Reisverslag Polen, door Koen Gijsbers

26-10-2016

Inleiding
In alle jaren dat ik nu op vakantie ga, ben ik al in veel landen geweest. Zo ben ik met mijn ouders onder meer in India, Frankrijk, Spanje en Groot-Brittannië geweest. Met SNP ben ik in Turkije en Griekenland geweest en ook met Flow Reizen heb ik al veel landen gezien: Zwitserland, Oostenrijk, Italië, Tsjechië, Slowakije en Noorwegen. Echter Polen ontbreekt nog op de lijst. Daar ga ik dus dit jaar naar toe. In ben heel benieuwd hoe het er zal zijn. De reis duurt van 15 tot en met 26 juli.

Vrijdag 15 juli 2016
In de vroege ochtend ben ik vanuit Assen met de trein naar Utrecht gereisd. Mathijs, mijn broer heeft mij van de trein gehaald en naar het busje gebracht. Na een uitgebreide begroeting, ben ik in het busje gestapt en gingen we op weg. De reis verliep voorspoedig. In Duitsland hebben we een paar keer in de file gestaan, maar veel vertraging hadden we niet. Rond 8 uur in de avond arriveerden we in Kesseldorf. Daar slapen we vannacht in een Etap-hotel. Morgen gaat de reis verder.

Zaterdag 16 juli 2016
We moesten vanochtend vroeg uit de veren, want we hadden nog ene lange reis voor de boeg. Om 6 uur in de ochtend zaten we aan een luxe ontbijt. Na het ontbijt reden we door naar Polen. Onderweg stopten we nog een paar keer om de benen te strekken en om te lunchen. Kort voor het einde gooide de tour de Pologne, een wielerwedstrijd roet in het eten. We stonden anderhalf uur in de file en kwamen pas rond half 6 bij het hotel aan. In het hotel werden de kamers ingedeeld. Ik deel een kamer met Ruud en Eduardo. Om 7 uur hebben we gegeten. Vanavond doen we het rustig aan, want twee lange dagen reizen is heel vermoeiend.

Zondag 17 juli 2016
Het weer valt nog niet mee deze vakantie. Het is heel nat. Daarom zijn we wezen zwemmen in Aquapark. Het is een heel mooi zwembad. Er zijn twee binnenbaden en een buitenbad. Ook heb je er een aantal bubbelbaden, een stroomversnelling en waterglijbanen. In het zwembad raakte ik helemaal door het dolle. Ik moest toen weer denken. Aan mijn eerste ervaring met een waterglijbaan en dat ik de angst daar voor overwonnen had. “Wie had dat gedacht: Van rode paprika naar paprikapoeder,” gooide ik zelfs over boord. Dat sloeg op die waterglijbaan, waar ik vroeger altijd angst voor had. Deze was rood van kleur. Vanavond wordt het programma bekend gemaakt.

Maandag 18 juli 2016
Hoewel de weersverwachting voor vandaag nog niet best was, hebben we toch een mooie dag gehad. De dag begon met het gebruikelijke riedeltje: opstaan, douchen en ontbijt. Daarna ging iedereen zijn eigen gang. Ik heb eerst een brief geschreven en daarna heb ik met Lise en Kimberley gezwommen in het zwembad in het hotel. Het stelt niet veel voor: Er is alleen een wedstrijdbad en een whirlpool. Ondanks dat hebben we wel genoten. Na de lunch gingen we met z’n allen naar Wieliczka, naar een zoutmijn. Ula, een Poolse gids leidde ons rond en vertelde ons alles over de zoutwinning in de mijn. Overigens hadden de mijnwerkers het niet slecht. Ze werkten 8 uur per dag en mochten in die tijd ook nog in een speciale ruimte bidden dat ze aan het eind van de dag weer gezond uit de mijn kwamen. Er is eeuwen lang zout gewonnen: van ±1290 tot eind vorige eeuw. In die tijd is er zo veel zout gewonnen dat men er 3 keer de grootste piramide ter wereld mee kan bouwen. Het merendeel wordt als consumptie gebruikt. Het was een lange tour: tweeëneenhalf uur. Intussen zitten we weer in het hotel. Iedereen is al naar bed, want morgen wordt het, althans voor de meesten, weer vroeg dag.

