Coronavirus

Het Coronavirus en Flow Reizen: wat moet je weten?  
Laatste update: dinsdag 2 juni 13:00 uur.

Belangrijke update 2-6-2020: Wij annuleren alle reizen die vóór 29 juli vertrekken
Lees meer hierover op ons nieuwsbericht van dinsdag 2 juni 2020: www.flowreizen.nl/flownieuws/persbericht-annulering-reizen-tot-29-juli-2020

- Nieuwe update over het Coronanieuws bij Flow Reizen (dinsdag 2 juni 2020) Filmpje!
- Nieuwe update over het Coronanieuws bij Flow Reizen (vrijdag 22 mei 2020) Filmpje!
- Nieuwe update over het Coronanieuws bij Flow Reizen (woensdag 6 mei 2020) Filmpje!
- De Kennismakingsdag op 23-5-2020 is afgelast ivm de nieuwe maatregelen tegen het Coronavirus (dinsdag 24 maart 2020). Filmpje!

Agenda

2 t/m 5 juni Je ontvangt mail betreffende de annulering van je reis als deze vóór 29 juli vertrekt
2 t/m 19 juni Je ontvangt mail met je persoonlijke Corona voucher als jouw reis vóór 29 juli vertrekt
29 juni Brengen we nieuws over de reizen die vertrekken ná 29 juli 2020
29 juni Berichten we jou over de alternatieve Kennismaking en de reisboekjes
29 juni We laten weten wanneer de winterreizen online komen en te boeken zijn
29 juli Vandaag brengen we nieuws over de reizen die vertrekken NA 29 augustus 2020


Wat is Coronavirus? (Bron RIVM)
Van Coronavirussen kunnen mensen en dieren infecties aan de longen en luchtwegen krijgen. Er zijn verschillende soorten coronavirussen. Meestal zorgen deze virussen voor relatief milde klachten, zoals verkoudheid in de winter en vroege lente. Kijk hier een verhelderend filmpje over het Coronavirus en wat je er zelf tegen kunt doen: klik op deze link voor het filmpje.

Waar vind ik betrouwbare informatie over het Coronavirus?
Op de website van de ANVR is voor consumenten een zeer duidelijke FAQ geplaatst met veel gestelde vragen over het Coronavirus. Klik op de link voor deze vragen: www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-virus

Op de website van de RIVM kun je alles lezen over de oorzaak, de behandeling en de status in Europa. Ga dus voor uitgebreide en de meest recente informatie naar: www.rivm.nl/coronavirus

Op de website van de RIVM kun je de actuele reisadviezen per land vinden: www.nederlandwereldwijd.nl/landen

Hoe gaat Flow Reizen hier mee om?
Wij kijken iedere dag wat de stand van zaken is en we kijken of onze reizen in risicogebieden liggen. Op dit moment worden alle reizen die vertrekken vóór 29 juli geannuleerd. Alle getroffen reizigers krijgen daar bericht van. Lees meer hierover op ons nieuwsbericht van dinsdag 2 juni 2020: www.flowreizen.nl/flownieuws/persbericht-annulering-reizen-tot-29-juli-2020

We krijgen we iedere dag veel mails en telefoontjes met vragen over het doorgaan van de reizen, betalingen en de voucher. Dat is heel begrijpelijk en we zullen ze allemaal blijven beantwoorden. Daarnaast krijgen we regelmatig verzoekjes of we uitzonderingen kunnen maken qua betalingen, annuleringen enz. Iedereen is nu aan het speculeren wat er gaat gebeuren, maar niemand weet het echte antwoord.

Om duidelijkheid en eenduidigheid te verschaffen houden wij ons aan het beleid van de ANVR, SGR, Buitenlandse Zaken, Economische Zaken en buitenlandse regeringsbesluiten. Deze organisaties werken zeer nauw samen en zij zijn leidend hierin. Zodra er nieuwe besluiten vallen, dan volgen we dat. Zo kunnen wij beslissingen nemen die zijn gebaseerd op feiten en overheidsbeleid en gelden voor alle reizigers dezelfde afspraken.

