Het Coronavirus

15-04-2021

Het Coronavirus: Hoe gaat Flow Reizen hiermee om en wat moet je weten?

Al deze vragen proberen wij in dit artikel te beantwoorden. Heb je daarna alsnog vragen, neem dan contact met ons op via de email: info@flowreizen.nl óf telefonisch: 0495-544823

Reizen in Coronatijd, is het veilig?

Tijdens de zomerreizen zullen we nog steeds te maken hebben met Corona. Welke maatregelen er dan nog zijn weten wij nu nog niet precies. Maar intussen is er steeds meer bekend over Corona en kunnen we goede maatregelen nemen om toch te kunnen reizen. Daarnaast is de algemene verwachting dat er straks meer mogelijk is door het vaccineren.  

Belangrijk om te weten: wij laten de reizen alleen doorgaan als het veilig is om te reizen. Wij houden daarbij het reisadvies van de Ministerie van Buitenlandse Zaken aan (www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen). Bij code groen en geel is het veilig om te reizen. Bij code oranje en rood reizen wij niet.

Daarnaast houden wij ons aan het beleid van de ANVR, SGR, Nederlandse overheid, Europese Commisie en buitenlandse regeringsbesluiten. Deze organisaties werken samen en zij zijn leidend hierin. Zo kunnen wij beslissingen nemen die zijn gebaseerd op feiten en gelden voor alle reizigers dezelfde afspraken.

Welke voorzorgsmaatregelen worden er getroffen?

Je boekt een groepsreis. Dat betekent dat je met andere mensen op reis gaat en dat het niet te voorkomen is dat wij als groep ons moeten voortbewegen in de maatschappij. In het kort gaat dat inhouden dat we een Corona-bubbel willen creëren. Dat wil zeggen dat wij er alles aan doen om zoveel mogelijk contacten te vermijden met mensen buiten onze groep en we houden daarbij de 1,5 meter als graadmeter aan. Binnen de groep zal dit echter niet altijd mogelijk zijn, denk hierbij aan de eettafels/ minibusjes/ touringcar/ vliegtuigen/ de slaapkamers, enz. Dat geeft in principe niets, als je gezond bent, kun je geen Corona overdragen.

Mogelijke voorzorgsmaatregelen:

  • Wij houden ons tijdens de reis (vervoer, accommodatie, activiteiten) aan alle geldende maatregelen van Nederland en de desbetreffende reisbestemming
  • Op de vliegreizen na zal al het vervoer exclusief zijn voor Flow Reizigers. In de minibusjes gaat dus verder niemand anders mee
  • Het kan het zijn dat je tijdens het vervoer en in openbare ruimtes een mondkapje moet dragen en dat desinfectie voor je handen verplicht is
  • Het kan zijn dat we vlak voor aanvang van de reis een gezondheidsverklaring vragen van alle deelnemers en begeleiders, eventueel een vaccinatiebewijs of Corona sneltest waaruit blijkt dat je geen Corona hebt
  • In hotels zitten we als groep bij elkaar. Een groot aantal hotels/vakantiehuizen hebben we geheel voor onszelf. Hierdoor kunnen we maximaal gebruik maken van de ruimtes en proberen we alle deelnemers zoveel als mogelijk uit elkaar te houden
  • Voor de 2- of 3 persoons slaapkamers proberen wij zoveel mogelijk losse bedden te regelen, maar dit is niet altijd mogelijk, er is dan wel apart beddengoed geregeld
  • We maken vaste kamer- en eettafelindelingen, zodat je zoveel als mogelijk bij dezelfde medereizigers in de buurt komt
  • Alle hotels voldoen aan de Corona hygiëne richtlijnen

Let op! Deze lijst is niet compleet, we hebben een uitgebreide handleiding gemaakt en deze passen we aan als er nieuwe ontwikkelingen zijn. Het gaat er bij deze korte samenvatting om, dat je een bewuste keuze maakt om te reizen in Coronatijd. 

Afwachten of boeken?

In deze Coronatijd begrijpen wij heel goed dat je twijfelt om een reis te boeken. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Je mag er vanuitgaan dat wij alles goed regelen en dat wij alleen reizen als het veilig is. Mocht je teveel twijfels hebben, wacht dan met boeken.

Een voordeel van nu boeken is dat je meer keuze hebt in de reisbestemmingen en reisperiode. Wacht je af, dan heb je minder keuze en kan het zijn dat de reis al vol zit. 

Goed om te weten: zodra je definitief boekt zit je vast aan de normale reis- en annuleringsvoorwaarden. Besluit je ná het boeken om toch niet mee te gaan omdat je niet meer wil, dan betaal je annuleringskosten. Niet willen reizen omdat er Corona is, is bij de verzekeringsmaatschappij géén geldige reden om te annuleren.

Kan ik mijn reis omboeken naar een andere reis?

Heb je al een Flowreis geboekt, maar wil je omboeken naar een andere reis?
Dat is in veel gevallen mogelijk. Lees hieronder hoe dit werkt en wat de voorwaarden zijn.

Onder normale omstandigheden hanteren wij al jarenlang omboekingskosten van €30. Dat is nog steeds zo, mits Flow Reizen geen extra kosten heeft gemaakt.

Het kan namelijk zijn dat wij al vliegtickets, hotelkosten of andere kosten hebben moeten maken voor jouw reservering. In dat geval mogen en zullen wij de gemaakte kosten aan jou doorberekenen. Bij verre en dure reizen zullen eventueel gemaakte kosten meestal veel hoger zijn dan dichtbij reizen.

Bijvoorbeeld
Je wil een reis naar bijvoorbeeld Vietnam omboeken naar een andere bestemming. Op het moment dat wij nog niets hebben gereserveerd bij de leveranciers, zijn de omboekingskosten €30.
Op het moment dat wij de vliegtickets en de hotels hebben gereserveerd (en dus moeten betalen) gaan wij jou die bedragen in rekening brengen. Dit kan uiteraard flink oplopen.  

Uitzondering
Voor de extra ingelaste Grou-reis (Reisnummer 96) hanteren we €100 omboekingskosten. In tijd van Corona is het omboeken regelmatig het geval omdat reizigers het toch allemaal een beetje spannend vinden. Maar ook voor deze Grou-reis geldt dat als de werkelijke omboekingskosten enorm veel hoger zijn dan de gestelde €100, wij die kosten verhalen op de klant. Je begrijpt dat wij anders met enorm hoge kosten worden geconfronteerd en die kunnen wij ons in deze tijd niet veroorloven.

Uiteraard overleggen altijd eerst met de klant wat de werkelijke kosten zijn en dan kan de klant beslissen wat hij/zij wil doen.

Dit is conform de ANVR reisvoorwaarden en je kan dit teruglezen in Artikel 9.1 www.anvr.nl/reizigersvoorwaarden.pdf

Opzeggen door klant
9.1. Je kunt de reisovereenkomst voor het begin van de pakketreis opzeggen. Doe je dit, dan ben je verplicht om aan de organisator de schade te vergoeden die hij ten gevolge van de opzegging lijdt. Deze schade bedraagt maximaal eenmaal de reissom.

Note van Flow Reizen - Omboeken valt hier ook onder. Formeel: de klant wil zijn boeking annuleren en een andere reis boeken.

Moet ik gevaccineerd zijn om te kunnen reizen?

De Europese Commissie is bezig met een voorstel voor een digitaal vaccinatiepaspoort dat reizen binnen de EU mogelijk moet maken. Hiermee kan een reiziger bewijzen gevaccineerd te zijn, hersteld te zijn van Corona of een negatieve test te hebben afgelegd. Zodra hier meer over bekend is zullen we dit laten weten.

Kunnen we tijdens een reis alle activiteiten doen?

Wij verwachten dat we bij de reizen de (meeste) activiteiten kunnen doen, maar dit zal afhangen van de maatregelen die ter plekke gelden. Mocht er een activiteit niet (of beperkt) mogelijk zijn, dan zorgen wij voor een goed alternatief. Gelukkig hebben we bij de meeste reizen een uitgebreid aanbod van activiteiten waar we uit kunnen kiezen. In overleg met jullie zullen we altijd een mooi programma samen kunnen stellen. 

Wat als een zomerreis niet door kan gaan?

We reizen alleen als dit verantwoord is. Is het onverantwoord, dan reizen we niet! Flow Reizen zal de reis dan annuleren. Of je dan het eventueel betaalde geld direct krijgt terugbetaald, of dat je weer vouchers krijgt, dat weten we nu nog niet, dat ligt eraan wat de overheid gaat beslissen. De overheid, de ANVR en alle garantiefondsen beraden zich nog over een correcte handelswijze. We verwachten dat er pas medio april/mei meer bekend zal zijn omdat er dan ook pas een inzicht is hoe we er voor staan betreffende vaccins en Corona. Wij houden jullie daarvan goed op de hoogte.

Gaat de Kennismakingsdag in mei 2021 door?

Nee, door de huidige Coronamaatregelen is het bij elkaar komen met een grote groep helaas nog niet mogelijk. Wij zoeken nog naar alternatieve manieren om hier op een verantwoorde manier invulling aan te geven. Zodra hier meer over bekend is, hoor je van ons. 

Wanneer worden de begeleiders van de zomerreizen bekend gemaakt?

Meestal wordt dat begin mei bekend gemaakt. Omdat dit jaar de eerste zomerreizen pas halverwege juli vertrekken worden de begeleiders nu eind mei / begin juni bekend gemaakt. Op deze manier kunnen we beter inspelen op veranderingen. Zodra hier meer over bekend is, hoor je van ons.

Hoe zit het met de Corona Reisvouchers?

De Corona Voucher is in het leven geroepen door de SGR in samenwerking met de ANVR en de Overheid om te voorkomen dat reisorganisaties in financieel zwaar weer komen. Deze mocht tot 31 december 2020 worden uitgegeven. Door op deze link te klikken, kom je op de website van de SGR met een goede uitleg en lees je meer over de voorwaarden waaraan de voucher moet voldoen. 

Goed nieuws betreffende de Corona Reisvouchers! Door de verschillende berichtgeving in de media is er verwarring ontstaan betreffende de geldigheid van de Reisvouchers. De SGR en de Overheid hebben snel gereageerd en dit is nu de werkelijke situatie: Alle door Flow Reizen uitgegeven vouchers zijn rechtsgeldig en dus wettelijk akkoord. 

De Consumentenbond staat volledig achter het uitgeven van de Corona Voucher door reisorganisaties die bij de ANVR en SGR zijn aangesloten. Lees het artikel: www.consumentenbond.nl/reisverzekering/reisvouchers-bij-annulering-door-coronavirus

Uitbetalen van Corona Reisvouchers

Vanaf januari 2021 betalen wij de vouchers uit als jij geen reis gaat boeken in 2021. Het uitbetalen doen we 1x per maand. Voorbeeld: geef je in april door dat je jouw voucher uit wil laten betalen, dan storten we in mei het voucherbedrag terug op jouw rekening.
Mocht je besluiten om voor de zomer geen reis te willen boeken en wil je jouw voucher laten uitbetalen, stuur dan een mail naar info@flowreizen.nl en geef je gegevens door. 

Wat is de uiterlijke datum dat Flow Reizen de reisvoucher moet uitbetalen?

Wij krijgen regelmatig vragen over wanneer de voucher nu precies moet worden terugbetaald aan de reiziger, als die de voucher tenminste niet (helemaal) heeft gebruikt voor het boeken van een nieuwe reis. De ANVR is hier heel duidelijk over: de reisorganisator moet uiterlijk  na 12 maanden minus 1 dag de reisvoucher uitbetalen. Lees meer in dit persbericht van de ANVR: https://www.anvr.nl/lists/anvrnieuws/artikel.aspx?ID=837

Hoe lang is de voucher geldig?

Wij mochten de voucher tot 31 december 2020 uitgeven en de geldigheid van de voucher is maximaal 1 jaar na uitgifte. Binnen dat jaar moet je de voucher inzetten, daarna valt de voucher niet meer onder SGR dekking. Je kan de voucher gebruiken voor alle zomerreizen van 2021. De datum van uitgifte dient op de voucher te worden vermeld evenals de einddatum (SGR-voorwaarden). De datum van uitgifte moet plaatsvinden binnen 14 dagen na annulering van de reis. 

Voorbeeld
Een reis die op 1 juni 2020 zou vertrekken wordt op 1 mei geannuleerd.
De uitgiftedatum vd voucher moet voor 14 mei 2020 zijn.
Derhalve een geldigheid tot 14 mei 2021.
Dit betekent dat je tót 14 mei 2021 de voucher kan inzetten door een nieuwe reis te boeken in 2021.

Indien je geen reis wil boeken of omdat er geen geschikte reis bij zit, dan krijg je alsnog je geld terug.

Hoe kan ik de Corona Reisvoucher inzetten?

Als je een reis via onze website boekt (of een optie omzet naar een boeking) wordt aan het begin van het boekingsproces gevraagd of je de voucher wil inzetten (mits je een voucher hebt). Je hoeft de voucher niet mee te sturen, wij hebben al jouw vouchergegevens.
Is het bedrag op de voucher hoger dan de reissom, dan storten we het verschil op jouw bankrekening. Is het bedrag van de voucher lager dan de reissom, dan betaal je het verschil bij. Dit staat op de factuur die je krijgt. 

Zie onderstaand filmpje waarin wordt uitgelegd hoe je de Corona reisvoucher kan inzetten.

Wat is een Coronavirus? (Bron RIVM)

Van Coronavirussen kunnen mensen en dieren infecties aan de longen en luchtwegen krijgen. Er zijn verschillende soorten Coronavirussen. Meestal zorgen deze virussen voor relatief milde klachten, zoals verkoudheid in de winter en vroege lente. Kijk hier een verhelderend filmpje over het Coronavirus en wat je er zelf tegen kunt doen: klik op deze link voor het filmpje.

Waar vind ik betrouwbare informatie over het Coronavirus?

Op de website van de ANVR is voor consumenten een zeer duidelijke FAQ geplaatst met veel gestelde vragen over het Coronavirus. Klik op de link voor deze vragen: www.anvr.nl/archief/overzicht.aspx?tag=Corona-virus

Op de website van de RIVM kun je alles lezen over de oorzaak, de behandeling en de status in Europa. Ga dus voor uitgebreide en de meest recente informatie naar: www.rivm.nl/coronavirus

Op de website van de RIVM kun je de actuele reisadviezen per land vinden: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reizen/reisadviezen

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen