Nieuwe locaties 2012!!! Reisverslag

04-10-2011

Werkbezoek nieuwe locaties 2012,

Ieder jaar staan er weer en nieuwe reizen in de zomerbrochure. Om er voor te zorgen dat we nakomen wat we beloven, bezoeken we de meeste nieuwe locaties. We bezoeken de hotels en/of campings, we regelen een ontmoeting met de eigenaar voor een kennismakingsgesprek en om afspraken te maken, we verkennen de omgeving, verzamelen informatie en schrijven een evaluatie met handige tips voor de begeleiders.

Dit jaar brengen we (Martijn, Richard en Piet) een bezoek aan onze nieuwe locaties in het Loire-dal, Frankrijk, het Zwitserse plaatsje Lax en Schluchsee in het Zwarte Woud, Duitsland. Daarnaast gaan we op zoek naar een beter hotel voor de tussenovernachtingen in Duitsland.

Dinsdag, 13-9-2011 - Bezoek aan de Loirestreek, Frankrijk

Om 05.15 gaat het wekkertje. Vroeg, maar dat is noodzakelijk, want we hebben een autorit van 850 km voor de boeg. De eerste locatie die we bezoeken is Les Rosiers-sur Loire, een klein, knus plaatsje aan de rivier de Loire. Deze streek ligt ongeveer 200 kilometer ten zuidwesten van Parijs en is vooral bekend door de vele gigantische en indrukwekkende kastelen. Vroeger was dit de streek waar de Franse koningen woonden en iedere koning wilde weer een eigen kasteel bouwen. Leuk voor ons, want er valt hier veel te zien! De Loire staat ook bekend als het Fiets-Mekka van Frankrijk, omdat het vrij vlak is en er zijn mooie middeleeuwse dorpen met prachtige kastelen. Daarom gaan wij in 2012 onze eerste fietsvakantie organiseren naar deze streek. Aangezien hier veel meer te beleven valt dan fietsen, gaan we ook enkele relaxdagen organiseren, met gave excursies. Je kan hier een spannende touwbruggentocht door de bomen maken, je kan een wijnboerderij of een van de vele kastelen bezoeken, een kajaktocht maken op de Loire, grotwoningen bezoeken, terrasje nemen, dorpen bezoeken, enz. Voor deze reis hebben we een 4-sterrencamping geselecteerd. We gaan echter niet kamperen maar we hebben gekozen voor gezellige chalets, geheel ingericht met woongedeelte met tv, een keukentje, een badkamer met douche en 3 slaapkamers. Iedereen slaapt in een vrijstaand bed.

We zijn rond 15.30 bij de camping.

De eigenaresse ontvangt ons hartelijk en neemt de tijd om ons rond te leiden. Voor ons is dat al heel belangrijk. We voelen ons welkom en de eigenaresse is vriendelijk. De camping en de chalets zien er verzorgd uit. Er zijn 2 zwembaden, een barretje, sportvelden en in de zomer is er een animatieteam. Ook werkt er een Nederlandse vrouw en dat is handig!

We zijn tevreden over de locatie en we brengen nog een kort bezoek aan het dorp. Dat is klein, overzichtelijk en alles is aanwezig. Er is een supermarkt, een bakker, terrasjes, enkele pinautomaten, een paar winkeltjes en een fantastisch uitzicht over de rivier. Op een kleine 10 minuten rijden ligt de bekende en historische stad Saumur. Dit prachtige Middeleeuwse stadje heeft kleine marktpleintjes, enkele vakwerkhuizen, winkelstraatjes, terrassen, souvenirwinkels en als klap op de vuurpijl het schitterende kasteel van Saumur, dat hoog boven de stad uit torent. Hier kunnen we zeker een aantal keer naar toe om rond te struinen en te relaxen. Al met al een hele mooie plek en geschikt voor een mooie fiets- en activiteitenvakantie! Het is nu 23.00 als we klaar zijn met dit reisverslag voor jullie en het opschrijven van alle tips en weetedingetjes voor de reisleiding. Nu naar bed, want om 06.30 gaat de wekker weer. Morgen gaan we naar Zwitserland.

Woensdag 14-9-2011, Wallis, Zwitserland

We hebben goed geslapen, een prima hotelletje. Na het ontbijt (jazeker, stokbrood en croissants!) vertrekken we naar Zwitserland. We moeten 960 kilometer rijden, dwars door de graanvelden van Frankrijk en langs het meer van Geneve. Het is niet druk op de weg en na een lange maar mooie tocht komen we om 18.30 uur aan in het authentieke Alpendorpje Lax. We worden hartelijk ontvangen door Paul Senior en Paul Junior, vader en zoon. Dit Nederlandse gezin heeft een mooi hotel gekocht in Zwitserland. Het ziet er goed en knus uit, heel uitnodigend. De mooie buitenkant heeft het typische houtwerk, veel bloemen en een gezellig terras. Binnen vinden we een gezellige bar, een knusse eetruimte, mooie en ruime slaapkamers met losse bedden en sanitair en een gemeenschappelijke tv-ruimte. Na een rondleiding en een goed gesprek over de afspraken, gaan we in het dorp een hapje eten.

