Reisverslag Sri Lanka, door Jurgen Moolenaar

09-08-2017

Woendag 7 juni 2017

Jurgen werd om 11 uur s’ morgens op gehaald bij hem thuis  door een persoon. En die persoon bracht Jurgen met de auto naar de luchthaven van Schiphol toe. Omdat Jurgen met Flow Reizen naar Sri Lanka ging. En we moesten ons verzamelen om 12:20 uur verzamelen vertrek hal 3 bij de luchtvaart maatschappij Emirates. Toen iedereen er was van de groep en de begeleiding gingen we om 14:15 uur borden bij de luchtvaart maatschappij Emirates. Het vluchtnummer van het vliegtuig van Emirets waar wij mee gingen vliegen was EK 148. En we vliegen om 15:20 uur vanaf de luchtvaart maatschappij Schiphol  naar de luchthaven van Dubai. We kwamen om 23:59 uur aan op de luchthaven van Dubai.  Toen we aan kwamen bij de luchthaven van Dubai moesten we met een metro naar een ander gedeelte van de luchthaven toe. En de luchthaven van Dubai is een hele mooie luchthaven om te zien.  Toe we aan kwamen bij het andere gedeelte van de luchthaven moesten we met de lift naar beneden toe en even later moesten we weer de lift naar boven nemen. Toen we weer boven waren liepen we naar de gate B23. Bij deze gate namen we het vliegtuig richting de luchthaven  Colombo in het land  Sri Lanka. En het vliegtuig richting de luchthaven van Colombo vertrok om 02:40 uur vanaf de luchthaven van Dubai.

Donderdag 8 juni

En we kwamen aan om 08:40 uur lokale tijd in Sri Lanka aan bij de luchthaven van Colombo. Daarna gingen we door de douane heen. Daarna gingen we onze  koffers ophalen van de lopende band. Even later werden we ontvangen door de lokale gids van Sri Lanka en een gids van Fox Reizen. En we kregen van de lokale gids een bloemen band. En daarna gingen sommige mensen geld pinnen. Daarna liepen we met de gidsen naar een bus toe van Fox Reizen. Even later werd er voor de bus een groepsfoto gemaakt. Daarna kregen we in de bus een vochtig doekje en een flesje water. En die bus waar wij in zaten was onze eigen bus. Deze bus bracht ons de hele reis door Sri Lanka heen.  De bus bracht ons naar het Club Palm Bay hotel toe. Even later ging de leiding de kamer indeling maken en daarna kregen de deelnemers de sleutels van de kamers. En we moesten onze kamernummers doorgeven aan het personeel van het hotel. Even later werden onze koffers gebracht naar onze kamers toe. En we kregen een welkoms drankje van het hotel. En bij dit hotel bleven we 2 nachten slapen.  We hadden vandaag rustig aan gedaan. En we moesten om 17:30 uur verzamelen bij het zwembad van het hotel. Toen iedereen er was gingen we een gebouw binnen. In dat gebouw liepen we een koele zaal in waar een paar tafels en stoelen stonden. In deze zaal hadden we een bespreking wat wij op vrijdag 9 juni gingen doen. Na de bespreking liepen we met ze alle naar het restaurant toe om te eten. En Jurgen nam bij het eten een gember biertje bij zijn curry’s.  En er was die avond live muziek.  Na het eten gingen we slapen.

