Reisverslag Guillestre, door Koen Gijsbers

24-11-2023

Inleiding
Twee jaar geleden ben ik met Flow Reizen op vakantie geweest in de Franse Alpen. Dat was een groot succes. Dit jaar krijg ik opnieuw de kans om daarnaartoe te gaan. Deze grijp ik dus met beide handen. Ik ga kamperen in Guillestre. Dat ligt vlakbij Briançon. Daar ben ik in de jaren ’90 een keer met mijn ouders geweest. Ik ben dan ook erg benieuwd wat er deze reis voor jeugdsentiment naar boven komt. De reis duurt van 3 tot en met 14 juli.

Maandag 3 juli 2023
Het was vanmorgen vroeg dag, want om 6.40 uur moest ik al in Nijmegen zijn. Mijn moeder en haar man hebben mij vanuit Bennekom daar heen gebracht. In Nijmegen stond Linda met een busje te wachten. Behalve ik stapten er in Nijmegen nog een paar deelnemers op. Nadat iedereen was ingestapt, reden we naar Breukelen. Daar stapten de meeste deelnemers op. Alleen Roy kwam er in Eindhoven pas bij. Vanuit Eindhoven gingen we op weg. De reis verliep voorspoedig. In Luxemburg maakten we een tussenstop om de benen te strekken. Tegen het eind van de middag kwamen we aan in het IBIS-hotel bij Nancy, waar we vannacht zullen slapen.

Dinsdag 4 juli 2023
Het was half 8 in de morgen toen we op weg gingen naar de camping. Ook vandaag verliep de reis voorspoedig. Onderweg hebben we nog twee tussenstops gemaakt. Aan het eind van de middag kwamen we aan op de camping. Daar hebben we eerst de tenten opgezet. Ik slaap met Jeen in een tent. Verder doen we het rustig aan, want twee lange dagen reizen is best vermoeiend.

Woensdag 5 juli 2023
Na 2 lange reisdagen hebben we het vanmorgen rustig aangedaan. Om half 10 hebben we met elkaar ontbeten. Na het ontbijt gingen we naar het dorp om inkopen te doen. Ik heb zelf ook een paar ansichtkaarten gekocht. Toen we weer terug waren op de camping hebben we geluncht. Daarna kon je kiezen tussen op de camping blijven of een stevige wandeling maken in de bergen. Uiteraard heb ik gekozen voor wandelen. Martijn en Linda en een aantal deelnemers waaronder: Rutger, Lars, Jenny, Scott en Jacqueline gingen ook mee. Het was een mooie wandeling met veel klimmen en afdalen. Onderweg had je prachtig uitzicht. Toen we terugkwamen in het dorp, hebben we nog op het terras gezeten om een ijsje te eten. Terug op de camping was het tijd voor het avondeten: chili con carne met rijst. Na het eten heb ik mijn kaarten geschreven.

Donderdag 6 juli 2023
Na de rustige dag van gisteren is vandaag het echte werk begonnen. De groep werd opgesplitst in 3 groepen van 5 deelnemers en één begeleid(st)er. Iedere groep had een eigen activiteit. Dit weekend hebben we deze constructie nog een keer. Alleen wordt er qua activiteiten dan gerouleerd. Mijn groep, bestaande uit Jesse, Jeen, Tom, Jenny, Martijn en ik is wezen kajakken. Het was niet zomaar kajakken, maar wildwaterkajakken. Met 5 éénpersoonskajakken en één tweepersoonskajak voeren we over de wild stromende rivier. Ik zat samen met Bart-Jan, de instructeur in de tweepersoonskajak. Het was een spektakel om u tegen te zeggen. Soms was de stroming zo wild dat de kajak op en neer deinde. In het keerwater werd regelmatig gestopt voor instructies. Halverwege waren er zelfs golven in de rivier. Dan moest men voorover zitten, zodat het water tegen je helm spatte in plaats van in je gezicht. Na het golfspektakel legden we aan om op een eiland te gaan lunchen. Daarna voeren we verder. In eerste instantie was het nog rustig, maar dat was slechts stilte in de storm. Al snel werd het weer ruig water met vlak voor het einde nog wat golven. Toen we terug waren op de camping ging ik eerst mijn kaarten op de bus doen. Daarna heb ik geholpen met de voorbereidingen voor het avondeten. We eten vanavond stamppot sperziebonen.

Vrijdag 7 juli 2023
We zijn met de busjes naar Briançon gereden. Daar kun je mooi winkelen en ook aan horeca is er geen gebrek. Ik heb twee cadeaus gekocht voor mensen die (bijna) jarig (geweest) zijn. Voor mezelf heb ik een T-shirt gekocht. Bij een eettentje heb ik een panini gegeten. We zijn ook nog bij een fort wezen kijken. Helaas was het gesloten, dus we konden het alleen van buiten zien. Toen zijn we teruggereden naar de camping. Onderweg hebben we nog een stop bij de Col d’Izaard gemaakt om de via Ferrata te ontdekken. Deze staat over een paar dagen op de planning. Terug op de camping ben ik met een paar deelnemers wezen zwemmen in het zwembad bij de camping. Toen ik terug was, stond het avondeten klaar: Broodjes met worst en salade. Na het eten zijn we naar het dorp geweest om een ijsje te halen. Ook heb ik met Renke en Jennie een spelletje Yahtzee gespeeld.

Zaterdag 8 juli 2023
Vandaag werd de groep weer in drieën gesplitst. Dezelfde activiteiten werden weer georganiseerd. Alleen werd er gerouleerd. Mijn groep is wezen canyoningen. Onder leiding van Rob, een professionele instructeur zijn we langs een stromende beek omhooggelopen. Er waren veel hindernissen, waaronder grote stenen en grotten. Soms moest je ook het water oversteken. Toen we boven aan de kloof waren, hebben we geluncht. Daarna liepen we via een andere route weer naar beneden. Ook nu was het weer uitdagend, want er zaten wat sprongen en glijbanen in het parcours. Aan het eind was er de mogelijkheid om van een 3 meter hoge rots af te springen. Alles met elkaar was een zeer geslaagde tocht, maar het was heel spannend. Daarom ben ik bij terugkomst op de camping eerst gaan ontspannen in het zwembad. Na zo’n pittige dag smaakt het avondeten (pasta met boursin, spekjes en spinazie) naar meer.

Zondag 9 juli 2023
Vandaag hadden we dezelfde constructie als gisteren en donderdag. Mijn groep is wezen raften. Met 7 personen zaten we in een grote rubberboot. We werden begeleid door een Franse instructeur, genaamd Medou. OP een wilde rivier voeren we stroomafwaarts. Het grootste deel was het ruig water. Soms waren de golven zelfs zo hoog dat de boot op en neer deinde. Dat ging er een keer zo ruig aan toe dat Jeen over boord sloeg. We hebben 17 kilometer gevaren. Toen we terug waren op de camping, heb ik nog een wandeling naar het dorp gemaakt om geld te pinnen. Daarna ben ik gaan zwemmen. Vanavond aten we nasi met saté en kroepoek. Na het eten ging ik met de deelnemers een ijsje halen in het dorp.

Maandag 10 juli 2023
Gezien het feit dat de afgelopen dagen behoorlijk intens waren, had de begeleiding bedacht om deze dag een rustdag in te lassen bij het meer. Bij het meer was er de mogelijkheid om gebruik te maken van een sup. Voor degenen die liever wat meer actie wilden, was er de mogelijkheid om naar Resoul te gaan. Een aantal deelnemers, waaronder: Joep, Tijn, Jacqueline, Tom, Jesse en ik hebben van deze optie gebruik gemaakt. In Resoul heb je een mooi klimpark met diverse touwbruggenparcoursen. De parcoursen zijn gekleurd in wit (kinderparcours), groen, blauw, paars, rood en zwart (hoogste niveau). Ieder parcours had verschillende onderdelen: Netten, balken en kabelbanen. De hogere niveaus kenden ook nog lussen en stijgbeugels. De eerste 3 parcoursen (groen, blauw en paars) ging ik met gemak door heen. Het rode parcours was lastiger. Vooral in het begin had ik moeite om mijn evenwicht te houden. Dankzij goede hulp van Joris ben ik er toch nog goed door gekomen. Na afloop zijn we nog in Resoul wezen winkelen. Daarna ging Martijn nog met een paar deelnemers wandelen. Echter voor mij was de energie op. Ik ben dus met Joep, Tijn, Tom en Joris op het terras gaan zitten. ’s Avonds op de camping hadden we een barbecue. Daarna heb ik met een paar deelnemers een spelletje gedaan.

