Reisverslag van Sonja Roessingh, Zweden 2011

29-08-2011

VAKANTIE 2011 -  KRISTINEHAMN, VARMLAND, ZWEDEN

Donderdag 21-07-2011. We vertrokken 8.30 uur met de busjes naar Enschede, de grensovergang. In Hamburg stonden we in een file. We gingen eten bij De Burgerking. Ik had een knapperige kipburger, patat en een milkshake. Bij Puttgarden  namen we op de boot naar Denemarken. Na weer 1.1/2 uur  gereden te hebben, kwamen we aan bij Ishoj Zleep hotel aan de rand van Kopenhagen waar we de tussenovernachting hadden.

Vrijdag 22-07-2011. We reden via de Oresondbrug  naar Zweden. Na een eind rijden, stopten we vlakbij Jonkoping op een mooie plaats aan een meer. Daar gingen we Lunchen. In Gullspang deden we nog even boodschappen en om 17.00 uur kwamen we bij ons kamphuis aan. Er werd gekookt: rijst met groente, kip en satésaus, een soort nasi en als toetje, drie versschillende soorten vruchtenyoghurt: bosvrachten, aardbeien en abrikozen uit een pak en er was vanillevla. Na het eten werd het Scandinavische spel Kubb gespeeld.

Zaterdag 23-07-2011. We gingen naar Kristinehamn, de stad bekijken en eventueel kaarten kopen. In de middag gingen we naar de haven, aan het grote Vanernmeer, wandelen. We aten macaroni met gehakt in tomatensaus met courgettes paprika er doorheen. Het toetje was keuze uit verschillen soorten vruchtenyoghurt of vanillevla.

Zondag 24-07-2011. Het regende en we besloten te zwemmen, maar het zwembad in Kristinehamn was gesloten wegens schoonmakenwerkzaamheden. We kregen een adres van een zwembad in Orebro, wat nog wel kilometers rijden was, maar het was een mooi zwembad met een wildwaterbaan en zo, alleen loei druk.

‘s Avonds aten we pannenkoeken,  met spek, met rozijnen met kaas en een naturel. Ik koos abrikozenyoghurt na.

Maandag 25-07-2011. We gingen naar Sjotorp, een dorpje aan het Gotakanaal, bekijken. We aten: Zweedse gehaktballen, een soort rosty, (aardappelkoeken) sla en olijven. Dit keer hadden we een ander toetje. Er waren drie soorten ijs. In de avond deden we een soort uitbeeldspel: wie is de moordenaar, Wie is er vermoord, waar is de moord gepleegd en waarmee. Je kon zelf verzinnen wie, waar, waarmee enz.

Dinsdag 26-07-2011  We gingen naar Gullspang, naar een oude spoorlijn, dat niet meer gebruikt werd. Wij gingen er op fietsen, met een speciale fiets, met zijspan, die er voor gemaakt was. Je kon er met zijn tweeen op en we gingen om de beurt fietsen en in het zijspan. De maaltijd was: rijst met groente in zoet- zure saus of groenten in Kerriesaus en cashewnoten erbij. Het toetje was vruchtenyoghurt. In de avond kon je naar de sauna.

Woensdag 27-07-2011 Het was mooi weer en gingen naar een strandje aan een baai van Het Vanernmeer, voorbij kristinehamn in Olme. Je kon zonnen, zwemmen en er werd een kano gehuurd, voor de genen die dat wilden. Bij terugkomst gingen Maaike, een reisleidster en ik nog even hardlopen naar het dorpje Nybble. ‘s Avonds was er barbecue met verschillende soorten vlees,  sla, aardappelsalade en  stokbrood met kruidenboter.

Donderdag 28-07-2011. We gingen een boswandeling maken en volgde de Oranje route, naar Praston, We gingen niet over paden, maar door de wildernis. Die avond aten we wrap, dat je zelf mocht versieren met paprika, sla, tomaten, komkommer, sausjes crème fraise en natuurlijk gehakt met Maïs en Kidneybonen.  In de avond kon je paintball schieten met schietwapens en paintballkogels en een special overall aan voor verfvlekken.

Vrijdag 29-07-2011  We gingen eerst naar Gullspang  en daarna was een sportdag met een Zweeds tintje: De Zweed-dag. Het eerste spel was een Water estafette, je moest zoveel mogelijk bekers water op een dienblad naar de overkant brengen en leeg gooien in een emmer. Ook gingen we koekhappen met Knäckebröd,  verder  moesten we iemand met een binddoek, ergens naar toelaten lopen. Er was lunch met kerriesoep. Hierna gingen we penalty schieten, een estafette lopen  met een krant die tegen je lichaam aan moest bijven plakken, zonder het vast te houden, een  komkommerrace waarbij je met en komkommer tussen je benen moest springen en we gingen flesje poepen met een Zweedse gehaktbal boven een glas. Daarna gingen we overgooien met ballonnen gevuld met water en steeds verder uit elkaar staan. Die ballon moest zo lang mogelijk heel blijven. Het laatste spel was snoepje happen. Eerst in het water, toen in het meel. Na afloop had je tijd voor je zelf. We aten pasta pesto met rucolasla, stukjes komkommer en tomaat en vruchtenyoghurt na. In de avond hadden we een Elandsafarie, met een gids en een wandeling tussendoor. Maar we zagen de elanden pas aan het einde van de avond.

Zaterdag-30-07-2011 We gingen naar Kristinehamn,  winkelen en souvenirs kopen. Ook maakten we een boottocht op het Vanernmeer. Bij de Lidl gingen we Pizza’s halen, die we bij het kamphuis opaten, met tomaten en komkommersalade erbij en vruchten yoghurt toe. In de avond gingen we de koffes en tassen inpakken, want de volgende dag moesten  we vroeg weg. Daarna heb ik weer met Maaike hardgelopen, op een weg naast het kamphuis, dat over een oude spoorbaan ging,  maar ik weet niet of we daar zijn geweest met de fietsen.

Zondag 31-07-2011. We begonnen al om 9.00 uur aan de terugreis. Na het grootste deel van de dag door Zweden gereden te hebben, gingen we via Malmo de Oresondbrug over, waarvan het laatste deel door een tunnel was en  gingen Kopenhagen bekijken. Er waren beeldjes, torens en daken, die mintgroen aangeslagen waren. Ook zag je gebouwen in verschillende pastelkleuren, naast elkaar. Bij Mac Donalds  gingen we eten. Ik had Mr Baken tasty, Patat en een aardbeienmilkshake toe . Hierna gingen we terug naar het Zleephotel voor de tussenovernachting.

Maandag 1-08-2011. Deze laatste dag moesten we heel vroeg op, om de boot te halen naar Duitsland. Op de Duits- Nederlandse grens, bij Losser, was het wisselpunt. We namen afscheid van de reisleiders en  kwamen 17.30 uur in Utrecht aan. We hebben nog met een klein groepje (5 personen) gegeten in een Wokrestaurant op het station. Ik had Rijst met kip-bapao.

Het was een leuke vakantie. Groetjes!