Reisverslag rondreis Baltische staten, door Merel Verhees

07-07-2015

8-6-2015

Deze dag vertrokken we met de busjes. Ik moest opstappen in Eindhoven en werd door mijn moeder afgezet. We reden door naar Utrecht en Enschede om daar nog mensen op te halen. Om vervolgens door te rijden naar Berlijn. Toen we bij het hotel waren werden de kamers verdeeld en konden we de spullen wegzetten. Daarna gingen we een lekkere pizza eten. Toen terug naar het hotel en slapen.

9-6-2015

We gingen vandaag de stad Berlijn bekijken. We hebben veel gezien. De Dom van Berlijn. Ook de bekende straat Unter den Linden. Met lindebomen. Ook hebben we een stukje van de muur gezien. Ook de brandenburger tor en checkpoint charlie. We hebben daarna lekker ergens gegeten. We zijn met de tram terug naar het hotel gegaan. Weer terug naar het hotel en slapen.

10-6-2015

Vandaag hebben we het rustig aan gedaan in Berlijn. We hebben de tv toren bekeken en daarna gewinkeld. Alleen of met de begeleiding. We hebben ’s avonds lekker ergens gegeten op een binnenplaats. Toen we terug kwamen in het hotel met een groepje thee gedronken en toen slapen.

11-6-2015

We hebben vandaag gereden van Berlijn naar Gdansk in Polen. Het was een mooie route. Toen we aankwamen in Gdansk hebben we eerst de koffers in de kamer gezet en toen zijn we de stad gaan bekijken. Het is een hele mooie stad met een heel groot reuzenrad. We hebben lekker op een terras gegeten en toen zijn we nog even de stad gaan bekijken. Het was al donker. Dus je zag dat  het reuzenrad lichtgevend was. Ik ging toen we terug kwamen in het hotel lekker slapen.

12-6-2015

Vandaag lekker ontbeten en de stad veder bekeken. Het is een hele mooie stad met een oude stadspoort en een kerk die we hebben bezichtigd. ’s Middags was het tijd om te kunnen winkelen. ’s Avonds weer lekker ergens gegeten en vroeg naar bed. Want de volgende dag moeten we vroeg op.

13-06-2015

Lekker vroeg ontbeten vandaag. We moesten lang reiden van Gdansk naar Vilnius in Litouwen. De leiding had voor een lekkere picknick lunch gezorgd.   Het was een mooie maar lange route. Toen we aankwamen koffers naar de kamers en eten.

Toen we terug kwamen in het hotel ging ik slapen.

14-6-2015

We gaan vandaag de stad Vilnius bekijken. We begonnen met het KGB museum. Dat is een groep die heel veel mensen hebben vermoord. Daarna zijn we naar een tv toren geweest en toen naar de grootste shophal van Europa. Daarna terug naar het hotel daar hadden we even tijd voor onszelf. We gingen daarna eten en terug naar het hotel en lekker slapen.

15-6-2015

We reden na het ontbijt door naar onze volgende bestemming Riga in Letland. Het was een mooie route en toen we aankwamen de oude stad bekeken en daar lekker op een terrasje gaan eten. Toen we terug kwamen in het hotel ben ik gaan slapen.

16-6-2015

Vandaag zijn we naar een herdenkings  plek van een concentratie kamp geweest. Dat was heel indrukwekkend om te zien. Het kamp zelf was afgebroken. Er stonden beelden en er waren verschillende gedenkplaatsen. Daarna hebben we een lekker lunch op en zijn we verder gereden naar het centrum om de rest van de stad te bekijken. Lekker eten ’s avonds en terug naar het hotel en lekker slapen.

17-6-2015

Vandaag bleven we nog een dagje in Riga en hebben we een rondvaart gemaakt door de stad. Dat was heel mooi. Lekker een sandwich op bij een bakkerij en ’s middags lekker vrij rondlopen. Daarna lekker eten en terug naar het hotel. Lekker slapen.

18-6-2015

We vertrokken vandaag van Riga naar Tallin. Was niet zo heel lang rijden. We kwamen aan en hebben eerst de koffers naar de kamers gebracht en lekker gegeten in een heel leuk restaurant. Na een lekker kopje thee terug naar het hotel en lekker slapen.

19-6-2015

We gingen vandaag naar het Paleis in Tallin. Dat was heel mooi en ze hadden daar ook een mooie tuin. We gingen ’s middags lekker lunchen en daarna lekker winkelen. ’s Avonds weer lekker ergens eten en terug in het hotel meteen naar bed. Want we moeten de volgen de dag weer vroeg op.

20-6-2015

We gingen vandaag al om 4:30 opstaan en om 5:30 weg. We gingen met de boot eerst naar Helsinki in Finland. Om daar over te stappen op onze boot naar travemunde in Duitsland. In Helsinki moesten we nog even op de volgende boot wachten. We zijn eerst met de groep de boot gaan verkennen. We mochten doen wat we wilde. Ik ben ook nog op het dek buiten geweest. Maar dat vond ik erg koud. We kregen ’s avonds een lopend buffet dat was lekker. We gingen na het eten even kletsen en grapjes en moppen tegen elkaar vertellen. En lekker slapen daarna.

21-6-2015

De nacht op de boot is goed gegaan. Ik sliep met nog 3 anderen meiden in een hut ik sliep bovenin het stapelbed. We hebben vandaag rustig aan gedaan. Beetje rondgelopen op de boot. ’s Avonds lekker weer buffet en we kwamen rond 21:30 aan in travemunde Duitsland. We reden meteen door naar Nederland. Ik was rond 5:00 ’s morgens thuis.

Ik vond de reis super leuk. Ik hoop dat jullie mijn verslag met veel plezier hebben gelezen