Reisverslag Grou, door Adri Rovers

11-10-2021

Reisverslag reis 86; Grou, Friesland (05/09 – 12/09 2021)

DAG 1: (05/09) De Heenreis
Al om 07.00 uur ’s-Ochtends stond ik op. Ik ontbeet, smeerde mijn lunchpakket, en liep met mijn koffer (die ik op de dag daarvoor inpakte) naar het treinstation ’s-Hertogenbosch-Oost. Ik stapte daar in de trein naar ’s-Hertogenbosch-Centraal, en stapte daar over in de trein naar Eindhoven-Centraal. Ik liep naar het verzamelpunt, een parkeerplaats tegenover Concertgebouw De Effenaar, en even later kwam een van de drie begeleidsters, Kelly, in een busje het terrein op gereden. Twee reisgenoten, Marieke en Wendy waren er ook, en alle drie stapten we met koffer in het busje.

Via een snelweg langs Veghel en Oss reed Kelly ons naar het Mercure Hotel in Nijmegen. Daar wachtten vijf andere reisgenoten op ons, Floor, Edwin v. M, Evert-Jan, Ruggero en Tim. Ook zij stapten in, en via Arnhem, Apeldoorn, Zwolle en Heerenveen reden we door naar Grou, een dorp in Friesland. We stopten daar bij een herberg, genaamd Oer ’t Hout, waar in het midden een lobbyzaal was, waarin een brede (deels dubbele) trap naar boven ging, en een dubbele deur naar een bar leidde. De bar leidde naar het terras, en op het terras werden we verwelkomt door de zeven overige reisgenoten, Angela, Denise, Irene, Karin, Edwin W., Erik W. en Maikel, en de begeleidsters Arianne en Sharmila.

Al vrij snel volgde de kamerindeling, waarbij ik met Evert-Jan bij Kamer 11 werd ingedeeld. Ik pakte daar mijn koffer uit, en liep vervolgens naar de bar om een kop koffie te bestellen. In de bar hing een aanstaande TV-scherm, waarop een autoracewedstrijd werd uitgezonden, de Grand Prix van Zandvoort. Ik en een paar reisgenoten keken naar de wedstrijd, en zagen dat Nederlander Max Verstappen de race won voor de Brit Lewis Hamilton en de Fin Vallteri Bottas.

Omstreeks 18:00 zaten ik en al mijn reisgenoten aan een lange tafel, dit voor ons avondmaal. Het diner bestond uit champignonsoep als vooraf, kabeljauw met aardappelpuree en worteltjes als hoofdgerecht, en chocolademousse als dessert. Na het diner gingen de meesten van ons op het terras zitten, terwijl ik wielrenfanaat naar de slotetappe van de Vuelta a España (Ronde van Spanje) ging kijken. Deze was een tijdrit en werd gewonnen door de Sloveen Primoz Roglic, die ook het Algemeen Klassement won, voor de Spanjaard Enric Mas en de Australiër Jack Haig. Na deze uitzending keek ik met een aantal andere reisgenoten naar het kookprogramma ‘Heel Holland Bakt’. Ik dronk die avond nog een flesje bier, en ging rond 22.30 uur naar mijn slaapkamer, naar bed.

DAG 2: (06/09) Grou; straten en de haven
Omstreeks 07.00 uur stond ik op, om mij te douchen en aan te kleden. Rond 08.00 uur ging ik naar de lange tafel aan de bar, want daar ontbeten wij allemaal. Ook smeerden we een lunchpakket, want overdag zouden we het dorpscentrum ingaan, om daar te wandelen en eventueel te gaan winkelen.

Rond 10.15 uur verzamelden wij ons bij de lobbyzaal. We liepen via een klapdeur naar buiten, en kwamen daar het dorpscentrum in. Langs de (soms smalle) straten stonden kleine huizen met diverse gevels (hals-, lijst-, tuit- etc.) en van allerlei (vaak unieke) winkels. We gingen een boekenwinkel binnen, en sommigen van ons kochten daar ansichtkaarten en postzegels. Ik kocht er van ieder zeven. Via een straat langs twee-laags huisjes uit het Interbellum (1919-1939) kwamen we bij een haven, en daarbij stond een theehuis. We gingen naar een terras van het theehuis, en gingen daar zitten aan een paar tafels, om er een kop koffie of thee te drinken. Nadat we alles ophadden liepen we weer terug naar onze herberg en lunchten we daar.