Dinsdag 19 juli 2016
Zo als ik gisteren al vertelde, moesten we vanochtend vroeg op (om 4 uur), want we gingen naar voormalig concentratiekamp Auschwitz. Ik ben om privéredenen niet mee geweest. Ik heb eerst uitgeslapen tot half 9 en daarna ontbeten met Kimberley en nog een medereiziger, die ook niet mee ging naar Auschwitz. Na het ontbijt zijn we met z’n drieën het stadje in gegaan. Je hebt er veel winkeltjes en stands. Ik heb een mooi T-shirt en wat ansichtkaarten gekocht. Ook hebben we er nog een lekker ijsje gegeten. Na onze winkeltrip zijn we met de bergtrein naar boven gegaan. Daar hebben we wat gegeten en koffie en thee gedronken. Ook hebben we nog wat over de markt gestruind. Ik heb op de markt nog een cd met Poolse muziek gekocht. Aan het eind van de dag zijn we met de bergtrein weer naar beneden gegaan. Vervolgens zijn we teruggelopen naar het hotel. Inmiddels waren de Auschwitz-gangers ook weer terug, dus we hebben toen aan elkaar verteld hoe het geweest is.

Woensdag 20 juli 2016
Eigenlijk was het vandaag een rustdag. Ondanks dat heb ik op deze dag veel gedaan. Na het ontbijt ben ik eerst wezen pinnen en daarna heb ik Lise en Kimberley geholpen met de boodschappen. ’s Middags hadden we een luxe lunch: broodjes met diverse soorten beleg, waaronder: kaas, salami, tomaat, komkommer en paprika. Ook kon je een taartje maken. Aan het eind van de lunch kregen de koks een troe-la-la als dank voor de goede lunch. Na dat ik na de lunch nog een half uur gezwommen had, kwam de masseur langs. Dat was ook heel ontspannen. Aan het eind van de middag ben ik met een aantal medereizigers het stadje in geweest. Daar hebben we wat rond gekeken en op een terras gezeten. ’s Avonds gingen we bowlen. WE speelden in teams van 3 deelnemers en 1 begeleid(st)er. Van mijn team had Jan de meeste punten. In de 2 andere teams waren de winnaars respectievelijk Erwin en Olaf. Tot slot heb ik met Hylke, Lise en Willem nog een spelletje memory gespeeld. Daarbij is Willem de winnaar geworden.

Donderdag 21 juli 2016
Op de grens van Polen en Slowakije ligt de Dunajecrivier. Op deze rivier zijn we wezen vlotvaren. Het was een prachtige tocht. De vlotten werden aangestuurd door professionals. Onderweg hadden we prachtig uitzicht op de bergen. De tocht duurde ongeveer 2 uur. Nadat we aangelegd waren, hebben we nog wat rondgekeken en een ijsje gegeten. Daarna reden we met de busjes terug naar het hotel. Bij het hotel hebben geluncht op het terras. Daarna was iedereen vrij. Ik heb toen gezwommen in het zwembad in het hotel. Vanavond heb ik met Anthony een spelletje dammen gespeeld.

Vrijdag 22 juli 2016
Eigenlijk was onze planning om vandaag naar Krakow te gaan. Echter een van onze busjes is in de reparatie. Daarom hebben we de tocht naar Krakow uitgesteld tot morgen. Vanmorgen ben ik met Hylke en nog een aantal deelnemers nog een keer in het stadje wezen kijken. We hebben er wat rondgekeken en sommigen hebben nog souvenirs gekocht. Vanmiddag heb ik met Lise twee keer een potje dammen gespeeld. Beide keren heb ik gewonnen. Vanavond gaan we naar een disco.

