Reisverslag Kos, door Frank Potters

11-11-2012

Dag 1: 26–8-12: Aankomst, Settelen

In het holst van de nacht vertrokken we. De vlucht was mooi. Heb gelukkig nog wat kunnen slapen. De eerste dag van de vakantie is altijd nogal chaotisch. Na de vlucht hebben we allemaal rustig kunnen settelen en onze rust genomen.

Dag 2: 27-8-12: Relaxdag, Programma voor de week

Heb net lekker ontbeten met brood en croissants. Was heerlijke relaxdag. Lekker gezwommen. Gezonnebaad. Voelde me niet zo goed dus heb ik de maaltijd overgeslagen en daarna even een paar uurtjes geslapen. Toen ik was uitgeslapen gingen we naar de appartementen van de begeleiding. En daar kregen we een soort Grieks toneelspel te zien met als opzet het programma voor de hele week. Met allemaal goden en godinnen. Dat was erg geinig.

Dag 3: 28-8-12: Relaxdag

Heerlijk relaxed dagje met gezellige muziek op het terras in de avond. Nog even de stad in geweest om te pinnen. Morgen de Hamam en daarna naar het strand aldaar.

Dag 4: 29-8-12: Strand, Hamamdag

Rustig opgestaan. Lekker ontbeten. Toen was het tijd om te verzamelen voor de ingang van ons hotel. We gingen met de bus naar Tigaki. De ene groep ging op het strand lekker bruinen. Onze groep ging naar de Hamam. Entree was 25 euro. Eerst gingen we onder een warme douche. Daarna de sauna in. Na de sauna kon je er ook voor kiezen een moddermassage te doen, maar je moest wel 10 euro erbij betalen. Velen hadden daar geen zin in, maar ik heb samen met nog iemand en met Marloes, de begeleidster, die moddermassage uitgeprobeerd. ’t Was echt ontspannend. Toen we klaar waren hebben ze ons heerlijk gescrubt. Ook dat was erg relaxed. We gingen ook nog op een stretcher ontspannen liggen. Daarna fijn zonnebaden op ligbedden. Tenslotte gingen we weer terug naar het strand en daar heb ik samen met de anderen heerlijk liggen bruinen. Natuurlijk met een leuk leesboek. Tot het tijd was om weer naar het hotel te gaan.

Dag 5: 30-8-12: Bodrum

Vandaag naar Bodrum gevaren. Dat ligt in Turkije. Het was een hele leuke tocht. Daar aangekomen reden we met een bus door de stad. Daar werden we wegwijs gemaakt door een hele aardige gids, die ook Nederlands kon spreken. Dat had hij geleerd, omdat hij Nederlandse les had gehad vanwege zijn werk als gids. Soner was zijn naam (zie foto met bus). We werden daarna rondgeleid in een juwelierszaak. Na afloop gingen we weer terug naar het centrum van Bodrum. Eerst hebben we op een terrasje wat gedronken. Sommigen gingen in groepjes de stad in, maar ik ging met de leiding mee. Heerlijk geshopt. Ik heb daar toen een horloge gekocht. Daarna weer terug naar het hotel.

Dag 6: 31-8-12: Watersportdag

We zijn naar Papa’s Beach gegaan. Was heel gezellig. Met veel muziek. Je kon er ook heerlijk eten. Ik at erg lekkere “Spaghetti Special”, vegetarisch. Het was super. Je kon er ook watersporten, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb er wel 2 filmpjes van gemaakt.

Dag 7: 1-9-12: 3-Eilandentour

Ik heb de 3-Eilandentour gedaan. We gingen met een leuk oud schip naar Pserimos en daarna naar Kalymnos. Daar hebben we eerst een maaltijd genuttigd: Spaghetti Napolitana vegetarisch. Erg heerlijk! Het eten was gratis. Alleen de drankjes moest je zelf betalen. Kalymnos staat bekend om zijn sponzen. Tot in de jaren 60 doken zogenaamde sponsduikers de zee in om die sponzen op te duiken. Ook het sponzenmuseum hebben we bezocht. Dat was interessant. Als laatste gingen we naar een onbekend eiland. Daar kon je, als je wilde, zwemmen. Maar dat vond ik maar niks, dus bleef ik op de boot. Ik had de hele dag al gezeten en kreeg daarom een plekje om lekker in de zon te liggen met een leesboekje. Daarna gingen we weer terug naar Kos. Terug in het hotel aten we daar in het restaurant. s’Avonds lekker stappen in Kos-stad in een hele gezellige Hollandse bar, die gerund werd door een Nederlander. Eerst een sinas gedronken en daarna gezellig gedanst. Je kon bij de DJ plaatjes aanvragen. Dat heb ik heel vaak gedaan!!!

