Coronavirus

Het Coronavirus: Wat moet je weten voordat je een reis boekt

Al deze vragen proberen wij in dit artikel te beantwoorden. Heb je daarna alsnog vragen, neem dan contact met ons op via de email: info@flowreizen.nl óf telefonisch: 0495-544823

Reizen in Coronatijd in binnen- en buitenland, veiligheid en uitleg kleurcodes

Veiligheid
Tijdens de reizen in 2022 zullen we nog steeds te maken hebben met Corona. Welke maatregelen er dan nog zijn weten wij nu nog niet precies, maar intussen kunnen we goede maatregelen nemen om toch te kunnen reizen.

Belangrijk om te weten: wij laten de reizen alleen doorgaan als het veilig is om te reizen. Wij houden daarbij het reisadvies van de Ministerie van Buitenlandse Zaken aan (www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen). Het is dus belangrijk dat je zelf voor het boeken van een reis op deze site kijkt. Zorg dat je weet welke kleurcode de bestemmingen hebben en hoe wij hier mee omgaan.

Kleurcodes
Op dit moment is de regel dat je veilig en verzekerd kan/mag reizen naar landen met code groen en geel. Naar landen met code oranje en rood is dit nog niet het geval. Zolang er niets veranderd in het reisadvies en de verzekeringsvoorwaarden reizen wij in deze gevallen niet en zal Flow Reizen de reis annuleren. Daar krijg je automatisch bericht van. Je kan dan kiezen om over te boeken naar een andere reis of je kan ervoor kiezen om je geld terug te vragen. Beide opties worden binnen 2 weken geregeld. We geven geen reisvouchers uit. 

Wij houden ons hierbij aan het beleid van de ANVR, SGR, Nederlandse overheid, Europese Commisie en buitenlandse regeringsbesluiten. Deze organisaties werken samen en zij zijn leidend hierin. Zo kunnen wij beslissingen nemen die zijn gebaseerd op feiten en gelden voor alle reizigers dezelfde afspraken.

Belangrijk: hou er rekening mee dat steeds meer landen gaan vragen om volledige vaccinaties (én boosters) en een negatieve PCR-test. Het is geen geldige reden meer om te annuleren. 

Reizen in Nederland
Dit geldt ook voor reizen in Nederland. Er bestaat een reële kans dat Nederland een 2G beleid gaat voeren. Dat betekent dat je zonder QR-code op veel plekken niet meer naar binnen mag. Of dat hotels eisen dat klanten gevaccineerd zijn. Hou daar rekening mee als je een reis boekt. Je kan om deze reden NIET kosteloos een reis annuleren, want je weet bij boeking dat er Covid-19 heerst en dat overheden hun regels constant hierop aanpassen.

Voorbeeld
Je bent niet gevaccineerd en heb wel een reis geboekt. Dat kan zowel in Nederland als in het buitenland zijn.
Op het moment van boeking worden mensen zonder vaccinatie toegelaten. Nadat je geboekt hebt veranderd dat land de regels en wordt er een vaccinatie/booster/hersteldocument/PCR -test geeist.​
Jij wil je niet laten vaccineren of je wil je niet dagelijks laten testen voor toegang (op eigen kosten) en kan/wil dus niet mee op reis. In dat geval heb je dus GEEN recht op kosteloos annuleren.

Wel of niet vaccineren?

De keuze van vaccineren ligt 100% bij jou. Wij respecteren alle keuzes. De regelgeving van het land waar je naar toe wilt gaan, bepaald echter wat wel en niet wordt toegestaan. Flow Reizen moet en gaat zich aan die regels houden. Vraagt een land volledige vaccinatie, booster of een negatieve herstel-, PCR-, of een antigeentest, dan ben je verplicht hier aan te voldoen. Hiermee kan je bewijzen hersteld te zijn van Corona of bewijzen dat je geen Corona hebt. Je bent hier zelf voor verantwoordelijk. Door ons aan deze regels te houden en de regels voor de reis te controleren hebben wij geen enkele besmetting opgelopen tijdens de reizen in 2021. We hebben hierdoor ook zo goed als normaal onze excursies en activiteiten kunnen uitvoeren.