Zaterdag 23 juli 2016
We kwamen vannacht pas rond 1 uur terug bij het hotel. Toch was er van uitslapen geen sprake. Om half 9 zaten we al aan het ontbijt, zodat om half 10 naar Krakow konden vertrekken. Krakow is een mooie, oude stad. Net als Auschwitz en Birkenau staat deze stad op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Nadat we de busjes geparkeerd hadden, liepen we naar de Wawelburcht, een oud kasteel. Daar hebben we koffie en thee gedronken. Vervolgens gingen we naar de Grote Markt om daar de groep te splitsen. Je kon kiezen voor een city-tour, souvenirs kopen of op een terras zitten. Ik ben met Kimberley en met een paar medereizigers, onder wie Willen, Jan en Olaf op city-tour geweest. In een golfkar reden we door de oude wijk van Krakow. We passeerden diverse oude gebouwen en kerken. Er werd veel verteld. Aan het eind van de middag reden we met de busjes terug naar het hotel. Een bezoek aan een grote stad is intensief en vermoeiend. Daarom hebben we vanavond geen activiteit.

Zondag 24 juli 2016
Toen ik deze reis ging boeken, had ik twee wensen voor de vakantie: Krakow bezoeken en wandelen in de hoge Tatra. De eerste wens is gisteren al in vervulling gegaan. Vandaag is ook mijn andere wens uitgekomen. We zijn met de busjes naar de berggondel gereden. Vervolgens gingen we met de gondel omhoog. Toen we boven waren, hebben we nog ene stukje gelopen naar de top van de berg. Daar hadden we prachtig uitzicht. Toen we weer beneden waren, hebben we geluncht in een restaurant bij de gondel. Daarna zijn we terug naar het hotel gegaan om de koffers te pakken. Vanavond ga ik een toespraak houden over de vakantie. Ook spelen we dan nog een bingo met heel mooie prijzen.

Maandag 25 juli 2016
Men zegt wel eens: “Als je het leuk hebt, vliegt de tijd voorbij.” Dat geldt ook voor deze reis. De vakantie was voor mij geweldig, maar het einde is vandaag een feit. We rijden in twee dagen terug naar Nederland. Vanmorgen hebben we nog één keer met elkaar ontbeten. Daarna zijn we vertrokken. De reis verliep voorspoedig. Onderweg hebben nagenoeg geen files gehad op een enkele keer langzaam rijdend verkeer na. Aan het eind van de middag kwamen we aan in Kesseldorf. Daar zullen we vannacht weer slapen. Maar vanavond gaan we eerst nog eten in een Oosters restaurant.

Dinsdag 26 juli 2016
Na een luxe ontbijt zijn we vanmorgen om 8 uur vertrokken voor het tweede deel van de reis. Ook vandaag verliep de reis uitstekend. Alleen bij Duisburg kwamen we in de file door wegwerkzaamheden. Voor de rest konden we goed doorrijden. Rond kwart voor 7 kwamen we aan in Utrecht. Mijn moeder heeft mij daar opgehaald. We zijn samen wezen eten bij een Spaans restaurant. Tijdens het eten hebben we vakantieverhalen uitgewisseld. Mijn moeder is zelf in Lapland op vakantie geweest, dus zij heeft daar uitvoerig over verteld en ik heb haar verteld over mijn vakantie. Inmiddels zit ik in de trein en ben ik op weg naar huis. Over een half uur verwacht ik weer thuis te zijn.

Slotwoord
Voor mij gaat deze vakantie in de boeken als een van de mooiste Flow-vakanties ooit. Het was mijn eerste vakantie in Polen en dat maakt de reis voor mij al heel speciaal. Daar naast vond ik het vlotvaren een heel mooie en bijzondere ervaring. Verdere hoogtepunten waren het Tatra-gebergte, Krakow en Zakopane. Tot slot wil ik nog even kwijt dat ik een heel leuke groep had en dat de begeleiding ook heel aardig en vriendelijk was, dus mijn dank aan Hylke, Lise en Kimberley. Volgend jaar ga ik zeker weer een vakantie bij Flow Reizen boeken. Het is dan wel de 13e keer dat ik mee ga, maar vooralsnog ga ik er van uit dat ik niet bijgelovig ben. Er valt immers nog veel te zien in de wereld en ik ben het reizen met Flow nog lang niet zat. Dus wie weet tot in 2017.