Reisverslag Zwitserland 2013, door Mincke Dinnessen

07-11-2013

Vakantie Flow zwitserland van 21 augustus t/m 1 september 2013

Woensdag 21 Augustus
Om 8.10 vertrokken Gèrard en ik naar Nijmegen. Wij kwamen aan bij het station om 8.35 waar de andere deelnemers die ook met Flow op vakantie gaan al stonden te wachten. Janise een van de begeleidsters reed met 7 deelnemers naar de opstapplaats in Eindhoven. Zelfs met TomTom konden we station Eindhoven maar moeilijk vinden. In Eindhoven aangekomen stonden daar de 3 andere deelnemers met begeleidster Jorien op ons te wachten. Begeleidster Annelies kwam met 6 andere deelnemers vanuit Utrecht. Tegen 10.30 gingen we op weg naar Zwitserland. Rond 12.35 gingen we lunchen op een parkeerplaats bij een wegrestaurant van Burger King en een koffieplaza. Daar reden we om 13.00 uur weg. Rond 14.40 moesten we tanken en konden we ook nog even naar de wc of om iets te kopen. We kwamen om 17.30 aan bij het Ibis Budget Hotel aan in Freiburg.  We kregen de kamerindeling te horen. Om 18.30 verzamelden we buiten op de parkeerplaats om te gaan eten. We gingen eten bij de McDonalds. Het was er gezellig. Nadat we eten op hadden namen sommigen nog een toetje. Gèrard en ik  aten een lekker ijsje. Ik een Sundae met chocoladesaus en Gèrard een McFlurry met bountysmaak. Daarna gingen we weer terug naar het hotel. Iedereen kon wat voor zichtzelf gaan doen en toen naar bed.

Donderdag 22 augustus
Wij stonden om 7.00 op. Om 8.00 vertrokken we naar de eindbestemming Zwitserland. Tegen 8.30 gingen we ontbijten bij een parkeerplaats. Daar gingen we om 9.30 weer weg. We zijn daarna nog gestopt bij een mooi meer. Het meer het Vierwoudstedenmeer. Daarna zijn we doorgereden naar ons hotel. We kwamen bij Hotel Restaurant Post aan om 13.30. We kregen van het hotel een welkomstdrankje aangeboden. Toen kregen we sleutel van de kamer. Wij hebben kamer 14. Om 15.00 uur zijn we naar het dorpje geweest om geld te pinnen en daarna nog een kleine wandeling gehad om de omgeving te verkennen. Om 16.30 waren we weer terug bij het hotel. We hadden nog 2 uur tijd voor ons zelf. Om 18.30 gingen we eten. We kregen aspergesoep en Schnitzel met Friet en Ijs toe. Omdat Gèrard jarig was kreeg hij een verrassingstoetje. Daarna nog wat buiten gezeten en gedronken en toen naar bed.

Vrijdag 23 augustus
Om 7.30 stonden we op en om 8.30 gingen we ontbijten. Daarna vertrokken we om 10.00 naar Gletsch om een mooie wandeling te maken langs de Furka spoorlijn. Een hele mooie tocht om te lopen. Vervolgens gingen we met de busjes naar Hotel Bélvèdere. Bij Hotel Bélvèdere heb je de Rhonegletcher en daar is ook een ijsgrot. Die hebben we bezocht. Daarna nog souvenirtjes gekocht en gingen we weer terug naar Hotel Post in Lax. Nog wat gerelaxed en om 18.30 gingen we eten. We kregen salade, bestond uit sla, rode bietjes, mais, tomaat en worteltjes. Gérard had kippenborst met gebakken aardappelen en ik een specialteit van Zwitserland, namelijk een zwitsers pannetje, en chocolademousse met slagroom toe. Na het eten hebben we nog gezellig bij de bar gezeten en daarna naar bed.

Zaterdag 24 augustus
Om 8.00 uur opgestaan en om 8.30 ontbijten. Tegen 10.00 uur gingen we met de groep naar Domodossola in Italië. Rond 12.30 kwamen we aan en na wat gezoek naar een geschikte parkeerplek gingen we rond 13.00 uur lunchen. Na de lunch gingen we in groepjes de markt op. Gérard en ik gingen samen. We hebben allebei een leuk t-shirt gekocht. Tegen 14.00 dronken we nog wat op een terrasje. Voordat we eindelijk wat konden gaan drinken duurde het nogal lang voordat we op de wc konden. Er waren 2 toiletten, waarvan er maar 1 gebruikt kon worden, omdat er geen deuren in zaten en er geen toiletpapier was. Tegen 14.45 liepen we weer terug naar de busjes en toen hebben we de hele weg regen gehad. Klokslag 17.00 uur waren we weer terug bij het hotel. Om 18.30 gingen we eten. We aten wortelsoep met sinaasappel, varkensmedaillons met brococoli, bloemkool en patat en sinaasappelbavarois. Na het eten hebben we nog gezeten aan de bar en toen naar bed.

