Reisverslag Noorwegen, door Yvonne van Berkel

31-08-2017

Maandag 14 Augustus

Vandaag dag 1 van onze reis naar Noorwegen via Duitsland (kiel) naar Zweden Göteborg

Vandaag vertrokken we vanuit verschillende opstapplaatsen naar Enschede waar de busjes bij elkaar kwamen om naar Duitsland (Kiel) te gaan.

Het was een mooie maar ook een lange rit erheen

In Kiel ( Duitsland) op de boot gegaan, jemig wat is dat een grote maar mooie boot, We hadden een kleine boot hut.

Eerst hebben we gegeten en toen lekker op het bovendek gezeten er was een harde wind, en we hebben mooie foto kunnen maken van de zonsondergang. Dinsdag moesten we weer vroeg eruit omdat we dan weer aan land gingen in Göteborg (Zweden) vandaar uit  gingen we verder rijden richting  Noresund (Noorwegen) het werd een lange maar een mooie autorit.

Dinsdag 15 Augustus

Vandaag alweer dag 2 van onze Noorwegen reis

Vandaag weer van de boot in Zweden Göteborg

Wat was het een mooie tocht zeg, maar wel veel wind.

Om 09.30 gingen we van de boot. We moesten wachten tot de busjes er waren dat duurde gelukkig niet zo lang. In Zweden in het plaatje Strømstad gestopt en rond gelopen. Daar was een klein leuk haventje. We gebben een  leuk plekje uitgezocht en daar geluncht. Toen zijn we weer verder gereden richting Noresund. Het is geen leuke weg om te rijden maar zodra je de snelweg af gaat is het echt heel mooi om te zien. Het is een mooie weg met vele tunnels dus de ene  OOO naar de ander OOO, en Wauw het is hier zo mooi de weg naar Noresund, je kijkt je ogen uit. Het is een erg lange dag geweest met veel rij uren maar was zo mooi dat merk je niet eens. Om half 7 in de avond kwamen we na een zeer mooie rit aan. We zitten hoog het is een ski gebied en dus wel 800 meter geklommen met de bus naar ons spa en resort. Het is een zeer mooie omgeving tussen de bergen en meren.

Tegen 20 uur was het eten klaar en konden we gaan eten.

Annelies heeft gekookt was heerlijke spaghetti met groente gehakt en saus. Daarna nog toetje gehad en toen spullen voor ontbijt gekregen want ontbijten doen we zelf in de huisjes en kan iedereen doen en laten wat ze willen. Morgen om 11 uur weer verzamelen en dan kijken we wat we gaan doen. Omdat Oslo beetje ver weer weg is gaan we dat niet doen we gaan ergens picknicken is het plan.

Woensdag 16 Augustus

Goedemorgen weer dag 3 van de reis.

We hebben hier zo’n mooi weer dus we gaan lekker wandelen en dus kunnen we meer mooie foto’s maken.

Het was een mooie bergwandeling.

Na de wandeling konden we gaan zwemmen of in de spa gaan zitten.

We hebben heel lekker gegeten begeleiding had weer gekookt.

Morgenochtend rijden we op tijd richting Voss

Donderdag 17 Augustus

Alweer dag 4 van deze fantastische reis.

We moesten om half 8 opstaan en aankleden brood maken en even alles opgeruimd, want om 9 uur vertrokken we vanuit Noresaund richting Voss, onderweg weer top wegen gereden en die had begeleidster Nicoline uitgezocht.

We hebben echt hele mooie uitzichten gehad en konden onze ogen uitkijken van alle mooie landschappen die we zagen.

We zijn gestopt op een waanzinnige plek waar een stuk sneeuw/ijs lag.

Daar hebben we foto’s gemaakt was echt top om te doen, maar ook erg koud zo’n hoogte in de bergen.

Daarna was onze volgende stop de Vettisvossen watervallen.

Het is de  hoogste en meest spectaculaire waterval. Het water maakt een vrije val van 275 meter en het is uitgeroepen tot de meest spectaculaire en onafgebroken waterval in Noorwegen.

Dit is echt zo mooi, de rest van de autorit hebben we weer onze ogen uitgekeken hoe mooi Noorwegen is, en hoe je bij iedere bocht weer iets heel anders ziet. Onderweg hebben we nog een mooie tunnel gehad en in de tunnel kwamen we de rotonde tegen die was blauw verlicht. Eenmaal aangekomen na deze mooie autorit op het Voss resort hebben we de sleutel van ons huisje gekregen, en hebben we weer  kunnen genieten van het super mooie uitzicht van ons balkon. Het is een fantastisch uitzicht. De huisjes zien er echt heel goed uit en hebben alles wat we willen. ‘s Avonds lekker gegeten en toen konden we ontspannen in ons eigen huisje.

