Reisverslag Macedonië 2013, door Sjef Brock

30-09-2013

Dinsdag 3 September
Het begon maandag laat op de avond en dinsdagnacht dat mijn ouders rond middernacht mij ophalen en vertrokken naar schiphol. Het was voor het eerst een nachtvlucht waar we rond 2:30 uur waren gearriveerd  bovendien was het goed rustig rijden. Uiteindelijk kwamen we op een plek  waar we ook de andere medereizigers tegenkwamen en de 4 begeleiders. We waren met 22 deelnemers in totaal 26 mensen. Zoals gewoonlijk moesten we voordat we met vliegtuig konden reizen eerst inchecken paspoortcontrole en fouileringsscan-check.
Halverwege zaten we in het vliegtuig van Corendon om richting Macedonie Ohrid te reizen we vertrokken rond 5:15 uur en we kwamen rond 8:15 uur s-ochtends aan in Macedonie. We werden door een vrouw begeleid zijn we met de bus naar Ohrid gegaan en was maar kwartier rijden en we kwamen bij Hotel Doncho  een 4 sterren hotel. Eerst hebben we onze koffers uitgepakt  en kregen we de indeling bij wie we op de kamer slapen  sommige sliepen alleen.
De Middag hebben we gegeten bij een restaurant in Ohrid  en s-avonds hebben we in het hotel gegeten.
Die avond kwamen we bij elkaar en hebben we wat plannen doorgenomen voor activiteiten en excursies die er zijn en die we willen doen. Daarna hadden we de tijd voor ons eigen  en op tijd naar bed want veel waren al erg moe  omdat we de hele nacht wakker moesten blijven voor de vliegtuigvlucht.

Woensdag 4 September
We zijn met mooi lekker warm weer naar het strand geweest van Ohrid  en hebben we daar een groot deel van de dag doorgebracht. Ik zelf begon de dag nog niet met zwemmen vanwege het wennen nog  maar heb wel lekker op een bankje gezeten en lekker relaxed in de schaduw en zon. Het bankje voor te liggen en zitten moest je wel betalen omdat het eigendom was van een restaurant daar. Enkele anderen die hebben ook in het zonnetje gezeten en gezwommen. Verder hebben we bij die restaurant op een mooie plek gegeten samen  en het was gewoon schitterend weer. S-avonds werd bekend dat de begeleiding van ons  de activiteiten hebben opgezocht en aan ons getoond werden. We mochten zelf kiezen wat we wel en niet willen  en als je de activiteit willen doen betaald je daar 2200 denars voor  maar in euro's is dat veel minder. Ik heb bijna alles gekozen behalve duiken en paragliden.

Donderdag 5 September
We gingen met de bus onder leiding van 2 macedonische vrouwen die in Nederland hebben gestudeerd  naar Bitola  een andere stad in Macedonie niet heel ver van Ohrid. We hebben wat tussenstops gedaan op mooie plekken en daarna zijn we naar een oud archeologische tempel geweest  wat heel bijzonder was om te zien. Daarna kwamen we in Bitola en hebben we na een gereserveerde warme lunch in een restaurant  hebben we de stad doorgelopen waar een rijke buurt was  en een arme buurt. Bij de arme buurt kwamen we veel speciale marktkraampjes tegen in een vorm van een bazaar  en het zag er deels Arabisch en Midden-Oosten uit  als je de mensen en hoe het er uit zag zag. Ik vond ook al dat Macedonie een mengeling is van Joegoslavie Turkeije of wat Midden-Oosten.  en was in Bitola wel te zien vond ik.
Ik kreeg daar nog een paar vermoedelijk zwarte besjes aangeboden bij de bazaar  ze waren heel zuur dat wel. We waren in groepjes verdeeld toen. Verder heten de 2 vrouwen die onze gidsen zijn Biljana en Leentje  dat waren hun roepnamen.  ze konden zeer goed Nederlands en hadden best veel humor ze deden het ook heel leuk. Na Bitola zijn we naar het hotel gegaan en hadden we s-avonds tijd voor ons eigen.

Vrijdag 6 September
Het weer was al prima maar werkte die dag ook goed mee  voor een bootocht richting het St Naum- Klooster. We zijn naar het klein haventje gelopen in Ohrid en zijn we het boot ingestapt. We zaten lekker boven met het mooie weer  en advies was goed insmeren want verbranding is snel met wind en constant het zonnetje boven. Doordat de boot vaarden voelden je veel wind  het was eerst frisser  langzaamaan lekkerder. Verder zat ik nog maar net in de boot  of er kwam een verkoper die zonnebrillen verkoopten die je aan je gewone bril kan vaststellen. Hij kon alleen maar Duits geen engels  en gelukkig was Bas 1 van onze begeleiding die hielp  zodat ik toch nog na aarzelen een zonnebril kocht voor maar 10 denars. In eerste instantie wilden ik het niet  maar heb er geen spijt van gehad  het kwam ook voor de andere dagen heel goed van pas in combinatie met pet op. om je ogen tegen felle zonkracht te beschermen. Verder was de boottocht heel aangenaam  heb het in 2011 ook in Zell Am See in Oostenrijk gedaan  en was toen ook mooi weer.
Halverwege kwamen we aan  en hebben we de klooster van St Naum bekeken  het was een zeer oude christelijke kerk/klooster  en prima om even te kijken.
Het koste wel wat denars  en het was heel druk en krap  dat we moeilijk alles konden zien  want er was veel toerisme daar. Na het bekijken van de klooster  hebben we op een hele mooie plaats (waar zelfs een Pauw liep) onze gereserveerde warme lunch gegeten  en hebben we een natuurlijke plek bezocht met 2 gidsen die ons in 2 bootjes ( we konden niet allemaal in 1 boot) vervoerden ze deden dat met peddels zelf     het was een mooie natuurlijk plek waar alles op natuurlijk wijze wordt beschermd door Unesco een ecologische organisatie.
Dus er komt absoluut geen chemische of milieuvervuilende middelen erbij kijken   het water zelf was ook heel schoon ook door natuurlijke middelen zoals kalk. en het water was mooi helder en we zagen vissen etc.
Het was vlakbij het klooster. De boottochtje door de 2 heren die ook de rondleiding deden op hun engels hebben we bedankt  en toen hebben we het strandje ook vlakbij bezocht  en ditmaal heb ik mijn waterschoenen aangedaan  en ben ik het water even opgeweest  het grootste deel heb ik gelegen en gepraat met een mede-reiziger. Aan het eind van de middag zijn we met de andere boot weer  teruggegaan naar Ohrid  het was qua wind boven op dek wel warmer rond 17:00 uur dan rond 10:00 uur  maar het was lekker relaxed. De avond was denk ik eigen invulling.

Zaterdag 7 September
Deze dag was voor sommige verschillend er gingen van ons Paragliden op afwisselende tijden want er konden maar 2 personen mee  en anderen waaronder ik zijn naar het strand geweest van Ohrid waar we woensdag ook waren. Maar de ochtend nam ik in het zwembad in het hotel zelf paar keer een plons in het water   dat water was heel koud  maar beter in een keer erin als rustig aan. De middag zijn we naar een Pizzeria geweest waar ik een vegetarische pizza at met meer groente en zwarte olijven  die zwarte olijven vond ik het lekkerst dan die groene en bruine die we ook hadden in Macedonie. Toen daarna zijn we naar het strand gegaan  was lekker zonnig weer   en heb ditmaal wel gezwommen met waterschoenen want er zaten stenen in het water  geen zand. Dat water was lekkerder weinig zout en vies dan bijv de noordzee als je in NL het strand zoekt    en ik heb ook nog snorkelen gedaan met een duikbril op. Je zag scherper en je zag de kleine visjes in het water   leuk om te zien  en het water zelf  was ook minder koud  dan in het hotel.
Daarna even gezeten op het strand en gingen we terug naar het hotel. De avond ben ik met enkelen naar een cafe geweest waar ze jazz/soul (in NL bekend als radio 6) muziek draaiden  waar we lekker wat konden drinken. Best leuk even  en we hebben even lekker gedanst en ook nog de polonaise gedaan.

Zondag 8 September
Deze dag ging ik met een beperkte groep op ezelsafari bij een boerendorpje in de buurt van Ohrid   vele hadden geen behoefte aan deze activiteit dus sommige blijven in Ohrid  en anderen deden de ezelssafari.
Ik was er wel bij  en we werden al vroeg opgehaald met een bus waar ook anderen nederlanders inzaten die dan weer verbleven in hotels in de buurt. Dus na even rijden kwamen we aan  en we werden verwelkomd door een kopje koffie en thee  ze hadden daar speciale berg/kruidenthee die ik dronk  dat smaakte naar meer. Halverwege werden de ezels door mensen uit het dorp gehaald en gereed gezet met zadel  zodat we een wandeltocht deden door de natuur vlakbij het dorp zelf. Dus om de enkele minuten werden we afgewisseld voor wie op de ezel wil zitten en rijden  en zo hebben we op een pad gelopen  met veel bos en groen. En we rusten even uit bij een mooie waterval waar er ook wat foto's werden gemaakt. Ik heb 1x op de ezel gezeten  ik vond het heel leuk  maar ook ongemakkelijk   er gingen ook mensen voor de 2de keer  maar ik hield het op 1x.
Verder kwamen we ook nog in een open omgeving met stenen en heuvelachtige gebied   we kwamen daar schaapsherder schaapshonden en veel schapen tegen  en we zaten op een hoog punt dat we ook hier en daar bergen konden zien   een heel mooi rustig stukje natuur  en met een strakblauwe hemel zorgden dat het nog mooier was. Rond lunchtijd kwamen we weer terug en kregen we op de plek waar we begonnen met koffie/thee  een waar macedonische maaltijd/buffet op tafel. We kregen saucijzenworst, speciaal soort nasigerecht, speciaal bladerdeeg, koolsalade, meloen en veel lekkere druiven uit hun eigen tuin.
Verder gingen we hierna naar het dorp toe zonder de ezels en kregen we een beeld van het dorp  het was echt boerendorp  want er waren veel dieren tractoren en de lucht ruikten je goed.
We kregen ook nog op het laatst  hele sterke drank Raki waar 45% alchohol inzat  ik heb maar een drupje geproefd maar was beresterk en branderig  een paar die dronken het helemaal  maar moesten wel van phoe-en en zuchten. Ik dronk een bessensap die ze tegen betaling aanboden  en die bessensap was puur en bio. Verder kan ik nog vertellen dat we dit avontuur met enkele andere nederlanders deden  en het was heel bijzonder en leuk. De namiddag gingen we terug naar de hotels  eerst brachten ze de andere mensen thuis  en later kwamen wij weer terug in het hotel. Ik had bij deze activiteit ook eerst mijn bedenkingen maar ik vond dit wel het meest bijzondere wat ik heb gedaan heb hier geen spijt van gehad.
De avond niks bijzonder meer gedaan verder

Maandag 9 September
We hebben wat bezienwaardigheden opgezocht en bekeken in Ohrid zelf die ochtend  we hebben een kerk bezocht  en zijn we naar een fort geweest wat op een grote heuvel zat. Boven het Fort/Kasteel zagen we een mooi uitzicht over Ohrid en het grote meer. Toen hebben we op een andere plek bij het strand in een restaurant gegeten  ditmaal werden we door een man benaderd  zodat we ook uiteindelijk op die plek een warme lunch aten. En na de lunch gingen we via 2 boten weer terug naar het andere strand (was maar vlakbij) Toen heb ik met een paar mede-reizigers van me  even gewinkeld  want ik moest een pet hebben  want die had ik vermoedelijk in de bus laten liggen nadat we naar de ezelsafari waren geweest.
Uiteindelijk heb ik een mooie rode pet gekocht  waar Macedonie opstond en in hun lettertype/taal.

Dinsdag 10 September
Vroeg uit de veren  want we gingen met de bus met onze 2 gidsen Biljana en Leentje (toen ook in Bitola) naar buurland Albanie  we kwamen eerst even stil vanwege controle bij de grens  want daar zijn ze streng begreep ik. Toen gingen we naar een stadje  waar we een beeld moesten krijgen van hoe het er aan toe gaat in Albanie   Ik vond dit een beetje moeilijk want het verkeer was lawaaierig  en veel mensen en in smalle straten. En we liepen op plaatsen waar ze veel verkopen zoals kleding groente en fruit o.a.
Ook kwamen we mensen tegen die arm zijn  en die bedelden waaronder een oude vrouw en een jong menneke. Het zag er wel iets anders uit vergeleken bij Bitola en Ohrid. Toen kwamen we als verrassing of toeval  de botsauto's tegen  en veel gingen lekker in de botsauto's  maar hier bedankten ik voor  want zoiets zag ik niet meer zitten. Na de botsauto's zijn we met de bus verder gegaan en onderweg gestopt  en hebben we in het restaurant gegeten. Als laatste zijn we in Albanie  naar een dorpje gegaan waar we liepen en op sommige plaatsen lag ook armoedig bij zoals een vuilnisplaats het was een puinhoop. Maar op andere plekken ook wel prima. Het was ook een beetje een boerendorp  en we kwamen ook verschillende mensen tegen  en dieren. Ze hadden ook nog een cafetaria waar we wat dronken aan een grote meer.
Voordat we met de bus teruggingen naar Macedonie kwamen we een herder tegen met een ezel   1 van onze begeleiding  wilden voor de foto's op de ezel zitten  maar de ezel voelden zich niet op zijn gemak  en liep snel verder. Dat was een heel leuk moment  en daarna kwamen er schapen en geiten langs  en die liepen tussen de begeleiding heen  want ze wilden er ook foto's maken met die dieren op de achtergrond.
Toen onderweg naar hotel  nog een controle bij de grens en kwamen we weer thuis  en hebben we Leentje en Biljana bedankt voor hun reisleiding en kregen ze een cadeau van ons. S-avonds ben ik met enkele anderen naar een kroeg geweest  en daar heb ik voor het eerst een biertje gedronken  maar wel heel mild  met citroensmaak en maar 2% alcohol.
Bijzonder was die avond omdat een medewerker van het hotel waar wij zitten ook meeging met ons  en hij heeft ons naar die kroeg gebracht  wat lag aan het water  en in het donker was dit een heel mooie plek.
En de man zelf heet Darko en was een heel vrolijke en aardige gast die ook goed duidelijk engels sprak.
In de kroeg had ik met een paar andere ook inhoudelijke gesprekken  het was een mooie avond.

Woensdag 11 September
We zouden naar het strand gaan voor weer zwemmen  maar die dag hadden we onze eerste regenbuien dat ik en vele daarvan afzagen. Maar koud was het niet  en we zijn naar Golf van Bonen geweest  het is een museum waar we rieten hutten zagen waar de mensen en hoe ze daar leefden. Het leek veel op prehistorische wijze  en we zagen ook vossen en berenhuiden. Het lag aan het water niet ver van Ohrid.
Verder hebben we buiten daar nog onze eerste broodjeslunch gegeten want verder aten we warm s-middags. en we hebben nog gelopen in de buurt. S-avonds werden we opgehaald en zijn we met een bus met veel andere nederlanders uit ander hotels  naar een hotel geweest in Struga ook in de buurt van Ohrid.
Het heette Hotel Beograd  en we zaten in een grote zaal waar we een groot buffett hadden en er werd daar door 3-4 man  Macedonische folk muziek gespeeld met zang. Er waren 2 van ons die zaten al in de stemming dat ze al veel gingen dansen  en uiteindelijk gingen we dansen met andere nederlanders wat voor veel positieve energie en hilariteit zorgden. Naderhand moesten we gauw ervan door  want we moesten eerder weg  dan van tevoren was afgesproken  en we waren ook nog 2 andere passagiers vergeten zodat we langer moesten wachten in de bus. Misverstand zullen we maar zeggen.

Donderdag 12 September
De laatste volledige dag in macedonie waar we de ochtend rustig konden uitslapen en onze spullen al deels konden inpakken. Het was ook een speciale dag voor ons  want 1 van onze begeleiding Mirre was jarig ze werd 31 of 32 jaar. De middag gingen we naar een restaurant en hebben we een warme maaltijd gegeten met ditmaal een wienerschnitzel die ik at. En daarna wilden we de bierfiets gaan doen  maar we moesten even wachten want het begon even te onweren en flink regenen dat we 1 uur later pas konden gaan fietsen op de bierfiets. Ik vond dit toch wel de minste wat ik gedaan
Rond het avondeten in het Hotel hebben we de vaste werkers die onze avondeten zorgden bedankt en we kregen van hun ook een stukje taart ook omdat Mirre jarig was. Mirre vroeg dat het echt een leuke verrassing is  om toch nog voor de laatste avond te gaan ook omdat we vrijdag al heel vroeg we moesten naar het vliegveld. Omdat het flink regenden zijn we door taxi's naar een boot gebracht en we kwamen als grote verrassing jawel  Leentje en Biljana tegen en zo hebben we ook Mirre verjaardag gevierd  met hollandjes liedjes enzo.En dat in een feestelijke boot. We kregen ook een 2de taart  maar ik zat al vol dat ik geen trek had in een 2de  maar uiteindelijk kon ik maar even feesten en genieten want ik kreeg meer last van mijn maag/buik. Ik ging al met taxi eerder weg en heb afscheid genomen van Biljana en Leentje  en zonder problemen nog naar mijn kamer kunnen gaan

Vrijdag 13 September
Heb de nacht niet kunnen slapen  was behoorlijk ziek  Heel vermoeid en moest toch weer vroeg uit de veren om om te kleden en de koffer en alles buiten te zetten. Het ging heel langzaam maar zonder problemen. Verder was de vliegreis emotioneel en vermoeiender ook door niet slapen en een zeer beperkt ontbijt.
Ik viel soms weg  maar probeerden met moeite wakker te blijven. Verder liep de reis prima  en we hebben op gepaste wijze iedereen gedag kunnen zeggen op schiphol zodat we het goed konden afsluiten.
Op weg naar huis in de auto met mijn pap en mam  reisverhalen verteld en thuis minder gegeten en extra geslapen. van 16:45 uur tot 19:00 uur en van 22:45 uur tot 8:45 uur.
De zaterdag daarna ging al weer stukken beter zodat ik wel weer makkelijk kon ontbijten en mijn dingen kon doen.

Het Hotel
Ik vond het een prima hotel wat mooi uitzag van binnen  en netjes  en we hadden vriendelijke bediening die allemaal engels spraken. Buiten stond er een koude zwembad met stoelen waar je lekker kon zonnebaden en relaxen. De kamer vond ik wat te klein voor 2 personen  maar zag er wel goed uit met ieder een toilet wc wasbak en douche  en ook tv  zelfs een koelkast hadden ze. Doordat we op een drukke weg zaten en door de werking van de koelkast heb ik wel prima kunnen slapen nog.

Conclusie
Ik vond het een geweldige vakantie  en Macedonie is een mooi land met veel hoge groene en bruine bergen  en Ohrid is een mooie toeristische plek met veel engels aanwezig.