Dinsdag 11 juli 2023
We zijn vandaag naar de Col d’ Izaard geweest voor de via ferrata. Deze activiteit werd in twee groepen uitgevoerd. Mijn groep met onder meer Roy, Jenny, Tom en Jeen is eerst Jen naar een rodelbaan geweest. Helaas was deze gesloten. Toen zijn we naar een bergdorpje hogerop geweest. Ook daar was weinig te beleven. De winkels hadden middagsluiting en er was enkel een kroeg open. Daar hebben Jenny en ik op het terras gezeten en wat gepraat over van alles en nog wat. ’s Middags had mijn groep Via Ferrata. Voor Roy en mij was het al snel duidelijk dat het parcours te moeilijk was. Daarom zijn we afgehaakt. We hebben nog wel wat gewandeld alvorens de groep terug was. ’s Avonds hebben we vissticks en salade gegeten. Een aantal deelnemers ging na het eten nog ijs halen in het dorp, maar voor mij was het te veel. Ik ben dus op de camping gebleven, waar ik nu zit te schrijven.

Woensdag 12 juli 2023
Dit is de laatste dag van ons verblijf in Guillestre. We konden kiezen uit zwemmen in een aquapark of wandelen bij Resoul. In eerste instantie wilde ik na alle hectiek van afgelopen dagen even een pas op de plaats houden en kiezen voor het aquapark. Na een goed gesprek met Martijn ben ik overdag gegaan en heb ik besloten om te gaan wandelen. Jenny, Lars, Kevin, Jesse, Scott en Linda gingen ook mee. We zijn met de skilift naar boven gegaan. Daar zijn we gaan wandelen. We zijn naar een berghut gelopen op een hoogte van 2300 meter. We hadden daar willen lunchen, maar Scott trok het niet en was halverwege afgehaakt. Daarom zijn we teruggelopen en hebben we geluncht bij de stoeltjeslift. Toen we terug waren op de camping, heb ik eerst mijn tas ingepakt. Daarna heb ik nog een laatste duik in het zwembad genomen. Als afsluiter van de vakantie zijn we wezen uiteten bij restaurant Isie du Lac.

Donderdag 13 juli 2023
We moesten vanmorgen om half 8 uit de veren. Onze planning was om de genten af te breken en dan rond 10 uur te vertrekken. Echter gisteren heeft het in de avond en nacht hard geregend en geonweerd. Daarom moesten de tenten eerst goed drogen. Uiteindelijk vertrokken we met 3 kwartier vertraging. De reis verliep voorspoedig. Bij Grenoble stopten we om te lunchen en ook bij Dijon hielden we nog even pauze. Vlak voor Nancy kwamen we in een file terecht. Daardoor kwamen we pas tegen half 8 aan in het hotel waar we komende nacht zullen slapen. Vanavond gaan we eten bij Burger King of KFC.

Vrijdag 14 juli 2023
Het was half 10 toen we het IBIS hotel in Nancy verlieten voor de rest van de terugreis. In eerste instantie verliep de reis nog voorspoedig. In België hielden we een sanitaire stop en bij Nederweert stopen we wat langer om te lunchen. Intussen droomde ik er al van om weer snel thuis te komen. Echter de laatste loodjes wogen het zwaarst. Vooral in Noord-Limburg en in Brabant stonden veel files. Bovendien verliep de wissel in Breukelen niet echt soepel. We moesten daar wachten op een groep deelnemers uit Ardèche. Toen die groep gearriveerd was, moest onze bagage overgeladen worden. Daardoor kwamen we pas rond 7 uur aan in Nijmegen. Daar ben ik opgehaald door mijn moeder. We zijn samen wezen uiteten in een Mexicaans restaurant. Na het eten ben ik met de trein via Zwolle naar Assen gereisd om daar vanuit het station met de taxi naar huis te reizen. Uiteindelijk ben ik rond kwart over 12 weer thuisgekomen.

Slotwoord
Alles met elkaar kan ik terugkijken op een zeer geslaagde vakantie. De via Ferrata was voor mij nog een maatje te groot, maar wildwaterkajakken, canyoning, raften en het touwbruggenparcours waren voor mij topactiviteiten. Daarnaast heb ik ook genoten van de bergwandelingen en het stadje Briançon. Verder was de omgeving prachtig en het was een heel hechte groep. Uiteraard zou het nooit mogelijk geweest zijn om deze mooie reis te realiseren zonder goede begeleiding. Dus bij deze gaat mijn dank  dan ook uit naar Martijn, Joris en Linda.

Koen Gijsbers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button