Reisverslag Stubai-tal Oostenrijk, door Koen Gijsbers

19-10-2015

Inleiding

In 2009 ben ik met Flow Reizen naar Niederau in Oostenrijk. Op een paar dingetjes na was deze reis een groot succes. Daarom ga ik – nu 6 jaar later opnieuw naar Oostenrijk. Daze keer ga ik naar Neustift. Een ander verschil is dat de groep nu veel kleiner is. (We zijn nu met 15 deelnemers en de vorige keer waren dat er 40.) Ook de touringcar is vervangen door minibusjes. Voor de rest ben ik benieuwd naar de verschillen en overeenkomsten deze reis. De reis duurt van 17 tot met 28 augustus.

Maandag 17 augustus 2015

Het was kwart voor 9 toen we met de minibusjes uit Utrecht vertrokken. Ik ben uitgezwaaid door mijn moeder. We hebben in Eindhoven en Maastricht ook nog een paar deelnemers opgehaald. Daarna zijn we Duitsland in gereden. Onderweg hebben we nog een paar tussenstops gemaakt. Vanavond hebben we gegeten bij de burger King in Ingolstadt. Daarna zijn we doorgereden naar het Ibis-hotel, waar we vannacht zullen slapen.

Dinsdag 18 augustus 2015

Na een snel ontbijt zijn we vanochtend rond 9 uur uit Ingolstadt vertrokken. De reis verliep voorspoedig. Onderweg hebben we nog één stop gemaakt om koffie en thee te drinken. Rond 12 uur kwamen we aan bij ons hotel in Neustift. Daarna hebben we eerst geluncht. Vervolgens werden de kamers ingedeeld. Ik slaap samen met Ludo op een kamer. In de middag hebben we nog een wandeling naar het dorp gemaakt. Daar hebben we op een terras gezeten. We zijn ook nog naar de supermarkt geweest om drinken te kopen voor in het hotel: Het hotel heeft geen bar. Ook is er geen tuin bij het hotel. Wel hebben alle kamers een balkon. Je kunt dus wel buiten zitten. Iedere avond eten we bij hotel Brennerspitz, tegenover ons hotel.

Woensdag 19 augustus 2015

Het was vandaag een regenachtige dag. Geen weer dus om te wandelen. Maar Flow Reizen zou Flow Reizen niet zijn, als ze geen plan B hadden. We zijn dus met z’n allen naar Innsbruck geweest. Eerst hebben we de busjes in Fulpmes geparkeerd. Daarna zijn we met de tram naar Innsbruck gereisd. In Innsbruck kon je kiezen tussen een treinmuseum bezoeken, winkelen of oude gebouwen bekijken. Ik ben met Martin, Erik, Herbert ne Arnold oude gebouwen wezen bekijken. We hebben veel gebouwen gezien in diverse kleuren. We hebben ook nog op een terras gezeten. Aan het eind van de middag zijn we met de bus terug gegaan. Terug in het hotel is het programma bekend gemaakt. Vanavond zijn we nog naar een Tiroler avond geweest met muziek en dansen.

Donderdag 20 augustus 2015

Aangezien het gisteren heel regenachtig was, hebben we onze geplande wandeling bij de waterval naar vandaag te verplaatsen. Ik zelf kan helaas niet mee wandelen. Vannacht heb ik namelijk buikgriep opgelopen. Daarom blijf ik vandaag bij het hotel om uit te zieken.

Vrijdag 21 augustus 2015

Vandaag was een rustige dag. Ik heb ’s morgens na het ontbijt nog een wandeling naar Neustift gemaakt. Daar hebben we wat rond gekeken. Sommige deelnemers hebben nog iets gekocht. In de middag was er gelegenheid om te mountainbiken. Ik heb daar van af gezien, omdat ik nog niet helemaal hersteld ben van de buikgriep die ik gisteren opgelopen heb. Ik ben dus bij het hotel gebleven. Daar heb ik mijn kaarten geschreven. Na het avondeten heeft Marlies voor ons op haar gitaar gespeeld.

Zaterdag 22 augustus 2015

Het was een goed gevulde dag. Na het ontbijt zijn we naar een meer wezen wandelen. Bij het meer hebben we geluncht. Je kon ook in het meer zwemmen en in één van de bomen hing een trapeze. Daar kon je aan hangen en jezelf of die manier in het water laten vallen. Dat heb ik ook gedaan. We zijn tot 2 uur bij het meer gebleven. Toen zijn we met de busjes naar een berggondel gereden. Daar kregen we een mooie verrassing. We gingen met de gondel een berg op. Boven op de berg was er voor de liefhebbers nog de gelegenheid om te wandelen. Pascal, Stephan, Robert-Ben, Erik, Martin, Peter en ik hebben hier ook gebruik van gemaakt. Het was ene pittige wandeling met veel klimmen. Na een half uur zijn we terug gelopen. Toen we weer terug bij het beginpunt waren, hebben we eerst wat gedronken op het terras. Daarna konden we kiezen tussen met de gondel weer naar benden gaan of naar beneden rodelen. Ik heb voor rodelen gekozen. In een karretje ging je in volle vaart naar beneden. Het was heel leuk. Weer beneden gingen we met het busje weer naar het hotel.

Zondag 23 augustus 2015

Vandaag was opnieuw een wandeldag. We zijn na het ontbijt met de busjes naar de Elferbahn gereden. Daar zijn we met de gondel naar boven gegaan. Boven hebben we in twee groepen gewandeld. De ene groep ging een korte wandeling maken en de andere groep ging een langere wandeling maken. Ik zat met onder meer Tjeerd, Pascal, Robert-Ben, Stefan en Arnold in de lange-wandelgroep. Het was een stevige tocht. Onderweg kon je van alles lezen over tijd. Ook had je prachtig uitzicht, wat voortdurend veranderde. Bij de Elferhütte hebben we wat gedronken en daarna zijn we weer naar beneden gelopen. Terug bij de Elferbahn hebben we de gondel weer naar beneden genomen, om vervolgens met het busje weer naar het hotel te rijden.