Vrijdag 9 juni

We werden die morgen om 07:00 uur wakker gebeld door de leiding. En we gingen om 7:30 uur ombijten . Na het ombijt moesten we om08:30 uur verzamelen bij de ingang van het hotel. Voor de ingang van het hotel reed onze bus voor. We gingen op weg naar de vis markt. En op die vis markt is ook fruit, groente, specerijen te koop. De markt begon al om 04:00 uur s’morgens tot 12:00 uur s’middags. En die markt was in de plaats La combo. En we zagen op die markt een hele aparte vis zo genaamd de regenboog vis. En we zagen op het strand jute zakken liggen. Op die jute zakken lagen verschillende soorten gezouten vis te drogen in de zon. En de gezouten  vissen werden met de hand omgedraaid. En deze gezouten vissen werden naar de dorpen in de bergen gebracht. En de gezouten vissen waren ook langer goed te houden. We  zagen ook hoe de vis werd gezout. We liepen ook naar de haven toe waar de vis soorten binnen kwamen. Daarna liepen we naar de bus terug. Toen iedereen in de bus zat reden we naar een restaurant toe en dat restaurant heette Amahula. Bij dit restaurant gingen we lunchen.  En de mensen eten in Sri Lanka met hun rechterhand. En de linkerhand wordt onhygiënische dingen gebruikt. En de mensen in Sri Lanka eten gezond eten bijvoorbeeld rijst met curry’s en fruit.  En deze mensen eten het fruit van het seizoen. En na het lunchen reden we met de bus terug naar het hotel toe. Even later moesten we om 16:30 uur verzamelen bij ingang van het hotel. Toen werden we door onze bus op gehaald.  Na een tijdje rijden met de bus werden we bij een plek af gezet. Daarna liepen we naar verschillende bootjes toe. En even later gingen we een boot safari doen. We voeren de  jungle heen en zagen onder weg ijsvogels   en andere mooie vogel soorten. En we zagen ook mensen zwemen in het water. En we zagen ook nog mensen  in het water staan en die mensen waren aan het vissen met netten. Daarna legde we aan bij het vaste land. En op de plek stonden mensen die hielpen ons de boten tegen te houden. En die mensen hielpen ons uit de boten te stappen. Toen we aan land kwamen was het al donker geworden. En op het pad stonden een vuur fakkels. En even later gingen we een buiging maken naar de lokale bevolking. En je deed je beide handen bij elkaar  en de handen moesten ter hoogte van je hart zijn. En je moest bij die buiging zeggen ei buwan. Daarna kregen we van de lokale mensen een blad in onze handen. En  met het steeltje van het blad naar je toe. En dat blad was ons welkom te heten. Daarna kwamen we bij een houten gebouw en het dak was bedekt met palmbladeren. Daarna gingen we aan een lange tafel plaats nemen. En er was ook nog een andere groep van Fox Reizen aanwezig.  En voordat je gaat eten is Sri Lanka met je handen wassen en met je rechter hand eten. Daarna had Jurgen samen met andere mensen de lonten aangestoken van olie lamp. En boven op de olielamp zat een haan en de haan was naar het oosten gericht waar de zon op kwam.  Daarna nam Jurgen de lokale cocktail van Sri Lanka. Daarna hadden we een heerlijk lopend buffet. En er was die avond live muziek. Na het eten moest je ook weer je handen wassen.  Daarna zong Jurgen  samen met de Nederlandse mevrouw van Fox reizen een liedje in het Sri Lanka’s .Daarna werd het volkslied van het land Sri Lanka gezongen. En daarna werd het Nederlandse volkslied gezongen. En daarna bedanken we de lokale mensen voor alles. En als je bedankt voor iets in Sri Lanka dan met je ook de buiging maken en dat zeg je Il toti. Daarna liepen we terug naar de bus toe. En even later werden we door de bus naar ons hotel gebracht.

Zaterdag 10 juni

De volgende morgen werden we om 06:30 uur wakker gebeld door de leiding. We moesten om 07:30 uur ombijten. En Jurgen had als ombijt het lokale ombijt van Sri Lanka genomen. En het lokale ombijt in Sri Lanka is rijst met curry. Na het ombijt moesten we om 08:30 uur verzamelen bij de bus. Toen iedereen bij de bus was stapte we in de bus en vertrokken op weg naar de Leeuwen rots. Maar we stopte onderweg  nog bijeen mooie Bodistische   tempel. Na een tijdje reden we verder op weg naar een plek toe om een pauze te houden. Bij die plek was een dorp gebouwd met huizen. En die huizen waren gebouwd met hout en klei en bladeren. En op deze plek gingen we een drankje drinken. Na een tijdje liepen we terug naar de bus toe en gingen toen op weg naar een restaurant toe om te lunchen. Na een tijdje kwamen we aan bij het restaurant aan en we mochten zelf kiezen wat we wilde hebben om te eten en te drinken. En Jurgen had natuurlijk een fles met water en rijst met curry genomen. En Jurgen ging eerst zijn handen wassen en daarna  at jurgen  met zijn rechter hand zijn lunch op. Na de lunch waste Jurgen zijn handen. Toen iedereen  klaar was met eten stapte we weer in de bus. Na een tijdje reed de bus op weg naar de Leeuwen rots toe. Een poosje later waren we aan gekomen bij de ingang van de Leeuwen rots. Toen kocht de lokale gids van Sri Lanka toegangskaartjes. Daarna liepen we heel veel trappen op. Maar onder weg tijdens onze klim kwamen we nog oude stukken muur tegen . Na een tijdje werd de groep verdeeld bij een mooi uitzicht punt. De ene groep liep een andere weg naar boven en de andere groep waar  Jurgen bij zat gingen nog muurbeschilderingen bekijken in een grot. Die muurbeschilderingen waren heel erg oud maar heel mooi om te zien. En je mocht deze muurbeschilderingen niet fotograferen.  Na een poosje lopen kwamen we apen tegen. En je mag de apen niet aankijken in de ogen. Als je apen toch aan kijkt in de ogen dan kunnen er ongelukken komen. Maar niet veel later stonden we op de top van de Leeuwen berg. En dat uitzicht op die berg was heel erg mooi om te zien.  Na een tijdje toen we het uitzicht hadden gezien liepen we met de gids samen naar beneden toe. Maar we namen een andere route naar beneden toe. Toen we bijna beneden waren zagen we bij de trap 2 poten van de leeuw staan en er was ook nog een kop bij maar die kop was er niet meer.   Daarna hadden we nog apen gezien. En daarna liepen we helemaal naar beneden toe. Toen we beneden waren liepen we naar de pakeer plaats toe waar de bus stond. Toen iedereen in de bus zat reed de bus op weg  naar het hotel. Een poosje later kwamen we aan bij het hotel  aan. Na een tijdje gingen we eten en na het eten gingen we slapen.