Gaan de zomerreizen van augustus en later door?
Dit is te ver vooruit om daar nu iets van te zeggen. Niemand weet hoe het er over 2 maanden voor staat. Daarnaast moeten wij ons houden aan de richtlijnen van de ANVR, SGR en de overheid. Die hebben bepaald dat er geen Coronavouchers mogen worden uitgegeven voor reizen waar geen negatief reisdvies over afgegeven is, wij kunnen dus alleen reizen annuleren bij een negatief reisadvies. Op 29 juni brengen we nieuws over de reizen die vertrekken ná 29 juli 2020. En op 29 juli brengen we nieuws over de reizen die vertrekken NA 29 augustus 2020.

Wat gaat er gebeuren als de reis door het virus wordt geannuleerd?

  1. Iedereen waarvan de reis wordt geannuleerd krijgt binnen 1 week een persoonlijke mail
  2. Binnen 2 weken ontvangen jullie je persoonlijke corona reisvoucher. In je persoonlijke mail staat uitgelegd hoe die werkt en wat je moet doen. Wat je in ieder geval moet weten, is dat je volgend jaar altijd je voucher kan inleveren en recht hebt op teruggave van je betaalde reissom
  3. Je kan geen nieuwe reis boeken die later dit jaar vertrekt. We weten nu nog niet wat daarmee gaat gebeuren.
  4. Wel mag je vrijblijvend een optie op een andere reis nemen, maar we boeken pas om als we zeker weten dat we veilig en gezellig op reis kunnen gaan. Dus je mag een optie nemen op een reis in september/oktober zonder enige verplichting. Bel of mail ons om welke reis het gaat (reisnummer, bestemming en vertrekdatum).
  5. Voor de reizen die geannuleerd worden zal er geen kennismaking plaatsvinden, die komt te vervallen.

Wat is een Corona Voucher?
De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Deze mag tot 1 september 2020 worden uitgegeven. Door op deze link te klikken, kom je op de website van de SGR met een goede uitleg over dit voucher. Daar kun je ook terecht voor de veelgestelde vragen over de Coronavoucher.

Kan ik niet gewoon mijn geld terugkrijgen?
Wij staan voor een ongekende situatie. De hele reiswereld ligt op zijn gat. Je hebt waarschijnlijk ook gezien op het journaal dat er al duizenden mensen zijn ontslagen en bedrijven gaan failliet. Dat zijn drama’s. Om de reiswereld te helpen te overleven heeft de ANVR in samenwerking met de Overheid en de SGR de Corona Voucher in het leven geroepen. Wij kunnen hiermee overleven en jij kan de voucher voor een latere reis gebruiken MITS het een nieuw te boeken reis is. Op deze manier kunnen wij hopelijk nog vele jaren mooie reizen voor jullie blijven ontwikkelen. Wij hopen op je begrip. We zullen dit bizarre probleem met zijn allen moeten gaan oplossen.

Je kan er voor kiezen je geld terug te willen ontvangen, daar heb je wettelijk gezien recht op. Echter moeten wij op dit moment onze cashflow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Dit betekent dat wij pas in oktober/november (of nog later als de situatie daar op dat moment om vraagt) over kunnen gaan tot het terugbetalen van jouw reissom. Dit is in overeenstemming met de ANVR en de SGR. Hou er rekening mee dat als wij in die tussentijd failliet zouden gaan, je je geld kwijt bent omdat er geen dekking door de SGR meer is. Ons advies is dus om toch te kiezen voor de voucher omdat de waarde van de voucher wel onder de dekking van de SGR valt op het moment dat Flow Reizen failliet zou gaan. Met de voucher heb je dus de garantie dat je je geld niet kwijtraakt en kun je de voucher gebruiken om een nieuwe reis te boeken. Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.



Hoe lang is de voucher geldig?
Wij mogen de voucher tot 1 september 2020 uitgeven en de geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je hoeft er niet voor te kiezen om nog deze zomer een reis te boeken, de voucher kan ook gebruikt worden voor alle winter- en lentereizen én de zomerreizen van 2020 en 2021. De datum van uitgifte dient op de voucher te worden vermeld evenals de einddatum (SGR-voorwaarden). De datum van uitgifte moet plaatsvinden binnen 14 dagen na annulering van de reis. 

Voorbeeld
Een reis die op 1 juni 2020 zou vertrekken wordt op 1 mei geannuleerd.
De uitgiftedatum vd voucher moet voor 14 mei 2020 zijn.
Derhalve een geldigheid tot 14 mei 2021.
Dit betekent dat je tót 14 mei 2021 de voucher kan inzetten door een nieuwe reis te boeken in 2020 of 2021.

Krijg je een coronavoucher als een reis van juli t/m september wordt geannuleerd?
Ja, er is nu besloten door Ministerie van Economische Zaken en SGR dat de voucher tot 1 september mag worden uitgereikt

De werkwijze van Flow Reizen bij het verzetten van een reis:
1Wij verzetten de reis pas als dit officieel mag/kan volgens de wettelijke voorwaarden
2. Wij sturen een mail naar alle reizigers en achterban met de nieuwe datum en keuze: voucher of omboeken
3. Als alle keuzes binnen zijn boeken we om of we delen vouchers uit. Je krijgt hier bericht van zodra de reis is omgeboekt
4. Oude facturen worden gecrediteerd en er worden nieuwe facturen gemaakt (ivm nieuwe betalingstermijnen)
5. De oude reis krijgt een nieuw reisnummer

Ik heb wel een aanbetaling gedaan, maar nog niet de restbetaling. Hoe zit dat als de reis wordt verzet naar een datum later in het seizoen?
Bij het verzetten van de reis naar een latere datum crediteren wij de reis om de oude betalingstermijnen te kunnen laten vervallen. Door het maken van een nieuwe factuur verschuift de restbetaling naar een later tijdstip.

Aanpassing betalingstermijn
Gezien de onzekerheid of reizen wel of niet doorgaan hebben wij besloten om vanaf 6 mei 2020 de termijn van de restbetaling te verschuiven van 8 naar 4 weken voor vertrek.
Je krijgt hier geen aparte factuur van en deze betalingsafspraak geldt tot 29 juli 2020. Daarna bekijken we weer of we dit eventueel moeten verlengen.

Kan ik mijn betaling voor een geboekte zomerreis uitstellen tot ik zeker weet of de reis doorgaat?
Kort en krachtig: nee.
Je bent een overeenkomst aangegaan en je bent wettelijk verplicht om hier aan te voldoen BINNEN de gestelde termijnen. Mocht je reis door het Coronavirus niet doorgaan, dan zorgen wij voor passende alternatieven. Alles over wettelijke betalingsplicht en de gevolgen van het niet nakomen hiervan vindt je op onze website via deze link: Betalingsverplichtingen

Kan ik mijn reis annuleren ook al is nog niet bekend of er straks nog een negatief reisadvies is?
In principe kan je altijd een reis annuleren. Maar daar zijn kosten aan verbonden. In dit geval krijg je geen geld van de verzekeringsmaatschappij uitgekeerd, want er is (verzekeringstechnisch en juridisch) geen goede reden voor. Je bent dan je geld kwijt. We kunnen namelijk helemaal niet zover vooruit kijken en we weten dus niet of er straks in de zomer nog steeds een negatief reisadvies is. Welke kosten hier aan verbonden zijn en de wettelijke spelregels omtrent annuleren kun je via deze link bekijken: Annuleren. Ons advies is dus om af te wachten wat er gaat gebeuren. 

Gaat de Kennismakingsdag door?
De Kennismakingsdag op 23-5-2020 is afgelast ivm de nieuwe maatregelen tegen het Coronavirus.

We zijn momenteel druk bezig met het bedenken van iets creatiefs om toch met elkaar kennis te kunnen maken, b.v. een persoonlijk filmpje van de begeleiders op jou reis met alle informatie die je nodig hebt. Zodra we zeker weten dat je reis doorgaat, zetten we de reisboekjes en de filmpjes online en kun je ze bekijken via jouw eigen inlogpagina.  

Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen