Reisverslag Slovenië, door Adri Rovers

23-10-2017

Dag 1 (19/8);     De Heenreis tot Ingolstadt

Rond 09.45 uur kwam ik bij het treinstation van Eindhoven aan. Daar kwam ik op de bijliggende parkeerplaats 4 reisgenoten tegen, Henk, Peter, Remco en Carlos. Lieven, een begeleider haalde ons vijven op en bracht ons naar Maastricht. Daar verenigden wij ons met de andere reisgenoten; Danny, David, Jeroen, Jurre, Lars en Wouter, en begeleid(st)ers Lydia en Maurice.

Rond 11.15 uur gingen wij verder. We reden via Heerlen de Nederlands-Duitse grens over, en kwamen via Köln bij een tankstation in Bonn. Daar lunchten wij, en vervolgens reden we via Frankfurt en Nürnberg naar Ingolstadt toe. In Ingolstadt deden we eerst boodschappen in een Lidl-supermarkt, en daarna gingen wij naar een pizzeria. Daar aten we een pizza of Spaghetti (ikzelf een Pizza Quattro Stagione). Daarna reden wij door naar een IBIS-hotel in de buurt, en daar zouden wij overnachten in 2-persoonskamers. Ik ging met Henk op een kamer, en appte op mijn telefoon nog even naar familie en vrienden toe. Rond 23.00 uur ging ik naar bed.

Dag 2 (20/8);     Bohinjska Bistrica

Om 06.15 uur werden wij wakker. We ontbeten rond 07.00 uur en stapten om 08.00 uur weer in de busjes, om zo onze heenreis te vervolgen. Via München en Rosenheim reden wij Oostenrijk in, en daar gingen we via Salzburg en tussen Alpentoppen door naar Villach. Daar lunchten we bij een tankstation. Daarna reden we weer verder, en via de Karawankentunnel (7,9 km lang) kwamen we in Slovenië (een voormalig deel van Joegoslavië). Bij Bled (een stadje) verlieten we de snelweg, en nog 20 km reden wij door naar Bohinjska Bistrica. We stopten daar bij Tripic Hotel, en in dit hotel zouden wij gaan overnachten. We stapten allen uit de busjes en brachten onze koffers naar onze hotelkamers, waarbij ik ook ditmaal met Henk een kamer zou delen.

Rond 17.00 uur maakten wij gezamenlijk een dorpswandeling. We liepen door een paar straten, langs een kerk en langs een vervallen huis, en liepen daarna terug naar ons hotel. Daar dineerden wij rond 18.15 uur in het hotel-restaurant. Als voorgerecht kregen wij soep te eten, en als hoofdgerecht kalkoenschnitzel met frites, waarna cake met ijs als dessert volgde. Na het diner gingen we nog op het overdekte terras zitten, en daar namen we nog iets te drinken. Voor slechts 2,50 Euro konden wij een pul bier krijgen, en rond 23.00 uur ging ik naar bed.

Dag 3 (21/8);     De Kabelbaan, het ski-oord en het Kasteel van Bled

Rond 07.40 uur stonden wij allen op. We gingen om 08.30 uur aan het ontbijt en aten daarbij stukken brood en broodjes met beleg, en dronken er melk, koffie en/of jus d’orange bij. Rond 10.00 uur stapten wij in de busjes, en de begeleiding reed ons naar een kabelbaanstation aan een meer (Meer van Bohinj). We namen daar op 575 meter boven zeeniveau de kabelbaan, en die bracht ons omhoog naar ski-oord Vogel, op 1530 meter hoogte. Daar gingen wij wat wandelen op paden, die bergop en bergaf gingen en waar schapen langs liepen.

Weer terug bij het ski-station dronken wij een kop koffie. We namen daarna de kabelbaan weer naar beneden en reden vervolgens naar een strandje aan het meer toe. Daar lunchten wij. Daarna reden wij naar het stadje Bled, en daar beklommen wij een pad naar een kasteel, de Blejski Grad. Wij gingen daar naar binnen en zagen daar mooie pleinen met authentieke huisjes, een museum en terrassen. Ook kregen wij een wijnhouder en een smid te zien.

Rond 17.00 uur verlieten wij het kasteel weer. We reden terug naar ons hotel, en daar maakte de begeleiding het vakantieprogramma voor ons bekend. Rond 18.45 uur gingen wij aan het diner, en als voorgerecht kregen we aardappelstaven met saus te eten. Ham met kaas en rijst volgde als hoofdgerecht, en ijs als dessert. Na het diner ging ik met reisgenoten op het terras zitten, en daar dronken wij nog een drankje. Daarna ging ik naar bed.

Dag 4 (22/8);     De Kloofwandeling en het Gondelen

We stonden rond 07.45 uur op en gingen om 08.30 uur aan ons ontbijt. Wij verzamelden ons om 10.00 bij de busjes en reden daarin naar een gehucht toe, in de bergen. We stapten daar uit en liepen naar een kloof, waarin een rivier stroomde. Langs rotsen en kunstige steentorentjes liepen wij over een lange smalle brug, en deze eindigde vlak na een waterval. Bij dit eindpunt keerden wij om, en we liepen weer terug naar het beginpunt van de kloof.

Wij stapten weer in de busjes en reden daarin naar Bled. Daar stapten wij uit en gingen we lunchen in een parkje. Daarna liepen we naar het Meer van Bled, en we namen daar een gondel, waarop een roeier ons naar een eilandje toe roeide, midden in het meer. Dat eiland was een heuvel, en daar bovenop stond een kerk en een plein. We kwamen via een trap bij dat kerkplein en dronken daar koffie/frisdrank. Vervolgen gingen we weer naar beneden en namen we de gondel terug naar Bled.

Eenmaal in Bled stapten wij in de busjes. We gingen terug naar ons hotel en hielden daar om 18.30 uur een bijeenkomstgesprek. Daarna gingen wij aan het diner, waarbij ik als voorgerecht plakjes worst at, en als hoofdgerecht verse worst met zuurkool. Als dessert volgde een ijsje, en na het diner werd er in de bijeenkomstkamer een spelletjesavond gehouden. Sommigen van ons gingen tafeltennissen, en rond 23.00 uur ging ik naar bed.

Dag 5 (23/8);     Ljubljana

Om 07.00 uur stonden wij op. We gingen om 07.45 uur aan het ontbijt en stapten rond 09.00 uur in de busjes. De begeleiding reed ons in 75 minuten, via Bled naar Ljubljana, de hoofdstad van Slovenië, die 75 kilometer van ons hotel lag en 284.000 inwoners telde. Daar parkeerde de begeleiders de busjes op een parkeerplaats, vlak buiten het centrum van de stad. Wij stapten uit en liepen naar een groot plein in de binnenstad, waaromheen grote gebouwen in Oostenrijks-Hongaarse stijl. Daar dronken wij allen een kop koffie. Daarna maakten wij een wandeling door een winkelstraat met souvenirwinkels, langs een kathedraal en een straat langs een brede rivier. Op een terras naast die rivierstraat lunchten wij ieder met een plat broodje, ik nam er een met zalm.

Na de lunch liepen we weer naar het grote plein. Daarna mochten wij nog 75 minuten lang doen wat wij wilden. Ik liep een souvenirwinkel in en kocht daar zes postkaarten met zegels, en een beker met een afbeelding van Ljubljana. Wij verzamelden ons om 15.45 uur weer bij het plein, en we gingen terug naar de busjes, om daarin terug naar ons hotel te rijden.

In hotel volgde allereerst een bijeenkomstgesprek. Daarna volgde rond 18.45 uur het diner. Ik at als voorgerecht champignonsoep en als hoofdgerecht een omelet met frites, waarna ik een ijskoffie nam als dessert. Na het diner ging ik met een paar anderen op het terras nog een biertje drinken, en daarna ging ik naar bed.

