Reisverslag Ierland, door Adri Rovers

28-09-2018

Reisverslag/ reis 40; Rondreis door Ierland (30/8 - 30/9)

Dag 1 (30/08);   De Europoort
Omstreeks 14.15 uur nam ik in ’s-Hertogenbosch de trein naar Eindhoven. Daar werden ik en negen reisgenoten, Fay, Julie, Marieke, Anneke en Maarten, Arno, Geert, Harm en Jeroen opgehaald door drie begeleid(st)ers, Anniek, Bas en Frederik, in twee busjes. Sophie was al in Maastricht ingestapt, en we reden door naar Breukelen, waar ook Ruth, Djurre en Gerard met ons meegingen. We reden via Rotterdam door naar Hoek van Holland, waar onze laatste reisgenoot, Vincent ook instapte.

In de haven van Hoek van Holland gingen rond 20.30 uur aan boord van een grote Ferry. Deze voer ons rond 22.00 uur de Europoorthaven uit, en daarna over de Noordzee richting Engeland. Die nacht sliepen wij in de kajuiten van de boot.

Dag 2 (31/08);   Van Harwich tot Bristol
Om 05.00 uur Engelse Tijd (06.00 uur Nederlandse Tijd) bereikte de boot de haven van Harwich. Wij stonden op en ontbeten in de ontbijtzaal, waarna wij rond 06.45 uur de boot afreden. We reden links over de wegen, en kwamen via de randweg van Greater London en Reading bij Bristol. Daar stapten wij uit en lunchten wij in een park afhellend park, waar we ook zicht hadden op een hangbrug.

Deze brug heet Clifton Suspencion Bridge en hangt 74 meter boven de Avon-rivier. We liepen naar de brug toe, wandelden erover en maakten er ook foto’s van. Daarna liepen wij terug naar onze busjes en reden we naar een hotel die nipt buiten Bristol staat. Daar dineerden wij, met worteltomatensoep als voorgerecht, waarna ik als hoofdgerecht Chili Con Carne met rijst en aardappelvissticks at. Na het diner relaxten wij nog een uur in de lounge-ruimte, waarna we naar bed gingen.

Dag 3 (01/09);   De Oversteek naar Ierland

Omstreeks 06.00 uur stonden wij op. We gingen om 07.00 uur ontbijten, waarbij vele reisgenoten en ik een Engels Ontbijt (gebakken ei met witte bonen, tomaat, aardappels, saucijzenworst en champignons) namen. We stapten rond 08.00 uur in de busjes en vervolgden zo onze reis, waarbij we via The Severn Bridge, een lange, hoge brug boven een riviermonding, Wales inreden. Via Cardiff en Swansea reden we door naar een vissersstadje, Fishguard, waar een tweede Ferry op ons wachtte.

Wij reden de boot in, en deze voer ons over de Saint-George Channel naar Ierland. We lunchten in een relaxkamer van de boot, en rond 16.30 uur bereikte de boot Rosslare Harbour. Eenmaal op het Ierse land reden wij door tot aan Kilmacthomas (een klein plaatsje), en daar stopten we voor het avondeten. Deze avond aten we Fish-&-Chips (Vis met frites) in een park, waar een hoog viaduct stond, en na het eten reden we verder langs de Zuidelijke kustlijn naar ons volgende hotel.

Bij het dorpje Shanagarry hielden wij stil. We stapten uit en pakten onze koffers, en gingen naar onze hotelhuisjes. Daar keken we nog een uur televisie, om vervolgens naar bed te gaan.

Dag 4 (02/09);   Blarney Castle
Rond 08.30 uur E.T. stonden wij op. We ontbeten in onze hotelhuisjes, smeerden onze lunchpakketten, en stapten om 11.00 uur in de busjes. De begeleiding reed ons in de richting van Cork, Ierlands tweede stad, en in de buurt daarvan stopten we bij een kasteelpark.

Het kasteel heette Blarney Castle, en in het kasteelpark lagen ook mooie, fraaie, fotowaardige tuinen. We beklommen een smalle wenteltrap, en kwamen zo in de toren van het kasteel, waar wij konden uitkijken over de binnenplaats en het hele kasteelpark en de binnenplaats. Eenmaal beneden liepen we naar een koffiehuis, en daar dronken wij koffie op het bijliggende plein. Ook aten we onze lunch op. Rond 15.15 uur liepen wij het kasteelpark weer uit, en in de busjes reden we terug naar onze hotelplaats.

In onze hotelhuisjes gingen wij dineren. We aten pennenpasta met tomatengehaktsaus en groentesalade, en kregen daarna een vruchtendessert. Na dit diner hielden wij nog een spelletjesavond, waarbij we gingen Wormen. Omstreeks 23.30 uur gingen wij naar bed.

Dag 5 (03/09);   Het Titanicmuseum
Wij stonden rond 08.00 uur op en gingen rond 08.45 uur ontbijten. Wederom maakten wij lunchpakketten, en rond 10.00 uur stapten wij in de busjes. Daarin reden wij naar Cobh, een stad van 11.000 inwoners.

In Cobh bezochten wij een Titanicmuseum, gelegen aan een haven. Daar voer de Titanic op 11 April 1912 weg van Europa, voor haar eerste en laatste reis over de Atlantische Oceaan. In het museum werd uitgebeeld, hoe een derde- en eersteklaskajuit eruit zag, hoe het schip in de nacht van 14 op 15 April zonk en hoeveel mensen hierbij de dood vonden. Slechts 705 van de 2228 crewleden en passagiers werden gered, de andere 1523 stierven. Het Titanicmuseum had behalve de bezichtigingskamers ook een winkeltje, waar van allerlei Titanicsouvenirs te koop waren.

Na dit museumbezoek lunchten wij bij de havenboulevard. Daarna liepen we de hoofdstraat van Cobh af om daar te gaan winkelen. Ook maakten we een stadswandeling, waarbij we een kathedraal bezochten, en een café. Rond 15.30 uur stapten wij in de busjes en reden we terug naar ons vakantieadres.

Eenmaal in onze hotelhuisjes begon ik met het schrijven van vijf briefkaarten, waarvan ik er drie in het Titanicmuseum had gekocht. Dezen verstuurde ik aan mijn Vader en moeder, mijn broers Chris en Sander, Noor en Bas. Na het schrijven van de kaarten dineerde ik met mijn reisgenoten in het begeleidingshuisje, waarbij we startten met tomatensoep, gevolgd door broodjes hamburger als hoofdgerecht. Daarna hielden wij nog een spelletjesavond, om vervolgens naar bed te gaan.

Dag 6 (04/09);   Mizen Head
Al om 07.30 uur stonden wij op. We ontbeten vrij snel en pakten onze koffers in, want vandaag zouden wij naar een ander vakantieadres gaan. Rond 09.45 uur stapten wij in de busjes, en na 10.00 uur reden we weg van ons hotel bij Shanagarry.

Via Cork reden wij naar het westen. We gingen ook de heuvels in, en zagen nog later de Atlantische Oceaan aan rechterkant verschijnen. Wij reden door totdat de weg doodliep, waar een kaap met cliffs lag, Mizen Head. Daar lunchten wij vlak voor de ingang van een hoofdgebouw, dat bestond uit een koffierestaurant, een souvenirshop en twee museumzalen. Na de lunch stapten wij dat gebouw in en gingen we daar achterin weer naar buiten, waar wij over asfaltpaden naar enkele uitzichtpunten liepen. We konden daar wel 40 kilometer over de oceaan uitkijken, en ook liepen we over een brug waaronder een riviermonding in de oceaan uitkwam.

Terug bij het hoofdgebouw nam ik een kop koffie en een American cookie. Rond 16.30 uur stapten wij allen weer in de busjes. We reden door naar Kenmare en kwamen rond 18.00 uur bij dat stadje. Daar in de buurt reden wij een resort op, waar authentiek ogende villa’s stonden. Dit werd ons nieuwe vakantieadres, en wij pakten onze koffers, waarna we bij de huisjes werden ingedeeld.

Die avond aten wij pannenkoeken. Ikzelf at er drie, en na het eten gingen we naar het huisje van de begeleiding. Daar speelden we nog een spelletje Skip-Bo, en vervolgens gingen we naar bed.

Dag 7 (05/09);   Garnish Island en Kenmare
Rond 08.00 uur stonden wij op. We gingen ontbijten met o.a. een gekookt eitje en maakten daarna onze lunchpakketten. Om 10.00 uur gingen wij naar de busjes toe, en daarin reed de begeleiding ons over de Caha Pass (327 meter hoogte) naar Glengarriff, een klein dorpje. Daar namen wij een veerboot naar een klein eilandje, Garnish Island, waar tientallen zeehonden leven.

Aangekomen op Garnish Island maakten wij een wandeling, waarbij we ook twee grote (Italiaanse) tuinen met kerktoren, en een tempelruïne bezochten. We lunchten in de buurt van een koffiehuis, waarbij ik ook een kop koffie dronk. Daarna liepen wij terug naar de veerboot, en deze voer ons terug naar Glengarriff. We stapten weer in de busjes en reden terug richting ons vakantieadres. Maar onderweg stopten we bij een boerderij, waar binnen een souvenirwinkel zat, waar borden, potten, glazen, kleding en sieraden werden verkocht.

Terug bij ons vakantieadres gingen wij dineren, dit keer met rijst met kipcurry en een groentemix. Na het diner liepen we weer naar de busjes, en daarin reden wij naar het centrum van Kenmare. Daar bezochten we een Iers Café, waar hele en halve pints Guinness Bier werd geschonken en enkele muzikanten liedjes speelden, zoals ‘Whiskey in the Jar’ van The Dubliners. We bleven daar tot 22.30 uur en gingen daarna terug naar onze vakantiehuisjes. Daar keken we nog wat televisie en gingen we daarna naar bed.

Dag 8 (06/09);   Ring of Kerry
Wij stonden rond 08.00 uur op en ontbeten met verse broodjes en gebakken ei. We gingen om 10.00 uur naar de busjes, en daarin reed de begeleiding ons over de Ring of Kerry, een wegroute langs de kust van het Zuidwest-Ierse schiereiland Iveragh. Langs de kustlijn van de Kenmare River reden wij door het plaatsje Sneem, waarna wij bij Catherdaniel stopten om daar koffie te drinken. Bij een strand van Baile en Sceigle lunchten we met broodjes zalm en brie, plus tomaat en komkommer.

Daarna reden wij verder het kustgebied af. We stopten bij een rotsenplateau en liepen van daaruit naar de Kerry Cliffs, met twee uiterste rotspunten. Deze waren zo’n 100 meter en 125 meter boven de zee uitstekend, en bood een zicht van tot 40 kilometer over de Atlantische Oceaan. Na het maken van foto’s ervan reden wij verder, waarbij we via een stadje, Cahersiven de heuvels ingingen en daar over twee passen (van ca.300 meter hoog) reden. Daarna kwamen wij weer uit bij de Kenmare River.

Terug bij onze overnachtingsadres gingen we koken, waarbij we ditmaal aardappels uit de oven aten, met kipschnitzel, broccoli en doperwten. Na het diner keken we nog televisie, en rond 23.00 uur gingen wij naar bed.

Dag 9 (07/09);   Killarney (Cill Airne)
Wederom stonden wij rond 08.00 uur op. We ontbeten, maakten onze lunchpakketten en gingen rond 10.00 uur naar de busjes. De begeleid(st)ers reden ons over de Moll’s Gap (een 259 meter hoge pas) naar Killarney, een stad van bijna 15.000 inwoners. Eenmaal daar stapten wij uit en liepen we naar een plaats, waar drie paarden met elk een huifkar op ons wachtten.

Wij stapten in de huifkarren, en de paarden trokken ons over de straten, en paden door een grote tuin, naar Ross Castle. Dit Vijftiende-eeuws kasteel ligt aan een meer, de Lough Leane, en ook zwommen daar eenden in een beek. We stapten daar uit en bekeken een kwartier lang het kasteelplein. Daarna stapten wij in de huifkarren stapten en brachten de paarden ons terug naar Killarney.

Eenmaal weer in Killarney gingen wij shoppen, waarbij ik in een muziekwinkel twee cd’s kocht (‘Low’ van David Bowie (1977) en ‘Geogaddi’ van Boards of Canada (2002)). Wij gingen rond 13.30 uur lunchen, en gingen daarna naar een Irish Pub in, waar Whisky werd gedronken. Ikzelf dronk daar een half pint bier en nipte met heel wat reisgenoten mee met het proeven van vier soorten Whisky. Na het proeven liepen wij terug naar de busjes en reden wij terug naar ons vakantieadres.

Wij relaxten daar een tijdje, en gingen daarna om 18.00 uur in de busjes naar Kenmare toe. Daar aten wij in een pizzeria pizza. Vervolgens reden wij terug naar het vakantieadres en pakten wij daar onze koffers in, want de volgende dag zouden we reizen naar een andere locatie. Ook gingen we vrij vroeg naar bed.

Dag 10 (08/09); De Dolfijn in de Dingle Bay
Al om 06.30 uur stonden wij op. We pakten na het ontbijt het laatste deel van onze koffers in en laadden die in de bus, waarna wij rond 08.30 uur wegreden van ons vakantieadres. Via Killarney en wat heuvelwegen kwamen we bij de baai, de Dingle Bay, en we reden daar de kustlijn af, tot aan An Daingean (Dingle) kwamen, een stadje met 2500 inwoners.

Eenmaal daar stapten wij uit bij de stadshaven. We liepen naar een boot en stapten daar in. De boot voer ons over de stadsbaai en een stukje van Dingle Bay, waar een dolfijn zwom. Deze heette Fungie, was minimaal 50 jaar en leefde al sinds 1983 in de baai. De dolfijn sprong in en uit het water, en zowat wij allen maakten daar foto’s van. Na de terugvaart gingen wij naar een pub-restaurant, en daar lunchten we met brood en groentesoep.

Na de lunch stapten wij allen weer in de busjes. De begeleiding reed ons langs steden als Limerick en Ennis, en rond 17.00 kwamen we bij Doonbeg, een klein dorpje. Een bungalowterrein daarbij werd ons volgende vakantieadres, en eenmaal daar laadden wij onze koffers uit. We zouden verblijven in vijf bungalowhuisjes, met een huiskamer, een grote keuken, 3 slaapkamers en 2 badkamers, waarbij ik met Harm en Djurre in zo’n huisje terechtkwam.

Als avondeten aten wij ditmaal Chinees, rijst met loempia’s, kou-jou-luk en kroepoek. Na dit diner keken wij nog een uur televisie, en vervolgens gingen we naar bed.

Dag 11 (09/09); De Vuurtoren van Loop Head
Pas rond 08.45 uur stonden wij op, waarna we rond 09.30 uur gingen ontbijten. We liepen om 11.00 uur allemaal naar de bungalow van de begeleiding, waar Vincent feestelijk werd onthaald, omdat hij vandaag 43 jaar werd. Elf reisgenoten en ik stapten rond 11.00 uur met Bas en Frederik in de busjes, en zij reden ons richting Loop Head, een landskop met aan het uiteinde een vuurtoren, en grotendeels omringt door het water van de Shannonmonding en de Atlantische Oceaan.

Wij gingen de vuurtoren in en beklommen daar de wenteltrap. Bovenin de toren kregen we een mooi uitzicht over een deel van het schiereiland Dunmore en het omringende zeewater. Eenmaal weer beneden maakten wij een wandeling van een uur, waarbij we over gras-pad naar een plateau gingen, die opeens minstens dertig meter het zeewater eindigde als cliffs, en om de vuurtoren heenliepen. Ook bezochten wij nog een klein museum van de vuurtoren, voordat wij rond 14.30 uur in de busjes gingen en Bas en Frederik ons terugbrachten naar het vakantiepark.

Om 16.00 uur begon in het begeleidingshuisje een high-tea. Daar kregen wij eerst thee te drinken, waarna we soep aten, en daarna verscheidene hapjes, zoals groentesalade, fruitsalade, stokbrood met boter en toast met beleg. Na de high-tea volgde een Ierse avond, waarbij we vijf verschillende kazen proefden, o.a. schimmelkaas, cranberrykaas en geitenkaas. Een aantal van ons speelden daarna nog een spelletje Skip-Bo, en vervolgens gingen we naar bed.

Dag 12 (10/09); Cliffs of Moher
Al om 07.00 uur stonden wij op voor het ontbijt. We stapten om 09.00 uur in de busjes, en daarin reed de begeleiding ons via Milltown (een klein stadje) naar het park van The Cliffs of Moher toe. We klommen daar over trappen-pad naar een 89 meter hoog punt, waar wij weer ver over de oceaan konden uitkijken, en The Obrien’s Tower (een torentje) staat. Daarna liepen wij weer naar beneden en stapten wij een bezoekerscentrum in. Ik kocht daar in een winkel souvenircadeaus voor mijn vader en moeder, een broer en Noor, en lunchte daarna met een kop koffie en een krentenscone in het parkrestaurant, waar ook de reisgenoten zaten.

Rond 13.30 uur verlieten wij het Cliffs-park. We reden over de heuvels van The Burren, en bezochten daar een oude tombe uit ca. 2200 jaar voor Christus en een grot, The Aillwee Cave. Deze grot werd in 1944 ontdekt door Jack McGann en in 1973 door hem bekendgemaakt aan studenten, die het in 1977 openden. De grot had smalle, soms lage gangen, en zalen met hangende druipstenen en staande pilaren en stalagmieten. We liepen door zo’n 750 meter aan gangen heen, en velen van ons bezochten na de grotwandeling ook nog een roofvogelshow.

Vervolgens liepen wij weer terug naar de busjes. We reden terug naar ons bungalowpark en relaxten daar ruim een uur. Daarna liepen wij naar een dorpsrestaurant, waar we ieder een menu mochten uitkiezen. Ikzelf at de traditionele fish-&-chips en dronk er een half pint bier bij, en dronk als dessert een kop koffie. Na het eten liepen wij terug naar het bungalowpark en pakten we alvast onze koffers in. Vervolgens gingen wij naar bed.

Dag 13 (11/09); Dublin
Rond 06.45 uur stonden wij op. We ontbeten en laadden onze koffers in de busjes, waarna wij rond 09.00 uur wegreden. Via Ennis en Limerick reden we door tot aan Saggart, een dorpje vlakbij Dublin. Rond 13.00 uur kwamen wij daar bij een groot hotel, City Hotel West. We pakten onze koffers, brachten die naar onze hotelkamers en liepen om 14.00 uur weer het hotel uit. We liepen naar een tramstation en stapten daar in een tram, die ons in 40 minuten naar het centrum van Dublin toereed.

Ergens in het centrum stapten wij uit. We wandelden langs twee kathedralen (Christ Church Cathedral en Saint-Patricks Cathedral) naar de Dublin Castle, een kasteel met een groot binnenplein, en gingen daarna shoppen in de buurt van Grafton Street. Ikzelf ging daarbij met Julie, Sophie en Harm koffie/hete chocolade drinken in een chocolateriecafé, en ook bezochten wij een Guinness-souvenirwinkel in een overdekt winkelcentrum. Rond 18.00 uur liepen we de overige reisgenoten weer tegemoet, en gezamenlijk liepen wij richting The Temple Bar, Dublins beroemdste café.

In een café daar in de buurt gingen wij naar binnen. We dronken Guinness Bier, en zagen en hoorden daar een tweemans-band liedjes spelen, zoals ‘Wild Rover’ van The Dubliners. Na dit cafebezoek ginegn wij naar een ranch, waar muziek werd gedraaid, met de clips ervan op grote beeldschermen, en daar dineerden wij. Ikzelf at een bord met Chili Con Carné op.

Na het diner liepen wij naar een tramstation toe. We namen daar de tram terug naar Saggart, en liepen eenmaal daar naar ons hotel, om daarna rond 22.30 uur naar bed te gaan.

Dag 14 (12/09); De Terugreis
Al rond 05.15 uur stonden we op, want om 06.15 uur moesten wij met de busjes vertrekken om een boot te halen. Wij laden onze koffers in de busjes, en aten daarin onze ontbijtpakketjes op terwijl de begeleiding ons naar de haven van Dublin reed. Daar namen we de Ferry naar Holyhead, Wales. In de boot zat naast een caféruimte, een kleine bioszaal, en daar keken Marieke, Djurre, Gerard, Harm en ik van 09.00 uur tot 11.00 uur naar ‘Justice League’, een actiefilm van Zack Snyder.

Omstreeks 11.30 uur meerde de ferry aan bij Holyhead. We gingen daar van de boot, en reden langs de Welsche heuvels en de kustlijn. De kustlijn verdween even later, en rond 13.00 uur reden wij Engeland binnen. We lunchten vlakbij Manchester en reden daarna via Birmingham en Cambridge door naar Harwich. Eerst dineerden wij daar nog in een restaurant, waarbij ikzelf ham met ei, friet en doperwten at, en daarna reden wij rond 21.00 uur naar de haven van Harwich.

Nadat wij de boot waren ingestapt, gingen we nog even zitten in de loungeruimte. De boot vertrok rond 22.30 uur, en kort daarna gingen we naar bed, niet vergetend de klok een uur naar voren (Nederlandse Tijd) te zetten.

Dag 15 (13/09); Terug in Nederland
Rond 06.00 uur stonden wij op. We gingen om 06.45 uur ontbijten in de ontbijtzaal, en rond 07.45 uur meerde de Ferry aan bij Hoek van Holland. Omstreeks 08.00 uur reden wij van de boot af het Nederlandse vasteland op, en daar zetten de begeleid(st)ers eerst Vincent af. Daarna reden zij ons via Rotterdam door naar Breukelen, waar Ruth, Djurre en Gerard uitstapten.

Vervolgens gingen wij naar Eindhoven, waar onze reis eindigde. Ik en Harm namen afscheid van Fay, Julie, Marieke, Sophie (zij zou uitstappen in Maastricht), Anneke en Maarten, Arno, Geert en Jeroen, en werden daarna door de ouders van Harm naar onze woningen in regio ’s-Hertogenbosch thuisgebracht.

Adri Rovers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button