Nadat wij ons lunchpakket ophadden, gingen we weer naar buiten. We liepen weer door het dorpscentrum, en kwamen daarbij langs het theehuis en de haven. We liepen verder langs de havenkade en kwamen bij een houten plateau, waarop bootjes, peddels en vesten lagen. Sommigen van ons gingen op een naastliggende zandvlak zonnen, anderen stapten in een bootje, in een kano, of op een sup-board. Ikzelf ging in eerste instantie wat zonnen en wat opschrijven, maar stapte later in een kano. Ik peddelde langs de haven, en voer zo twee rondes. Daarna meerde ik aan en speelde ik met Denise, Karin en Marieke een spelletje Rummikub. Rond 15.30 uur stonden we weer op en liepen we met zijn allen terug naar de herberg.

Terug bij de herberg kregen we tot 17.45 uur de tijd voor onszelf. Daarna volgde in de lobby de dag-evaluatie. Omstreeks 18.00 volgde het avonddiner, waarbij we ditmaal op het terras gingen barbecueën. Als vooraf kregen wij soep, en als hoofdgerecht brood met kruidenboter, bonen en groentesalade, waarbij we ook een lap spek en een braadworst kregen. Als dessert kregen we vla met yoghurt.

Na het avondmaal volgde het programma-overzicht. Daarin maakten Kelly, Arianne en Sharmila bekend wat wij in de verdere vakantieweek zouden gaan doen. Op het programma stond; Dinsdag 7 September een zeiltocht, Woensdag een bezoek aan Leeuwarden, en Donderdag een wandeltocht door de Alde Faenen. Op Vrijdag 10 September zouden we gaan wadlopen, en op Zaterdag de 11e een zeehondencentrum bezoeken. Na deze bekendmaking gingen we nog een spel spelen, 21 Seconds Showdown, waarin we in korte tijd van allerlei opdrachten moesten doen om niet door de zandloper te gaan. Omstreeks 23.00 uur gingen we naar bed.

DAG 3: (07/09) De Zeiltocht
Ongeveer om 07.45 uur stonden wij op. We ontbeten rond 08.30 uur aan de lange tafel in de bar/eetzaal, en smeerden daarna onze boterhammen voor de lunch. We verzamelden ons om 10.00 uur op het terras, want daar wachtte een man op ons, een zeiler. We stapten met zijn allen in drie bootjes, waarvan in een 10 man kon, een braam, en in twee anderen 4 man, valkjes.

Met drie anderen (Edwin v. M, Edwin W. en begeleidster Kelly) stapte ik een valkje. We voeren het haventje van de herberg uit, en gingen daarna langs de plaats Grou. Via een paar meren, de Pikmeer en de Peanster Lee, kwamen we bij een kampeerterrein, genaamd de Veenhoop. Vlakbij de Veenhoop stond een Hotel-Restaurant (Le-Sicht), en daar meerden wij rond 11.45 uur aan. We dronken daar iets (ikzelf een koffie verkeerd), en gingen daarna verder.

Via kanalen en meeropeningen kwamen we bij een natuurgebied, de Alde Faenen. Hierbij gingen we overstag varen, van links naar rechts, ven rechts naar links, en dan weer terug. Omstreeks 14.00 uur meerden we aan bij een steiger, en daar gingen we een kwartier lang pootje baden. Vervolgens zouden doorvaren naar onze herberg (Oer ’t Hout), maar de Braam bleek een motorprobleem te hebben. De zeilers bonden met touw de braam tussen de twee valkjes in, en zo sleepten de valkjes de braam in de richting van de herberg. Pas rond 16.30 uur kwamen wij daar aan. Omdat dit vrij laat was, kregen we tot 18.00 uur de tijd voor onszelf. Ik ging naar mijn kamer en schreef daar berichten op de zeven ansichtkaarten, die ik vervolgens naar de door mij geadresseerden verstuurde. Bij de boekenwinkel, waar ik gisteren de kaarten had gekocht, stond een postbus, en daar wierp ik de kaarten in.

Eenmaal om 18.00 uur verzamelden wij ons in de lobbyzaal voor de dagevaluatie. Tien minuten later zaten we alweer aan de lange eettafel van de bar voor het avondmaal. Deze keer kregen we als vooraf tomatensoep, en als hoofdgerecht aardappels en bloemkool, met kip in champignonsaus, gevolgd door chocoladevla als dessert. Na het eten kregen we tijd voor onszelf, maar om 20.30 uur wachtte op ons een televisie-uitzending. Het Nederlands Voetbalelftal ging spelen tegen Turkije, en die wedstrijd begon om 20.45 uur. Spannend was die echter niet, want Nederland won met 6-1. En na het einde van de wedstrijd (ca. 22.45 uur) gingen we naar bed, want de volgende dag wachtte ons weer een excursie.

DAG 4: (08/09) Leeuwarden
Omstreeks 07.15 uur stonden wij op. We gingen rond 08.00 aan het ontbijt, en smeerden wederom onze lunchpakketten. Na het ontbijt kregen we tot 10.00 uur de tijd voor onszelf, want op dat tijdstip zouden we vertrekken vanuit de lobbyzaal. We liepen de herberg uit en gingen naar een parkeerplaats, waar onze twee busjes stonden. We stapten erin, en via het dorp, de snelweg en enkele straten reden de begeleidsters ons naar Leeuwarden.

In Leeuwarden hielden wij stil op een grote parkeerplaats. We stapten uit de binnenstad, en liepen via een park, een straat langs een gracht en een brug naar de binnenstad. Daar kwamen we bij een plein, waarop een grote, iconische, scheve toren stond, de Oldehove. Vanuit dat punt spleet onze groep in twee, waarbij het ene groepsdeel een stadswandeling ging maken, en het andere deel ging winkelen in de binnenstad. Ik koos voor het winkelen.

We gingen naar een winkelstraat, en kwamen daar bij een souvenirwinkel. Daar kocht ik een mok met een kaart van de Friese Elfstedentocht erop. We gingen door een paar andere straten heen, en in een straat langs een gracht gingen we een Hema, een Wibra en een boekenwinkel in. In de boekenwinkel kocht ikzelf een boek over de voormalig talentvolle en gevallen wielrenner Thomas Dekker (geb. 1984). Ergens op een terras langs de gracht gingen wij ook nog iets drinken, waarbij ik een kop koffie nam, en anderen een kop thee of glas bier.

Na het drankje liepen we (via een ijswinkel) terug naar de plein met de scheve Oldehove. Daar verenigden wij ons met het andere groepsdeel. Vervolgens liepen we terug naar de grote parkeerplaats en stapten we daar in de busjes. De begeleidsters reden ons terug naar onze herberg in Grou, en daar kregen we tot 17.45 uur de tijd voor onszelf. Op dat tijdstip volgde de dag-evaluatie, en om 18.00 begonnen we in de bar aan ons avonddiner. Het diner had als vooraf uiensoep, en als hoofdgerecht nasi met kroepoek en saté-saus. Als dessert kregen wij een bekertje boerenvanillevla.

Na het avondeten hielden wij met zijn allen een spelletjesavond. Hierbij speelde ik met Floor, Marieke en Ruggero een spelletje Skip-Bo, een kaartspel, waarbij per stapel (maximaal 4 naast elkaar) steeds een kaart moet worden opgelegd, die telkens een eenheid hoger is dan de kaart ervoor (cijfers 1 – 12). Floor won dit spelletje, en na afloop dronken we nog iets, om vervolgens (rond 23.00 uur) naar bed te gaan.

DAG 5: (09/09) De Alde Faenen
Omstreeks 07.15 uur stonden wij vandaag op. We gingen rond 08.00 uur aan het ontbijt, en smeerden daarna onze lunchpakketten voor de dagexcursie. Vandaag zouden we naar een Nationaal Park gaan, en daarvoor moesten we al om 10.00 uur gaan vertrekken. Rond dat tijdstip liepen we naar onze busjes op een parkeerplaats, en eenmaal ingestapt reden we via knooppunt Leeuwarden-Zuid naar het gebied van het Nationaal Park.

Rond 10.30 uur kwamen we aan bij een laag gebouw. Deze was een bezoekerscentrum, lag aan een kanaal (It Wiid) en heette Nationaal Park de Alde Feanen. We namen een veerpont, en deze voer ons over de It Wiid, waar aan de overkant een dorp lag, genaamd Earnewald (Eernewoude). Dit dorpje was heel klein en dankte haar status dankzij een kerk, want al vrij snel liepen we het dorpje uit, een weggetje op.

Vanuit dit weggetje sloegen wij linksaf een graspad op, waardoor onze wandeling nu echt begon. We kwamen langs een pony, en liepen daarna heel wat paden af, en waarbij we over bruggetjes heen gingen, over bospaden liepen, en op een graspad kwamen waarlangs planten van 1,5 meter hoog stonden. Ook kwamen we langs enkele vogelkijkhuisjes. Halverwege de wandeling kwamen we bij een houten toren, en daarin konden we via een trap naar boven gaan. Ook lunchten wij in die toren.

In totaal wandelden wij zo’n twee uur (Marieke, Edwin W., Ruggero en Tim namen met Sharmila zelfs nog een langere route). Terug bij de pony gingen we het weggetje weer op, en zo kwamen we weer terug in Earnewald. Daar namen wij de pont naar het bezoekerscentrum, en op de parkeerplaats ervan stapten wij in de busjes. Kelly en Arianne reed ons naar een café, MSK Friesia (dat aan de It Wiid laag), en daar kregen we van de begeleiding een drankje, waarbij ik een koffie verkeerd nam. Ruim een halfuur later kwamen Marieke, Edwin W, Ruggero en Tim met Sharmila het café ingelopen, en ook zij namen een drankje. Sommigen uit onze groep speelden weer het kaartspel Skip-Bo.

Rond 15.00 uur gingen wij allemaal in de busjes terug naar onze herberg. Daar nam ik in mijn hotelkamer een halve douche en las ik een stuk uit het boek over wielrenner Thomas Dekker. Rond 17.45 uur volgde de dag-evaluatie, en om 18.00 uur zaten we weer aan de lange tafel voor het avonddiner. Het diner bestond ditmaal uit frites met kip en appelmoes, met als vooraf een kop kippen/groentesoep en als dessert een bakje aardbeienyoghurt. Na het eten gingen we allen nog een ijsje kopen bij een ijsco-bar, die we opaten op het dorpsplein.

Vervolgens gingen wij terug naar de herberg. Daar speelden velen van ons nog een spelletje. Floor, Marieke, Wendy en ik speelden een spelletje Skip-Bo, waarbij ik ditmaal met wat geluk wist te winnen. Sommigen van ons speelden ook rummikub gespeeld, en rond 23.00 uur gingen we naar bed.

DAG 6: (10/09) De Wadloop en de Dorpskermis
Al om 07.00 uur stonden de meesten van ons op, want voor de dagexcursie zouden wij om 09.00 uur vertrekken. We ontbeten rond 07.45 uur, en smeerden daarna onze lunchpakketjes. De excursie van vandaag was Wadlopen, en Deniese, Floor, Karin, Marieke, Edwin v.d. M., Edwin W., Erik W., Maykel, Ruggero , Tim en ik gingen daar met Kelly en Sharmila aan deelnemen. We liepen vlak na 09.00 uur naar onze busjes, en daarin reden we via knooppunt Leeuwarden-Zuid en Dokkum naar Moddergat.

Moddergat is een klein dorpje, gelegen aan een dijk. We stopten aan de rand van het dorpje bij een garnalenfabriek (It Grenaatfabryk), en werden daar verwelkomd door een vrouw van middelbare leeftijd. Zij leidde ons de binnenplaats van de fabriek op, en gaf ons ieder een paar oude schoenen mee voor de wadloop. We trokken die aan, en liepen even later via het dorpje en een pad de dijk op. Eenmaal op de dijk hadden we een fantastisch uitzicht over de erachter liggende Waddenzee, waar we via een steil aflopende, geasfalteerde helling bij de kust konden komen.

Op het moment dat we bij het wad kwamen, was het daar Eb. We liepen over en langs het wad, waarbij we zo’n 5 á 8 centimeter in de klei zakten als we op zo’n wad kwamen. Op het wad waren ook dieren, zoals garnalen, krabben en slakjes, en in het water zwommen kleine visjes en kwalletjes e.d. We liepen een heel stuk langs en over het wad, en keerden pas daarna weer terug naar het dijkpunt, waar we het wad op waren gegaan. Op de heen- en terugweg kwamen we langs een grote tent, waarover de vrouwelijke gids zei dat daar een wad-opera gehouden werd.

Terug bij de garnalenfabriek trokken wij de waddenschoenen uit. We trokken weer onze eigen schoenen aan en gingen lunchen aan een paar ronde tafels. Daarna gingen we naar de busjes en stapten we in, om via Dokkum en Leeuwarden-Zuid terug te gaan naar onze herberg in Grou. Terug bij de herberg kregen we tot 17.45 uur de tijd, en in die resterende vier uur waste ik mijn voeten en maakte ik een wandeling door het dorp. Ook las ik wat uit het boek over Thomas Dekker en speelde ik met Sharmila een spelletje, Wormen.

Om 17.45 uur volgde de dagevaluatie. We begonnen om 18.00 aan ons avonddiner, waarbij we dit keer als vooraf preisoep kregen, en als hoofdgerecht spaghetti met gehakt in tomatensaus en sla. Als dessert volgde een bakje chocoladevla, en na het diner gingen Denise, Floor, Wendy, Edwin W., Erik W., Karin, Ruggero en ik met de begeleidsters naar de dorpskermis. Dit was een kleine kermis, met zo’n vijf attracties, een paar gokhallen en wat snoep- en eetkramen. Ikzelf ging in de botsauto’s, en in een zweefmolen die schuin rond kon draaien. Ik sloop rond 21.00 uur weer terug de herberg in, en keek daar met de anderen (o.a. Karin, Marieke, Edwin v. M en Maykel) naar een darttoernooi, dat op het beeldscherm werd uitgezonden. Noord-Ierland speelde hierbij tegen Hong-Kong, Duitsland tegen Wales en Engeland tegen Brazilië. We keken tot circa 23.00 uur en gingen daarna naar onze hotelkamers om te gaan slapen.

DAG 7: (11/09) Paiderboeren/Pieterburen
Wij stonden rond 07.30 uur op en gingen om 08.15 uur aan het ontbijt. We smeerden onze lunchpakketjes, en verzamelden ons rond 09.35 bij de lobbyzaal. Na dat tijdstip liepen we aan in de richting van onze busjes, en stapten wij daarin. We reden langs knooppunt Leeuwarden-Zuid en Dokkum, en kwamen via Lauwersoog (bij het Lauwersmeer) de provincie Groningen in.

Rond 10.45 kwamen we aan in een klein dorpje, Pieterburen. Daar stond ook een gelijknamige zeezoogdierenopvangcentrum. We stapten daar uit de busjes, verzamelden ons bij de ingang en kregen ieder een vel papier in onze handen, met daarop 12 vragen die samen een woordrebus vormden.

Pieterburen bestaat al sinds 1971, en vangt vooral zieke, verweesde en gewonden zeehonden op. Een team van dierenartsen en zeehondenverzorgers zorgen ervoor, en in het gebouw zijn ook vier binnenbaden (waar de zeehonden verblijven). Ook worden er filmpjes getoond over die verzorging van de zeezoogdieren. Dit centrum kreeg in de Jaren 80 en 90 veel steun van Koninklijk familielid Prins Bernhard, en ving in 1988 en 2002 veel zeehonden op, toen er in beiden jaren een virus onder de zeehonden uitbrak.

Het zeehondenopvangcentrum had ook een buitenruimte, met o.a. negen buitenbaden en een koffietent. Ik dronk in die tent een kop koffie en at daarbij een stuk worteltaart. Omstreeks 13.00 uur moesten we ons wel weer verzamelen bij de uitgang van het centrum, want na dat tijdstip gingen we terug naar onze busjes. We stapten daar in en reden via Dokkum en Leeuwarden-Zuid terug richting Grou. Tijdens de busrit at ik mijn lunchpakketje op, maar opeens ging naast mij de zijraam open. Ik wist niet wat me overkwam, maar het bleek dat ik onbedoeld op de knop van de schuifraam had gedrukt. Ik drukte op dezelfde knop, en de raam schoof zich weer dicht.

Rond 14.15 uur kwamen wij weer aan bij de herberg. Daar kregen we nog vier uur voor onszelf, min de tijd die we nodig hadden om onze koffers in te pakken (want dat moest ook gebeuren). In deze tijd belde ik naar mijn moeder, schreef ik wat aan dit reisverslag en las ik uit het boek over voormalig wielrenner Thomas Dekker. Ik pakte rond 17.00 uur mijn koffer in.

Rond 18.15 uur verzamelden wij ons voor de dagevaluatie. Tien minuten daarna zaten we alweer aan de lange tafel voor ons laatste avondmaal, waarbij we deze keer frites kregen, met gehaktballen, ham met meloen en sla. Ik schepte evenals bijna ieder ander twee keer op, en als dessert kregen wij vruchten met slagroom. Na het eten volgde nog een (bonte) feestavond, waarbij er muziek werd gedraaid en velen van ons een spelletjes speelde. Ik speelde met Floor, Marieke en Tim het kaartspel Skip-Bo, en allemaal kregen we twee consumptiemunten voor de drank, waarvan ik een pul pils kocht en een kop koffie. Ook werden er frituurhapjes aan ons uitgedeeld.

Na het spelletje Skip-Bo speelde ik een spel pesten (een kaartspel) met Tim. Deze duurde bijna 40 minuten, omdat we allebei wel wisten wanneer we een Joker op de stapel moesten leggen. Tim won uiteindelijk dit potje, en rond 23.00 uur gingen wij allen naar bed, want de volgende dag moesten we vroeg op.

DAG 8: (12/09) De Terugreis
Rond 07.00 uur stonden wij op, zodat we om 07.45 uur al met de koffers beneden in de lobbyzaal konden zijn. We haalden het beddengoed van onze bedden, legden die opgevouwen op een stoel, en gingen vervolgens met de koffers naar beneden. Al om 07.50 uur zaten we aan het ontbijt, en daarbij smeerden we ook onze lunchpakketjes. Rond 08.45 uur pakten wij onze koffers en liepen we met de begeleidsters naar de kleine parkeerplaats van de herberg, waar de koffers op bus en bestemming werden gesorteerd. Maykel en Ruggero gingen op eigen houtje terug naar huis, en Angela, Denise, Irene, Karin, Edwin W. en Erik W. zouden met Arianne het busje ingaan, die via Breukelen naar Maastricht zou rijden. Voordat zij instapten, namen afscheid van hun.

Floor, Marieke, Wendy, Edwin v. M., Tim en ik stapten met Kelly en Sharmila in het busje van via Nijmegen naar Eindhoven. Kelly reed (ons) rond 09.00 uur aan, en zo kwamen we langs Heerenveen, Zwolle, Apeldoorn en Arnhem. Omstreeks 11.10 uur bereikten we de stad Nijmegen, waar Floor, Edwin v. M, Evert-Jan en Tim uitstapten en afscheid van ons namen, evenals Kelly. Sharmila reed rond 11.30 uur aan, en zo kwamen we via Oss en Veghel bij Eindhoven.

Het was al 12.30 uur toen we weer bij de parkeerplaats vlakbij van het Centraal Station kwamen. Marieke, Wendy en ik namen evenals Sharmila afscheid van elkaar, en vervolgens gingen we ieder ons eigen weg. Ik liep naar het station van Eindhoven, stapte daar in de trein naar ’s-Hertogenbosch Centraal, en stapte daar bij het busstation in een bus die mij naar huis bracht.

Adri Rovers.

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button