Vrijdag 18 Augustus

Vandaag dag 5 alweer van onze tour in Noorwegen.

Vandaag zijn we naar het dorpje Voss  gereden.

We hebben rondgelopen en souvenirs en kaarten voor de familie gekocht die dat wilde.

We hebben groepjes gemaakt omdat het dan makkelijker was en dat was heel gezellig. Het is een klein dorpje.

Daarna gegeten bij een mooi meer want het was mooi weer

Yvonne heeft geparapent en dat vond ze erg gaaf.

Nog een selfie met Tamara(begeleidster) gemaakt die bij Yvonne bleef tot ze de lucht in ging.

Ze moest wel lang wachten voordat ze aan de beurt was en ze vond het erg gaaf te doen Het was zeker de moeite waard.

‘s Avonds hebben we wraps  gegeten was weer erg heerlijk.

Daarna lekker in huisje gezeten met de mede Flowreiziger waar je het huisje mee deelde en lekker op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag 19 Augustus

Vandaag dag 6 alweer van onze reis naar Noorwegen.

Vandaag naar Flåm geweest, Wat is dat mooi zeg we keken weer onze ogen uit, Nicoline had weer een kei gave route uitgezocht en heeft ons weer zeer mooie plekjes laten zien. Daarna door naar Flåm. Daar konden we lekker rondlopen en winkeltjes kijken. We zijn om 17.30 met de trein mee gegaan Flåmbana wat al een attractie op zich was, want we zaten met chinezen in de coupe en dan klonk er weer klik klik OO  links de hele menigte naar links weer klik klik weer Oo  rechts dit ging een hele tijd door. Deze trein heeft de steilste treinrails van de wereld en heeft een daling van 80% in een bocht draaiend na beneden. Precies in het midden stopten we met een super mooie waterval die kan je dus alleen bereiken met deze trein. De trein stopte dan is het rennen foto’s maken en weer terug naar je plek. Dit was zo gaaf dat het zeker de moeite waard is om te doen op de terug weg heeft Annelies nog een gekke foto moment gehad toen Yvonne een foto wilde maken sprong ze er voor. Was een erg leuk moment. Toen terug in Flåm zijn we  uit eten geweest. Was erg lekker en gezellig. Daarna met zijn alle door de tunnel. Annelies roept hele tijd, nee he niet weer een tunnel op dat moment lagen we met z’n allen in een deuk het was een gezellige terug rit, eenmaal weer bij de huisjes lekker gaan slapen.

Zondag 20 Augustus

Vandaag dag 7 alweer van onze top reis Noorwegen

We mochten eerst heerlijk uitslapen. En we hadden lekker afbak broodjes gekregen voor de ochtend. mmm top om zo goed te worden verzorgd. Om 11 uur hebben we een klein stukje gereden en hebben we een klein stukje gewandeld. We zijn op de terugweg nog langs de winkel geweest nou eigenlijk kon je het geen winkel noemen want er was maar een klein deel van de winkel open. Het was erg krap maar gelukkig hadden ze er alles wat we moesten hebben. Daarna mocht iedereen doen wat ze wilde. Wij hebben lekker ontspannen.  ‘s Avonds hebben we  lekker broodje met hamburger sla etc. gehad. De rest van de avond hebben we ontspannen.

Maandag 21 Augustus

Vandaag dag 8 de dag van iedereen zijn droom.

Vandaag om 11 uur richting een mooi uitkijkpunt gegaan dat was het Stegestein uitzicht punt. Wat was het een mooi uitzicht alleen zagen we niks door de wolken en mist die overkwam. Dus zijn we weer naar beneden gereden om daar mooie foto’ te maken. Na dit mooi uitzicht doorgereden richting Flåm,,de weg erheen was erg krap, er konden net 2 auto’s als je geluk had naast elkaar.

Eenmaal in Flåm zijn we naar de speedboot gegaan en hebben we ons in speciale pakken gehesen,

wat zagen we eruit? In de speedboot kregen we van alles te zien en uitleg over bepaalde dingen het was fantastisch om te doen. Eenmaal terug zijn we in de file terecht gekomen en wat doe je dan voetballen en frisbeeën?

Na 1 uurtje konden we weer rijden de tunnel was afgesloten omdat er stenen naar beneden kwamen.

Dit was de uitleg van de speedboot safari?

Op de top van het puntje Undredalshaølvya  berg waar de Nærøy en Aurlandsfjorden elkaar ontmoeten, ligt Stigen Gard hotel. Het hotel dat je hier ziet ligt 300m boven zeeniveau.

Het was vroeger een hele oude boerderij, vroeger maakte ze hier geitenkaas.

Maar nu wordt het in de zomer gebruikt als boerderij en bed en breakfast.

In de B&B heb je geen WiFi en geen stroom, maar het is toch helemaal vol geboekt.