Dag 6 (24/8);     De Waterval en de Sportmiddag

Wij stonden rond 07.15 uur op en gingen om 08.00 uur aan ons ontbijt. We stapten om 09.15 uur in de busjes en reden via Ribcev Laza en Meer van Bohinj naar een chalet/restaurant. Daar stapten wij uit, en we maakten een wandeling, die over heel wat trappen omhoog naar een waterval leidde. We maakten er foto’s van en liepen daarna weer naar beneden. We reden terug naar het Meer van Bohinj en lunchten daar aan de rand van het bos. Daarna liepen wij naar een strandje, om daar te gaan zonnen.

Tijdens deze middag konden wij ook sportactiviteiten doen. Danny, Jeroen, Lars en Peter gingen met Maurice kanoën, en Danny, David, Henk, Jurre, Lars en ik gingen mountainbiken met Lieven en Maurice. Wij huurden bij een mountainbikeverhuurster, mountainbikes en helmen, en fietsten een tocht van 14 kilometer. 7 Kilometer ervan gingen naar Bohinj Bistrica, en daar pauzeerden we bij ons hotel. Ook vulden we onze flessen met water, en daarna fietsten wij terug naar Ribcev Laz.

Na onze fietsen daar te hebben ingeleverd, liepen we weer naar onze busjes. We reden terug naar ons hotel. Daar schreef ik mijn postkaarten (aan o.a. mijn familie en Noor) en verzond ik die, waarna om 18.30 uur weer een bijeenkomstgesprek werd gehouden. We gingen om 18.45 uur aan ons diner, en aten als voorgerecht spaghetti. Als hoofdgerecht at ik een visje met gebakken aardappels, en als dessert apfelstrüdel. Na het diner ging ik met andere reisgenoten nog even wandelen, en daarna dronken wij een drankje in het hotelcafé. Vervolgens gingen wij naar bed.

Dag 7 (25/8);     De Postijna-grotten

Wij stonden rond 07.00 uur op en gingen om 07.45 uur aan het ontbijt. We stapten om 09.00 uur in de busjes, en reden via Bled en de snelweg langs Ljubljana, naar Postojna. Daar stopten we bij de Postojnska Jama (Postojna-grotten) en parkeerden we de busjes op een parkeerterrein. We liepen naar een serie gebouwens toe, en dronken daar bij een café-restaurant een kop koffie.

Daarna liepen wij rond 12.15 uur naar de grotten. We namen daarbinnen een treintje, en die reed ons via tunnels en grotzalen naar een open ruimte, waarin stalagmieten uit te grond staken en druipstenen uit het plafond hingen. Wij stapten daar uit het treintje en maakten een 90 minuten lange wandeling. Daarbij liepen we door vele zalen en tunnels, en ook langs een fossiel van een dinosaurus. Bovendien was de grot een aanvalsroute in de Tweede Wereldoorlog, van Partizanen o.l.v. Oud-Joegoslavisch premier Josip Broz Tito (1892-1980) op de Duitsters. Delen van de grotten waren dus ook donkergrijs van branden en explosies. Na de wandeling namen we het treintje terug naar de in-/uitgang en liepen wij de grotten uit.

Wij gingen terug naar onze busjes en lunchten daar op het parkeerterrein. Daarna stapten we in de busjes en reden we terug naar ons hotel. We dronken daar op het terras een drankjes, en om 18.30 uur volgde het bijeenkomstgesprek. Rond 19.00 gingen wij dineren, waarbij ik als voorgerecht rundvleessoep at, als hoofdgerecht een hamburger met frites, en als dessert crèpes met abrikozenjam. Na het diner liepen wij naar een andere hotel toe, en daar gingen wij bowlen in de kelder. We bowlden een uur en liepen daarna terug naar ons hotel, om naar bed te gaan.

Dag 8 (26/8);     De Julische Alpen

Om 07.00 uur stonden wij op. We ontbeten rond 07.45 uur en liepen om 09.00 uur naar onze busjes. Danny, David, Henk en Peter zouden vandaag gaan paragliden, en Carlos, Jeroen, Jurre, Lars, Remco, Wouter en ik naar Villach (Oostenrijk) toegaan. Wij stapten in, en Maurice en Lieven zouden ons naar Villach toe rijden.

Toch kwamen wij op de snelweg, voor de Karawankentunnel in een lange file terecht. We namen daarop een andere route en gingen de Würzen-Pass (1075 m.) op, maar daarboven bleek er op de grens met Oostenrijk, een paspoortcontrole te zijn. Niet iedereen van ons had een paspoort bij zich, en daardoor moesten wij omkeren. We parkeerden ons busje bij een winkel en dronken daar koffie. Daarna reden we naar een dorp en deden we daar boodschappen in een supermarkt. We lunchten in het dorp en reden daarna via de snelweg en Bled naar het Meer van Bohinj.

Aan het meer zaten de andere reisgenoten, de paragliders aan een strand. We liepen naar hun toe en gingen twee uur in de zon zitten. Rond 16.30 uur liepen ik en aan aantal anderen terug naar een busje, en Maurice en Lydia reden ons daarin naar ons hotel. Ikzelf keek daar nog even televisie, en nadat iedereen was teruggekomen, volgde ons bijeenkomstgesprek. We gingen om 19.00 uur aan ons diner, waarbij ik ditmaal als voorgerecht kaas at, als hoofdgerecht kalkoen met groenten en aardappels, en als dessert chocoladecake. Na het diner maakten David, Henk, Jurre, Lars en ik met Lydia nog wandeling door het dorp, en weer terug bij ons hotel gingen wij naar bed, want de volgende dag moesten we vroeg op.

Dag 9 (27/8);     Paardrijden

Na om 06.30 uur opstaan gingen Carlos, David, Jeroen, Wouter en ik om 07.15 uur al ontbijten. We stapten om 08.00 uur in een busje, en Maurice en Lieven reden ons naar een paardenboerderij toe. Eenmaal daar aangekomen werden wij verwelkomd door een jonge vrouw, Lara, en zij zette ons iedere op een bruinwit paard. Ze leidde ons een paardentocht, die enkele kilometers over een heuvelachtige grindpad ging, en bij een lint keerden wij om. We reden weer terug naar de boerderij en stapten daar van de paarden af, om daarna terug naar onze busjes te gaan.

Maurice en Lieven reden ons naar Bled toe. Daar lunchten wij ergens aan het meer. We reden daarna door naar Ribcev Laz, en daar zaten Danny, Henk, Jurre, Lars, Peter en Remco, met Lydia aan het Meer van Bohinj. Zij waren gaan raften en zaten nog te lunchen, en wij gingen zowat allemaal bij hun zitten. Maar ik kocht eerst bij een kraam een ijsje en een kop koffie, en wandelde terwijl ik dat opdronk en opat, over een grindpad langs het meer. Na een stuk lopen keerde ik weer terug naar mijn groep en appte ik daar nog vrienden en familie.

Rond 16.30 uur gingen we weer terug naar ons hotel. Daar volgde om 18.30 uur het bijeenkomstgesprek, en rond 18.45 uur gingen wij dineren. Ik at ditmaal tomatensoep als vooraf en spaghetti carbonara als hoofdgerecht, maar sloeg het dessert over. Wel dronk ik nog een kop koffie en ging ik na het eten met een paar anderen op het terras zitten. Zij dronken daar een glas bier, en ik nam een glaasje wodka. Daarna ging ik rond 22.30 uur naar bed.

Dag 10 (28/8);   Mountainbiken en het Zwembad

Rond 07.30 uur stond ik op. Ik ging om 08.15 uur ontbijten en vond na het zoeken naar en vinden van mijn zwembroek, de aansluiting met Jeroen, Jurre, Lars en Lieven. Wij zouden gaan mountainbiken en liepen naar de dichtstbijzijnde mountainbikeverhuurder toe. Daar huurden wij ieder een mountainbike en een helm, en we fietsten hetzelfde fietspad waarop wij op donderdag 24 augustus hadden gefietst. Bij Ribcev Laz gingen we rechtsaf een andere fietspad op, en eenmaal bij Studor keerden wij. We fietsten terug naar Bohinsjka Bistrica, en leverden daar de mountainbikes en helmen weer in. Vervolgens liepen wij weer naar ons hotel.

In het hotel lunchten wij gezamenlijk, met alle reisgenoten aan een lange tafel in de gespreksruimte. Hierbij mochten we zelf onze broodjes smeren en kregen wij ook nog een Cornetto-ijsje als toetje. Rond 13.45 verzamelden wij ons weer en liepen we naar een zwembadgebouw. Deze had een binnen- en een buitenbad, en enkele bubbelbaden en waterglijbanen. Ik ging twee keer van zo’n glijbaan af en kocht zelfs bij een kraam koffie. We bleven tot 17.00 uur bij het zwembad en gingen daarna terug naar ons hotel. Net op tijd, want er brak onweer uit, dat zo’n 45 minuten zou duren.

Om 18.30 uur hielden wij onze bijeenkomstgesprek. Rond 19.00 uur volgde ons diner, en ik at daarbij als voorgerecht knoflooksoep, en als hoofdgerecht kalkoen met champignonsaus, kaas en maïspolenta. Als dessert nam ik nog een ijsje, en na het eten pakte ik alvast deels mijn koffer in. Daarna dronk ik met Henk, Lars, Peter en Remco nog een drankje in het café, voordat we naar bed gingen.

Dag 11 (29/8);   Bohinsjka Bistrica – Mannheim

Om 05.45 uur stonden wij allemaal op. Ik kleedde mij aan en pakte daarna mijn koffer verder in. Wij laadden onze koffers in de busjes en kregen allen van het hotel, ieder een etenspakketje mee. We reden om 07.00 uur weg en gingen via Bled de snelweg op. Via de Karawankentunnel reden we (gelukkig zonder file) Oostenrijk binnen, en daar opende ik mijn etenspakketje en at ik er een deel van op. Via Villach reden we door naar Salzburg, en vanaf daar gingen we de grens met Duitsland over. We stopten bij München bij een Lidl, en daar kocht de begeleiding nog wat eten voor de lunch. Ikzelf at echter eerst het restant van mijn etenspakket op.

Na de lunch reden wij verder. Via Ulm en Stuttgart kwamen we bij Mannheim, en in Mannheim gingen we dineren bij een pizzeria. Ik at een pizza met ham en champignons en dronk er wijn bij. Na het diner reden wij door naar een IBIS-hotel in de buurt, en daar zouden we gaan overnachten. We gingen daar naar binnen, legden onze bagagetassen in onze hotelkamers, en dronken nog een drankjes op het voorterras, voordat wij naar bed gingen.

Dag 12 (30/8);   Mannheim - Eindhoven

Om 06.45 uur stonden wij op. We gingen rond 07.30 uur aan het ontbijt en stapten om 08.15 uur in de busjes. We reden eerst nog naar een Lidl-supermarkt, en daar kocht de begeleiding nog wat eten en drinken. Vervolgens reden we door naar Koblenz, en daar stopten wij bij een benzinestation. De begeleiding deelde nog eten en drinken aan ons uit, en die zouden wij later nog in de bus opmaken. Via Bonn, Köln en Aachen reden wij door naar Maastricht, en daar stopten we bij een groot McDonalds-gebouw. Ik nam daar afscheid van de meesten van de groep, en alleen Carlos en Peter gingen nog met mij mee naar Eindhoven. Lieven bracht ons daar naartoe, en in Eindhoven pakte ik mijn koffer, om daarna naar huis te gaan.