Na het diner bespreken we met Paul alle activiteitenmogelijkheden. Die zijn er genoeg! Lees de brochure straks maar eens! Naast een indrukwekkende natuur zijn ook hier weer veel originele uitstapjes te maken en het is een fijn idee dat we iedere avond in een verzorgd hotel terugkomen. Ik denk dat we hier weer een mooie en vertrouwde vakantieplek gevonden hebben voor jullie, het is hier goed toeven! Om 1 excursie eruit te lichten: wat dacht je van een urenlange tocht met de Alpentrein die langzaam rijdt door kloven, langs ravijnen en bergen, tot bijna aan de voet van de mooiste berg van Europa, de Matterhorn…

De volgende ochtend. We genieten van een goed ontbijt in het hotel in Lax, Zwitserland. We nemen afscheid en benutten de ochtend om de omgeving te verkennen. We gaan op zoek naar banken, apotheek, supermarkt, enz. Alles blijkt te vinden op 5 minuten afstand van ons hotel, in het gezellige dorpje Fiesch. Er zijn terrasjes en leuke souvenirwinkeltjes.

We zijn enorm onder de indruk van de natuur en we moeten constant stoppen om een foto te maken. Wauw! Het is een prachtig groen dal met oude, leuke Alpendorpjes, veel bloembakken en enkele grootse natuurwonderen zoals de Aletschgletsjer, de Matterhorn en de omgeving van de Furkapas. Google maar eens op je computer en zoek afbeeldingen van deze natuurgebieden, je weet niet wat je ziet en in het echt is het 10x mooier, echt waar! We zijn er van overtuigd dat dit een mooie en indrukwekkende reis gaat worden en tevreden rijden we in 3 uur naar het Schwarzwald.

Donderdag 15-9-2011, Schwarzwald

Schwarzwald heeft mij enorm verrast. Dat meen ik oprecht want eerlijk is eerlijk, ik was een beetje bang om in een stoffige en ouderwetse streek terecht te komen, maar niets is minder waar! Het Schwarzwald is echt heel erg mooi. Een ruige streek met grote hoogteverschillen en prachtige vergezichten. Deze bergen zijn uitlopers van de Alpen, en dat is niet gek want je zit maar 25 kilometer van de grens met Zwitserland. De hoogste bergtop is hier 1493 meter!

Ons pension ligt in de heuvels aan de bosrand. De eigenaren zijn Nederlands en zeer vriendelijk. We voelen ons meteen thuis en dat is een goed teken. Het pension is goed onderhouden, gezellig en knus. Iedere kamer heeft een eigen thema. Ook weer een heerlijke plek om vakantie te vieren.

Nadat we het pension bezichtigd hebben en alles doorgesproken hebben met de eigenaren, maken we een 70 kilometerslange route door de omgeving. We bezoeken alle belangrijke plekjes en ook dit verrast mij. Prachtige dorpen, veel, heel veel activiteiten zoals segwayen (soort van elektrische mountainstep), een stoomtreintocht, wilde herten spotten met de boswachter, de grootste en spannendste zomerrodelbaan van Duitsland (wauw, die is echt heel spectaculair, kijk het fimpje op http://www.hasenhorn-rodelbahn.de !!!), een paardrijdtocht door de bergen, watervallen (ook de hoogste van Duitsland), de prachtige en zeer interessante grote stad Freiburg, een kloventocht, een boottocht over het meer, touwbrugparcours, mountainbiken, een bezoek aan de bierbrouwerij van Rothaus, enz, enz enz.

Dit gaat een toppertje worden, want alles is mogelijk in dit gebied en de plek en hotel zijn dik in orde! Wij gaan het imago van het Schwarzwald veranderen!

Vrijdag 16-9-2011, Tussenovernachting Freiburg en Mannheim

We hebben heerlijk geslapen en een uitgebreid ontbijt gekregen. En nu via Freiburg en Mannheim  naar huis, een tocht van ongeveer 600 kilometer.

Wij hebben onze tussenovernachtingen altijd geboekt bij hetzelfde hotel in Mannheim en Mulhouse, maar door een nieuwe eigenaar zijn we niet meer tevreden over deze hotels. Een aantal reizigers heeft dit ook aangegeven op het evaluatieformulier. Dus moet het anders!

We hebben nu in beide steden een goed verzorgd hotel gevonden. Allemaal 2-persoonskamers met sanitair op je slaapkamer, keurig onderhouden, netjes en modern. Missie geslaagd. De prijzen zullen daardoor iets hoger liggen, maar dan weten we wel zeker dat jij tevreden bent!

Wij zijn meer dan tevreden en na de lunch rijden we in enkele uren naar huis. Willen jullie meer weten over deze reizen? Lees dan straks de zomerbrochure die half november uit komt of kijk op onze website www.flowreizen.nl. Wil je dat wij je helpen met het kiezen voor een geschikte reis voor jou, bel ons dan zeker!

Heel veel plezier in de zomer van 2012!