Zondag 25 augustus
Vandaag hebben we een rustdag. Je kon uitslapen en daarna met de groep een treinrit maken van Oberwald na Gletsch. Gérard en ik zijn eerder gegaan met de trein vanuit Lax naar Oberwald met de dieseltrein. We wilden eigenlijk met de stroomtrein gaan, maar dat ging niet lukken omdat ie een beperkte dienstregeling had. Vanuit Oberwald gingen we met de volgende trein naar Gletsch. In Gletsch gingen we rond 12.00  koffie drinken met apfelstrudel in Grand hotel Glacier du Rhone. Daarna zijn we nog bij een museum geweest en in een souvenirwinkeltje. Tegen 15.10 arriveerden de rest van de groep in  Gletsch. We hebben met de groep nog wat gedronken in een restaurant. Om 16.05 hadden we trein terug naar Oberwald. Daar kwamen we om 16.30 aan. We gingen daar meteen met de busjes terug naar Lax. Daar hadden we nog wat vrije tijd voor jezelf. Om 18.30 gingen we eten. We kregen salade, vleespannetje met gepofte aardappels, wortel, paprika en ui en als toetje vanilleijs met chocoladesaus met slagroom. Na het eten hebben we nog gezellig gezeten aan de bar.

Maandag 26 augustus
Om 8 uur opgestaan en ontbijten om 9.00. Vandaag zouden we eigenlijk naar de Aletchgletscher zijn gegaan, maar door de mist zijn we maar ergens anders heen gegaan. We zijn vandaag naar Zermatt geweest. We kwamen aan in Täsch om 11.00 uur aan. Omdat je in Zermatt niet met de busjes kan komen, zijn we gebracht met taxi’s tot aan de rand van Zermatt. Gérard en ik  gingen samen met Bert eerst in Zermatt wat gewinkeld en koffie gedronken. We kregen de koffie aangeboden door Bert. Daarna nog een kleine wandeling en foto’s gemaakt. Om 13.30 moesten we weer verzamelen bij het station. We gingen met de Gornergratbahn naar de Gornergrat. Toen we op de top aankwamen konden we de Matterhorn niet helemaal zien, vanwege de mist. We hebben wat foto’s gemaakt. De groep ging een stukje naar beneden wandelen voor de terugreis naar Zermatt. Gérard en ik gingen nog wat drinken en een gebakje eten in een restaurant. Daarna gingen we met de Gornergratbahn weer naar Zermatt. We kwamen de groep nog tegen voor station Rotenboden. We zijn uit de trein gegaan bij station Riffelberg waar we nog wat foto’s gemaakt hebben. Tegen 16.30 gingen we weer terug naar beneden. We werden weer met de taxibusjes naar de parkeerplaats gebracht waarnaar we weer teruggingen naar het hotel. Om 18.45 gingen we eten. We kregen goulashsoep, varkensreepjes met championroomsaus en frites en als toetje aarbeienmousse met chocolade en slagroom. Daarna hebben we nog aan de bar gezeten en toen naar bed.

Dinsdag 27 augustus
Om 7.30 opgestaan en om 8.00 uur gingen we ontbijten. Rond 9.00 gingen we met de busjes naar Saas-Fee. We kwamen daar om 10.00 uur. Eerst ging er een groep mountainbiken. De andere groep wilde met de kabelbaan omhoog gaan. Dat ging niet door omdat het veel te duur was en toen zijn we maar gaan midgetgolven. Het werd een gezellige boel. Daarna rond een uur of 1.00 ging de andere groep mountainbiken. In die groep zat Reinder, Reijer-Jan, begeleidster Jazine en ik. Het was wel een pittige tocht, omdat je toch wel een heel steil omhoog moest fiets en steile dalingen had. Het was toch wel een leuke activiteit. De rest gingen nog winkelen of ergens iets eten en drinken. Daarna wilden een aantal mensen rodelen, maar dat ging niet door vanwege de regen. En de baan kan dan wel heel glad worden wat nogal gevaarlijk is. Toen zijn we maar naar het stuwmeer gegaan wat ook heel leuk was. We kwamen aan het hotel om 17.30, Om 18.30 gingen we eten. We kregen salade,  ik een zwitsers pannetje en Gérard  sate met friet en als toetje vruchtjes met slagroom. Daarna kun je weer wat voor jezelf gaan doen en toen naar bed.

Woensdag 28 augustus
Vandaag hebben we een rustig dagje gehad. We konden uitslapen en om 9.30 ontbijt. Om 10.00 gingen we naar het dorpje Binn. We zijn eerst naar een mineralenmuseum geweest en kregen daar uitleg. Je kon er ook nog produkten kopen. Daarna zijn we met de hele groep naar de steengroeve geweest om daar zelf mooie stenen te kunnen vinden. We gingen daarna nog het dorpje zelf in om nog wat te gaan drinken op een terrasje. We waren weer in het hotel terug om 16.35. We gingen vandaag om 18.00 uur eten. We kregen salade, spaghetti met bolognesesaus en een soort griesmeelpudding. Dat heb ik niet opgegeten. Daarna gingen we om 19.30 naar een kegelbaan om te gaan kegelen. Om 21.00 uur reden we naar een plaatselijk cafe om daar nog wat gezellig na te borrelen,  We kwamen daarvan terug om 22.30 en nog even gezeten en naar bed.

Donderdag 29 augustus
Vandaag om 7.45 opgestaan en om 8.30 ontbijt. Tegen 10.15 reden we weg met de busjes naar de Aletschgletscher. We hadden om 10.30 de kabelbaan omhoog. We gingen bij de Eissenhorn weer over op een andere kabelbaan om uiteindelijk op de Aletschgletscher te komen. We hebben daar eerst rondgekeken en zijn toen maar koffie en apfelstrudel gaan eten in een leuke stube. Nadat wij geweest waren was alle apfelstrudel uitverkocht. Daarna hebben een mooie wandeling gemaakt. We hadden om 15.30 te kabelbaan terug naar Fiesch. We kwamen om 16.00 terug in het hotel. Daarna zijn we nog foto’s gaan maken van de Glacier Express en van het hotel. Om 18.30 gingen we eten. We hadden oma-soep, Gérard had kartoffelstock, oftewel aardappelpuree met wortels en varkensvlees en ik Zwiterse Cholera: gerecht voor de zwitserse armen. Het is een gezond en goedkoop gerecht. Daarna nog wat aan de bar gezeten en naar bed.

Vrijdag 30 augustus
Vandaag om 8.45 opgestaan en om 9,15 het ontbijt. Om 9.30 ging een groep high ropes doen, een touwenparcours. De rest van de groep gingen zwemmen. Gérard en ik zijn om 11.50 vanuit Lax met de gewone trein naar Realp gegaan. Daar kwamen we om 13.15 aan, doordat we onderweg moesten wachten om de Glacier Express voor te laten gaan. Daarna zijn we om 14.30 vanuit Realp met de stoomtrein Dampfbahn Furka Bergstrecke teruggegaan naar Oberwald. Dat was een hele bijzondere ervaring. We hadden prachtig weer en kon dus mooie foto’s maken. Het was een rit van meer dan 2 uur. We kwamen in Oberwald aan om 16.35. Daar moesten we nog wachten op Annelies. Toen we terug kwamen in het hotel hebben we de tassen weggebracht en konden we daarna aanschuiven voor het eten. We gingen barbequen en kregen als toetje vanilleijs met karamelsaus met slagroom. Daarna hebben we Marcel de ober en Nico de eigenaar nog bedankt voor de goede zorg voor ons. We hebben ze daarbij nog een cadeau overhandigd. Daar waren ze allebei heel erg blij mee en verrast. Daarna nog wat gezeten en verder de koffer ingepakt en naar bed.

Zaterdag 31 augustus
Vanmorgen om 7.20 opgestaan en om 8.00 ontbijt. Rond 9.50 nog een groepsfoto met Nico de eigenaar van het hotel gemaakt. Rond 9.00 uur vertrokken we weer voor de terugreis naar Nederland. Om 11.10 hadden we koffiepauze. Gérard en ik hebben cappuchino en koffie gegegeten met chocoladegebak en kersengebak. Rond 13.45 hebben we lunchpauze gehad en nog een souvenirtje voor Suzanne gekocht, waar we om 14.30 weer weggingen.  Rond 16.30 kwamen we aan bij ons hotel in Ibus Budget Hotel in Mannheim. We konden pas om 17.00 het hotel in dus zijn we maar boodschappen gaan doen bij de lidl. Toen we om 17.00 bij het hotel aankwamen moesten we nog even wachten op de kamerindeling. Om 17.10 konden we kamers in. Om 18.00 werden we weer verwacht beneden om te gaan eten. We gingen eten bij een Pizzeria in Mannheim centrum. Het duurde even voordat een parkeerplek gevonden was. We zijn uitgestapt en Janise en Annelies gingen een parpeerplek zoeken. Wij hebben gegegen bij Frenk’s Pizzeria. Gérard had pizza Calzone met appelcider en ik Pizza Hawai met Cola Light. De pizza’s waren lekker. We gingen rond  20.00 uur hadden Gérard nog een ijsje genomen en liepen we weer terug naar de busjes. Rond 21.00 waren we weer terug in het hotel. We konden nog wat voor onszelf doen en toen naar bed.

Zondag 1 september
Om 7.30 opgestaan en om 8.30 stonden we weer buiten om verder te gaan naar Nederland. Rond 9.15 ontbeten bij een wegrestaurant op de parkeerplaats. Om 10.30 reden we verder waar we even voor de grens de lunchpauze. Rond 13,45 werd er afscheid genomen van de groep die naar Utrecht en Eindhoven ging. Gérard en ik hadden voor Janise, Jorien en Annelies een cadeautje gekocht als bedankje voor de goede zorgen tijdens onze vakantie. Om 14.00 vertrokken we met Begeleidster Jorien en Janise samen met Joost, Leon, Pascal, Stefan en Reinder weer naar Nijmegen. Om 14.55 kwamen we in Nijmegen aan. Mijn vader haalde ons op en om 15.15 waren we weer in Beuningen.

Janise, Jorien en Annelies. Bedankt voor de geweldige vakantie.