Reisverslag Lofer, door Bianca van Bronswijk

09-07-2012

Verslag van mijn vakantie naar Lofer Salzburgerland in Oostenrijk.

Datum: van zondag 17-06-2012 t/m dinsdag 26-06-2012.

Dag 1. Zondag 17 juni ‘12 De heen reis door Duitsland en overnachting.
Eindelijk is het zo ver vandaag gaan we op vakantie naar Oostenrijk maar eerst gaan we iedereen ophalen en dan gaan we door Duitsland naar onze overnachting hotel in een etappe hotel. We slapen alleen daar en dan gaan we volgende dag veder.
We eten niet dat doen we onder weg.

Dag 2. Maandag 18 juni ‘12 Aan komen in Oostenrijk en een korte wandeling.
Vandaag gaan we weer verder rijden, op weg naar Oostenrijk.
In de middag waren we aan gekomen bij onze hotel.
Inge ging even intjeken voor een kamer indeling van de mensen.
Bianca en Jozien zijn samen in een appartement in gedeeld maar met een eigen slaapkamer.
smiddags  kregen we een lunch in de achter tuin.
Daarna gaf Inge een rondleiding in en rond om het hotel.
We gingen nog een wandeling in de buurt gemaakt.
Eten Avonds kregen we onze eerste maaltijd in het hotel we konden uit 3 menu, s kiezen
Dat was echt Oostenrijk eten.
Na het eten konden we nog iets voor je zelf doen of lekker na bed gaan.

Deze foto is genomen op onze balkon in Jozien en Bianca Appartement

Dag 3. Dinsdag 19 juni ‘12 Auflugsziel vorderkasser klamm
Dit is door een kloof wandelen tussen twee bergen met allemaal bruggen en trappen.

We ontbijten in het ontbijt kamer met allemaal lekkere dingen.
Met o.a. harde bolletjes, croissantjes en ander brood soorten, Melk yoghurt enz.
Om 9:30 Buiten verzamelen en dan gaan we met de wandeling beginnen.
Eerst met busjes er heen het was maar heel kort rijden.
Wij zijn langs enkele heel smal paadjes het was soms ook donker met Allemaal bruggetjes en trappen geweest. Het was wel zwaar en heel spannend.
We hebben de top bereikt en namen we ook gelijk pauze even wat eten.
Daarna liepen we langs een gewone pad naar beneden. Lekker op een terrasje wat gedronken.
Smiddags zijn we naar het hotel gegaan voor wie dat wou en hebben we weer gezwommen in het meertje bij het hotel en we hebben ook in de zon gelegen.
De andere gingen nog een wandeltocht maken.
Om 18:30 gaan we weer eten. Het was weer erg lekker en je kon weer uit 3 menu’s kiezen.
We hadden elke dag een salade bar en een soep bar, Het hoofd menu en een toetje.
Na het eten mochten we weer iets voor je zelf doen.
Begeleidingen legden elke avond voor de volgende dag uit wat we gaan doen.
Volgende dag weer vroeg op.

Dag 4. Woensdag 20 juni ‘12 Seisenberg klamm weirbach
We gaan weer ons klaar maken voor de wandelingen. Waar we uit kunnen kiezen.
De ene groep koos voor een pittige wandel tocht en de Andere Groep kozen voor een korte wandeltocht: auflugsziel vorderkaser klamm.
Dat was weer een wandelpad met veel bruggentjes en trappetjes en watervallen.
Maar dit is minder eng dan gisteren.
Het was erg mooi om er mooie foto’s te kunnen maken. Ik stond op een boomstam met een klein bergje. Het was wel een beetje eng maar ik heb het toch gedaan.
Er waren ook veel watervallen en rots blokken. Het was veel natuur mooi om te zien.
Je kon ook leuke dingen doen en te zien. Met borden met leuke plaatjes. Zoals Robinson en jagers. De kinderen kunnen hier ook veel plezier in hebben. Ze kunnen een speurtocht houden enz. Later zijn we bij een kruis punt aan gekomen en liepen we steil omhoog het was wel ontzettend warm. Dit was ook een pittig stukje omhoog.
Poosje later zijn we boven op de top gekomen en konden we even genieten van het uitzicht bij een gewoon pad. Even wat drinken en uitrusten en gingen we weer veder.
Het zelfde pad weer terug. Naar beneden lopen ging lekker. Ik zong naar beneden.
Ik had het deuntje Willem helmus in mijn hoofd en dat zong ik heel hard naar beneden.
Toen waren we weer bij het kruispunt aan gekomen en liepen we weer na een ander paadje naar beneden om Daan en Paul op te pikken. Die zagen we in de verte zitten.
Toen we nog boven waren. Onder weg nog foto van koeien gemaakt.
Later kwamen we bij Paul en Daan aan en gingen we naar een terrasje om wat te drinken.
Daarna gingen we weer na het hotel om daar een plons te nemen in het meertje bij het hotel.
Het water was lekker koud maar als je er eenmaal er in ben dan is het water heel lekker om te zwemmen.
Inmiddels zijn de andere groep ook terug bij het hotel en was de avond weer aan gebroken.
Avonds was het weer het zelfde liedje, Eten, uitleg van de begeleiding wat we de volgende dag gaan doen, slapen en weer vroeg opstaan.

Dag 5. Donderdag 21 juni ‘12 Een dag je naar Salzburg in Oostenrijk.
We zijn vandaag en dagje naar Salzburg geweest. Tenminste onze groepje met 2 Begeleidingen
Daan en Pieternel.
Inge Was weer met een groep, een hele hoge wandeling aan het maken.
Zij hebben de sneeuw bereikt. Ik weet niet zeker. Of het deze wandeling was. Het kan ook een andere wandeling zijn.
Salzburg is ook een hele leuke stad in Oostenrijk. We besloten om eerst wat te drinken en naar het toilet gaan. Vandaag was het ook zeer warm 33gr t/m 38gr.
Daarna maakte we bij een brug een mooie groep foto en we gaan een stads wandeling van ongeveer 3 uur. Daan vroeg aan mijn of ik dat ook wouw maar ik zei nee ik wil het rustig aan doen. Pieternel ging met een groep een stads wandeling maken en Daan, Berend en Bianca maken een korte wandeling door de stad Salzburg. We hebben ook Winkeltjes gekeken. Daarna liepen we met veel trappen naar boven. Tot dat we boven waren konden we van een mooi uitzicht genieten van de stad Salzburg. Boven konden we ook rustig aan doen en genieten van de lunch. Berend ging lekker in de zon zitten.
Daan en Bianca zaten lekker in de schaduw op een bankje.
Later kwam de andere groep ook naar boven. Konden zij ook even lekker uitrusten en eten en van het uitzicht genieten. Na een tijdje liepen we met zijn alle naar beneden en kwamen een leuk kerkje tegen. Later zijn we op een terrasje gaan zitten.
Ik nam kinderen coupe ijsje en zat er lekker van te genieten. Het is vakantie zei ik luid op.
Iedereen nam drinken of wat of zij zin in had. Even afrekenen en gaan we weer veder.
Een klein groepje wilde nog even de stad in en een klein groepje liepen al naar het busje.
Want mijn voet deed erg pijn. Maar wij wachten wel op de andere zodat we met zijn alle weer bij het hotel aan komen.
De andere groep die een lange wandeling hebben gemaakt. Waren ook net bij het hotel om lekker even bij komen. Om 18:30 stond weer het eten op ons te wachten en toen was deze dag ook weer voorbij. Tot morgen. Morgen gezond weer op en dan breekt er weer een nieuwe dag aan.

Dag 6. Vrijdag   22 juni ’12  grotten en Wallfahrtskiche  Maria kirchenthal.
Er is weer een nieuwe dag aan gebroken. Overdag was de elke dag mooi weer en in de avond ging het vaak regen, onweer en 1 keer hebben we storm gehad met grote hagel stenen
Net een tennis bal. Je zag iedereen vlug naar binnen gaan.
Inge had een heel aangepaste wandeling voor mij. De grotten vlak bij het hotel.
Lamprechtshohle winock st. Martin. (de Grotten)
Het was erg interessant en je kon ook veel zien en Inge legt uit hoe de grot ontstaan is.
Sommige stukken was wel erg laag dat je soms moet bukken om er door heen te gaan.
Er waren veel trappen om hoog. Kick vertelde dat er meer dan 300 treden waren.
Het was erg donker daar binnen maar gelukkig was er licht aanwezig
Soms brand er een rood licht. Dan moet je onmiddellijk de grot uit. Dan loop de grot vol met water bijv.  Als het heel hard regent.
Wij konden ook niet in het begin niet naar binnen, na 5 minuten mochten we naar binnen.
We zijn helemaal naar boven gelopen en ook weer foto’s gemaakt.
Later liepen we weer naar benden en we gingen weer naar buiten.
Onder weg gingen we nog een bakje koffie, thee of chocomel drinken met een gebakje in een banket bakkertje. Dat was wel even gezellig.
De planning was dat we smiddags met een kabelbaan om hoog gingen maar de planning liep even anders. Onderweg Toen we weer terug gingen. Zagen we een grote optocht met allemaal paarden, Militairen en wandellaars voorbij komen. Wij maakten foto’s er van.
Dat was een leuk gezicht. Inge ging vragen wat er te doen was. Er is een parade straks om 13:00 uur. Dit is een heilige plek De paarden en soldaten stonde netjes op een rij.
Er was ook een grote witte kerk en 13:15 begon ook een kerk godsdienst.
De Militairen begonnen op muziek instrumenten te spelen de priester sprak en de kerk geluiden horden. Dit was een heel bijzonder moment. De tranen sprongen over je wangen.
We konden niet zo weg gaan dat deden we op een rustig moment dat we wel weg konden gaan. Daarna waren we weer bij onze hotel. Gingen we weer eten.
Savonds ben ik met nog een paar andere naar de sauna gegaan en lekker ontspannend gezet en wij heb ook nog gezwommen in het natuur bad en in de binnen bad. Dat was erg lekker.
Nou gaan we weer lekker slapen en tot morgen.

Dag 7.  Zaterdag 23 juni 2012 Zell am See Oostenrijk.
Vandaag zijn we een dagje naar Selm aan see geweest Het was een heel leuk stadje met een hele grote meer. Maar ik vond het daar een beetje druk. Bianca kon er even niet tegen.
Pieternel ging met een groepje helemaal rond het meer wandelen. De wandeling duurt ongeveer 3 uur. Inge ging met een groep een lange wandeling maken en Daan, jozien en Bianca gingen de stad om leuke souvenirs kijken en kopen. Wij zagen ook nog een strand beats bal.
Daar gingen we nog even na kijken.
Later kwamen we bij een sportzaak. Daan wouw nog slippers kopen. Hij was ook er in geslaagd. Jozien en Bianca gingen voor Daan een zwem broek uitzoeken.
Wij hadden een hele leuke gele zwembroek  voor hem uitgekozen. Wij lagen in een deuk.
Hij heeft hem niet gekocht. Later zijn we weer veder gegaan en zijn we naar het meer gegaan.
Daar hebben we een hele poos gezeten en we hebben geluncht met een lekker bolletje van het hotel.  De familie eend en Familie zwaan kwam ook nog om het hoekje kijken.
Natuurlijk kon het fototoestel niet ontbreken. Dat was een heel leuk gezicht.
Later kwam de andere groep er ook aan en zij gingen nog de stad in en wij gingen weer terug naar het hotel. Toen was de avond weer aan gebroken.
We gingen weer om 18:30 eten en iets voor je zelf doen en toen was deze dag ook weer voor bij.

Dag 8. Zondag 24 juni 2012 Vandaag een keuze dag.
Jammer maar aan alles komt een eind vandaag nog 1 dag in Oostenrijk.
Maar niet getreurd we hebben nog een hele dag om leuke dingen te doen.
We konden weer kiezen wat we wilde doen.
Smorgens kregen we nog een rondleiding bij een houtzaag fabriek door de eigenaar van het hotel. Het hotel had hij zelf ontworpen met dat hout wat naast het hotel lag.
Het was heel interessant. Hij legde uit hoe alles werkte en Inge ging het vertalen wat hij vertelde.
Na een uurtje was de rondleiding afgelopen en gingen we weer wat anders doen.
Pieternel ging met een groepje naar de grotten en Daan ging met groepje wandelen en Inge ging met een Groepje. Met een kabellift omhoog om ook van het uitzicht genieten.
Toen we boven waren gingen we eest een mooi plekje uitzoeken om onze lunch parket opeten. Daarna gingen we naar een berghut om daar wat te drinken.
Paul gaf een rondje drinken. Er was ook muziek aanwezig een meneer achter een toetsenbord.
Het was wel gezellig om daar te zitten. Later liepen we weer veder naar een ander terrasje en gingen daar ook even zitten en naar muziek luisteren. Daar was het een beetje te druk gingen we weer weg. Met de kabellift naar beneden vlak bij het hotel.
Poosje later gingen we weer zwemen in het natuurbad. Dit kon vandaag nog.
Dit hebben we bijna de hele middag gedaan.
Langzamer hand kwam iedereen weer thuis. Savonds gingen we ook de laatste maaltijd in het hotel eten om 18:30 Het was erg lekker en na het eten hadden we nog een klein feestje van Willemijn zij is bijna jarig. En we deden nog een moord spelletje van wie er vermoord is waar die vermoord is en hoe die vermoord is. Dit werd uit gebeeld en de ander moest de raden.
Dat was wel even gezellig, Toen was het afgelopen en daarna ging iedereen zich klaar maken voor het vertrek van morgen. Want morgen gaan we weer naar huis.

Dag 9. Maandag 25 juni 2012  Terug naar huis maar eerst een overnachting in Duitsland.
Iedereen maakte zich klaar om weer naar huis te gaan. De koffer is onder tussen al in gepakt.
We gingen gewoon om 08:30 Ontbijten. De koffers zijn weer in de bussen geladen.
Handbagage bij de hand houden. En we konden weg gaan.
Om 09:30 gaan we weg. Even de mensen van het hotel gedag zeggen en het hotel ook.
De vrouw kwam ons nog een hand geven. Daarna rijden we echt weg. Nog even een rondje om het hotel en dan gaan we echt weg. Daaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag!!! lofer in Oostenrijk.
Dag Muehlpointhof hotel pension misschien tot volgend jaar.
De terug reis.
We rijden nog een tijdje in Oostenrijk tot aan de grens van Duitsland.
Dan gaan we in Duitsland een paar uur verder rijden.
Onderweg stopte we een paar keer om uit te rusten, naar het toilet gaan en wat eten.
Het was ook erg warm in het busje.
De begeleiding wisselde steeds om te rijden. Wij zaten in het busje te zitten of lezen of een spelletje yahtzee en slapen enz. Het was heel lang rijden naar onze etappe hotel.
Om 16:30 kwamen we bij de etappe hotel aan. De kamers werden in gedeeld.
We gaan om 17:30 eten bij een pizza Ria Restaurant om daar een pizza te eten.
Dat was erg lekker en gezellig. Iedereen zat lekker van de pizza te eten.
Na het eten gingen we weer terug naar het etappe hotel.
Om 20:30 gingen we met zijn alle lekker buiten te zitten en was het ook gelijk de afsluiting met een hapje. Daan ging het afsluiten. Bedankt voor de mooie reis en we kregen nog een evaluatie papier en een klein procentje van Flowreizen. Een notitie blokje en een pen.
Daarna nog even na kletsen en dan weer vroeg naar bed. Want, zoals het klokje thuis tikt dan tikt het nergens. Volgende dag Weer vroeg opstaan en weg wezen.

Dag 10. Dinsdag 26-06-2012.  naar huis.
Nu is het dan echt de laatste dag aan gebroken. Vandaag gaan we toch echt naar huis.
We gingen daarom ook lekker vroeg weg rond 08:00 uur.
Onderweg gingen we weer ontbijten op een mooi plekje langs de weg.
De begeleiding kreeg nog een foto sessie bij een speeltuin.
Door Willemijn en Erico. Daarna gingen we weer veder rijden. Wand het was nog wel een stukje rijden. Zoals gewoonlijk weer een paar keer stoppen en na de laatste stop gingen we ook weer lunchen en dat was ook een laatst moment met de hele groep samen. Snik snik snik met een traatje weg pingelen.
Nog even met de hele groep op de foto en namen ook afscheid van Kick, Jan en Raymond wand een busje ging naar Eindhoven en ons busje ging naar Maastricht om daar Paul af te zetten.
Dit was het moeilijkste en een spannend moment. Nu weet je echt dat de vakantie voorbij is.
Daarna bracht Daan ons naar Utrecht. Toen namen we echt afscheid van de groep en van de Begeleidingen. Daan, Inge en Pieternel. Bedankt voor alles en de goede zorg en voor de mooie dingen die we allemaal gedaan hebben en om niet te vergeten voor de reis naar lofer in Oostenrijk Natuurlijk.
Dit verslag is geschreven door Bianca van Bronswijk. Einde verhaal.