Dag 8: 2-9-12: Relaxdag

Heerlijk gerelaxt. Wat televisie gekeken, lekker gezwommen, boek gelezen, muziek geluisterd. Verder op het terras gezeten met het gebruikelijke vermaak.

Dag 9: 3-9-12: De Kos-stedentour

Vandaag hebben we met een aardig grote groep de Kos-stedentour gedaan. We werden opgehaald met een touringcar. Op bepaalde plekken stopten we: in Kéfalos en Pili. De gids heette Konstantinos. Hij vertelde veel over de plaatsen waar we kwamen. In Kéfalos hebben we ook heerlijk gegeten. Je kon uit vele gerechten kiezen bijvoorbeeld Moussaká, dat is een ovenschotel met aubergines en aardappelen, en Pastitsjo, een ovenschotel van pasta met gehakt. Daarna gingen we naar een strand; daar konden we heerlijk uitwaaien en pootjebaden. Toen terug naar het hotel. Heb net heerlijk gegeten en ben mijn reisverslag aan het schrijven. Vanavond lekker feesten.

Dag 10: 4-9-12: Aquapark, Stangen

We zijn vandaag naar het Aquapark geweest. Heerlijk van de glijbanen afgegaan met speciale banden. Ben ook van een glijbaan gegleden, maar dat heeft me een enorme bult opgeleverd. Om de zwelling tegen te gaan moest ik er een ijszak tegenaan houden. Daarna weer terug naar het hotel. s’Avonds stappen. Eerst waren we in een veel te lawaaiige bar, maar dat beviel ons niet goed. Dus gingen we weer naar die Hollandse Camel-bar. Hebben ons daar een paar uurtjes kostelijk vermaakt. Eenmaal terug in het hotel hebben we iets uitgehaald, wat een ieder jaar terugkerende traditie is geworden. Dan stangen de begeleiders elkaar. Lieve en Mette waren de eerste slachtoffers. Maar Mette bedacht een leuke wraak. We zouden Marloes en Maaike verrassen in hun slaap. Dus dat deden we dan ook. En om het helemaal compleet te maken hebben we die terugpakscène gefilmd en ik heb er foto’s van gemaakt.

Dag 11: 5-9-12: De Griekse avond

Heb eerst lekker gerelaxt. Om 5 uur hadden we een praatje over de terugreis van morgen. Daarna gingen we lekker eten in een restaurant boven aan het hotel. Dat was heel gezellig. Toen was er de Griekse avond. En wat ons daar werd voorgeschoteld was echt indrukwekkend. Er werd gedanst met soms een acrobatentoer. Ik zag bijvoorbeeld een man dansen met een stapel borden op zijn hoofd en zo waren er wel meer van dat soort trucs. Erg knap om te zien. We werden natuurlijk zelf ook gevraagd om mee te dansen en dat hebben we gedaan ook. Ik merkte hoe die Sirtaki te dansen is. Heb het natuurlijk geprobeerd. Al met al heb ik erg genoten. Het eten op die Griekse avond was ook erg heerlijk. Salade, voorafjes en het hoofdgerecht. Het ging best snel voorbij, maar het was dan ook echt gezellig.

Dag 12: 6-9-12: Vertrekdag

Aan alles komt een eind. We gaan weer naar huis. Heb alles gepakt, me gedoucht en aangekleed en ontbeten. We moesten om 10 uur uit onze kamers zijn, maar moesten wel wachten op de bus die pas om 5 uur zou komen. Ik heb me al die tijd gelukkig vermaakt met een leesje, puzzeltje en met mijn muziek. We mochten ook niet meer in ’t restaurant lunchen, maar aan de bar konden we gelukkig broodjes hotdag, tosti’s en dergelijke krijgen. Toen was het tijd om weer naar huis te gaan. We gingen met de bus eerst de vakantiegangers van de andere hotels ophalen en daarna naar het vliegveld. Dan door de controles heen en het vliegtuig in. Tijdens de terugvlucht heb ik me ook vermaakt met mijn boek. Toen we geland waren, moesten we eerst uitchecken en op onze koffers wachten. We hebben goed van elkaar afscheid genomen. Het was echt een van de mooiste reizen die ik ooit heb meegemaakt.