Zondag 11 juni

De volgende morgen gingen we om 8:30 uur ombijten. Na het ombijt konden we even rustig aan doen. Na een tijdje moesten we ons om 11:30 uur verzamelen in onze privé  bus. Toen iedereen in de bus zat gingen we ander half uur rijden met de bus. We gingen op weg naar de plaats Pollonnar en in die plaats gingen we lunchen bij een boeren familie. Even later toen in de buurt waren van het huis van die boeren familie gingen we het laatste  stukje lopen naar dat huis toe. Toen we even later bij dat huis aankwamen begroete we de mensen met ei buwan en we maakte een buiging met onze beide handen bij ons hart. En als je iemand in Sri Lanka wilt bedanken zeg je I toti. Na de heerlijke lunch met uitzicht op de rijstevelden  bedankte we de mensen met I toti. Daarna liepen we terug naar de bus toe en reden toen naar een museum van de oude paleizen en de Bodistische tempels. Na dat museum liepen we terug naar de bus toe en reden toen naar een andere plaats toe waar allemaal oude ruïneus stonden van paleizen en   Bodistische tempels. We stapte uit de bus en gingen de oude  stonden van paleizen en   Bodistische tempels bekijken. Maar als je een oude  Bodistische tempels  gaat bezoeken dan moet je schoenen uit doen en je mag noot met je rug naar de Boeda beeld staan maar als er allemaal Boeda beelden staan in een kring dan maakt het niet uit. En je mag Boeda beelden niet zelf kopen in de winkels. Maar als je een Boeda beeld krijgt van iemand dat kan het wel. Na een tijdje liepen we terug naar de bus toe. Even later reden we weer naar een andere plek toe en op die plek gingen we nog Boeda beelden bekijken. Niet veel later kwamen we aan bij die plek waar we de Boeda beelden gingen bekijken. En hier geld het zelfde verhaal dat je nooit met je rug naar het Boeda beeld mag staan. En als je de boeda beelden van dicht bij wilt zien dan moet je ook je schoenen uit doen. Na een tijdje liepen we terug naar de bus toe en reden toen naar ons hotel toe.  Daarna gingen we eten in het restaurant. Na het eten kon je opgeven om je te laten masseren door mensen.

Maandag 12 juni

De volgende dag gingen we om 8:30 uur ombijten. Na het ombijt gingen we om 10:00 uur verzamelen in de bus. Toen iedereen in de bus zat reden we naar een gebouw toe. En bij dat gebouw  stapte een deel van de groep uit de bus en er gingen ook nog een paar begeleiding mee. Bij dit gebouw liepen we naar binnen toe en hier werden we gemasseerd. Na een tijdje gaven we de mensen die ons hadden gemasseerd een fooi om te bedanken  en die fooi was 500 roepie. De andere helft  van de groep ging andere dingen doen. Na een tijdje werden we  opgehaald   door de bus . Daarna reden we met de bus op weg naar een lunch plek toe. De lunch plek was lokale mensen thuis En deze lunch bij de lokale mensen thuis was ook heel bezonder   en goed eten. Na de lunch gingen we een ritje maken met een ossen kar. En Jurgen zat helemaal voorin de ossen kar. En we kwamen tijdens de rit met de ossen kar langs een rijstenvelden   dat onder water stond. En het ritje met de ossen kar  was een hele leuke evaring om dit mee te maken.  Na een tijdje kwamen we bij een plek waar jeeps stonden langs de weg. En we gingen met die jeeps een jeeps safari maken door het nationale park  Entrance. Tijdens de jeeps safari hadden we de volgende dieren gezien: olifanten, vogels, een wilde pauw, waterbuffels. En de natuur in dat nationale  park was heel erg mooi om te zien. Na een tijdje waren we klaar met de jeeps safari en bracht de jeeps ons naar de bus toe. En even later stapte we uit de jeeps en bedankte we de mensen die de jeeps hadden gereden. Daarna stapte we in de bus en toe reden we terug naar het hotel terug. Even later waren we weer terug in het hotel en toen moesten we 10 voor 7  verzamelen bij de bus. Toen iedereen er was bij de bus stapte we in de bus en reed de bus op een poosje op de weg. En niet veel later stopte de bus bij een kraampje. En bij dat kraampje stonden een soort tracktoren met wagentjes achter zich. En toen stapte we in de aanhangwagens van de tracktoren en toen iedereen er in zaten reden we door de jungle heen en het was ook al donker geworden. Na een tijdje reden we met die tracktoren naar een plek toe waar 2 huizen stonden. En op die plek stapte we uit. En op deze plek gingen we BBQ en het was super gezellig bij de lokale mensen van Sri Lanka. En er stond een boomhut op het terrein. In de boomhut ging de boer zitten om de olifanten weg te jagen. Die boeren doen dat om hun landbouw te beschermen tegen de olifanten. Als de boeren niet hun landbouw beschermen tegen de olifanten dan eten de olifanten de producten  op van die landbouw. En we zijn et 2 tallen in die boomhut geweest. Daarna bedankte we de lokale mensen voor de avond en daarna stapte we weer in de aanhangwagens van de tracktoren. Daarna werden we af gezet bij de bus en we bedakte ook deze mensen voor het halen en het brengen. En de begeleiding gingen ook op die tracktor zitten en toen werd daar ook een foto van gemaakt. Daarna stapte  we weer in de bus en toen bracht de bus ons terug naar het hotel terug. Even later toen we aankwamen bij het hotel gingen we slapen.