Als ze de geitenkaas wilde verkopen dan moest men lopend (klimmend) naar het dorpje want er was geen andere manier.

Ze moesten alles lopend doen. Het hotel is nu alleen in de zomer open. Er is plek voor 16 mensen. Als ze boodschappen hadden

Undradal

Deze woonplaats heeft 65 bewoners en 400 geiten. Dit plaatsje heeft de lekkerste geiten kaas, en winnen dan ook ieder jaar de geitenkaas Award. In de film Frozen komt het plaatsje Arendelle voor, dat is geïnspireerd door het dorpje Undradal dat hier in  Noorwegen ligt.

De Bijtel berg

Wordt zo genoemd omdat de fabel gaat dat de trollen daar beitels in bewaardeals ze klaar waren met werken. Deze berg heeft het fjord ook hier in 2e gesplitst? Het water slijt de stenen af daardoor krijg je watervallen en de groeven in de bergen. Het water en de druk van het water zorgt voor de watervallen het is smeltende sneeuw door de druk van het water slijten de stenen.

Hier zijn nog mooie foto’s van de boottocht die we hebben gemaakt. We hebben bruinvissen, zeehonden en veel mooie watervallen. Het was echt heel mooi.

Dinsdag 22 Augustus

Dag 9 alweer van onze Noorwegen reis.

Vandaag om 11 uur richting Bergen gereden.

Wat is dit een drukke stad zeg .Eerst hebben we de busje geparkeerd , en zijn we naar de vismarkt gelopen daar was het heel druk. Daarna doorgelopen na het mooie stuk van Bergen, er waren kleine winkeltjes en alles was al heel oud dit stuk was echt mooi om te zien.

In Bergen regent het blijkbaar 365 dagen per jaar, maar wij hebben geen een regen gezien We zijn allemaal veel verkleurd en het was echt lekker warm. We hebben de groep in 2e verdeeld, en zo konden we die wilde souvenirtjes kopen.

Om 16 uur gingen we weer terug richting de busjes lopen om

richting Voss te gaan om daar te gaan eten.

We zijn lekker ongezond gaan. Maar het eten was O zo lekker.

Daarna na de huisjes gereden en ieder lekker zijn eigen ding gedaan.

S ’avonds was het weer erg mooi veel sterren en heel helder weer.

Woensdag  23 Augustus

Alweer dag 10 Noorwegen.

Vanmorgen om 10 uur de telefoon van Annelies gaan zoeken.

want die was ze kwijt geraakt toen we in de file stonden.

Dankzij de iPhone van Yvonne konden we hem snel vinden via de  Zoek my iPhone, dus was Annelies heel blij

Daarna nog even naar een Tvindefossenwatervallen

op de terugweg geweest en foto’s gemaakt wat was die waterval mooi.

Daarna lekker terug na het huisje gegaan

Toen zijn we gaan lunchen bij de begeleiding.

Toen nog even naar Voss gegaan om te gaan kanoën die dat

wilde, en de  andere hebben lekker in de zon gezeten en nog de laatste Souvenirs gekocht, we werden getrakteerd op een ijsje voor diegene mee waren gegaan om de IPhone te zoeken.

Toen lekker terug na de huisjes. Daar moesten we de tas inpakken voor morgen

En de rugzak voor op de boot en alle spullen klaar gaan maken

Er zijn mensen in het meer wezen zwemmen maar het meer was erg kout.

Ze hebben ook op suborden mogen staan.

Donderdag 24 Augustus

Dag 11 van onze Noorwegen reis

Vandaag gaan we alweer naar huis.

We zijn vanaf Voss richting Oslo gegaan.

Daarna gaan we op de boot richting Frederikshaven.

We moesten de hele dag rijden

Eenmaal op de boot hebben we gegeten we hadden

we een lopend buffet.

Dat was erg lekker en konden zoveel pakken als we wilden.

Daarna na de hut om te gaan slapen maar dit was niet te doen de zee was heel onrustig en was

Veel auto alarmen afgegaan en zee was erg ruw

Vrijdag 25 Augustus

Dag 12 laatste dag alweer

Vandaag gaan we de laatste dag en dan echt afscheid nemen van iedereen

We hebben slecht geslapen op de boot dus in de busjes is er veel geslapen

Ook in de middag werd iedereen beetje wakker en ook gezongen

We hebben er lang over gedaan en was een vermoeiende auto rit

Eerst de mensen in Enschede afgezet en toen door met 1 busje richting Breukelen

En het ander busje richting Eindhoven

Wij willen Annelies, Tamara en Nicoline bedanken voor

deze mooie reis en de mooie plekjes die we gezien hebben.

En alle goede zorgen die ze ons hebben gegeven jullie zijn TOPPERS.