Reisverslag Wallis, Zwitserland, door Koen Gijsbers

13-08-2012

Voor foto's van dit verslag kan je kijken op onze Facebook-pagina! Klik op deze link.

Inleiding

Beging jaren ’90 ben ik met mijn ouders en mijn broer op vakantie geweest in Zwitserland. Veel herinner ik mij er niet meer van. Vooral beelden van hoe het toen was, zijn verdwenen. Nu, ruim 20 jaar later, ga ik opnieuw naar Zwitserland. Dit keer niet met mijn familie, maar met een voor mij inmiddels vertrouwde reisorganisatie: Flow Reizen. Het zal mij benieuwen wat er van dat jeugdsentiment weer in mij op zal komen. De reis duurt van 4 tot en met 15 juli.

Woensdag 4 juli 2012

Rond 8 uur vanmorgen ben ik met Judith (mijn moeder) en Dick (de vriend van mijn moeder) vertrokken vanuit Leusden. Dick heeft ons naar Amersfoort gebracht. Daar zijn Judith en ik op de trein naar Utrecht gestapt. In Utrecht werden de deelnemers ontvangen door Inge en Chloé. Ook stonden er 2 busjes klaar om ons naar de bestemming te brengen. Nadat ik mijn bagage ingeladen had en mijn moeder had uitgezwaaid, zijn we vertrokken. Het ene busje reed via Eindhoven en het andere (ons busje) reed via Maastricht. Bij de grens kwamen de busjes weer bij elkaar en reden we gezamenlijk naar Freiburg. Onderweg hebben we nog een paar keer gestopt om even de benen te kunnen strekken. Rond half 7 hebben we gegeten bijmc Donalds. Vannacht slapen we in een Etaphotel bij Freiburg.

Donderdag 5 juli 2012

We zijn vanmorgen rond 8 uur vertrokken uit Freiburg om onze reis voort te zetten. Nadat we eerst een stukje gereden hadden, hebben we een picknick gehouden. Daarna zijn we doorgereden naar Lax. Onderweg hebben we nog een paar keer gestopt om de benen te strekken. Ook hebben we nog een lunchstop gemaakt en een oud straatje bekeken. Rond kwart over 2 kwamen we bij het hotel aan. Daar werden eerst de kamers ingedeeld. Aan het eind van de middag hebben we nog een wandeling gemaakt in de omgeving. Na het eten kregen we foto’s en filmpjes te zien van mogelijkheden om tijdens deze vakantie te doen. Overigens hebben we een prachtig hotel dat in een mooie rustige omgeving ligt. Dus dat wordt vast weer een goede vakantie.

Vrijdag 6 juli 2012

Nadat we het gisteren een beetje rustig aan gedaan hadden, na de reis, is vandaag het serieuze werk begonnen. We zijn bij de Lötschental wezen bergwandelen. Er werd in twee groepen gewandeld. Je kon kiezen uit een korte of een lange route. Ik heb met Gé, Vincent, Pieter, Marcel en Inge de lange route gelopen. Het was een pittige, maar heel mooie tocht. We liepen langs watervallen en gletsjers. Soms moesten we ook een beekje oversteken. Onderweg hebben we een lunchstop gemaakt. Daarna liepen we verder richting een berghut. Uiteindelijk kwamen we op een hoogte van ± 2200 meter. Vervolgens liepen we via Guggistafel enGuggisee (een mooi bergmeer) weer terug naar de parkeerplaats. Onderweg hebben we nog koeien en schapen gezien. Rond kwart over 4 waren weer bij het busje en zijn we weer terug naar het hotel gereden. Vanavond horen we wat we deze reis verder gaan doen.

Zaterdag 7 juli 2012

Na een luxe ontbijt vanmorgen zijn we met de busjes naar Täsch gereden. Daar vandaan zijn we met de trein naarZermatt gereisd. Zermatt is een mooi dorpje. Op een van de bruggen kun je de Matterhorn zien liggen. Die hebben wij ook gezien. Vervolgens hebben we bij een kerkje geluncht. Daarna kon iedereen met of zonder begeleiding winkeltjes bekijken. Ik heb een aantal ansichtkaarten gekocht.. Degenen die geïnteresseerd waren, mochten ook nog een bezoek brengen aan het Matterhornmuseum. Dat heb ik ook gedaan. Inge heeft ons rondgeleid en verteld over de bergsport. Aan het eind van de middag zijn we weer terug gegaan naar ons hotel. Daar heb ik toen eerst mijn kaarten geschreven. Vanavond heeft Paul, de eigenaar van het hotel ons een rondleiding door het dorp gegeven. Daarna wilden we nog een kampvuur maken, maar dat ging niet goed. Het hout was nog wat vochtig, dus het wilde niet goed branden.

Zondag 8 juli 2012

Vandaag was een keuzedag. Je kon er voor kiezen om op een mountainbike te rijden of te gaan rodelen. Hoewel ik zelf heel actief ben, heb ik er voor gekozen om te gaan rodelen. Een tocht op de mountainbike zit er elk jaar wel bij en ik houd juist wel van afwisseling. Voorafgaand aan het rodelen was er voor de liefhebbers ook nog de mogelijkheid om te wandelen van Saas Grund naar Saas Fee te wandelen. Ik heb ook van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. De tocht leidde langs diverse kapellen die het leven van Jezus uitbeelden. Aan het einde van de tocht kwamen we bij een kerk die je kon bezichtigen. Na de lunch gingen we rodelen. In een open kar rijdt je over een soort achtbaan. De snelheid bepaal je met een hendel. Als je deze naar voren duwt, ga je sneller en als je hem naar achteren trekt, rem je af. We hebben twee rondjes gerodeld. Daarna hebben we in het dorp nog op een terras gezeten en genoten van een drankje en een Apfelstrudel. Er speelde ook een bandje. Ik heb, na toestemming van de bandleden een fotogemaakt en Inge heeft zelfs gedanst. Na het eten was er voor de liefhebbers nog de gelegenheid om te darten.

Maandag 9 juli 2012

Eigenlijk helemaal geen idee van dagen meer, dus is het maar goed dat ik een reisdagboek bijhoudt. Het was vandaag een intensieve dag. We hebben met de busjes een 3-passentocht gemaakt. Onderweg hebben we een aantal stops gemaakt. Onze eerste stop was bij een stoomtreinstation. We hadden geluk dat we de stoom trein konden zien. Hij rijdt namelijk maar één keer per dag. Nadat we bij de stoomtrein geweest waren, reden we naar de Grimselpas. Daar heb je een mooie kloof, genaamd deAareschlucht. Daar hebben we door heen gewandeld. Het was een mooie tocht langs het water. Aan het eind van de kloof stopten we om te lunchen. Daarna kon je kiezen. Of je ging door de kloof terug of je liep via een steil bergpad omhoog. Ik koos voor het laatste. Toen iedereen weer bij elkaar was, zijn we naar deSüstenpas gereden. Deze pas staat vooral bekend om zijn bergmarmotten. Wij hadden pech, want we hebben er geen gezien. Wel hebben we genoten van het mooie uitzicht. Vervolgens reden we naar de Duivelsbrug. Deze brug heet zo, omdat er vroeger veel mensen om het leven kwamen door een verkeerde stap, vallende stenen of iets dergelijks. Op een zekere dag offerde men een schaap en gooide het in ravijn. Sindsdien namen de duivels hun rust. Tot slot hebben we g een stop gemaakt op de Furkapas. Daar zijn we in een ijsgrot wezen kijken. Het was prachtig om de gletsjer van binnen te zien. Toen we weer uit de grot kwamen, hebben we toch nog een paar bergmarmotten gespot. Ik ben er zelfs in geslaagd om er een op de foto te zetten. Toen we weer bij het hotel waren, konden we gelijk aan tafel. Na het eten gingen we nog midgetgolfen.

Dinsdag 10 juli 2012

Na alle drukte van gisteren hebben we het vandaag wat rustiger aan gedaan. Het begon net als andere dagen met het gebruikelijke ontbijt om half 9. Na het ontbijt zijn we met de berggondel naar de Riederfurka gegaan. Daar heb je prachtig uitzicht op de Aletschgletsjer. We zijn in kleine groepjes wezen wandelen. Ik heb met Marcel, Pieter en Freek een lange wandeling gemaakt. Onderweg stopten we regelmatig om van het prachtige uitzicht te genieten. Makkelijk was het niet. Vooral in het begin moesten we flink dalen om vervolgens weer te klimmen. Na ongeveer vierenhalf uur (inclusief rustpauzes) bereikten we het eindpunt. Toen zijn we weer met de gondel naar beneden gegaan. Intussen zitten we weer bij het hotel. ’s Avonds hebben we nog een keer geprobeerd om kampvuur te maken. Deze keer ging het wel goed. Het was heel gezellig. We hebben zelfs nog gezongen bij het vuur.

Woensdag 11 juli 2012

Het was vandaag een bijzondere dag. Na het ontbijt zijn we met de busjes naarMühlebach gereden. Vanuit daar konden de liefhebbers naar Ernen Binn wandelen. Ik heb ook van die mogelijkheid gebruik gemaakt. Het was een vrij eenvoudige wandeling. Er waren geen noemenswaardige hoogteverschillen. Wel had je prachtig uitzicht. Het ging heel voortvarend. Na 3 kwartier waren we al in Ernen Binn. Daar hebben we toen nog een rondje gelopen. Daarna zijn we naar Binn tal doorgereden. Dit dal staat vooral bekend om zijn mineralen. Er is ook een grot waar elke woensdag een rondleiding wordt gegeven. Echter wij waren te vroeg, want het seizoen begint pas volgende week. Wel kon iedereen zelf mineralen zoeken. Ik heb er ook een aantal gevonden. ’s Middags hebben we nog wat in het dorp gekeken en op een terras gezeten. Daarna zijn we terug gegaan naar het hotel, zodat iedereen zijn rust kon pakken. Na het eten gaan we nog kegelen.

Donderdag 12 juli 2012

In het noorden van Italië ongeveer 50 kilometer van de grens met Zwitserland ligt het stadje Streisa. Dit is een mooi, oud stadje met veel winkelstraten en terrassen. In de morgen zijn we hier naar toe gereden. Toen we aan kwamen, hebben we met een aantal deelnemers pizza gegeten op een terras bij het meer. Daarna kon je kiezen uit zwemmen in het meer of het stadje bekijken. Ik ben met een groep het stadje gaan bekijken. Het was heel leuk om door de oude straatjes te wandelen. We hebben ook nog een lekker Italiaans ijsje gegeten. Toen we weer terug waren bij het hotel, hadden we een gezellige barbecue met diverse soorten vlees, vis en salades. Het heeft ons goed gesmaakt. Na het eten kwamen er alpenhoonblazers bij het hotel. Zij kwamen een concert geven. Nadat zij eerst voor ons gespeeld hadden, mochten wij het ook proberen. Makkelijk was het niet, maar de meesten kregen er wel geluid uit.

Vrijdag 13 juli 2012

Deze dag was wederom een keuzedag. Je had de keuze uit zwemmen in een mineraalbad of klimmen in een touwbruggenparcours. Ik heb gekozen voor hettouwbruggenparcours. Vorig jaar heb ik ook zo’n parcours gelopen en dat was toen heel leuk. Er waren 6 parcoursen. Het eerste was een testparcours. De andere parcoursen waren genummerd van 1 tot en met 5. Het nummer gaf aan hoe moeilijk het parcours was. Hoe hoger het nummer, des te moeilijker was het parcours. De parcoursen bestonden allemaal uit verschillende onderdelen: hangbruggen, balken, kabelbanen of smal touw. Soms moest je zelfs een afstand met een karretje afleggen. Er kan niets gebeuren, want je zit met twee touwen vast aan een draad. Nadat iedereen succesvol het testparcours had doorlopen, mocht iedereen de andere parcoursen proberen. De meesten kwamen tot en met parcours 3. Na afloop kreeg iedereen een diploma. Toen we weer terug waren bij het hotel heb ik eerst mijn tas ingepakt. Daarna hebben we gezamenlijk gedineerd. Tijdens het diner heb ik mijn traditionele toespraak gehouden. Daar in heb verteld dat ik de vakantie heel leuk gevonden heb. Ook heb ik alle hoogtepunten nog een keer benoemd. Tot slot hadden we nog een minidisco in de bar van het hotel. Paul zorgde daarbij voor de muziek en wie er zin had, die danste maar een eind weg.

Zaterdag 14 juli

Aan alles komt een keer een einde, dus ook aan deze vakantie.Dat einde is vandaag gekomen. We zijn vandaag begonnen aan de terugreis. Deze reis zal twee dagen duren. Nadat we vanmorgen onze bagage in de busjes gezet hadden, hebben we nog één keer ontbeten in het hotel. Daarna zij we op weg gegaan. De reis verliep niet helemaal zo als we hadden gewild. Door werkzaamheden bij Basel moesten we namelijk omrijden via Frankrijk. Ook in Duitsland ging het nog een keer mis. We waren de grens nog maar net gepasseerd, of we kwamen in een file terecht. Toen hebben we de afslag maar genomen en vervolgens een sightseeing door Bühl gemaakt. Uiteindelijk kwamen we om kwart over 7 dan toch in Mannheim aan. We zijn toen eerst wezen eten bij een pizzeria inSeckenheim. Daarna zijn we naar het hotel gereden, waar we vannacht zullen slapen.

Zondag 15 juli 2012

Na een rustige nacht zijn we vanmorgen om 8 uur uit Mannheim vertrokken. Net als op de heenweg hebben we eerst een picknickplaats opgezocht om te ontbijten. Daarna zijn we begonnen aan het tweede deel van de reis. Alles verliep voorspoedig. Aan het begin van de middag kwamen we aan in Nederland. Toen hebben we eerst een lunchstop gehouden. Vervolgens reed één busje via Maastricht naar Utrecht en een ander busje reed via Eindhoven naar Utrecht. In Utrecht ben ik opgehaald door Judith en Dick. Samen zijn we naar Leusden gereden. Daar heb ik ’s avonds eerst een hapje gegeten en daarna ben ik met de trein weer naar Assen gereisd. Toen ik die avond thuis kwam, werd ik vorstelijk ontvangen door Carolien en mijn medebewoners. Iedereen was blij dat ik terug was en op de deur van mijn kamer hing een groot papier. Daar op stonden de volgende teksten: “Welkom thuis, Koen,” “Fijn dat je er weer bent,” en “Hoe was Zwitserland?” Onder het genot van een kop thee heb ik toen aan iedereen verteld hoe het geweest is.

Slotwoord

Zo als ik op vrijdagavond in mijn toespraak al vertelde, heeft ook deze reis weer veel hoogtepunten gekend: bergwandelen, rodelen, drie-passentocht entouwbruggenparcours. Ook was het een heel gezellige groep. Er was veel onderling contact bij de reizigers. Daarnaast was ook de begeleiding heel aardig en vriendelijk. Dus via deze weg wil ik nogmaals mijn dank uitspreken aan Freek, Inge en Chloé. Het is al weer de achtste keer dat ik met Flow Reizen mee ben geweest. Toch blijft het mij elke keer weer boeien. Dus volgend jaar zal ik mij zeker weer voor een reis inschrijven. Er valt immers nog zo veel te zien in de wereld. Dus wie weet tot in 2013.