Intussen is ongeveer 98% van onze reizigers gevaccineerd. Door je te laten vaccineren bescherm je jezelf en jouw medereizigers. Hiermee voorkom je veel geregel en kosten met vooraf testen. Dat is niet meer gratis. Op de reisbestemming zal steeds vaker voorkomen dat jij je zonder vaccinaties moeten laten testen voordat je een restaurant, café, museum, attractie, openbare ruimtes, etc. in mag. De kosten die hiervoor gemaakt worden zijn voor de reiziger zelf.

Daarnaast gaan steeds meer landen volledige vaccinatie (én booster) verplichten en de 2G-regel toepassen. De 2G-regel houdt in dat een persoon pas een QR-code krijgt in de CoronaCheck-app wanneer hij of zij is gevaccineerd of genezen van het Coronavirus. Testen is dus geen optie meer. Ben je niet gevaccineerd of genezen van Corona, dan kun je dus niet naar een land die de 2G-regel gebruikt. Je bent hier zelf voor verantwoordelijk. ​

Let op, niet kunnen reizen omdat je niet bent gevaccineerd of geen booster hebt gehad, is geen geldige reden meer om te annuleren. Ook niet als een land nadat je geboekt hebt de inreisregels heeft aangepast. Je weet namelijk dat dit kan gebeuren en je hebt tijd genoeg om dit te regelen. Wij hebben jullie hierover ruimschoots voor boeking geinformeerd en het coronanieuws is dagelijks in de media. De verzekeringsmaatschappij zal in dat geval niets vergoeden.

Welke voorzorgsmaatregelen worden er getroffen?

Je boekt een groepsreis. Je reist dus met andere mensen en tijdens de reis zal de reisgroep ons moeten verplaatsen in de maatschappij. Hiervoor creëren we zo goed als mogeljk een Corona-bubbel. Dat wil zeggen dat wij er alles aan doen om zoveel mogelijk contacten te vermijden met mensen buiten onze groep. We houden daarbij de 1,5 meter als graadmeter aan. Binnen de groep zal dit niet altijd mogelijk zijn, denk hierbij aan de eettafels/ minibusjes/ touringcar/ vliegtuigen/ de slaapkamers, enz. Dat geeft in principe niets, als je geen Corona hebt, kun je geen Corona overdragen. Daarom checken we iedereen voor vertrek!

De reisregels:

  • Zorg zelf voor goede bescherming zoals voldoende handgel, zelftesten en mondkapjes.
  • Zorg voor een officieel vaccinatiebewijs of een negatieve PCR-, antigeen of hersteltestbewijs. Het land van jouw bestemming bepaald welke inreisdocumenten je moet hebben. 
  • Met een Digitaal Corona Certificaat (DCC) kun je bewijzen dat je bent gevaccineerd en geboosterd, corona hebt gehad of negatief bent getest. Hiermee mag je in de meeste gevallen reizen en overal naar binnen gaan. 
  • Een tot twee weken voor aanvang van de reis mailen wij alle reizigers én de 1ste contactpersoon de 'Verplichte Gezondheidscheck' met een 'Gezondheidsverklaring'. In de mail staat beschreven voor welke verplichte documenten jij moet zorgen vóór aanvang van de reis. Hiermee checken wij of je voldoet aan de gestelde regels.
  • Op de dag van vertrek bij de opstapplek vragen wij de ingevulde 'Gezondheidsverklaring' van alle deelnemers en begeleiders. 
  • Wij houden ons tijdens de reis (vervoer, accommodatie, activiteiten) aan alle geldende maatregelen. 
  • Het kan het zijn dat je tijdens het vervoer en in openbare ruimtes een mondkapje moet dragen en dat desinfectie voor je handen verplicht is.
  • Een groot aantal hotels/vakantiehuizen hebben we geheel voor onszelf. Hierdoor kunnen we maximaal gebruik maken van de ruimtes en proberen we zoveel mogelijk vaste zitplaatsen aan te houden in de bus, het vliegtuig en in de restaurants.
  • Voor de 2- of 3-persoons slaapkamers proberen wij zoveel mogelijk losse bedden te regelen, maar dit is niet altijd mogelijk, er is dan wel apart beddengoed geregeld.
  • Alle hotels voldoen aan de Corona hygiëne richtlijnen.

Let op! Deze lijst is niet compleet, we hebben een uitgebreide handleiding gemaakt en deze passen we aan als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het gaat er bij deze korte samenvatting om, dat je een bewuste keuze maakt om te reizen in Coronatijd. 

