Reisverslag Vercors, door Koen Gijsbers

28-10-2014

Inleiding

Elk jaar ga ik met Flow Reizen op vakantie in het buitenland. Dit jaar is het al weer de 10e keer. Echter de laatste keer kamperen was voor mij al weer van 2007 in de Zuid-Franse Verdon. Hoogste tijd dus om deze oude koe weer eens van stal te halen. Dit jaar ga ik kamperen in Vercors, ook Zuid-Frankrijk. De reis duurt van 7 tot en met 18 augustus.

Donderdag 7 augustus 2014

Vanmorgen ben ik door mij moeder en haar vriend naar Utrecht gebracht. Daar stonden de busjes klaar om mee naar Frankrijk te reizen. Robin, Inge en Marlies waren er ook om ons te ontvangen. Nadat we de bagage ingeladen hadden en iedereen de familie uitgezwaaid had, gingen we op weg. In België hebben we een tussenstop gemaakt om even de benen te strekken. Vervolgens zijn we doorgereden naar Beaune. Daar hebben we eerst gegeten bij de Mc Donalds. Daarna reden we naar een B&B hotel, waar we vannacht zullen slapen.

Vrijdag 8 augustus 2014

Na een eenvoudig ontbijt zijn we vanmorgen rond 9 uur uit Beaune vertrokken voor het tweede deel van onze reis. De reis verliep voorspoedig. Onderweg stopten we nog twee keer om te tanken. In de middag kwamen we aan op de camping. Daar hebben we eerst geluncht. Daarna werden de tenten ingedeeld. Ik slaap samen met Rutger in een tent. Nadat ik eerst de tent ingeruimd had, ben ik gaan zwemmen in het zwembad op de camping. We hebben een mooie camping in een prachtige omgeving. Het zal dus vast een mooie vakantie worden. Ook heb ik een oude bekende van mij mee op reis. Ze heet Hannah en ik ken haar nog van mijn vakantie in Oostenrijk in 2009. Dat is dus ook heel gezellig. Bovendien is het ook heel leuk om na 7 jaar weer terug te zijn in Frankrijk.

Zaterdag 9 augustus 2014

We zijn vandaag naar een markt in Die geweest. Het was een typisch Franse markt met voornamelijk kramen met etenswaren. We hebben er wat rond gekeken. In de middag hebben we in Die geluncht en daarna reden we terug naar de camping. ’s Middags was iedereen vrij en ben ik met een paar medereizigers wezen zwemmen.

Zondag 10 augustus 2014

Nadat we om 8 uur met elkaar ontbeten hadden, zijn we met de busjes naar Vallon de Combeau gereden. Daar zijn we wezen wandelen. Het was een mooie tocht. Onderweg hadden we prachtig uitzicht dat elke keer anders werd. Onderweg hebben we een picknick gehouden. Daarna mocht je kiezen: Je liep terug of je ging nog een stuk verder. Ik ben met Justin, Rutger, Rens, Charls en Jules verder gelopen. Robin en Inge liepen ook mee. We klommen naar een hoogte van ± 2000 meter. Daar hadden we prachtig uitzicht. Vervolgens liepen we langs dezelfde weg weer terug. Onderweg passeerden we nog een kudde wilde paarden. Weer terug bij het beginpunt reden we met de busjes weer naar de camping en daar mocht iedereen wat voor zichzelf doen.

Maandag 11 augustus 2014

Vandaag was een rustdag. Eerst heeft iedereen uitgeslapen en om half 10 hadden we een luxe ontbijt met croissants, stokbrood, eieren en jus d’orange. Daarna ging iedereen zijn eigen gang. Ik heb mijn kaarten geschreven, die ik van de week gekocht heb. Na de lunch ben ik met een paar deelnemers en met Robin naar de supermarkt geweest om inkopen te doen. Daarna heb ik Robin en Marlies geholpen met pannenkoeken bakken. Rutger, Elmer en Willem hielpen ook mee. ’s Avonds was er karaoke in het restaurant op de camping. Daar bij zong ik de sterren van de hemel met Het is een nacht van Guus Meeuwis.

Dinsdag 12 augustus 2014

We zijn met de busjes naar Acra Parc geweest. Daar gingen we rotsklimmen. Quinten, een Engels sprekende gids heeft ons begeleid. Het was een pittig parcours. De rotsen waren soms glad en je moest een paar keer over een nauw pad tussen de rotsen door lopen. Ook lag er grind op de paden en je ging ook wel eens onder een rots door. Toen we op de top waren, kon je, als je durfde, naar beneden abseilen. Dat heb ik ook gedaan en het was heel leuk. Vervolgens liepen we over “de rug van een olifant” weer terug naar het beginpunt. Daar hebben we een picknick gehouden. Daarna ben ik met Rutger, Egbert, Charls en Inge terug gelopen naar de camping. De anderen gingen met het busje terug. ’s Avonds na het eten trakteerde Marlies ons op een vrolijk gitaarspel.

Woensdag 13 augustus 2014

Bij een vakantie in Frankrijk hoort uiteraard ook een “Franse dag”. De hebben we vandaag gehouden. Na het ontbijt zijn we naar een lavendeldestilleerderij gereden. De eigenaar leidde ons er rond en vertelde ons alles over de productie van lavendelolie. De liefhebbers mochten ook nog in het winkeltje kijken. Daarna gingen we naar een wijnboerderij. Ook daar kregen we een rondleiding. Als je wilde, mocht je zelfs wijn proeven. Vervolgens reden we naar een picknickplaats om daar te lunchen. Als je zin had, kon je ook nog een wandeling maken langs een mooie waterval. Dat heb ik ook gedaan. Vanavond tijdens het koffie drinken gaat Elmer trakteren voor zijn verjaardag.

Donderdag 14 augustus 2014

In het stadje Crest stond vroeger een kasteel. Tegenwoordig staat alleen de toren er nog maar. In 1632 gaf koning Lodewijk XIII het bevel om het kasteel te slopen. Ik ben vandaag met Robin, Justin, Rutger, Stef, Hannah, Thijs, Charls, en Jules in de kasteeltoren geweest. Robin heeft ons door middel van een gids alles verteld over het kasteel. Ook zijn we naar boven geklommen. Toen we ’s middags weer op de camping waren, was iedereen vrij. Ik heb toen met Justin, Thijs, Stef, Rutger en Robin een spelletje gedaan. Vanavond gaan we nog naar een concert bij het restaurant op de camping. Er speelt dan een rockband en er zal ook zeker de mogelijkheid zijn om te dansen.

Vrijdag 15 augustus 2014

Vandaag was een keuzedag. Je kon canyoningen, maar je kon ook naar een vlindertuin gaan. Ik heb gekozen voor canyoning. Onder leiding van Quinten, dezelfde gids die we van de week bij het rotsklimmen hadden, zijn we door het water gelopen. Het was een pittige tocht. Op sommige stukken was het water zo diep dat je niet kon staan. Dan moest je zwemmen of watertrappen. Soms gleed je ook (door een waterval) van een rots af. Aan het eind van de tocht mocht je, als je durfde, via een kabelbaan vanaf een rots het water in glijden. Tot slot kwam er nog een zeer steile glijbaan met waterval. Daarna liepen we over een bergpad naar het eindpunt. De busjes hebben ons toen weer opgepikt. Terug op de camping hadden we nog een barbecueavond. Ook hadden we koffie met cake ter gelegenheid van de verjaardag van Egbert.

Zaterdag 16 augustus 2014

Dit is onze laatste dag in Vercors. Morgen beginnen we aan de tweedaagse terugreis. Maar vandaag hebben we eerst nog een bijzondere dag. We zijn wezen kajakken. Er werd in twee groepen gevaren. De eerste groep ging ’s morgens varen. Mijn groep was vrij en kon naar de winkel om inkopen te doen voor de terugreis. Echter Hannah en ik hebben onze inkopen gisteren al gedaan, dus wij konden rustig de tas inpakken. Na de lunch ging mijn groep kajakken. Ik zat met Hannah in de kajak. Het was erg lastig. Er waren veel obstakels in en op het water: stroming, stenen, scherpe bochten en takken. Een paar keer liepen we vast en twee keer viel ik uit de kajak. Al met al was het dus een spannende tocht. ’s Avonds gingen we pizza eten in het restaurant op de camping.

Zondag 17 augustus 2014

Zo als ik gisteren al vertelde, zijn we vandaag begonnen aan de terugreis, die twee dagen gaat duren. Vanmorgen hebben we nog één keer ontbeten op de camping. Daarna hebben we de tenten afgebroken en de bagage in de busjes geladen. Rond 12 uur ’s middags gingen we op weg. De reis verliep voorspoedig. Tegen het eind van de middag kwamen we weer in het B&B hotel in Beaune. Daar gaan we vannacht weer slapen. Vanavond gaan we eerst nog een keer eten bij Mc Donalds.

Maandag 18 augustus 2014

We moesten vanmorgen vroeg opstaan, want om 8 uur gingen we al weer rijden. Het was een lange rit, maar gelukkig stopten we regelmatig onderweg. Rond 4 uur kwamen we aan bij het kantoor van Flow Reizen. Daar hebben we eerst de tenten afgeleverd. Vervolgens reden we via Eindhoven naar Utrecht. In Utrecht ben ik opgehaald. We gingen toen samen uiteten in een restaurant in de stad. Tijdens het eten heb ik alles verteld over mijn vakantie. Na het eten ben ik weer in de trein naar Assen gestapt. Ik kwam rond middernacht weer thuis en ben ontvangen door Marella. Onder het genot van een kopje thee heb ik haar verteld hoe mijn vakantie geweest is en daarna ben ik gaan slapen.

Slotwoord

Als je mijn verslag leest, kun je er waarschijnlijk wel uit opmaken dat ik een heel leuke reis gehad heb. Absolute hoogtepunten waren voor mij rotsklimmen, kajakken, bergwandelen en canyonning. Ook was het een heel leuke groep. Natuurlijk hoop ik volgend jaar ook weer een reis met Flow reizen te gaan maken. Dus wie weet tot in 2015.