Persbericht annulering zomerseizoen 2020

19-06-2020

Beste reizigers, beste ouders, familie en begeleiders,

Eerder dan aangekondigd komen wij met belangrijk nieuws naar buiten. Dat zou op 29 juni zijn, maar omdat we heel veel nieuwe informatie hebben, willen we onze beslissing eerder bekend maken.

Om jullie niet langer in spanning te laten wachten vertel ik meteen wat onze beslissing is: wij annuleren alle zomerreizen van deze zomer!
Ook de reis naar Alaska/Yukon en alle reizen die zijn verplaatst naar augustus, september en oktober.

Dit is met afstand de meest verschrikkelijke beslissing in ons 29 jarig bestaan. Deze zomer geen begeleiders op kantoor, die moeten deze zomer naar ander werk op zoek. Geen gezellige vakantiefoto’s op facebook, geen mailtjes en lieve berichtjes van jullie. Het wordt een stille zomer…

In maart toastten we nog met Jip en Janneke champagne omdat dit het beste jaar ooit zou worden. Nu is het de grootste economische ramp ooit voor ons.

Bekijk onderstaand filmpje waarin Richard uitlegt waarom alle zomerreizen geannuleerd worden!

Waarom hebben we deze beslissing genomen?
In ons vorig filmpje hebben we aangegeven dat een belangrijke voorwaarde was dat er flinke veranderingen zouden komen. Die zijn er niet. Weliswaar gaan de grenzen open, we zien betere statistieken, minder besmettingen, enz. Maar wereldwijd zien we mede door de versoepelingen steeds meer besmettingen. Versoepeling (vaak om de economie te redden) is prima, maar dat brengt voor sommige bedrijfstakken meer gevaar met zich mee. Je ziet dat daar waar mensen samenkomen er weer nieuwe uitbraken gemeld worden. Ben je jong en sterk, dan zal het in de meeste gevallen geen zware consequenties voor je hebben. Maar kom jij dan per ongeluk bij je ouders, opa, oma, enz. zonder dat je weet dat jij het virus hebt, dan kan dat vervelend aflopen…

Het virus houdt namelijk geen rekening met de economie en ook niet met versoepelingen. In minibusjes verplaatsen kan momenteel niet meer (maximaal 4 à 5 personen per busje), touringcars kan ook niet (maximaal 15 personen), hotels kunnen niet garanderen dat iedereen een eigen kamer en eigen sanitair krijgt, enz. En onze begeleiders moeten vooral geen verpleger of politie zijn.

Ik snap dat dit nieuws verschillende reacties oproept. Veel reizigers en ouders zullen blij en opgelucht zijn, maar er zullen ook ongetwijfeld reizigers teleurgesteld zijn en het niet eens zijn met ons standpunt. Dat mag en dat begrijpen we. Maar jouw veiligheid, je gezondheid en ieders plezier staat voorop en dat is niet haalbaar. Wij willen niet in de krant belanden als die reisorganisatie die toch op vakantie ging met deze kwetsbare doelgroep en waarbij ongelukken zijn gebeurd (quarantaine, ziekenhuis of zelfs overlijden).

De restbetaling
Vanaf vandaag vervalt je plicht om de restbetaling over te maken. Wat houdt dit in:

• Betaal niets meer aan ons. Check of je een betaling hebt geagendeerd bij de bank en haal die eruit.
  • Mochten wij na vandaag (vanaf zaterdag 20 juni) nog een betaling van jullie ontvangen dan storten we dat terug.
  • Alle betalingen die tot en met vandaag zijn gestort worden verrekend met de voucher.

Bevestigingsmail annulering reis
Je ontvangt binnen een week een bevestiging van de annulering van jouw reis.

Voucher
Binnen 2 weken ontvang je per email de Corona Voucher. De voorwaarden staan op de website. De waarde van de voucher is gelijk aan het bedrag dat je aan ons hebt betaald. Je kan deze tegoedbon volgend jaar inzetten voor een winter- of zomerreis. Zit er volgend jaar geen geschikte reis bij of sla je een jaar over, dan heb je altijd recht op je geld.

Creditfactuur
Om onze administratie helemaal kloppend te krijgen, moeten wij jouw factuur van de reis crediteren. Deze creditfactuur kan je binnen 2 weken terugvinden op jouw persoonlijke inlogpagina. Let op, er staat een min bedrag op deze factuur, je hoeft dus niets meer te betalen.

Direct geld retour
De overheid heeft samen met de ANVR en de SGR de reisvoucher in het leven geroepen om de reisorganisaties tegen faillissement te beschermen. De overheid en de SGR garanderen daarmee ook de dekking van de voucher. Gaan wij failliet, dan betalen zij de waarde van de voucher aan jou terug.

Intussen moeten wij de vaste lasten door blijven betalen terwijl er geen inkomsten meer binnenkomen. Het gaat echt om enorme bedragen. Er zullen daarom geen (deel-)bedragen teruggestort worden. We maken daar geen uitzonderingen op, want de ervaring leert dat iedereen wel een goede reden heeft om een andere behandeling te krijgen. Dat is dus voor niemand fair.

Daarbij gaan wij pas tussen oktober 2020 en mei 2021 tot eventuele terugbetaling over. Accepteer je de voucher niet (ook dat recht heb je), dan neem je een enorm en onnodig risico, want gaan we failliet, dan heb je nergens recht op en ben je je geld kwijt. Accepteer dus de voucher, dan kun je altijd je geld terugkrijgen, alleen duurt het wat langer.

Winterbrochure
De winterbrochure zal over een paar weken (rond 10 juli 2020, de exacte datum volgt nog) online staan. Je ontvangt hier ruim van tevoren bericht over.

Zomerbrochure
De zomerbrochure zal rond 1 oktober online staan. Ook daar krijg je op tijd bericht van. Wil je dus dezelfde reis doen als je geannuleerde reis, zorg dan dat je op tijd een optie neemt via de website. Dat kan tegenwoordig heel snel en heel makkelijk. Je kunt nu nog geen opties nemen voor volgend jaar.

Wereldreizen
De reizigers die de Alaska/Yukon-reis, de Grand Canyon USA-reis of de Vietnam-reis hebben geboekt, krijgen binnen 3 weken een persoonlijk mailtje of ze de reis willen verplaatsen naar volgend jaar. Dit is een uitzondering omdat we te maken hebben met een andere organisatie en we vliegtickets op naam hebben staan.

De Kennismakingsfilmpjes
Die komen te vervallen. De reizen gaan niet door, dus het heeft niet zo veel zin om kennis te maken…

De Reünie
De Reünie gaat niet door. Gezien de situatie lijkt ons dat niet echt gezellig.

De Nieuwsbrief
De Nieuwsbrief gaat naar het opgegeven emailadres van de reiziger en naar de eerste contactpersoon die jullie hebben vermeld bij de noodadressen.
Als jullie daarvoor dezelfde emailadressen hebben opgegeven dan kan de nieuwsbrief dubbel in je inbox terecht komen. Het is dus wenselijk om daar altijd 2 verschillende emailadressen te vermelden. We hebben het boekingsformulier nu zo aangepast dat dit voor jullie ook duidelijker wordt.

Flow Informatie
Hou de aankomende weken onze website, Facebook en de Nieuwsbrief in de gaten want we zullen jullie tijdens deze zomer regelmatig nieuws sturen over nieuwe reizen en andere leuke dingen.

We vergeten jullie niet! Ik hoop dat jullie ons ook niet vergeten. Bedankt voor al jullie steun! Bedankt voor de duizenden positieve reacties, kaarten, bloemen en chocola. Dat is hartverwarmend. Wij komen terug en beter dan ooit.

Heb je vragen, bel of mail ons, we zijn gewoon bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17 uur.

Tot snel, tot Flow!

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button

Neem contact op met Flow Reizen