Wat houdt een Verplichte Gezondheidscheck en Gezondheidsverklaring in?

Iedere reiziger en eerste contactpersoon ontvangt 1 tot 2 weken voor vertrek een mail met de gevraagd inreisregels- en documenten. Op deze manier kunnen wij jullie helpen om ervoor te zorgen dat iedereen voldoet aan de regels en bij de opstapplaats niet voor verrassingen komt te staan.

Hieronder staan voorbeelden zoals ze er waarschijnlijk uit zien. Klik op de link om ze te openen.

Verplichte Gezondheidscheck  &  Gezondheidsverklaring

De juiste versie zal aangepast zijn naar de feitelijke situatie per reis/per bestemming. 

Hoe werkt een Coronabewijs en hoe kan je die krijgen?

Om op vakantie te kunnen, heb je een geldig Coronabewijs nodig. De officiele naam hiervoor is het Digitaal Corona Certificaat (DCC). Hiermee kan door de hele Europese Unie gereisd worden, in principe zonder extra coronamaatregelen.

Waar kan je de Coronabewijs vinden?
Dit Coronabewijs dien je te laten zien via de CoronaCheck-app. Deze kun je downloaden in de Apple App Store of de Google Play Store van jouw telefoon of via de website: www.coronacheck.nl.

Hoe werkt het?
Met de CoronaCheck-app kunnen mensen een internationale QR-code genereren die bruikbaar is in alle EU-lidstaten. De internationale QR-code kan worden aangemaakt op basis van een negatieve test, vaccinatie, boosterprik of doorgemaakte corona-infectie. Het Coronabewijs is door controleurs af te lezen als QR-code. 

Als een vaccinatie als reisbewijs moet fungeren, controleert de app eerst bij bijvoorbeeld de GGD of iemand daadwerkelijk een vaccinatie heeft gekregen. Als iemand volledig beschermd is en de laatste prik minimaal 2 weken geleden gezet is, is de reispas geldig. 

Maar hoe werkt dat precies? Hoe zet je je vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatieve test in de app? Dat leggen we in deze video uit: Hoe maak ik een Coronabewijs met de CoronaCheck-app?

Waar moet je vaccinatie aan voldoen?
Jouw vaccinaties dienen geregistreerd te zijn bij het RIVM. Je kan dat checken op www.mijn.rivm.nl/vaccinaties/login. Je hebt je DigiD inloggegevens hierbij nodig. Let op waar je vaccinatie aan moet voldoen, want dit verschilt per land.

Wat als je geen smartphone hebt?
Voor mensen zonder smartphone bestaat een papieren versie. Deze kun je downloaden via de website: www.coronacheck.nl/print 
Deze kan dan worden uitgeprint en kan op precies dezelfde manier gebruikt worden als de digitale variant.

Is het gele vaccinatieboekje ook geldig?
De zorgverlener die de prikken heeft gezet kan ook een vaccinatiebewijs aanmaken en dit bijgeschreven in het gele boekje. Het gele boekje is het bestaande vaccinatiepaspoort, maar dat heeft wat Corona betreft geen formele status. Let op: niet alle Europese landen accepteren het gele boekje. 

Wat als je geen DigiD hebt?
Wie geen DigiD heeft, of de CoronaCheck-app of website niet wil of kan gebruiken, kan ook o.a. naar de huisarts of GGD om QR-codes op te vragen. Je krijgt dan een papieren QR-code mee. 

Wat als ik nog niet volledig gevaccineerd ben of dat niet wil?
Ook zonder vaccinatie moeten mensen naar het buitenland kunnen, benadrukt de Europese Commissie. Dan gelden wellicht andere maatregelen, zoals een verplichte test of quarantaine. Daarnaast kunnen burgers ook met een bewijs dat zij het coronavirus gehad hebben of een recent negatief testbewijs een Coronabewijs krijgen. 

Hoe zit het met vakanties buiten Europa?
Er is nog geen ’internationaal’ Coronabewijs voor vakanties buiten Europa, en het is de vraag of deze er ook gaat komen. Voorlopig zullen landen en regio’s in de wereld ertoe overgaan om elkaars certificaten te erkennen. Deze onderhandelingen staan in veel landen en regio’s nog maar aan het begin. Want sommige landen accepteren weer niet alle vaccins. Dat maakt het complex. Zodra hier meer duidelijk over is, laten we het weten.

Hoe kan je de boosterprik registreren?

Nadat je de boosterprik hebt gehad wordt deze geregistreerd bij het RIVM. En zodra de boosterprik is geregistreed kun je een QR-code krijgen in de CoronaCheck-app. Op www.mijn.rivm.nl/vaccinaties/login kun je controleren of jouw boosterprik al geregistreerd staat. Je hebt je DigiD inloggegevens hierbij nodig. 

Hoe koppel je de boosterprik aan de CoronaCheck-app?
1. Open je CoronaCheck-app
2. Klik op het plusje (+) rechtsboven
3. Klik op vaccinatiebewijs
4. Log in met je DigiD (er staat bij hoe dit werkt)
5. Check je vaccinaties én je boosterprik en klik vervolgens op 'Maak Bewijs'.
6. Nu staat de boosterprik in je CoronaCheck-app!

Boosterprik gehad, maar nog niet geregistreerd?
Heb je de boosterprik gehad, maar staat de booster nog niet geregistreerd bij het RIVM? Geen zorg, daar kan een paar dagen vertraging inzitten. Ook nadat het geregistreerd staat bij het RIVM kan het nog enkele dagen duren voordat je deze kunt koppelen met de CoronaCheck-app. Je kan voor de zekerheid de registratie wel al checken en uitprinten. Het is geen officieel document maar dan heb je iets.

Waar kan je een PCR-test of een Antigeen-test laten afnemen?

Als je een test nodig hebt voor het reizen, heb je ook een internationaal reiscertificaat nodig om aan te kunnen tonen dat je geen Corona hebt. 

Deze testen kun je laten afnemen bij een commerciële aanbieders van PCR-testen of sneltesten. Dit is niet meer gratis voor een reis. Moet je een test doen, check dan goed van tevoren of je ook een internationaal reiscertificaat erbij krijgt. Let op, de GGD geeft geen internationale reiscertificaten af en is dus niet geschikt om te testen voor het reizen.

Via de volgende websites kan je een test met korting inplannen:

Uiteraard kun je ook een andere aanbieder kiezen, als het maar een officiële test is. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om de juiste en geldige test tijdig te laten afnemen, wij zijn daar niet verantwoordelijk voor. Op coronavirustest.nu vind je een overzicht van verschillende commerciële testaanbieders in Nederland. 

Let op, welke test je nodig hebt (PCR of Antigeen) verschilt per land. Hetzelfde geldt voor de geldigheid van de testuitslag. Over het algemeen geldt voor de meeste landen, dat:

  • een PCR-test bij aankomst op bestemming niet ouder mag zijn dan 24 tot 72 uur.
  • een Antigeen-test bij aankomst op bestemming niet ouder mag zijn dan 24 tot 48 uur. 

Moet ik gevaccineerd zijn om te kunnen reizen?

Dat bepaald het land waar jij naar toe wil. We zien dat de meeste landen dit al eisen of gaan eisen. De inreisregels per land zijn te vinden op de website van Buitenlandse Zaken.

Afwachten of boeken?

In deze tijden begrijpen wij goed dat je twijfelt om een reis te boeken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je mag er vanuitgaan dat wij alles goed regelen en dat wij alleen reizen als het veilig is. Mocht je teveel twijfels hebben, wacht dan met boeken. Overleg met de mensen om je heen en je mag ons altijd bellen voor een persoonlijk advies.

Vroeg boeken betekent meer keuze qua reisbestemmingen en reisperiode. Wacht je af, dan heb je minder keuze en kan het zijn dat de reis al vol zit. 

Goed om te weten: zodra je definitief boekt zit je vast aan de normale reis- en annuleringsvoorwaarden. Besluit je ná het boeken om toch niet mee te gaan omdat je niet meer wil, dan betaal je annuleringskosten. Niet willen reizen omdat er Corona is, is bij de verzekeringsmaatschappij géén geldige reden meer om te annuleren. Ook niet als een land na jouw boeking besluit om de Corona Inreisregels te wijizigen waardoor je niet meer voldoet. Je weet nu namelijk dat corona er is.

Voorbeeld:
Je bent bij boeking niet (volledig) gevaccineerd. Op dat moment mag je met een negatieve PCR-test reizen naar dat land. Het land (ook Nederland!) wijzigt dit nadat jij geboekt hebt en vraagt nu om volledige vaccinatie. In dit geval zit je vast aan de normale reis- en annuleringsvoorwaarden. Je weet namelijk bij de boeking dat dit kan gebeuren en wij waarschuwen daarvoor. 

Dit geldt ook voor reizen in Nederland. Er bestaat een reële kans dat Nederland een 2G beleid gaat voeren.
Dat betekent dat je zonder QR-code op veel plekken niet meer naar binnen mag. Of dat hotels eisen dat klanten gevaccineerd zijn.
Hou daar rekening mee als je een reis boekt. Je kan om deze reden NIET kosteloos een reis annuleren, want je weet bij boeking dat er Covid-19 heerst en dat overheden hun regels constant hierop aanpassen.

Kan ik mijn reis omboeken naar een andere reis?

Heb je al een Flowreis geboekt, maar wil je omboeken naar een andere reis? Dat is in veel gevallen mogelijk maar daar zitten voorwaarden aan. Onder normale omstandigheden hanteren wij omboekingskosten van €30. 
Annuleer je vrij laat dan kan het zijn dat wij al vliegtickets, hotelkosten of andere kosten hebben moeten maken voor jouw reservering. In dit geval mogen en zullen wij de gemaakte kosten aan jou doorberekenen. Bij verre en dure reizen zullen eventueel gemaakte kosten meestal veel hoger zijn dan dichtbij reizen.   

Bijvoorbeeld:
Je wil een reis naar USA omboeken naar een andere bestemming. Op het moment dat wij nog niets hebben gereserveerd bij de leveranciers, zijn de omboekingskosten €30.
Op het moment dat wij de vliegtickets en de hotels hebben gereserveerd (en dus moeten betalen) gaan wij jou die bedragen in rekening brengen. Dit kan uiteraard flink oplopen.  

Uiteraard overleggen wij altijd eerst met de klant wat de werkelijke kosten zijn en dan kan de klant beslissen wat hij/zij wil doen.

Dit is conform de ANVR reisvoorwaarden en je kan dit teruglezen in Artikel 9.1 www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf

Opzeggen door klant
9.1. Je kunt de reisovereenkomst voor het begin van de pakketreis opzeggen. Doe je dit, dan ben je verplicht om aan de organisator de schade te vergoeden die hij ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze schade bedraagt maximaal eenmaal de reissom.

Note van Flow Reizen - Omboeken valt hier ook onder. Formeel: de klant wil zijn boeking annuleren en een andere reis boeken.

Kan ik mijn reis nog annuleren vanwege Corona?

Zodra je wij jouw reis hebben gefactureerd, dan is deze definitief. Wil je toch niet meer op reis vanwege de reisregels of omdat je het spannend vindt, dan gelden deze reis- en annuleringsvoorwaarden. Je betaalt dan annuleringskosten die afhankelijk zijn van het tijdstip van annulering. Niet meer wil reizen omdat er Corona is, is voor de verzekeringsmaatschappij géén geldige reden om te annuleren. Je wist namelijk al bij de boeking dat er corona was en dat hier regels aan hangen die kunnen veranderen. Ook niet als een land na jouw boeking besluit om de Corona Inreisregels te wijizigen waardoor je niet meer voldoet aan die regels.  

Voorbeeld:
Je bent bij boeking niet (volledig) gevaccineerd. Op dat moment mag je met een negatieve PCR-test reizen naar dat land. Het land wijzigt dit nadat jij geboekt hebt en vraagt nu om volledige vaccinatie. In dit geval gelden de normale reis- en annuleringsvoorwaarden. Je weet namelijk bij de boeking dat dit kan gebeuren.

Als Flow Reizen de reis niet meer kan uitvoeren volgens de reisbeschrijving, dan annuleren wij de reis en heb je recht op volledige teruggave van de betaalde reissom.

Voorbeeld:
Je hebt een skivakantie geboekt. Nadat je geboekt hebt, gaan de skigebieden op slot. Wij kunnen de reis dan niet meer volgens verwachting uitvoeren en dus gaan wij de reis annuleren.

Wat dekt de reis- en annuleringsverzekering van Flow Reizen? 