Dinsdag 13 juni

De volgende dag was het te bedoeling dat we om 06:00 uur s’morgens wakker werden gebeld door de receptie van het hotel. Maar Eduard en Jurgen werden niet wakker gebeld. Toen werd Jurgen om 07:00 uur wakker. Toen had Jurgen Eduard wakker gemaakt. En we moesten toen ons haasten met opstaan en te ombijten. En we moesten ook onze koffers meenemen  en onze handbagage  meenemen naar de ombijt toe en we   moesten om 08:00 uur in de bus zitten en onze koffers weden in de bus geladen. En toen iedereen  in de bus zaten reden we naar de leeuwen rots toe om daar een groepsfoto te maken. Na dat de groepsfoto was gemaakt stapte we weer in de bus en reden toen naar een plek toe. En op die plek stapte we uit en gingen en ging de lokale gids bloemen kopen bij een bloemen kraampje. Daarna gaf de lokale gids de bloemen aan ons en die bloemen mochten niet op de grond komen. En je moest de bloem in je rechter hand houden. Daarna  liepen we  een heleboel trappen naar boven lopen. En we zagen onderweg allemaal apen lopen. Even later toe we boven kwamen hadden we een heel mooi uitzicht over de vallei van Sri Lanka heen. En daar boven moesten we onze schoenen uit doen en toen liepen we een gebouw in om de kaartjes te kopen.. Daarna werd het steeltje van de bloem afgebroken net boven de boem   daarna moeten we de bloemen wassen onder de kraan. Daarna gingen we de  bloem neer legen bij een Boeda beeld. Daarna kregen   we nog uitleg van onze lokale gids van Sri Lanka over de godsdiensten die er waren in Sri Lanka. Daarna zagen we dat er gebouwen uit de grotten waren gemaakt. En in die gebouwen zagen we allemaal Boeda beelden staan en de het plafon was ook heel mooi versierd met beschilderingen. En die versiering en de beschilderingen leken net doeken. En dit was echt een aanrader om hier een bezoek aan te brengen. En de gebouwen gingen om 11 uur dicht omdat er toen in die gebouwen monniken zaten en die maakte  muziek met trommels en andere instrumenten. Daarna liepen  we terug naar de plek waar onze schoenen uit moesten doen en even later toen iedereen zijn schoenen aan had liepen we weer alle trappen naar beneden toe. Onder weg naar beneden toe kwamen we nog verkopers tegen dit allemaal dingen aan ons probeerde te verkopen. Na een tijdje toen we beneden waren liepen we nog langs een goot gebouw waar boven op dat gebouw een hele grote Boeda zat. En daarna liepen we terug naar de bus toe. Na een tijdje toen iedereen in de bus zat reden we naar een kruiden tuin toe. In die kruiden tuin kregen we een kopje met kruiden thee. Daarna liepen we naar een plek toe in de kruiden tuin om te gaan lunchen. Na de lunch in de kruiden tuin kregen we een rondleiding door de kruiden tuin heen. Na die rondleiding kon je nog een nek massage laten doen en dat hadden een paar mensen laten doen en Jurgen liet dat ook doen. Daarna kregen we nog uitleg over de verschillende producten die werden gemaakt van die kruiden. Daarna stapte we weer in de bus en reden toen naar Island & Bada. Dit was een plek waar kleding werd gemaakt van katoen. En deze kleding werd gemaakt met de hand. En konden ook zien hoe de kleding of de doeken werden gemaakt. We deden ook een mode show met de kleding die daar werd gemaakt. En Jurgen en nog een paar andere mensen lieten zich aankleden met die kleding en daar werd natuurlijk foto’s van gemaakt. Daarna kwamen we in een winkel waar je die kleding kon kopen. En Jurgen had daar een katoenen blouse gekocht. Daarna reden we met de bus naar de stad  Kandy. En we sliepen in het Thilanka hotel.

Woensdag 14 juni

De volgende dag gingen we om 7:30 uur ombijten. Na het ombijt gingen we naar de tempel van de Tand toe. Voor dat we in de Tempel van de Tand konden  moesten we eerst door veiligheidscontrole heen. Omdat er in het verleden bij deze tempel geprobeerd om een aanslag te plegen en deze tempel is in Sri Lanka een hele belangrijke tempel. Even later toen we door de veiligheidscontrole heen waren moesten we onze schoenen uit doen en onze handen en onze voeten wassen met water. En daarna kregen we uitleg van onze lokale gids over de plafon beschilderingen. Daarna  liepen we de Tempel van de Tand binnen. En we gingen in de tempel van de Tand gingen we een offer bij wonen waar dus maaltijden maar het Boeda beeld werden gebracht. En dit offer werd natuurlijk muziek bij gespeeld. En dit was een hele belevenis om dit mee te maken. Daarna liepen we met een trap naar boven toe en toen we even later boven waren liepen we langs een lange tafel waar bloemen lagen die je kon kopen. En die bloemen kon je dus offeren aan een Boeda beeld. Daarna kwamen we nog in een ruimte waar een monnik stond die aan ons allemaal een bandje gaf. En dat bandje mocht je zelf niet af doen maar je moet wachten tot dat het bandje zelf afgaat. Daarna liepen we met de trap weer naar beneden toen en even later liepen we buiten om de tempel van de Tand heen. We liepen langs een hele lange rij met mensen en daarna liepen we nog een ruimte binnen waar we ook nog uitleg kregen van de lokale  gids over dit gebouw. Daarna werden er foto’s gemaakt en Jurgen zag dat de lokale gids bidden  naar de Boeda toen. En Jurgen dacht dat ga ik ook doen op de zelfde manier die de lokale gids deed. Toen dat Jurgen dat had gedaan zag een lokaal iemand dat ik dat had gedaan en hij maakte een gebaar dat ik met die meneer mee mocht lopen dichter bij de Boeda toen en toen mocht ik een bloem neer legen bij het Boedha beeld en Jurgen moest daarna wel geld betalen. Daarna liep Jurgen terug naar de groep toe. Toen iedereen er was liepen we als groep terug naar de plek toe waar onze schoenen stonden en daarna trokken onze schoenen weer aan. Daarna liepen we  naar de uitgang van de tempel van de Tand. Daarna kochten Jurgen en nog een paar andere deelnemers geluksbandje bij een kraampje. Daarna liepen we terug naar de bus toe en even later toen iedereen  in de bus zat reden we naar een gebouw toe die heette  Amith Gems (PVT)  LTD.   In dit gebouw werden ontvangen door een paar mensen van het bedrijf. Daarna werden we rond geleid door het gebouw heen en we kregen een Nederlandse film te zien. In die film zagen we hoe de mensen de tunnels maakte om de diamaten en de edelstenen te vinden. En in dit gebouw zagen we hoe  de dimanten en de andere edelstenen bewerkt werden. We liepen ook nog in een nagebouwde tunnel heen van de diamaten zoekers. Daarna kwamen we in een hele grote winkel waar je diamaten en edelstenen kon kopen. Daarna liepen we terug naar de bus toe. Toen iedereen in de bus zat reden we naar de Botanische tuinen toe. Na een poosje kwamen we aan bij de  Botanische tuinen en we gingen die tuin bezoeken. Maar als je deze tuin helemaal wilt zien ben je 2 dagen bezig. Daarna gingen we lunchen in de  Botanische tuinen. Na de lunch werd de groep in 2 groepen verdeeld. De ene groep ging terug naar de uitgang van de tuin en de andere deel van de  groep  gingen een wandeling maken met de lokale gids door de Botanische tuinen heen. Na de wandeling door de  Botanische tuinen heen kwamen we de andere helft van de groep tegen en we gingen nog in een souvenirwinkel kijken. En daarna reden we met de bus terug naar het hotel toe. En  toen we bij het hotel kwamen gingen we niet veel later verzamelen in de lounge van het hotel. Toen iedereen er was in de lounge van het hotel liepen we als groep naar een gebouw toe. En in dat gebouw gingen we kijken naar show kijken met daar in dansers die danste op de muziek van de trommels. En er was aan het eind van de show nog dat een meneer met zijn voeten over hete kolen en het vuurvlammen heen en de andere meneer deed vuur vlammen in zijn mond. Daarna was de show afgelopen. Daarna liepen we terug naar het hotel toe en daarna gingen we slapen.

Donderdag 15 juni

De volgende morgen werden we om 07:00 uur wakker gebeld op onze hotelkamer door de receptie van het hotel. We gingen 7:30 uur ombijten en we moesten onze koffers voor onze hotelkamer zetten. De koffers werden door medewerkers van het hotel naar de uitgang van het hotel gebracht. En we moesten onze handbagage mee nemen naar de ombijt zaal toe.   . Na het ombijt gingen moesten we aan het hotel personeel laten zien welke koffers van ons waren en die koffers werden in de bus geladen. En we vertrokken om 08:00 uur met de bus op weg naar de thee plantage van Glenloch toe. Na een tijdje rijden met de bus kwamen we aan bij de thee plantage. Bij die thee plantage stapte we uit en we werden welkom geheten door de medewerkers van de thee plantage. Daarna liepen we naar een terras toe waar we een kopje thee kregen. Na die kop thee kregen we een rondleiding door de thee fabriek heen. En die rondleiding werd gegeven door een medewerker van de thee plantage .En die rondleiding door de thee fabriek was heel erg interessant om te zien hoe dat allemaal in zijn werk ging. Aan het eind van die rondleiding zagen we nog verschillende soorten thee liggen op tafel met de namen van de verschillende soorten thee erbij. Na de rondleiding kregen we nog een kopje thee aangeboden. Daarna gingen we thee kopen in  thee shop. Daarna liepen we terug naar de bus toe en even later stapte we de bus in en reden richting een lunch plek toe. Na een tijdje rijden kamen we bij een gebouw aan die heel mooi uitzicht had over het landschap van Sri Lanka heen. En bij deze plek gingen we lunchen in een soort restaurant in dat gebouw met dat mooie uitzicht over het landschap van Sri Lanka heen. Na de lunch reden we met de bus naar het trein station Pollamaruwa. En bij dit station kregen we de treinkaartjes van de leiding. Toen iedereen een trein kaartje had liepen we naar het perron toe waar we moesten zijn maar we moesten eerst onze trein kaartjes laten zien aan de medewerkers van dat station. Na een tijdje kwam de trein eraan en we stapte in die trein. En we hadden in de trein onze eigen coupe in de trein. Niet veel later vertrok de trein vanaf het station van  Pollamaruwa. En we reden met die trein door het landschap van Sri Lanka heen en deze trein reis was echt een aanrader om te doen. Na een hele tijd rijden met die trein kwamen we aan bij het station van Banbarawela. En bij deze staton moesten we uitstappen. En we liepen vanaf dit station richting ons hotel toe. En ons hotel hete Bandarawela hotel. En bij dit hotel bleven een nacht slapen. Na een tijdje kregen we van de leiding de sleutels van onze hotelkamers. En na een tijdje gingen we dineren in het restaurant in het hotel. En dit hotel was in de Engelse stel ingericht. Na het eten gingen we slapen  en dit hotel lag dicht bij een moskee.  Heel vroeg in de morgen om 04:30 uur werd Jurgen door het ochtend gebed wakker gemaakt en om  05:00 uur werd er weer een gebed gehouden door de moskee. Daarna sliep Jurgen weer en niet veel later werden we om 06:00 uur wakker gebeld op onze hotel kamer. En we moesten onze koffers buiten onze hotel kamer zetten. En we gingen om 06:30 ombijten en zelfs het ombijt was in de Engelse stel. En we vertrokken met de bus  om 7:30 uur vanaf dit hotel.  Na een hele tijd rijden gingen we een drink pauze houden bij het restaurant Niwahana . Na die pauze reden we met de bus  een hele lange tijd door Sri Lanka heen. En we zagen onderweg nog een Sri Lakense bruidspaar tegen. En dat bruidspaar zaten op de fiets.  En daarna reden we ook nog langs een kraampje waar ze groente en fruit verkochten. En dat kraampje stond langs de weg. Na een tijd rijden kwamen we aan bij onze lunch plek aan. En we gingen lunchen bij een heel mooi hotel en dat hotel hete Naturetrauls.  En we werden welkom geheten door de medewerkers van dat hotel. En de groep werd in 2 groepen verdeeld. De enen groep ging rijst met curie eten en de andere groep ging hamburgers eten met frieten erbij. Na de lunch liepen we terug naar de bus toe en toen stapte we in de bus. Toen iedereen in de bus zat vertrok de bus richting de plaats Galle. In deze plaats stonden Nederlandse gebouwen en een Nederlandse  kerk. En om de stad heen waren nog stadsmuren  te zien. En er waren ook nog gebouwen te zien met het VOC teken.  En deze plaats is echt een bezoek waard. En we vertrokken om 16:30 uur vanaf de plaats van Galle  vandaan. Daarna reden we met de bus naar het monument van het Sunamie. En we waren ook nog in het foto museum geweest van het Sunamie. En deze foto’s waren heel erg indrukwekkend om te zien. Toen we dat hadden gedaan had Jurgen nog een mooie foto  gemaakt van de ondergaande zon. Daarna stapte we in de bus en we gingen weer een hele tijd rijden kwamen we om 20:00 uur aan  bij het hotel Citrus. En bij dit hotel kregen we ook een welkoms drankje van het hotel. En we namen afscheid van onze lokale gids en van de bus jongen en van de buschauffeur. En onze lokale gids kreeg nog een T-shirt met een olifant erop en onze namen stonden er ook op. En we namen ook nog afscheid van de gids van Fox Reizen en deze gids van For reizen kreeg ook een   T-shirt met een olifant erop en onze namen stonden er ook op. Daarna gingen we eten en na het eten kregen we onze sleutels van de hotel kamers. Daarna gingen we slapen.

Zaterdag 17 Juni

De volgende morgen gingen we om 9:30 uur ombijten. Na het ombijt gingen een paar mensen van de groep zwemen in het zwembad van het hotel. En Jurgen ging ook zwemen in het zwembad. En dit Hotel lag aan het strand. Maar je mocht niet in de zee zwemen omdat er in de zee een hele sterke stroming stond. En er stonden rode vlaggetjes op het strand.  Na een tijdje mocht Jurgen van de leiding  mensen van de groep halen van het strand. Toen  Jurgen bij de andere mensen van de groep tegen kwam zei Jurgen tegen die mensen dat ze terug moesten lopen naar het hotel toe. En op de terug weg kwamen nog een leiding tegen op het strand en we liepen samen met die leiding terg naar het hotel toe terug. En tijdens de terg tocht naar het hotel liep Jurgen met zijn voeten in de Indische oceaan. En even later waren we terug in het hotel. We gingen om 13:30 uur verzamelen bij de receptie van het hotel. Toen iedereen er was liepen we naar een restaurantje om te gaan lunchen. Onder weg naar het restaurantje toe haalde een paar mensen flessen met water bij een kraampje. Daarna liepen langs de spoorbaan en langs de spoorbaan lagen schone  kleding stukken te drogen in de zon. Na een tijdje lopen kwamen we aan bij het restaurantje waar we gingen lunchen.  Toen we de maaltijden hadden besteld duurde heel erg lang dat de maaltijden kwamen maar we hadden toch alle tijd. Bij het restaurant stonden een paar Tuk Tuks. En na de lunch gingen een paar mensen met de Tuk Tuks terug naar het hotel toe. En Jurgen ging ook mee in de Tuk Tuk en Jurgen at naast de bestuurder van de Tuk Tuk. En we zaten met 3 mensen in de Tuk Tuk.  En de andere mensen gingen terug lopen naar het hotel toe. Om 19:30 uur gingen we verzamelen in de lobby van het hotel. Toen iedereen in de lobby was van het hotel liepen we het terras op van het hotel en gingen toen buiten zitten eten onder de sterrenhemel.  Na het eten buiten  gingen we slapen.

Zondag 18 juni

De volgende morgen stonden we om 07:00 uur op. En we gingen om 08:00 uur ombijten in de ombijt zaal van het hotel. En Jurgen nam als ombijt rijst en curie en als drinken  nam hij een verse vruchtensap. Na het ombijt gingen we om 5 voor 9 uur verzamelen bij de lounge van het hotel. Toen iedereen in de lounge was liepen we als groep samen naar buiten toe waar een bus stond van Fox Reizen. We kregen ook nog een andere lokale gids voor die dag. Toen iedereen in de bus zat reden we naar een haven toe waar allemaal vis binnen kwam van de vissersboten. Maar we konden de bus niet even op die haven neer zetten.  Daarna reden we door met de bus richting een gebouw toe en dat gebouw hete Captain Deck. En hier gingen we een moterboot safari doen. Voordat we die boot safari gingen doen kreeg iedereen een reddingvest aan. En daarna stapte we in 2 moterboten en gingen toen begingen met de bootsafari. Onder weg zagen we tijdens de bootsafari mooie vogels, apen. Na een tijdje legde we aan bij een eiland. En op dat eiland stond een hut. En op deze plek kregen we te horen en te zien hoe de kaneelstokjes werden gemaakt. En we kregen nog van de lokale mensen een kopje kaneel thee. En we zagen ook nog hoe er een dak werd gevlochten van palmbladeren. Daarna kon je nog  de kaneelstokjes kopen en nog een paar andere producten. Daarna bedankte we de lokale mensen voor alles. Daarna stapte we weer in de motorboten en Jurgen vroeg aan de bestuurder van de motorboot of hij ook die boot mocht besturen. En Jurgen mocht natuurlijk die moterboot besturen.Na een tijdje varen legde we aan bij het vaste land aan. En op die plek gingen we lunchen bij een vis restaurant en dat vis restaurant lag aan het water. Na de lunch liepen we naar de bus toe en toe iedereen  in de bus zat reden we terug naar het hotel toe. We gingen 18:30 uur dineren op het terras van het hotel. En we gingen 5 voor 8 uur op weg naar het strand toen. We liepen op het strand naar  een plek  toe waar we welkom werden geheten door de lokale mensen en toen werd het kampvuur.  Daarna kregen we van de lokale mensen een kokosnoot en we dronken  de kokosmelk eruit.  Daarna werd er met een soort trommel  lokale liedjes gezongen. Daarna ging Jurgen en nog een paar andere mensen met hun  voeten in de zee staan. Daarna liepen we terug naar het kampvuur toe en Jurgen ging ook op die trommel spelen. Daarna gingen bedankte we de lokale mensen voor alles. Daarna liepen we terug naar het hotel toe en daarna gingen we slapen.

Maandag 19 juni

We stonden de volgende morgen om 07:00 uur op en we gingen om 7:30 uur ombijten. Na het ombijt gingen we om 9:00 uur verzamelen bij de uitgang van hotel hotel. En toe iedereen buiten stond kwamen er even later een paar tuk tuks voor rijden voor het hotel. En we gingen per 3 talen in de tuk tuks plaats nemen. Daarna reden we met de tuk tuks naar de stad toe. Na een tijdje rijden kwamen we in een winkel straat en in die winkel straat werden de tuk tuks gepakeerd. Daarna liepen we door die winkel straat heen en even later ging de leiding een lokale lunch bestellen voor de groep. En even later stapte we weer in de tuk tuks en reden toen naar een kruiden tuin toe en daar stapt we uit en daar in die kruiden tuin kregen we een rondleiding door de kruiden tuin heen. Na die rondleiding kregen we nog kruiden thee  en daarna kregen we nog uitleg over de producten die van die kruiden werden gemaakt. En je kon ook nog een nek massage laten doen  en dat had Jurgen natuurlijk gedaan en nog een paar andere mensen lieten dat ook doen. Daarna liepen we nog naar een winkel toe waar je die producten kon kopen. En Jurgen had daar ook iets gekocht. Daarna reden we met de tuk tuks terug naar het hotel toe. Even later werden de bestuurders van de tuk tuks betaald door de leiding. Na een tijdje werd de groep in 2 groen verdeeld. De ene groep bleef in het hotel en de andere helft van de groep ging met de tuk tuks richting de supermarkt toe. En Jurgen ging ook mee met de tweede groep.  Na een tijdje gingen we lunchen op het strand en we gingen op de zelfde plek lunchen waar we het kampvuur hadden gehad. En die lunch was die lokale lunch die de leiding had besteld voor de groep. En die lunch was roti met vis of met vlees om met ei. Deze lunch was heel erg lekker maar wel voedzaam. Na de lunch gingen een paar mensen  zwemen in het zwembad van het hotel. En Jurgen samen met een paar andere mensen gingen in de zee staan en na een tijdje ging Jurgen samen met de andere mensen ook zwemen in het zwembad. Toe we zwommen in het zwembad ging het regenen en we als Nederlanders bleven in het zwembad en  de andere  gingen uit het zwembad.  En Jurgen had ook nog een ananas sap besteld bij het zwembad. En we gingen om 19:30 uur dineren in het restaurant van het hotel.  Daarna moesten we onze koffers pakken en daarna gingen we slapen.

Dinsdag 20 juni

De volgende morgen stonden we om 7:30 uur op. En we gingen om 08:00 uur ombijten. Na het ombijt moesten nog sommige met behulp van de leiding de koffers pakken.  Na een tijdje zagen we onze lokale gids lopen in het hotel waar we hadden overnacht.  Na een tijdje stonden we als groep bij de ingang van het hotel te wachten tot dat onze bus er aan kwam rijden. Niet veel later kwam de bus voor het hotel rijden. Daarna werden de koffers in de bus geladen. Toen we allemaal in de bus zaten werd er verteld door de leiding dat we een stadstour kregen door de stad van Colombo heen. En die stadstour werd gegeven door onze lokale gids. Na een tijdje rijden met de bus kwamen we aan in de stad van Colombo. We gingen 2 gedeeltes van de stad bezoeken. In deze stad waren in  15  gedeeltes verdeeld.  Na een tijdje gingen we een lunch bestellen bij een restaurant die de VOC heette. Daarna reden we nog langs het Witte Huis en dit gebouw was geschonken door de Amerikanen. En we reden langs  een theater en die prijzen van dat theater waren heel erg duur. En bij dit theater kwamen alleen maar rijke mensen en dit theater was geschonken door de Chinezen. Daarna reden we naar onze lunch plek en gingen daar lunchen.  Na de lunch reden we naar twee souvenirs winkels toe. En Jurgen had tijdens de reis geld gevraagd van  de deelnemers om souvenirs te kopen voor de leiding als een bedank voor deze reis. En Jurgen had ook nog souvenirs gekocht.  Daarna reden we naar het laatste hotel toe en dat hotel lag heel dicht bij de luchthaven van Sri Lanka. Na een tijd rijden kwamen we aan bij ons hotel . En we om 19:30 uur eten. Na het eten bedankte Jurgen namens de groep de begeleiding voor deze reis en gaf Jurgen de souvenirs aan de leiding.  Daarna werd door de leiding gezegd wat het programma was voor de laatste dag van onze reis en daarna gingen we slapen.

Woensdag 21 juni

De volgen de morgen werden we om kwart over 5 wakker gebeld op de kamer door de leiding.  We werden om 6:00 uur opgehaald door de bus bij het hotel. En we kregen een ombijt mee voor in de bus.  En onze lokale gids zat ook in de bus. En de bus bracht ons naar het vliegveld van Colombo toe. Even  later toe we aan kwamen bij de luchthaven van Colombo namen we afscheid van onze lokale gids van Sri Lanka.  Daarna liepen we met onze koffers de luchthaven binnen en binnen werden we begeleid door een andere meneer  naar ons vliegtuig toe. Maar onderweg moesten we onze handbagage laten contoleren.  Daarna liepen we naar de incheck balie van de vliegvaartmaatschappij Emirets toe. Daarna liepen we door naar de Douane toe en kregen daar weer een stempel in onze pasporten. Daarna liepen we naar de gate  7 toe.  En bij deze gate moesten we onze handbagage  weer laten controleren. Na een tijdje moesten we onze boarding pas  laten zien  aan de mensen van de luchtvaartmaatschappij van Emirets.  Daarna stapte we aan boord van het vliegtuig en dit vliegtuig ging in de richting van de luchthaven van Dubai. En het vliegtuig vertrok om 10:05 uur vanaf de luchthaven van Colombo.  Na een hele tijd vliegen kwamen we om 12:55 uur aan bij de luchthaven van Dubai aan. We moesten op de luchthaven van Dubai naar de gate 7 toe.  En bij die gate stond het vliegtuig die ons bracht naar de luchthaven Schiphol  toe. En  het vliegtuig  wat bij de gate 7 stond vertok  om 14:45 uur vanaf de luchthaven van Dubia  richten de luchthaven  Schiphol toe. Na een hele tijd vliegen kwamen we om  20 uur aan in Nederlandse tijd aan in Nederland. Daarna liepen we het vliegtuig uit en we liepen naar de Douane toe en daar lieten we onze pasporten zien. Daarna gingen we onze bagage ophalen van de band.  En daarna liepen we naar de ontvang plaats toe waar allemaal mensen stonden om ons welkom te heten. En we namen als groep  afscheid van elkaar en toen ging iedereen naar huis toe.