Veel gestelde vragen (FAQ)

09-10-2018

Staat jou vraag en antwoord hier niet bij, bel of mail ons gerust!

Algemene vragen

  • Is Flow Reizen geschikt voor mij
  • Hoe kies jij een reis die het beste bij jou past
  • Hoe stelt Flow Reizen de reizen samen
  • Hoe en door wie worden vluchttijden en ticketprijzen vastgesteld
  • Waardoor worden de prijzen van begeleide Flow Reizen bepaald

Praktische vragen

  • Wachtwoord resetten/inloggen
  • Wat doe ik in geval van nood?
  • Waar moet je rekening mee houden als je jou koffer gaat pakken
  • Wanneer krijg je de vluchttijden te horen
  • Wanneer ontvang jij je vliegtickets
  • Waar moet je rekening mee houden betreffende de opstapplaatsen
  • Waarom is het belangrijk om je goed te verzekeren
  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil bellen en internetten in het buitenland?r Europese dekking beschikt houd er dan rekening mee dat het maritieme netwerk er niet onder valt. Voor meer informatie en over de tarieven kun je het beste contact opnemen met jouw provider.

Geldzaken en belangrijke documenten

  • Wat houdt het zakgeldadvies in
  • Is drank tijdens reizen wel/niet inbegrepen
  • Vragen jullie pot- of groepsgeld
  • Ik wil geld wisselen of pinnen in het buitenland
  • Kan ik mijn geld in beheer geven
  • Wat moet ik weten over het paspoort of identiteitsbewijs
  • Hoe is een eventueel visum geregeld
  • Wat moet ik weten over de zorgverzekering
  • Wat moet ik weten over medicijnen in het buitenland
  • Kunnen jullie zeggenw elke inentingen ik nodig heb

Is Flow Reizen geschikt voor mij

Onze reizigers hebben een licht verstandelijke beperking (Autisme, epilepsie, LVB, NAH, enz) en zijn over het algemeen zelfstandig, mobiel, zelfverzorgend en sportief. Dit is nodig gezien het sportieve en actieve karakter van de meeste reizen. Op +/- iedere 5 deelnemers gaat 1 begeleider mee en dit moet je aankunnen.

De deelnemers komen uit het hele land en wonen vaak zelfstandig, eventueel met begeleiding. We richten ons op diegenen die een zetje in de rug nodig hebben qua contacten, geldzaken, medicatie, gedrag, enz. De leeftijd ligt vanaf 18 t/m ongeveer 50. Over het algemeen hebben onze deelnemers een behoorlijk denkniveau, maar er zijn natuurlijk onderlinge verschillen. Flexibiliteit en tolerantie naar reisgenoten toe is daarom heel belangrijk. We zijn niet allemaal hetzelfde en van verschillen kun je leren!

Niet geschikt:
Ben je afhankelijk van een rollator of rolstoel, ben je moeilijk ter been, kun je alleen maar hele korte afstanden lopend afleggen, dan zijn onze reizen helaas niet geschikt voor jou.
Heb je een beperking waardoor je vaak een begeleider in je directe omgeving moet hebben (b.v. slechtziend, blind, enz.), dan zijn onze reizen helaas niet geschikt voor jou. Voor een alternatieve reisorganisatie kun je terecht op www.nbav.nl

Twijfel je, bel ons en dan kijken we samen of Flow Reizen geschikt is voor jou. Je kan ook naar een van de 3 informatiedagen komen voordat je een reis boekt.

Hoe kies jij een reis die het beste bij jou past
1. Onze reizen zijn verdeeld in 5 soorten reizen waardoor je een eerste schifting kan maken.
Hotel/pensionreizen
Kampeerreizen
Strandreizen
Specials
Stedentrips

2. Bij iedere reis staan pictogrammen die aangeven hoeveel structuur er op die reis is, hoe sportief de reis is, hoeveel cultuur je kan verwachten, of de nadruk op natuur ligt en hoe het vervoer, de maaltijden en de accommodatie geregeld zijn.
3. Daarnaast staat er op pagina 6 van de brochure uitgebreide uitleg van de verschillen per reissoort.
4. Kom je er niet uit, bel ons voor een goed reisadvies op maat!

Hoe stelt Flow Reizen de reizen samen
1. Alle reizigers en begeleiders kunnen een evaluatieformulier invullen na de reis. Daarmee zien wij wat goed is en wat beter moet. Als een bestemming (of een onderdeel daarvan) een gemiddelde evaluatiescore krijgt die onder de 8 komt, dan gaan we dit bespreken en we zullen dan een beter alternatief zoeken.
2. We luisteren naar de wensen en ideeën van onze reizigers. Tussen januari en mei maken we een planning met de resultaten uit jullie evaluaties en de nieuwe ideeën.
3. In mei gaan we alle nieuwe hotels bezoeken die we hebben uitgezocht. We willen zeker weten dat we welkom zijn en dat ze een geschikte accommodatie hebben.
4. In juni gaan we de strandreizen bespreken met TUI en Corendon. We zoeken net zo lang tot we de juiste prijs/kwaliteitverhouding voor jullie hebben gevonden.

Hoe en door wie worden vluchttijden en ticketprijzen vastgesteld
Vertrek- en aankomst kunnen op ongelukkige tijden plaatsvinden. Flow Reizen heeft hier echter geen enkele invloed op. Dat komt omdat wij groepsboekingen maken en het heeft daarnaast te maken met Time-Slots. Een korte uitleg:

Timeslots: Schiphol bepaald hoe laat de vliegtuigen van de verschillende maatschappijen mogen vertrekken en landen. De grootste maatschappijen hebben hierin de eerste keuze. Op het moment dat wij contracten moeten afsluiten zijn deze tijden niet bekend. De brochure verschijnt in november, timeslots zijn veel later bekend, soms pas in het voorjaar.

Als je particulier een vlucht boekt, dan heb je de keuze uit meerdere vluchten en prijzen per dag. Je kan goedkopere vluchten boeken. De voorwaarde is dat je meteen boekt, je persoonsgegevens doorgeeft en betaald. Jij hebt dan een vliegticket op jouw naam.

Een reisorganisatie kan en mag dat niet. Een groepsboeking dient vooraf geregeld te zijn, je blokt dan vluchten af voor een hele groep. Wij kunnen geen individuele vluchten boeken omdat we niet weten hoeveel mensen er mee gaan en wat de namen gaan zijn. Je kan geen tickets naamloos boeken.

Dit zijn de belangrijkste reden dat tijdens soms erg ongelukkig zijn en dat prijzen vaak hoger liggen. Wij zijn daar natuurlijk ook niet blij mee, maar zoals gezegd, hier hebben wij geen enkele invloed op. Wel proberen we ieder jaar met hulp van de ANVR in gesprek met de vliegmaatschappijen onze problemen te bespreken.

Waardoor worden de prijzen van begeleide Flow Reizen bepaald
Die vraag wordt vaak en terecht gesteld. Dit zijn enkele reden:
1. We werken met een prachtige doelgroep en dat doen we met goed opgeleide, ervaren en professionele begeleiders. Dit zijn betaalde krachten, geen vrijwilligers. Omdat wij vinden dat ze veel moeten weten en kunnen, krijgen ze een intensieve opleiding. Wil je hier meer over weten, kijk dan bij Begeleiding.
2. Flow is niet alleen reizen, maar ook een beleving. We organiseren jaarlijks 3 grote informatiedagen. Deelnemers en ouders kunnen kennismaken met de organisatie, begeleiders en medereizigers. Daarnaast wordt het seizoen voor alle deelnemers afgesloten met een grote, feestelijke reünie met livemuziek.
3. We bieden unieke, sfeervolle en oergezellige reizen met persoonlijke aandacht. Evaluaties en persoonlijk contact zorgen voor een betere vorm van begeleiding.
4. We bezitten keurmerken en garantiefondsen zoals ANVR, ANVR Platvorm Aangepaste Reizen, SGR en het Calamiteitenfonds. Flow Reizen voldoet aan een lange lijst kwaliteitscriteria en calamiteitenprotocollen. We bieden onze reizigers duidelijke rechten en zekerheden.
5. We werken met goede verzekeringen zoals uitgebreide bedrijfsaansprakelijkheid voor touroperators, reis-, bagage- en annuleringsverzekeringen, collectieve ongevallenverzekering, enz.
6. We hebben speciale afspraken met de Alarmcentrale van de Goudse Verzekeringen waardoor we heel snel en effectiever kunnen handelen bij calamiteiten. Dit zorgt voor een vertrouwd gevoel bij de betrokken partijen.
7. Flow Reizen heeft een duurzame samenwerking met gerenommeerde touroperators zoals TUI, Buro Scanbrit en kwaliteitsvervoerders Kupers en Autop. Voor onze reizigers betekent dit veilig vervoer en goede accommodaties.
8. Onze hotels scoren gemiddeld ruim boven de 8 op de onafhankelijke vergelijkingssite van Zoover.
9. Onze reizen vinden merendeels plaats in het hoogseizoen. Ook dat maakt de inkoop een stuk duurder. Wel bieden we alternatieven in het voor- of naseizoen en met minder lange reizen.
10. Inzichtelijke brochures en informatieboekjes met een zo volledig en betrouwbaar mogelijk beeld van de reizen en de organisatie.
11. Dagelijks persoonlijk contact met de reizigers via Facebook en Twitter, email en nieuwsbrief. 
12.Een toegankelijke, moderne en sfeervolle website.

Praktische vragen

Wachtwoord resetten/inloggen
Weet je jouw wachtwoord niet meer om te kunnen inloggen?
Vul bovenin op de homepage je emailadres in en klik op “wachtwoord vergeten?“
Vervolgens staat hier precies wat je moet doen om een nieuw en veilig wachtwoord aan te maken.
Vergeet niet om dit wachtwoord op een veilige plek te bewaren!

Wat doe ik in geval van nood?
Adresgegevens Flow Reizen
Risseweg 9
6004 RM
Weert 
Telefoon: 0495/544823
E-mail: info@flowreizen.nl
Website: www.flowreizen.nl
Noodnummer: 0495-745202 

Openingstijden kantoor: Maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 17.00 uur

Gebruik van het noodnummer
Bel in eerste instantie ons kantoor. Het noodnummer is 24-uur per dag bereikbaar tijdens de reizen. Wij verzoeken je om alleen bij zeer dringende zaken dit noodnummer te bellen.

Procedure noodgevallen en calamiteiten
Wij hebben vaste procedures bij calamiteiten tijdens een reis. Onze begeleiders zullen meteen actie ondernemen volgens afspraak. Op het moment dat de situatie duidelijk is, neemt Flow Reizen contact op met het thuisfront. Wij brengen het thuisfront op de hoogte van de situatie en we overleggen gezamenlijk met u alle verdere stappen. Van de calamiteiten wordt een logboek bijgehouden met alle details. Dat kan u opvragen na een reis. Ook hebben we speciale werkafspraken met de Goudse Verzekeringen waardoor we bij calamiteiten sneller en adequater kunnen handelen. 

Bereikbaarheid thuisfront
Zorg er voor dat achterblijvers tijdens de reis altijd mobiel en per E-mail bereikbaar zijn. Dit geld ook voor de wegbrengers en de ophalers. Als er dringende situaties zijn, dan moeten wij de achterblijvers snel kunnen bereiken. Geef ons daarom deze gegevens ruim voor een reis door aan ons kantoor. Op het inschrijfformulier vragen wij expliciet naar deze gegevens.

Waar moet je rekening mee houden als je jou koffer gaat pakken
1. Neem geen waardevolle spullen mee. Zonde om kwijt te raken of kapot te laten vallen.
2. In het reisboekje dat je van ons krijgt voordat je op reis gaat, staat en paklijst met de belangrijkste zaken om mee te nemen.
3. Pak praktisch. De meest voorkomende “fout” die gemaakt wordt, is een grote stapel kleding. Meestal gaat de helft daarvan weer ongedragen mee naar huis.
4. Check welk gewicht je mag meenemen in een vliegtuig. Hou daarbij rekening met het idee dat je souvenirs gaat kopen en dus meer mee naar huis neemt.
5. Check het weer van tevoren. Neem ook kleding mee voor onverwachte weersveranderingen.
6. Bij busjesreizen en bij rondreizen adviseren wij reistassen en dufflebags. Dit zijn tassen van stof, die makkelijk plooibaar zijn. We hebben dan minder ruimte nodig in de busjes. Hardschalen koffers nemen veel plaats in en je kan ze niet plooien.
7. Bij sommige landen zoals de USA is het verboden om je koffer op slot te doen. De douane kan en mag je koffer kapotmaken als ze iets zoeken. WIj mleden in het reisboekje wanneer dit van toepassing is.

Wanneer krijg je de vluchttijden te horen
De definitieve vluchttijden ontvangen wij 1 á 2 weken voor vertrek. Wij sturen jullie direct een brief en een mail met de vluchtgegevens op het moment dat de tickets geprint zijn. Wij sturen ook een mail naar de eerst vermelde persoon van het thuisfront. Zorg er daarom voor dat wij die gegevens hebben.

Let op: zelfs nadat wij de tickets hebben ontvangen, kunnen tijden nog eenzijdig aangepast worden door de luchtvaartmaatschappijen. Wij hebben geen enkele invloed op vertrek- en terugkomtijden.

Wanneer ontvang jij je vliegtickets
De vliegtickets ontvang je van ons op het vliegveld, vlak voor het inchecken. Zo voorkomen we dat tickets zoek raken.

Waar moet je rekening mee houden betreffende de opstapplaatsen
• De opstapplaatsen staan bij iedere reis vermeld op de website en in de brochures.
• Jij kan op het inschrijfformulier zelf aangeven waar je wil opstappen.
• De opstapplaatsen kunnen door omstandigheden veranderen. Mocht er iets veranderen dan geven we dat jullie meteen door. Dat komt zelden voor.
• De plattegronden van de opstapplaatsen staan bij de reizen op de website.
• Je bent zelf verantwoordelijk voor het vervoer naar alle opstapplaatsen.

Opstappen bij vertrek en afzetten bij terugkomst van de deelnemers
• Zorg dat je minimaal 20 minuten voor vertrek op de opstapplaats bent. Als je onderweg naar de opstapplaats merkt dat je te laat zult komen, bel ons dan van te voren om dit door te geven, zodat we op de hoogte zijn. Als je langer dan een half uur te laat bent, vertrekt de bus. Eventuele nabrengkosten worden in rekening gebracht.
• Zorg ervoor dat jij of diegene die jou wegbrengt, ALTIJD mobiel bereikbaar is. Geef ons daarom alle mobiele nummers door, dan kunnen we je opsporen als je te laat bent. Dit voorkomt vertragingen.
• Zorg ervoor dat de mensen die je ophalen op tijd zijn, want het busje moet door naar andere ophaalplaatsen. Als de ophalers te laat dreigen te komen, laten ze dan het kantoor bellen. De begeleiders kunnen beperkt wachten.

Wijzigingen in de vertrek- of aankomsttijden
Mochten de tijden veranderen, dan krijg je altijd bericht. Als we tijdens de terugreis merken dat we veel eerder of later zijn, dan proberen we het thuisfront en de ophalers te informeren. Zorg er daarom voor dat wij alle juiste mobiele nummers hebben.

In onze brochures staan de vertrek- en terugkomdagen van onze reizen. Deze kunnen uiteindelijk 1 of 2 dagen afwijken. De definitieve vertrekdata van de zomerreizen zijn medio december/januari bekend. Als de datum aangepast wordt, ontvang je daar altijd bericht van. Dit is meestal voor februari. 

Wat is de reden van deze datumwijziging?
Onze zomerbrochure wordt in oktober gedrukt en in november verspreid. De uiteindelijke vluchtgegevens worden pas vanaf december vrijgegeven door de luchtvaartmaatschappijen. Die hebben dan de vluchtschema’s definitief klaar.

Kan een datum daarna nog wijzigen?
Dit zou in principe kunnen gebeuren als een vlucht wordt geannuleerd door een luchtvaartmaatschappij omdat ze te weinig boekers hebben voor een bepaalde vlucht. Dat komt niet vaak voor. 

Waarom is het belangrijk om je goed te verzekeren
Hierover kun je alles lezen op het tabblad Algemene info

Waar moet ik rekening mee houden als ik wil bellen en internetten in het buitenland?
1. Alleen binnen de Europese Unie zijn afspraken gemaakt over lage bel- en internetkosten. Buiten de EU kan dit enorm hoog oplopen, bijvoorbeeld in Macedonië, USA, enz. Bel en gebruik internet dus alleen als het nodig is.
2. Zorg ervoor dat je alleen internet als je wifibereik hebt. Als je niet weet of dit aanwezig is, raadpleeg je begeleider.
3. Met What’s App kun je (als je wifibereik hebt) met het thuisfront bellen en communiceren.
4. Zet je Roaming uit, want het kan zomaar gebeuren dat je telefoon updates download terwijl je geen wifi hebt. Dat kan enorm veel geld kosten.
5. Telefoongebruik aan boord van een ferry/veerboot
De kosten voor het gebruik van mobiele telefoon is over het algemeen aanzienlijk hoger dan aan de wal. Dit geldt voor zowel bellen, internet gebruik en een sms. Indien je over Europese dekking beschikt houd er dan rekening mee dat het maritieme netwerk er niet onder valt. Voor meer informatie en over de tarieven kun je het beste contact opnemen met jouw provider.

Geldzaken en belangrijke documenten

Wat houdt het zakgeldadvies in
Bij alle reizen staat een zakgeldadvies. Uiteraard is dit geheel afhankelijk van je uitgavenpatroon.
Met het bedrag dat wij aangeven moet je redelijkerwijs voldoende hebben om een leuke reis te maken. Maar de ene reiziger drinkt meer als de ander, sommige willen meer souvenirs kopen dan anderen. Er zijn ook enkele reizigers die iets speciaals willen doen zoals parapenten, een helikoptervlucht enz. Dat zijn dure activiteiten en zitten daarom meestal niet in het standaardprogramma.

Bij de strandreizen staat een zakgeldadvies dat meestal hoger is dan andere reizen. In dit advies zijn ook eventuele excursies meegerekend. Omdat wij vinden dat alle deelnemers voor zichzelf moeten kunnen uitmaken wat ze hieraan willen/kunnen uitgeven zijn strandactiviteiten niet inbegrepen. Zo bepaal je zelf het budget hiervoor.

Neem altijd wat meer mee voor onvoorziene kosten en bespreek eventueel met het thuisfront en onze begeleider wat je met je zakgeld wil gaan doen, die kunnen je een handje helpen, mocht je dat op prijs stellen.

Is drank tijdens reizen wel/niet inbegrepen
Dit staat per reis beschreven op de website en in de brochure.
Dit is de algemene stelregel, tenzij anders vermeld bij de betreffende reis:

1. Bij reizen waarbij we zelf koken zorgen we voor koffie, thee, frisdrank en/of wijntje/biertje bij het eten.
2. Bij hotelreizen betaal je je eigen drankjes (tenzij anders staat vermeld bij de reis). Omdat wij vinden dat alle deelnemers voor zichzelf moeten kunnen uitmaken wat ze hieraan willen/kunnen uitgeven zijn drankjes niet inbegrepen. Zo bepaal je zelf het budget hiervoor.

Vragen jullie pot- of groepsgeld
Wij vragen geen pot- of groepsgeld tijdens onze reizen. Wij vinden dat iedereen zelf moet kunnen bepalen hoeveel en wanneer hij of zij iets wil kopen en/of eten/drinken. De ene reizger drinkt en/of eet meer, de andere reiziger koopt weer meer souvenirs. Onze begeleiders zullen hierbij uiteraard alle gevraagde ondersteuning geven. 

Geld en pinnen in het buitenland
1. Wij adviseren om een pinpas mee te nemen in plaats van veel contant geld. Dat kun je alleen maar verliezen. Een pinpas kun je meteen blokkeren.
2. Je kan het beste in het land van bestemming wisselen of pinnen, dan heb je meestal een betere wisselkoers.
3. Denk er aan dat je meestal kosten betaald om te pinnen in het buitenland.
4. Heb je hulp nodig met omrekenen, vraag het de begeleider!
5. Pin alleen bij de grote bekende banken en zorg dat je met een groepje bent of met een begeleider. Wel zo veilig.
6. Pin op maat zodat je niet met een groot bedrag aan buitenlands geld blijft zitten. Terugwisselen kost ook weer geld. Munten kun je niet meer wisselen dus maak die op.
7. Zorg dat je bankpas geschikt is voor geldopname in het buitenland. Check dit even bij je eigen bank.

Geldbeheer
Op het inschrijfformulier kan je aangeven of onze begeleiders in beheer moeten nemen. Als je dit aangegeven hebt, geef het geld dan bij vertrek aan de begeleiding. Zij maken samen met jou afspraken over het budget en de verdeling. Maar let op: Onze begeleiders zijn niet verantwoordelijk voor verlies van geld of waardevolle spullen. Het in beheer geven hiervan gebeurd op eigen risico. 

Paspoort of identiteitsbewijs
In alle reisboekjes staat vermeld welk reisdocument vereist wordt bij de geboekte reis. Dat kan een paspoort of identiteitskaart zijn. In het reisboekje wordt ook vermeld hoe lang het paspoort gedlig moet zijn na terugkeer van de reis.
Het paspoort of de identiteitskaart dienen in goede staat te zijn met een juiste geldigheidsdatum. Check dit ruim voor een reis, want het gebeurt wel eens dat reizigers hierdoor geweigerd worden bij de douane! Een kopie is GEEN geldig reisdocument.

Visum
In de brochure en op de website staat bij iedere reis vermeld of er een visum vereist wordt en of dit in- of exclusief de reissom is. Voor de meeste reizen waarvoor een visum vereist is, kan Flow Reizen het visum regelen. Op je inschrijfformulier kun je aangeven of wij dat voor je moeten regelen.

Zorgverzekering
Neem je verzekeringspas mee, voor het geval je een dokter of ziekenhuis moet bezoeken. Als medische nota’s contant afgerekend moeten worden, dan kan de begeleiding van Flow Reizen, mits nodig, dit bedrag voorschieten. Wij brengen achterblijvers hiervan op de hoogte. Na de reis ontvang je van ons de originele nota(’s) en een factuur. De nota(’s) kun je bij je zorgverzekeraar declareren.
Tip: vraag bij je verzekeringsmaatschappij een Europese Zorgpas aan. De rekening gaat dan rechtstreeks naar je verzekeringsmaatschappij. De aanvraag van een zorgpas is gratis.

Alles over medicijnen in het buitenland

Europees Medisch Paspoort
Het Europees Medisch Paspoort (EMP) bevat belangrijke informatie voor medicijngebruikers en is handig ( ook voor onze begeleiders) als je in het buitenland nieuwe medicijnen nodig hebt. Het EMP is  verkrijgbaar via je huisarts, je medische specialist, de GGD of de apotheek.

Opiumwet
Sommige medicijnen vallen onder de Opiumwet zoals bv. sterke pijnstillers, ADHD-medicatie zoals Ritalin of Concerta, medicinale cannabis. Hier zijn strenge regels voor en soms heb je een verklaring nodig.

Schengenverklaring
Patiënten met geneesmiddelen die onder de Opiumwet vallen en naar een Europees land willen reizen dat onder de Schengenlanden valt, moeten een Schengenverklaring meenemen. Hierin staat dat de patiënt deze medicijnen meeneemt voor eigen gebruik. De voorschrijvende arts moet die verklaring ondertekenen en de IGZ moet de verklaring waarmerken. De patiënt stuurt de volledig ingevulde en door de arts ondertekende verklaring naar het IGZ-loket. De inspectie stuurt de gewaarmerkte verklaring terug.
Meer informatie over de Schengenverklaring is te vinden op www.farmatec.nl. Hier kun je tevens het formulier downloaden. Je kan ook bellen (op werkdagen tussen 09.00 en 17.00 uur) of mailen: tel. 070 - 340 55 88, e-mail: schengenverklaring@minvws.nl.

Niet-Schengenlanden
Reizigers naar een land buiten het Schengengebied hebben toestemming nodig van de ambassade of het consulaat van het betreffende land in Nederland. Om die toestemming te krijgen, hebben zij een verklaring nodig van de voorschrijvende arts.

Inentingen
Flow Reizen mag geen adviezen geven over eventuele inentingen. Hiervoor is medische kennis nodig.
Check daarom de GGD bij jou in de buurt of je huisarts voor advies over eventuele inentingen.