  • Wil je vooraf een reis annuleren omdat je de coronamaatregelen maar niets vindt, of omdat je het spannend vindt?
    Geen dekking. Je weet dat er Corona is en dat er dan Coronaregels kunnen zijn. We hebben je daarvan vanaf juni 2020 op de hoogte gehouden.
  • Kun je niet reizen omdat je niet bent gevaccineerd of hersteld van Corona?
    Geen dekking. Je weet dat er Corona is en dat er dan Coronaregels kunnen zijn. Daarnaast heeft iedereen ondertussen de kans gehad om zich te laten vaccineren. 
  • Kun je niet mee omdat je vlak voor de reis aantoonbaar Corona hebt gekregen?
    Wel dekking. Dit loopt via de annuleringsverzekering.
  • Word je ziek (ook Corona) tijdens de reis?
    Wel dekking. Dit loopt via de reisverzekering en je eigen ziektekostenverzekering.
  • Moet je tijdens de reis in quarantaine en moet je later naar huis?
    Wel dekking. Voor mensen in quarantaine vergoeden we de extra reis en verblijfkosten in het buitenland.
  • Staat een land op code oranje VOOR VERTREK?
    Wel dekking, Behalve voor kosten die verband houden met de reden waarom de code oranje is afgegeven. Deze beperking geldt ook als je gevaccineerd bent.
    Maar: Wij reizen nooit naar landen die code oranje of rood hebben
  • Springt een land op code oranje TIJDENS DE REIS?
    Wel dekking.
  • Staat een land op code rood VOOR VERTREK?
    Geen dekking. WIj reizen nooit naar een land met code rood. 

Let op: heb je zelf een reis- en annuleringsverzekering geregeld? Controleer of bovenstaande situaties gedekt zijn.

Kunnen we tijdens een reis alle activiteiten doen?

Wij verwachten dat we bij de reizen de (meeste) activiteiten kunnen doen, maar dit zal afhangen van de maatregelen die ter plekke gelden. Mocht er een activiteit niet (of beperkt) mogelijk zijn, dan zorgen wij voor een goed alternatief. Gelukkig hebben we bij de meeste reizen een uitgebreid aanbod van activiteiten waar we uit kunnen kiezen. In overleg met jullie zullen we altijd een mooi programma samen kunnen stellen. In de zomer van 2021 hebben we hier nauwelijks hinder van ondervonden.

Wat als een reis niet door kan gaan?

We reizen alleen als de regels dit toelaten en als dit verantwoord is. Is dit niet het geval dan zal Flow Reizen de reis annuleren. Daar krijg je automatisch bericht van. Je kan dan kiezen voor een andere reis of geld terug. We geven geen vouchers meer uit. Aangezien de kleurcodes constant veranderen, kunnen we hier nu nog geen 100% zekerheid geven. We proberen dit uiterlijk 2 weken voor vertrek te beslissen.

Wat gebeurt er als ik Corona krijg tijdens de reis?

De rechten en plichten van een reiziger veranderen niet in tijden van Corona. Wij zijn wettelijk verplicht om hulp en bijstand te bieden aan de reiziger in het buitenland. Daar kan je bij Flow Reizen 100% op rekenen.

Krijgt een Flowreiziger Corona tijdens de reis, dan moet je in verplichte quarantaine. Mis je daardoor je vlucht/terugreis, dan hoeft de reisorganisator geen extra overnachtingen en ticket te betalen. Deze situatie is persoonsgebonden en valt onder het eigen risico van de reiziger. In de meeste gevallen, afhankelijk van je polis, dekt je reisverzekering deze kosten. Wij laten je nooit alleen achter. Er zal altijd een begeleider bij je blijven.

Moet een Flowgroep langer in een vakantieland blijven door een plotselinge lockdown (externe factor) dan hoeft de reisorganisatie maximaal drie extra overnachtingen van gelijke kwaliteit als de oorspronkelijke reis voor zijn rekening te nemen. Flow Reizen is wettelijk verplicht (ook in Coronatijd) als de situatie daarom vraagt, gestrande reizigers binnen een 'redelijke termijn’ terug naar huis te repatriëren. Wij laten je nooit alleen achter. Er zal altijd een begeleider bij je blijven.

Hoe zit het met de Corona Reisvouchers?

De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Deze mocht tot 31 december 2020 worden uitgegeven. 

Intussen zijn alle Corona Vouchers verzilverd voor een zomerreis in 2021 of zijn de Corona Vouchers uitbetaald aan de reizigers. Momenteel mogen er geen nieuwe vouchers uitgeschreven worden.

Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen