Reisverslag Noorwegen 2013, door Koen Gijsbers

27-09-2013

Inleiding
Ook dit jaar ga ik weer jaar met Flow Reizen op vakantie in het buitenland. Alleen gaat de reis nu niet naar Zwitserland, Oostenrijk of Italië, zoals eerdere jaren, maar naar Noorwegen. Het is de eerste keer dat ik daar op vakantie ga, dus ik ben benieuwd. De reis duurt van 30 juni tot en met 11 juli.

Zondag 30 juni 2013
We moesten vanmorgen al vroeg in Utrecht zijn, want om 9 uur vertrokken we al met de busjes. Daarom heb ik afgelopen nacht bij mijn moeder en haar vriend gelogeerd. Vanmorgen hebben ze mij naar Utrecht gebracht. Daar stonden de busjes klaar. Na een uitgebreide begroeting ben ik ingestapt en gingen we op weg. De reis ging voortvarend. Rond kwart over 4 arriveerden we in de haven van Kiel. Daar zijn we op de boot gegaan. Vanavond eten en slapen we op de boot.

Maandag 1 juli 2013
Na een goede nacht gehad te hebben, zijn we vanmorgen gestart met een luxe ontbijt. Na het ontbijt legden we aan in de Götenborg. Vandaar uit zijn we met de busjes verder gereden naar onze vakantiebestemming bij Rjukan. Het was een lange tocht, maar gelukkig stopten we onderweg regelmatig om de benen te strekken. Tegen de avond arriveerden we bij onze vakantiehuisjes. Eerst werden de huisjes ingedeeld. Ik deel een huisje met Vincent, Daan en Pieter. Rond 8 uur hebben we gezamenlijk gegeten in het huisje van de begeleiding.

Dinsdag 2 juli 2013
Vandaag was een rustdag. We hebben vanmorgen eerst rustig ontbeten. Daarna zijn we het dorp wezen verkennen. Het dorp stelt niet veel voor, maar de omgeving is wel heel mooi. Na de lunch hebben we nog een mooie wandeling gemaakt in de omgeving. Het was een pittige wandeling door het dal. We hoefden dus niet te klimmen of af te dalen. Wel moesten we een paar keer een beekje oversteken en soms waren de paden erg drassig. Vanavond krijgen we te horen hoe ons programma er deze vakantie uit zal zien.

Woensdag 3 juli 2013
We zijn vandaag wezen zwemmen in een subtropisch zwemparadijs. Het is een heel mooi complex met verschillende faciliteiten. Er is onder meer een wedstrijd, een buitenbad, bubbelbaden, een sauna, een stoombad en duikplanken. Ook is er een glijbaan met tijdklok. Daar ben ik net als een aantal deelnemers en de reisleiding van af geweest. Degene met de snelste tijd was Milou met 7,36 seconden. Mijn snelste tijd was 9,77 seconden. Ook heb ik de sprong gewaagd van de 3 meter hoge duikplank. Verder heb ik genoten in de sauna, de bubbelbaden en het buitenbad. ’s Avonds hebben we pannenkoeken gegeten en daarna heb ik met Pieter, Vincent, Hans, Walter en Dennis nog een spelletje yahtzee gespeeld.

Donderdag 4 juli 2013
Het was vandaag een pittige dag. We hebben met de busjes een bergpastocht gemaakt. Onderweg hebben we veel gezien. Onze eerste stop was bij een bergpas. Als je wilde, kon je daar een stuk naar boven klimmen. Dat heb ik ook gedaan. Boven op de pas had je riant uitzicht. Er lag zelfs sneeuw op de helling. Vervolgens gingen we naar de Heddal Stavkyrke. Een gids heeft ons rondgeleid en van alles verteld. Op het terrein staan ook prachtige, oude huizen. Tegenwoordig zijn die als museum ingericht en je kunt er zien hoe de Noren vroeger leefden. In een oude hut hebben we koffie en thee gedronken. Daarna zijn we doorgereden naar een hoge brug, waar je kunt bungeejumpen. Wij hebben er alleen gekeken. Vanuit de brug zijn we weer terug gereden naar het huisje.

Vrijdag 5 juli 2013
We moesten vanmorgen vroeg op, omdat we vandaag naar het Åkrafjord gingen. Het fjord lag ver weg van onze huisjes. Rond 7 uur gingen we op weg. Onderweg hadden we prachtige uitzichten op mooie landschappen en watervallen. Tegen het eind van de ochtend kwamen we aan bij het Åkrafjord. Daar gingen we op een boot varen. Onderweg stopten we bij een grote waterval. Daar mochten we 20 minuten rondkijken. Vervolgens voeren we door tot het einde van het fjord en weer terug. Toen we weer terug waren, wilden we nog bij een gletsjer kijken. Echter het punt waar we wilden gaan kijken, was niet bereikbaar per busje. Toen hebben we de busjes geparkeerd bij een bergbeek. Daar konden we de gletsjer ook zien. Ook hielden we er een minibarbecue. Broodjes hamburger, hotdogs en rauwkost werden ter plaatse klaar gemaakt en opgegeten. Na het eten zijn we weer terug gereden. Onderweg hebben we nog een vos gezien. Rond half 11 kwamen we weer bij het huisje aan.

Zaterdag 6 juli 2013
Behalve hoge bergen en veel groen heb je in Noorwegen ook mooie meren. Op sommige meren kun je ook kanovaren. Dat hebben wij ook gedaan. Na het ontbijt zijn we met de busjes naar een groot meer gereden. Daar werden 2-, 3- en 4-persoonskano’s verhuurd. Ik zat samen met Pieter in een kano. Het varen ging heel goed. Op het meer had je mooi zicht op de bergen. Bij een eiland, midden in de rimboe hebben we aangelegd om te lunchen. Ook had Hinno op primitieve wijze vuur gemaakt en mocht je als je wilde je eigen worstje roosteren boven het vuur. Nadat we een paar uur op het eiland gezeten hadden, zijn we terug gevaren. Toen we weer terug waren in het huisje, hebben we gekookt en gegeten. Het was al wel laat, maar dat maakte niet uit.

Zondag 7 juli 2013
De afgelopen dagen zijn (vrij) intensief geweest. Daarom hadden we vandaag een rustdag. Wel zijn we wezen wandelen. We hebben een mooi rondje rond het meer gelopen. De paden waren nog wel drassig, dus het was goed oppassen. Eén keer ben ik zelfs in de modder gezakt, maar dat hinderde niet. Onderweg hebben we een lunchstop gemaakt. Na de lunch kon je kiezen: Of je liep terug langs dezelfde route of je maakte het rondje af. Ik ben met Jan, Vincent, Han, Pieter, Walter en Dennis door gelopen. Onderweg had je mooi zicht op het meer. Rond half 3 waren we weer terug bij het huisje en ging iedereen iets voor zichzelf doen.

Maandag 8 juli 2013
Vandaag zijn we wezen bergwandelen. Het was niet zomaar een bergwandeling, maar eentje om “u” tegen te zeggen. We zijn met de busjes naar de voet van een berg gereden. Daar zijn we gaan lopen. Alleen Jelte en Marloes zijn beneden gebleven. Het was een flinke tocht, want we moesten veel klimmen. Wel had je onderweg prachtig uitzicht, dat voortdurend veranderde. Makkelijk was het niet. Vooral op het eind lagen er veel losse stenen op het pad. Uiteindelijk werd onze moeite wel beloond, want boven op de top, op een hoogte van 1883 meter kon je heel ver kijken. Je zat daar op het hoogste punt van Noorwegen. We hebben er dan ook uren lang gezeten en genoten. Aan het eind van de middag zijn we weer naar beneden gegaan. Je kon kiezen tussen met de kabelbaan naar benden gaan of lopen. Ik ben met Dennis, Pieter, Walter, Vincent en Jan wezen lopen. Rond kwart voor 8 kwamen we moe, maar voldaan weer beneden. Hinno heeft ons toen met het busje opgehaald. Terug bij het huisje hebben we gekookt en gegeten.

Dinsdag 9 juli 2013
We zijn vandaag naar de Krossobaan geweest. Dat is een soort kabelbaan. Deze is gebouwd rond 1950, toen er in het dal nog een fabriek stond. Het personeel van de fabriek kreeg nagenoeg geen dag licht en ging dan met de kabelbaan de berg op. De fabriek is intussen verdwenen, maar de kabelbaan is er nog wel. Deze dient nu als toeristische attractie. We zijn er mee naar boven gegaan. Boven op de berg konden we nog een wandeling maken, maar het zat er niet meer in. De meeste deelnemers wilden nog souvenirs kopen en we moesten nog inkopen doen voor vanavond en morgen. We hebben dus alleen rondgekeken en geluncht. Vanavond hebben we nog een barbecue bij het huisje van de begeleiding. Tijdens deze barbecue zal ik mijn toespraak houden.

Woensdag 10 juli 2013
We moesten vanmorgen opnieuw vroeg op, want om 8 uur moesten we al in de busjes zitten. We zijn vandaag begonnen aan de terugreis, die net als de heenreis twee dagen zal duren. In de middag hebben we nog een uitgebreide picknick gehouden. Rond 4 uur ’s middags kwamen we aan in Götenborg. Daar zijn we op de boot gegaan. Op de boot hebben we op het dek gegeten. Na het eten heb ik nog een tijd lang op het dek gezeten om van het uitzicht te genieten. Ik heb zelfs de zon onder zien gaan.

Donderdag 11 juli 2013
We hebben de hele nacht gevaren. Rond half 10 kwamen we aan in de haven van Kiel. Daar hebben we nog wat rond gekeken. Rond half 11 zijn we gaan rijden richting Nederland. Onderweg hebben we nog een keer gestopt om te lunchen. Toen ik rond half 6 in Utrecht aan kwam, ben ik hartelijk ontvangen door mijn moeder. We zijn samen wezen uiteten in de binnenstad. Tijdens het eten heb ik uitgebreid aan mijn moeder verteld hoe het geweest is. Na het ben ik met de trein naar Assen gereisd. Toen ik rond kwart voor 11 weer thuis kwam, ben ik door Carla ontvangen en heb ik bij haar nog even verslag gedaan van mijn mooie vakantie.

Slotwoord
Zo als ik tijdens de barbecue in mijn toespraak al aan gaf, is deze reis voor mij verlopen als een geoliede machine met zeer goede olie. Hoogtepunten waren: bergwandelen, varen door het fjord, kanovaren en de bergpastocht. Volgend jaar ga ik zeker weer met Flow Reizen op vakantie. Dus wie weet waar de reis volgend jaar heen gaat.