Coronavirus

Het Coronavirus: Hoe gaat Flow Reizen hiermee om en wat moet je weten?

Al deze vragen proberen wij in dit artikel te beantwoorden. Heb je daarna alsnog vragen, neem dan contact met ons op via de email: info@flowreizen.nl óf telefonisch: 0495-544823

Reizen in Coronatijd, is het veilig?

Tijdens de winter- en zomerreizen in 2022 zullen we nog steeds te maken hebben met Corona. Welke maatregelen er dan nog zijn weten wij nu nog niet precies, maar intussen kunnen we goede maatregelen nemen om toch te kunnen reizen.

Belangrijk om te weten: wij laten de reizen alleen doorgaan als het veilig is om te reizen. Wij houden daarbij het reisadvies van de Ministerie van Buitenlandse Zaken aan (www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen).

Op dit moment is de regel dat je veilig en verzekerd kan/mag reizen naar landen met code groen en geel. Naar landen met  code oranje en rood is dit nog niet altijd het geval. Zolang er niets veranderd in het reisadvies en de verzekeringsvoorwaarden reizen wij in deze gevallen niet en zal Flow Reizen de reis annuleren. Daar krijg je automatisch bericht van. Je kan dan kiezen voor een andere reis of geld terug. We geven geen reisvouchers uit. We proberen dit uiterlijk 2 weken voor vertrek te beslissen.

Wij houden ons hierbij aan het beleid van de ANVR, SGR, Nederlandse overheid, Europese Commisie en buitenlandse regeringsbesluiten. Deze organisaties werken samen en zij zijn leidend hierin. Zo kunnen wij beslissingen nemen die zijn gebaseerd op feiten en gelden voor alle reizigers dezelfde afspraken.

Wel of niet vaccineren?

De keuze van vaccineren ligt 100% bij jou. Wij respecteren alle keuzes. De regelgeving van het land waar je naar toe wilt gaan, bepaald echter wat wel en niet wordt toegestaan. Flow Reizen moet en gaat zich aan die regels houden. Vraagt een land volledige vaccinatie of een negatieve herstel-, PCR-, of een antigeentest, dan ben je verplicht hier aan te voldoen. Hiermee kan je bewijzen hersteld te zijn van Corona of bewijzen dat je geen Corona hebt. Je bent hier zelf voor verantwoordelijk. Door ons aan deze regels te houden en de regels voor de reis te controleren hebben wij geen enkele besmetting opgelopen tijdens de reizen in 2021. We hebben hierdoor ook zo goed als normaal onze excursies en activiteiten kunnen uitvoeren.

Intussen is ongeveer 95% van onze reizigers is gevaccineerd. Door je te laten vaccineren bescherm je jezelf en jouw medereizigers. Hiermee voorkom je veel geregel en kosten met vooraf testen. Dat is niet meer gratis. Op de reisbestemming zal steeds vaker voorkomen dat jij je zonder vaccinaties moeten laten testen voordat je een restaurant, café, museum, attractie, openbare ruimtes, etc. in mag. De kosten die hiervoor gemaakt worden zijn voor de reiziger zelf. Intussen gaan steeds meer landen volledige vaccinatie verplichten.  

Welke voorzorgsmaatregelen worden er getroffen?

Je boekt een groepsreis. Je reist dus met andere mensen en tijdens de reis zal de reisgroep ons moeten verplaatsen in de maatschappij. Hiervoor creëren we zo goed als mogeljk een Corona-bubbel. Dat wil zeggen dat wij er alles aan doen om zoveel mogelijk contacten te vermijden met mensen buiten onze groep. We houden daarbij de 1,5 meter als graadmeter aan. Binnen de groep zal dit niet altijd mogelijk zijn, denk hierbij aan de eettafels/ minibusjes/ touringcar/ vliegtuigen/ de slaapkamers, enz. Dat geeft in principe niets, als je geen Corona hebt, kun je geen Corona overdragen. Daarom checken we iedereen voor vertrek!

De reisregels:

  • Zorg zelf voor goede bescherming zoals voldoende handgel, zelftesten en mondkapjes.
  • Zorg voor een officieel vaccinatiebewijs of een negatieve PCR-, antigeen of hersteltestbewijs. Het land van jouw bestemming bepaald welke inreisdocumenten je moet hebben. 
  • Met een Digitaal Corona Certificaat (DCC) kun je bewijzen dat je bent gevaccineerd, corona hebt gehad of negatief bent getest. Hiermee mag je in de meeste gevallen reizen en overal naar binnen gaan. 
  • Een tot twee weken voor aanvang van de reis mailen wij alle reizigers én de 1ste contactpersoon de 'Verplichte Gezondheidscheck' met een 'Gezondheidsverklaring'. In de mail staat beschreven voor welke verplichte documenten jij moet zorgen vóór aanvang van de reis. Hiermee checken wij of je voldoet aan de gestelde regels.
  • Op de dag van vertrek bij de opstapplek vragen wij de ingevulde 'Gezondheidsverklaring' van alle deelnemers en begeleiders. 
  • Wij houden ons tijdens de reis (vervoer, accommodatie, activiteiten) aan alle geldende maatregelen. 
  • Het kan het zijn dat je tijdens het vervoer en in openbare ruimtes een mondkapje moet dragen en dat desinfectie voor je handen verplicht is.
  • Een groot aantal hotels/vakantiehuizen hebben we geheel voor onszelf. Hierdoor kunnen we maximaal gebruik maken van de ruimtes en proberen we zoveel mogelijk vaste zitplaatsen aan te houden in de bus, het vliegtuig en in de restaurants.
  • Voor de 2- of 3-persoons slaapkamers proberen wij zoveel mogelijk losse bedden te regelen, maar dit is niet altijd mogelijk, er is dan wel apart beddengoed geregeld.
  • Alle hotels voldoen aan de Corona hygiëne richtlijnen.

Let op! Deze lijst is niet compleet, we hebben een uitgebreide handleiding gemaakt en deze passen we aan als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het gaat er bij deze korte samenvatting om, dat je een bewuste keuze maakt om te reizen in Coronatijd. 

Wat houdt een Verplichte Gezondheidscheck en Gezondheidsverklaring in?

Iedere reiziger en eerste contactpersoon ontvangt 1 tot 2 weken voor vertrek een mail met de gevraagd inreisregels- en documenten. Op deze manier kunnen wij jullie helpen om ervoor te zorgen dat iedereen voldoet aan de regels en bij de opstapplaats niet voor verrassingen komt te staan.

Hieronder staan voorbeelden zoals ze er waarschijnlijk uit zien. Klik op de link om ze te openen.

Verplichte Gezondheidscheck  &  Gezondheidsverklaring

De juiste versie zal aangepast zijn naar de feitelijke situatie per reis/per bestemming. 

Hoe werkt een Coronabewijs en hoe kan je die krijgen?

Om op vakantie te kunnen, heb je een geldig Coronabewijs nodig. De officiele naam hiervoor is het Digitaal Corona Certificaat (DCC). Hiermee kan door de hele Europese Unie gereisd worden, in principe zonder extra coronamaatregelen.

Waar kan je de Coronabewijs vinden?
Dit Coronabewijs dien je te laten zien via de CoronaCheck-app. Deze kun je downloaden in de Apple App Store of de Google Play Store van jouw telefoon of via de website: www.coronacheck.nl.

Hoe werkt het?
Met de CoronaCheck-app kunnen mensen een internationale QR-code genereren die bruikbaar is in alle EU-lidstaten. De internationale QR-code kan worden aangemaakt op basis van een negatieve test, vaccinatie of doorgemaakte corona-infectie. Het Coronabewijs is door controleurs af te lezen als QR-code. 

Als een vaccinatie als reisbewijs moet fungeren, controleert de app eerst bij bijvoorbeeld de GGD of iemand daadwerkelijk een vaccinatie heeft gekregen. Als iemand volledig beschermd is en de laatste prik minimaal 2 weken geleden gezet is (bij het Janssen vaccin 4 weken), is de reispas geldig. 

Maar hoe werkt dat precies? Hoe zet je je vaccinatiebewijs, herstelbewijs of negatieve test in de app? Dat leggen we in deze video uit: Hoe maak ik een Coronabewijs met de CoronaCheck-app?

Waar moet je vaccinatie aan voldoen?
Jouw vaccinaties dienen geregistreerd te zijn bij het RIVM. Je kan dat checken op www.mijn.rivm.nl/vaccinaties/login. Je hebt je DigiD inloggegevens hierbij nodig. 

Let op waar je vaccinatie aan moet voldoen, want dit verschilt per land.

Wat als je geen smartphone hebt?
Voor mensen zonder smartphone bestaat een papieren versie. Deze kun je downloaden via de website: www.coronacheck.nl/print 
Deze kan dan worden uitgeprint en kan op precies dezelfde manier gebruikt worden als de digitale variant.

Is het gele vaccinatieboekje ook geldig?
De zorgverlener die de prikken heeft gezet kan ook een vaccinatiebewijs aanmaken en dit bijgeschreven in het gele boekje. Het gele boekje is het bestaande vaccinatiepaspoort, maar dat heeft wat Corona betreft geen formele status. Let op: niet alle europese landen accepteren het gele boekje. 

Wat als je geen DigiD hebt?
Wie geen DigiD heeft, of de CoronaCheck-app of website niet wil of kan gebruiken, kan ook o.a. naar de huisarts of GGD om QR-codes op te vragen. Je krijgt dan een papieren QR-code mee. 

Wat als ik nog niet volledig gevaccineerd ben of dat niet wil?
Ook zonder vaccinatie moeten mensen naar het buitenland kunnen, benadrukt de Europese Commissie. Dan gelden wellicht andere maatregelen, zoals een verplichte test of quarantaine. Daarnaast kunnen burgers ook met een bewijs dat zij het coronavirus gehad hebben of een recent negatief testbewijs een Coronabewijs krijgen. 

Hoe zit het met vakanties buiten Europa?
Er is nog geen ’internationaal’ Coronabewijs voor vakanties buiten Europa, en het is de vraag of deze er ook gaat komen. Voorlopig zullen landen en regio’s in de wereld ertoe overgaan om elkaars certificaten te erkennen. Deze onderhandelingen staan in veel landen en regio’s nog maar aan het begin. Want sommige landen accepteren weer niet alle vaccins. Dat maakt het complex. Zodra hier meer duidelijk over is, laten we het weten.

Waar kan je een PCR-test of een Antigeen-test laten afnemen?

Soms is een PCR- of antigeentest voldoende om naar een bepaald land te mogen reizen. 
Dit is niet meer gratis voor een reis. Je kan een afspraak maken via de volgende websites:

Uiteraard kun je ook een andere aanbieder kiezen, als het maar een officiële test is. Het is jouw eigen verantwoordelijkheid om de juiste en geldige test tijdig te laten afnemen, wij zijn daar niet verantwoordelijk.

Let op, hoe lang een test geldig is verschilt per land. Over het algemeen is de geldigheid bij de meeste landen:

  • PCR-test: deze mag bij aankomst op bestemming niet ouder zijn dan 24 tot 72 uur.
  • Antigeen-test: deze mag bij aankomst op bestemming niet ouder zijn dan 24 tot 48 uur. 

Moet ik gevaccineerd zijn om te kunnen reizen?

Dat bepaald het land waar jij naar toe wil. De inreisregels per land zijn te vinden op de website van Buitenlandse Zaken.

Afwachten of boeken?

In deze tijden begrijpen wij goed dat je twijfelt om een reis te boeken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je mag er vanuitgaan dat wij alles goed regelen en dat wij alleen reizen als het veilig is. Mocht je teveel twijfels hebben, wacht dan met boeken. Overleg met de mensen om je heen en je mag ons altijd bellen voor een persoonlijk advies.

Vroeg boeken betekent meer keuze qua reisbestemmingen en reisperiode. Wacht je af, dan heb je minder keuze en kan het zijn dat de reis al vol zit. 

Goed om te weten: zodra je definitief boekt zit je vast aan de normale reis- en annuleringsvoorwaarden. Besluit je ná het boeken om toch niet mee te gaan omdat je niet meer wil, dan betaal je annuleringskosten. Niet willen reizen omdat er Corona is, is bij de verzekeringsmaatschappij géén geldige reden meer om te annuleren. Je weet nu namelijk dat corona er is.

Kan ik mijn reis omboeken naar een andere reis?

Heb je al een Flowreis geboekt, maar wil je omboeken naar een andere reis? Dat is in veel gevallen mogelijk maar daar zitten voorwaarden aan. Onder normale omstandigheden hanteren wij omboekingskosten van €30. 

Annuleer je vrij laat dan kan het zijn dat wij al vliegtickets, hotelkosten of andere kosten hebben moeten maken voor jouw reservering. In dit geval mogen en zullen wij de gemaakte kosten aan jou doorberekenen. Bij verre en dure reizen zullen eventueel gemaakte kosten meestal veel hoger zijn dan dichtbij reizen.   

Bijvoorbeeld:
Je wil een reis naar USA omboeken naar een andere bestemming. Op het moment dat wij nog niets hebben gereserveerd bij de leveranciers, zijn de omboekingskosten €30.
Op het moment dat wij de vliegtickets en de hotels hebben gereserveerd (en dus moeten betalen) gaan wij jou die bedragen in rekening brengen. Dit kan uiteraard flink oplopen.  

Uiteraard overleggen wij altijd eerst met de klant wat de werkelijke kosten zijn en dan kan de klant beslissen wat hij/zij wil doen.

Dit is conform de ANVR reisvoorwaarden en je kan dit teruglezen in Artikel 9.1 www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf

Opzeggen door klant
9.1. Je kunt de reisovereenkomst voor het begin van de pakketreis opzeggen. Doe je dit, dan ben je verplicht om aan de organisator de schade te vergoeden die hij ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze schade bedraagt maximaal eenmaal de reissom.

Note van Flow Reizen - Omboeken valt hier ook onder. Formeel: de klant wil zijn boeking annuleren en een andere reis boeken.

Kan ik mijn reis nog annuleren vanwege Corona?

Zodra je wij jouw reis hebben gefactureerd, dan is deze definitief en zit je vast aan de reis- en annuleringsvoorwaarden. Wil je toch niet meer op reis vanwege de reisregels of omdat je het spannend vindt, dan gelden de deze annuleringsvoorwaarden en betaal je annuleringskosten. Niet willen reizen omdat er Corona is, is bij de verzekeringsmaatschappij géén geldige reden om te annuleren. Je weet namelijk al bij de boeking dat er corona is.

Wat dekt de reis- en annuleringsverzekering van Flow Reizen? 

  • Wil je vooraf een reis annuleren omdat je de coronamaatregelen maar niets vind, of omdat je het spannend vind?
    Geen dekking. Je wist namelijk dat er deze zomer nog steeds corona kon zijn en dat er dan coronaregels zijn. We hebben je daarvan vanaf juni 2020 op de hoogte gehouden.
  • Kun je niet mee omdat je vlak voor de reis aantoonbaar Corona hebt gekregen?
    Wel dekking. Dit loopt via de annuleringsverzekering.
  • Word je ziek (ook Corona) tijdens de reis?
    Wel dekking. Dit loopt via de reisverzekering en je eigen ziektekostenverzekering.
  • Moet je tijdens de reis in quarantaine en moet je later naar huis?
    Wel dekking. Voor mensen in quarantaine vergoeden we de extra reis en verblijfkosten in het buitenland.

Let op: heb je zelf een reis- en annuleringsverzekering geregeld? Controleer of bovenstaande situaties gedekt zijn.

Kunnen we tijdens een reis alle activiteiten doen?

Wij verwachten dat we bij de reizen de (meeste) activiteiten kunnen doen, maar dit zal afhangen van de maatregelen die ter plekke gelden. Mocht er een activiteit niet (of beperkt) mogelijk zijn, dan zorgen wij voor een goed alternatief. Gelukkig hebben we bij de meeste reizen een uitgebreid aanbod van activiteiten waar we uit kunnen kiezen. In overleg met jullie zullen we altijd een mooi programma samen kunnen stellen. In de zomer van 2021 hebben we hier nauwelijks hinder van ondervonden.

Wat als een reis niet door kan gaan?

We reizen alleen als de regels dit toelaten en als dit verantwoord is. Is dit niet het geval dan zal Flow Reizen de reis annuleren. Daar krijg je automatisch bericht van. Je kan dan kiezen voor een andere reis of geld terug. We geven geen vouchers meer uit. Aangezien de kleurcodes constant veranderen, kunnen we hier nu nog geen 100% zekerheid geven. We proberen dit uiterlijk 2 weken voor vertrek te beslissen.

Wat gebeurt er als ik Corona krijg tijdens de reis?

De rechten en plichten van een reiziger veranderen niet in tijden van Corona. Wij zijn wettelijk verplicht om hulp en bijstand te bieden aan de reiziger in het buitenland. Daar kan je bij Flow Reizen 100% op rekenen.

Krijgt een Flowreiziger Corona tijdens de reis, dan moet je in verplichte quarantaine. Mis je daardoor je vlucht/terugreis, dan hoeft de reisorganisator geen extra overnachtingen en ticket te betalen. Deze situatie is persoonsgebonden en valt onder het eigen risico van de reiziger. In de meeste gevallen, afhankelijk van je polis, dekt je reisverzekering deze kosten. Wij laten je nooit alleen achter. Er zal altijd een begeleider bij je blijven.

Moet een Flowgroep langer in een vakantieland blijven door een plotselinge lockdown (externe factor) dan hoeft de reisorganisatie maximaal drie extra overnachtingen van gelijke kwaliteit als de oorspronkelijke reis voor zijn rekening te nemen. Flow Reizen is wettelijk verplicht (ook in Coronatijd) als de situatie daarom vraagt, gestrande reizigers binnen een 'redelijke termijn’ terug naar huis te repatriëren. Wij laten je nooit alleen achter. Er zal altijd een begeleider bij je blijven.

Hoe zit het met de Corona Reisvouchers?

De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Deze mocht tot 31 december 2020 worden uitgegeven. 

Intussen zijn alle Corona Vouchers verzilverd voor een zomerreis in 2021 of zijn de Corona Vouchers uitbetaald aan de reizigers. Momenteel mogen er geen nieuwe vouchers uitgeschreven worden.

Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen