Coronavirus

Het Coronavirus en Flow Reizen: wat moet je weten?  
 

Natuurlijk heb je ook vragen over het boeken van een Flow winter of zomerreis:

  • Kan dit wel?
  • Is het veilig?
  • Welke voorzorgsmaatregelen worden er getroffen?
  • Hoe zit het met de Corona Reisvouchers?

Reizen in Coronatijd
Er is een reële kans dat we tijdens de winter- en lentereizen en de zomerreizen nog steeds te maken hebben met corona. Maar intussen is er steeds meer bekend over corona en kunnen we goede maatregelen nemen om toch te kunnen reizen. Bij deze willen wij je informeren over onze werkwijze en genomen voorzorgsmaatregelen.

Je boekt een groepsreis. Dat betekent dat je met andere mensen op reis gaat en dat het niet te voorkomen is dat wij als groep ons moeten voortbewegen in de maatschappij. In het kort gaat dat inhouden dat we een Corona-bubbel willen creëren. Dat wil zeggen dat wij er alles aan doen om zoveel mogelijk contacten te vermijden met mensen buiten onze groep en we houden daarbij de 1,5 meter als graadmeter aan. Binnen de groep zal dit echter niet altijd mogelijk zijn, denk hierbij aan de eettafels/ minibusjes/ touringcar/ vliegtuigen/ de slaapkamers, enz. Dat geeft in principe niets, mits je gezond bent, kun je geen corona overdragen.

Mogelijke voorzorgsmaatregelen (reizen in de Flow Corona-bubbel!)
Wij hebben contacten met de vervoerders en alle hotels om dit optimaal te laten verlopen. Het doel is om een denkbeeldige bubbel te creëren. Dat betekent dat we zo min mogelijk in contact komen met andere mensen. 

  • We hebben, op de vliegreizen na, ons eigen vervoer. Dus buiten Flowreizigers gaat er niemand anders mee in de touringcars en minibusjes
  • Het kan het zijn dat je tijdens het vervoer en in openbare ruimtes een mondkapje moet dragen en dat desinfectie voor je handen verplicht zijn
  • We zullen een vlak voor aanvang van de reis een gezondheidsverklaring vragen van alle deelnemers en begeleiders, eventueel met de verklaring van een corona sneltest waaruit blijkt dat je geen corona hebt
  • In hotels zitten we als groep bij elkaar. Een groot aantal hotels/vakantiehuizen hebben we geheel voor onszelf
  • Hierdoor kunnen we maximaal gebruik maken van de ruimtes en proberen we alle deelnemers zoveel als mogelijk uit elkaar te houden
  • Voor de 2- of 3 persoons slaapkamers proberen wij zoveel mogelijk losse bedden te regelen, maar dit is niet altijd mogelijk, er is dan wel apart beddengoed geregeld
  • We maken vaste kamer- en eettafelindelingen, zodat je zoveel als mogelijk bij dezelfde medereizigers in de buurt komt
  • Alle hotels voldoen aan de corona hygiëne richtlijnen
  • We zullen tijdens de skireizen een aangepaste après ski regelen waarbij we ons niet mengen met andere mensen

Let op!
Deze lijst is niet compleet, we hebben een uitgebreide handleiding gemaakt en deze passen we aan als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het gaat er bij deze korte samenvatting om, dat je een bewuste keuze maakt om te reizen in coronatijd.

Corona Reisvouchers
Goed nieuws betreffende de Corona Reisvouchers!
Door de verschillende berichtgeving in de media is er verwarring ontstaan betreffende de geldigheid van de Reisvouchers. De SGR en de Overheid hebben snel gereageerd en dit is nu de werkelijke situatie: Alle door Flow Reizen uitgegeven vouchers zijn rechtsgeldig en dus wettelijk akkoord. Daarbij mogen we nu het hele jaar 2020 Corona vouchers uitgeven, dus als een winterreis door corona niet doorgaat dan ben je ook dan je geld NIET KWIJT! 

De intentie is ook om vanaf januari 2021 vouchers uit te betalen als jij geen reis gaat boeken in 2021. We hebben tot die tijd geen inkomsten en kunnen dus niet eerder terugbetalen. Lees meer in dit persbericht van de ANVR: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=784

Wat als er niet gereisd kan worden in de winter?
Zoals wij in een eerdere berichtgeving hebben gemeld: als de reis door corona niet door kan gaan, dan is onze intentie om jullie gedane betalingen voor een geboekte reis uit het winter/lenteprogramma per bank terug te betalen. Alleen in een uiterste noodgeval gaan we de winterreizen voucheren.

Wat als er niet gereisd kan worden in de zomer?
We reizen alleen als dit verantwoord is. Is het onverantwoord, dan reizen we niet. Of je dan het eventueel betaalde geld direct krijgt terugbetaald, of dat je weer vouchers krijgt, dat weten we nu nog niet, dat ligt eraan wat de overheid gaat beslissen. De overheid, de ANVR en alle garantiefondsen beraden zich nog over een correcte handelswijze. We verwachten dat er pas medio mei/april meer bekend zal zijn omdat er dan ook pas een inzicht is hoe we er voor staan betreffende vaccins en Corona. Wij houden jullie daarvan goed op de hoogte.
Mocht je teveel twijfels hebben, wacht dan met boeken.

Hoe kan ik de Corona Reisvoucher inzetten?
Als je een reis via onze website boekt (of een optie omzet naar een boeking) wordt aan het begin van het boekingsproces gevraagd of je de voucher wil inzetten (mits je een voucher hebt). Je hoeft de voucher niet mee te sturen, wij hebben al jouw vouchergegevens.
Is het bedrag op de voucher hoger dan de reissom, dan storten we het verschil op jouw bankrekening. Is het bedrag van de voucher lager dan de reissom, dan betaal je het verschil bij. Dit staat op de factuur die je krijgt. 

Zie onderstaand filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je de Corona reisvoucher kan inzetten.

Wat is de uiterlijke datum dat Flow Reizen de reisvoucher moet uitbetalen?
Wij krijgen regelmatig vragen over wanneer de voucher nu precies moet worden terugbetaald aan de reiziger, als die de voucher tenminste niet (helemaal) heeft gebruikt voor het boeken van een nieuwe reis. De ANVR is hier heel duidelijk over: de reisorganisator moet uiterlijk  na 12 maanden minus 1 dag de reisvoucher uitbetalen.
Lees meer in dit persbericht van de ANVR: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=837

Factureren
We hebben eerder aangegeven dat we pas vanaf oktober gaan factureren. Dit komt te vervallen. We gaan vanaf 14 augustus factureren.
Dit komt omdat we geen onzekerheid meer hebben betreffende de garantstelling van de SGR.

Dus, maak je geen zorgen, wij gaan alleen veilig op Flowreis.

Wat is Coronavirus? (Bron RIVM)
Van Coronavirussen kunnen mensen en dieren infecties aan de longen en luchtwegen krijgen. Er zijn verschillende soorten coronavirussen. Meestal zorgen deze virussen voor relatief milde klachten, zoals verkoudheid in de winter en vroege lente. Kijk hier een verhelderend filmpje over het Coronavirus en wat je er zelf tegen kunt doen: klik op deze link voor het filmpje.

Waar vind ik betrouwbare informatie over het Coronavirus?
Op de website van de ANVR is voor consumenten een zeer duidelijke FAQ geplaatst met veel gestelde vragen over het Coronavirus. Klik op de link voor deze vragen: www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-virus

Op de website van de RIVM kun je alles lezen over de oorzaak, de behandeling en de status in Europa. Ga dus voor uitgebreide en de meest recente informatie naar: www.rivm.nl/coronavirus

Op de website van de RIVM kun je de actuele reisadviezen per land vinden: www.nederlandwereldwijd.nl/landen

Hoe gaat Flow Reizen hier mee om?
Om duidelijkheid en eenduidigheid te verschaffen houden wij ons aan het beleid van de ANVR, SGR, Buitenlandse Zaken, Economische Zaken en buitenlandse regeringsbesluiten. Deze organisaties werken zeer nauw samen en zij zijn leidend hierin. Zo kunnen wij beslissingen nemen die zijn gebaseerd op feiten en overheidsbeleid en gelden voor alle reizigers dezelfde afspraken.

Wat is een Corona Voucher?
De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Deze mag tot 31 december 2020 worden uitgegeven. Door op deze link te klikken, kom je op de website van de SGR met een goede uitleg en lees je meer over de voorwaarden waaraan de voucher moet voldoen. Daar kun je ook terecht voor de veelgestelde vragen over de Coronavoucher.

Consumentenbond
De Consumentenbond staat volledig achter het uitgeven van de Corona Voucher door reisorganisaties die bij de ANVR en SGR zijn aangesloten. Lees het artikel: www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus

Kan ik niet gewoon mijn geld terugkrijgen?
Dat kan, daar heb je wettelijk gezien recht op. Door de uitzonderlijke situatie waarin we op dit moment zitten kunnen wij echter niet binnen de normaal geldende wettelijke termijn van 14 dagen overgaan tot terugbetaling van jouw betaalde reissom. Dit is in overeenstemming met ANVR en SGR. Wij moeten namelijk op dit moment onze cash-flow op orde houden om aan onze betalingsverplichtingen te kunnen voldoen. Terugbetalingen kunnen wij daarom pas doen tussen oktober 2020 en mei 2021.

Hiervoor heeft de ANVR in overleg met de SGR en de overheid de zogenaamde Coronavoucher in het leven geroepen. Door deze te accepteren help jij Flow Reizen om te overleven. Standaard geven wij daarom alle reizigers een voucher omdat deze SGR-dekking heeft, dus ben je nooit je geld kwijt. Deze voucher kan je ook later bij ons inwisselen voor geld, in de tussentijd loop je dan geen risico.

Wil je de voucher niet, dan kan je dat aangeven en maken wij een notitie dat jij je geld terug wil. De intentie is ook om vanaf januari 2021 vouchers uit te betalen als jij geen reis gaat boeken in 2021. We hebben tot die tijd geen inkomsten en kunnen dus niet eerder terugbetalen.

Ons advies is dus akkoord te gaan met de voucher. Als je voor volgend jaar weer een reis wil boeken, lever je je voucher op dat moment in. Kan je in het aanbod van volgend jaar geen geschikte reis vinden of wil je toch liever een jaartje overslaan dan kan je op dat moment alsnog je geld terugvragen.

Wij hopen op jullie begrip en medewerking in deze, zodat wij hopelijk nog jarenlang mooie reizen voor jullie kunnen organiseren.



Hoe lang is de voucher geldig?
Wij mogen de voucher tot 31 december 2020 uitgeven en de geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je hoeft er niet voor te kiezen om nog deze zomer een reis te boeken, de voucher kan ook gebruikt worden voor alle winter- en lentereizen én de zomerreizen van 2020 en 2021. De datum van uitgifte dient op de voucher te worden vermeld evenals de einddatum (SGR-voorwaarden). De datum van uitgifte moet plaatsvinden binnen 14 dagen na annulering van de reis. 

Voorbeeld
Een reis die op 1 juni 2020 zou vertrekken wordt op 1 mei geannuleerd.
De uitgiftedatum vd voucher moet voor 14 mei 2020 zijn.
Derhalve een geldigheid tot 14 mei 2021.
Dit betekent dat je tót 14 mei 2021 de voucher kan inzetten door een nieuwe reis te boeken in 2020 of 2021.

Indien je volgend jaar geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.

Gaat de Reünie in november 2020 door?
Nee, alle zomerreizen zijn geannuleerd dus een Reünie heeft geen zin.

Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen