Reisverslag Tsjechië, door Yvonne van Berkel

17-09-2018

Vakantie Tsjechië

Donderdag 30 Augustus
Vandaag vertrokken naar Tsjechië. We hebben een groep van 9 deelnemers. Eerst gaan we naar Duitsland, daar hebben we een tussenovernachting. We hebben goed door kunnen rijden om 17:30 waren we er al dus erg goed gereden. We hebben geen file gehad dus dat viel mee.

Vrijdag 31 Augustus
Vandaag moesten we 8:00uur gaan ontbijten we moeten nog 3 uurtjes en dan zijn we er al. Dus we zijn niet in een keer door gereden maar hebben binnendoor wegen genomen was erg mooi. Gestopt bij een vulkanisch gebied waar een berg uit was ontstaan het was berg hete Panská skála in het plaatsje kamenický šenov

Hier werden de legendarische scènes uit het sprookje Princess Princess gefilmd. Panská Rock is tegenwoordig een opmerkelijk beschermd gebied en een nationaal natuurmonument. De rots ligt in de buurt van het dorp Prácheň in de buurt van Kamenick Het is een vulkanische basaltformatie en sinds 1895 ook het oudste geologische reservaat in Tsjechië.De Pan-rots bestaat uit kolommen van vijf tot zes kolommen die verticaal en diagonaal zijn gerangschikt en maximaal 12 meter lang zijn. De Rotsen zien eruit als orgelfluiten, vandaar dat ze Varhan worden genoemd. Hier heb je prachtig uitzicht op de omgeving. Daarna zijn we doorgereden naar het motel Valentino. Daar aangekomen de spullen op de kamers gezet en alles verder klaar gemaakt toen weer in de bus om naar de winkel te gaan en te gaan pinnen, en even wat boodschappen gedaan en toen door naar een mooi meer om te gaan lunchen. Dat was in Jablonec nad Nisoun daar was een soort stuw meertje zo zag het eruit.

En toen weer terug naar hotel daar konden we lekker even ons zelf doen tot half 7 en hebben we lekker gegeten. We hebben eerst soep gehad daarna aardappels, salade en vleesbrood gehad erg lekker en als toetje ijs. De avond hebben we voor ons zelf gehad.

Zaterdag 1 September
Vandaag om 8 uur ging de wekker. We hebben een super verzorgd ontbijt gehad. Alles was er, gewoon echt heel goed verzorgd. Na het ontbijt zijn we naar de grotten Bozkovské dolomitové jeskyněgereden in Bozkov. De meer dan 1000 m diepe grotten zijn tegenwoordig de grootste bekende grotten in het noordoosten van Bohemen. Karakteristiek zijn de talrijke banken, lijsten en plinten van kwarts, maar ook stalactieten en de prachtige natuurlijke kleuren. Het belangrijkste onderdeel van de rondleiding is het systeem van kleine vijvers en het grootste ondergrondse meer in Bohemen met kristalhelder blauw-groen water aan het einde.

De ondergrondse meren en grotten werden in Bozkov bij toeval ontdekt, tijdens werkzaamheden in een kleine steengroeve in 1947. De grotten zijn sinds 1968 open voor bezoekers en werden in 1999 verklaard tot beschermd natuurmonument. Wat een fantastische mooie grot. Daarna zijn we nog ergens wat gaan drinken en zijn we terug gegaan naar het motel. Daar stond al lekker de sauna aan dus daar zijn we  met een paar groepsgenoten ingegaan. Dat was erg heerlijk. Daarna weer heerlijk avond eten gehad,  dit keer hadden we weer soep en rijst met groente en flesje na.

Zondag 2 September
Vandaag 8 uur weer de wekker. Hadden weer een lekker ontbijt. Daarna tas ingepakt en zijn naar een zwemparadijs gegaan. Wat is dat een mooi zwembad we hebben zelfs een lasershow gehad. Dat was echt gaaf. We hadden weer een lunch mee gekregen vanuit het motel. Dus hebben we daar lekker opgegeten. Om 14 uur weer richting motel terug gegaan. En konden we lekker relaxen.

Maandag 3 September
Vandaag een lange leuke dag gehad. Eerst lekker gegeten en toen in de busjes richting Polen. We gingen eerst naar Piechowice daar was een glasblazerij. Wat is dat interessant na de rondleiding hebben we nog in het winkeltje gewinkeld. Daar kon ieder die wilde nog wat kopen. Daarna hebben we daar nog buiten geluncht.

Na de lunch zijn we door gereden naar het Jelenia góra. Daar hebben we lekker stuk gewandeld en naar 2 uitkijktorens gewandeld en konden we na een mooie klim van het mooie uitzicht genieten. Helaas kon Ilse begeleidster de laatste bult niet omhoog komen dus ging bij Sam (begeleider) op de rug. Het uitzicht was erg mooi en we konden erg ver weg kijken. Daarna nog door de winkelstraat gelopen en zo weer richting de busjes gelopen.

Daarna weer terug gereden naar het motel met als tussenstop de supermarkt daar kon ieder wat kopen wat nodig was. ‘s Avonds weer lekker gegeten en we worden hier echt goed verwend. Daarna kon ieder doen wat ze wilde.

Dindsdag 4 september
Vandaag konden we lekker uitslapen. Dus dat hebben we ook gedaan. Rond half 10 lekker ontbeten. Er is een groep een wandeling gaan maken en er zijn er ook lekker bij het motel gebleven. Daar konden we lekker rustig aan doen.

Om 12 uur zijn we richting de bierbrouwerij gegaan in Lokov. Svijany heet de bierbrouwerij. We hebben een leuke rondleiding gehad. Daarna nog even wie wilde bier ingeslagen. En daarna met de busjes weer naar het motel. Daar stond de sauna aan voor wie wilde. We konden lekker afkoelen in het zwembad die was koud genoeg. Brrr. Daarna weer een goed menu gehad zoals iedere dag die smakelijk wordt bereid door de kok.

Woensdag 5 september
Vandaag een uitje naar Praag op de planning dus zijn vroeg weg gegaan. Na het ontbijt in de busjes op weg naar Praag. Eenmaal daar de busjes geparkeerd en met metro naar het centrum van Praag. We hebben er heel veel gezien. Eerst de Karel brug daar zijn we overheen gelopen. Toen zagen we allemaal levende standbeelden erg leuk om te zien. Toen terug gelopen en hebben we een rondvaart gedaan met Nederlandse uitleg. En na de rondvaart zijn we gaan lunchen. We wilde nog souvenirs kopen dus ook meteen gedaan. Praag is een grote stad met heel veel dingen die je kan zien en bewonderen. Er was ook een hardrock café waar nog mensen naar binnen wilde. Dus meteen buiten omdat het zo mooi weer was wat gedronken.

Daarna weer tijd om met de metro terug te gaan na de busjes. De rit in metro duurt ongeveer een half uurtje. Hebben we nog even selfie gemaakt met Sam. Eenmaal bij de busjes terug naar het motel de rit duurde iets langer dan 1,5 uur maar is prima te doen. Eenmaal bij motel hebben we lekker gegeten. Daarna konden we lekker ontspannen wie wilde.

Donderdag 6 September
Vandaag weer een mooie dag voor de boeg. We gaan vandaag met husky’s wandelen. Dus echt weer leuke dag. Het was hier in de buurt dus zijn niet lang in de busjes vandaag. Eenmaal aangekomen bij de husky’s mochten we ze knuffelen. Daarna kregen we een tuig om waar de husky’s aan vast kwamen zitten. Het was een hele mooie dag dus toen ieder een husky had zijn we met ze gaan lopen in de bossen. De husky’s zijn erg sterk dus werden we hard mee getrokken.

Daarna zijn we naar het motel gegaan en hebben daar geluncht en nog even gerelaxt. Daarna zijn we naar de rodelbaan gegaan en hebben we gerodeld 3 x dat was erg leuk om te doen. Toen zijn we daar nog een ijsje gaan eten en hebben we nog op het springkussen gesprongen. Daarna weer terug en toen zijn er nog gaan wandelen voor degene die wilde. Toen half 7 weer lekker gegeten en toen kon ieder doen wat ze wilden.

Vrijdag 7 September
Vandaag lekker naar het Bohemens paradijs geweest in český Ráy. Wat was dat een mooie omgeving. Het Bohemens paradijs is het bekendst om zijn rotssteden van zandsteen die je vind door bewegingen van de aarde en wind regen en temperatuurverschillen van wat ooit een zeebodem was zijn nu hoge zuilen gevormd dit is sinds 1955 beschermd en sinds 2005 is het park een geopark van UNESCO. Het is heel bijzonder om te zien en prachtig om doorheen en overheen te wandelen. We zijn eerst naar een kasteel  geklommen en daar hebben we rond gekeken daar hadden we ook heel mooi uitzicht. Daarna hebben we daar even gezeten konden we wat drinken en eten voordat de groep in tweeën gesplitst werd. Ze hadden een wat zwaardere route en een wat egalere route. Zodat ieder kon lopen wat ze konden. We hebben onze ogen uit gekeken zo mooi het was.

Toen de iets makkelijker route klaar was hebben we met ons groepje nog even op een terras gezeten omdat we werden opgehaald door de andere van de moeilijke route. Daar was ook een mooi uitzicht dus veel foto’s gemaakt van de mooie omgeving en alle mooie uitzichten. Daarna met de busjes naar het motel terug gegaan. En toen half 7 weer lekker gegeten en daarna konden we weer ons eigen ding doen.

Zaterdag 8 September
Vandaag weer een leuke dag, we zijn gaan kanoën en steppen. Dat was in het plaatsje Malá Skála. We hebben eerst de auto geparkeerd en zijn toen met de step richting de opstapplaats van de kano’s gegaan waar we in de kano’s gingen. Daar de boten verdeeld toen weer richting het punt waar we waren begonnen gevaren. Daarna hebben we daar geluncht en heeft de begeleiding Sam, Ilse en  Pieternel nog even gespeeld. Dat was best grappig ze hadden een kussen die je met de wind op moest blazen daar zijn ze op gaan zitten en hadden de grootste lol daardoor wij ook.

Rond 14 uur zijn we weer richting de busjes gegaan en hebben we boodschappen gedaan voor de terugreis en het geld omgewisseld weer omdat we dat niet nodig hadden. Eenmaal thuis is er nog een groep gaan bowlen en een paar zijn er in het pension gebleven.Vanavond moeten we onze tassen al weer pakken omdat we morgen al weer terug gaan richting Nederland.Met een tussenovernachting in Duidsland.

Zondag 9 September
Vandaag op tijd op en de bussen ingeladen, want vandaag gaan we al richting huis toe. We gaan eerst nog stuk wandelen tussen de kloven bij de Tjechieche grens dat was erg mooi. Ook hebben we daar in een bootje tussen de kloven gevaren. Daarna nog stuk gelopen en toen nog de laatste kronen opgemaakt. En toen zijn we richting het overnachting hotel gegaan. Onderweg nog een lekkere pizza gegeten. En morgen wordt het nog een lange rit naar huis. Dan is het einde van de vakantie.

Hierbij wil ik Ilse, Pieternel en Sam bedanken voor deze toffe vakantie en de leuke activiteiten die we gedaan hebben.

Geschreven door Yvonne van Berkel.

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button