald. Ik nam afscheid van de mensen die naar Eindhoven en Nijmegen moesten, en reed met de rest naar Utrecht.
Toen we in Utrecht arriveerden, nam ik afscheid, en ging huiswaarts.
Het was een zéér overweldigende én gezellige vakantie.