Maandag 24 augustus 2015

Net over de grens tussen Oostenrijk en Italië ligt het prachtige stadje Vipiteno. Het is een oud stadje met voornamelijk winkeltjes en terrassen. Vanmorgen na het ontbijt zijn we daar heen gereden. Toen we daar aan kwamen, hebben we eerst met z’n allen op een terras gezeten. Daarna ben ik met een aantal deelnemers wezen winkelen. Ik heb voor me zelf twee nieuwe T-shirts en een beeldje gekocht. Ook hebben we aan het eind van de middag nog een Italiaans ijsje gegeten. Overigens ben ik eerder al een keer op vakantie in Vipiteno geweest. Dat was in 2011. Ik ben toen met mijn toenmalige groep ook veel in het stadje geweest, dus er kwamen vanmiddag weer veel herinneringen in mij naar boven. Vanavond hebben we nog een spelletjesavond.

Dinsdag 25 augustus 2015

We konden vanochtend kiezen tussen zwemmen of naar het Adventure Park gaan. Ik ben met Tjeerd, Robert-Ben, Stefan Homan en Marlies naar het Adventure Park geweest. De rest is gaan zwemmen. In het Adventure Park zijn touwbruggen. Het zijn verschillende parcoursen op 3 niveaus. Wij hebben alleen het laagste niveau gedaan. Het waren 4 parcoursen bestaande uit verschillende onderdelen waaronder: balken, touwen en kabelbanen. Het was moeilijk, maar ook heel leuk. ’s Middags zijn we naar een roofvogelshow geweest. Een Duits sprekende gids liet ons diverse roofvogels zien en vertelde daar over. Tevens dient het park als opvang voor vogels, die niet meer kunnen vliegen door beschadigde vleugels. Als de vogels voldoende hersteld zijn, mogen ze de natuur weer in. Vanavond gaan we nog naar een muziekavond.

Woensdag 26 augustus 2015

Dit is onze laatste dag in Oostenrijk. We zijn op de ze dag met de busjes naar Fulpmes gereden. Daar zijn we met de gondel de berg op gegaan. Boven op de berg konden de liefhebbers naar een kruis wandelen. De meeste deelnemers, onder wie ikzelf, hebben dat ook gedaan. Het was een hele klim, maar dan had je ook wat. Toen we weer terug waren bij de gondel, kon je kiezen: Je bleef boven om van het uitzicht te genieten of je ging een wandeling naar beneden maken, naar het midden station. Ik heb voor het laatste gekozen. Het was ene lange wandeling. Onderweg stopten we regelmatig om water te drinken. Bij de Schlickeralm hebben we geluncht. We hadden er ook koffie willen drinken, maar het terras zat vol, dus voor de koffie zijn we uitgeweken naar een ander terras. Toen we weer terug bij het hotel waren, heb ik mijn tas ingepakt. Vanavond gaan we nog één keer eten bij Brennerspitz. Dan ga ik ook mijn toespraak houden over hoe de vakantie geweest is met alle bergen en dalen.

Donderdag 27 augustus 2015

We sluiten de vakantie niet af zonder een toegift. Nadat we de bagage in de busjes geladen hadden, hebben we nog één keer ontbeten in ons hotel. Daarna zijn we met de busjes naar een berggondel gereden. We zijn met de gondel helemaal naar boven gegaan, naar een hoogte van maar liefst 3210 meter. Dat is het hoogste punt van Tirol. Je hebt er prachtig uitzicht op een gletsjer. Bij de gletsjer hebben thee gedronken, met een Apfelstrudel erbij. Daarna is de terugreis begonnen. Onderweg hebben we nog twee keer gestopt om te tanken en de benen te strekken. Ook hebben we in Berg Leon gegeten in een oude stationsrestauratie: Schnitzel met friet en salade. Na het eten zijn we doorgereden naar Mannheim, waar we vannacht zullen slapen.

Vrijdag 28 augustus 2015

Het was een korte nacht, want om 6 uur vanochtend liep mijn wekker alweer af. Na een eenvoudig ontbijt zijn we rond 8 uur vertrokken voor het tweede deel van de reis. Ondanks de files verliep de reis voorspoedig. Rond 1 uur kwamen we aan in Maastricht. Daar hebben we Marcel, Ludo en Astrid afgezet. Voorbij Weert splitsten de routes van de busjes zich. Het ene busje reed via Eindhoven naar Nijmegen en de andere reed naar Utrecht. In Utrecht werd ik opgehaald door mijn moeder. Nadat we eerst samen iets gedronken hadden en wat hadden gewinkeld, zijn we wezen eten in een Thais restaurant. Intussen zit ik in de trein op weg naar Assen. Ik ben nu net voorbij Wezep. Nog ene kleine anderhalf uur en dan ben ik weer thuis.

Slotwoord

In mijn toespraak gaf ik al aan dat deze vakantie heel goed verlopen is. Absolute hoogtepunten waren: rodelen, het touwbruggenparcours en Innsbruck. Het enige minpunt vond ik dat er zo veel deelnemers ziek werden, maar dat heb je niet in de hand. Volgend jaar ga ik zeker weer met Flow Reizen op vakantie. Ik heb nog geen idee van waar ik dan heen ga, maar ik vind het wel heel leuk om met Flow te reizen. Dus in elk geval tot ziens in 2016.