Reisverslag Harz, door Marisca van Paassen

04-05-2022

Inleiding
Met mijn tweede reis dat ik met flow op reis ga is de relax reis naar het Harzegebergte in het mooie Duitsland. Vanaf 11 april tot 18 april 2022. Waar ik echt heel veel zin in had. Er gingen ook 2 begeleiders mee die ik al een beetje kon van mijn vorige reis naar de Vogezen in Frankrijk en 1 van de deelnemers die kon ik ook al een beetje van die reis.

Maandag 11 april
Ik werd door mijn moeder afgezet in Breukelen. Om 9:10 staat iedereen die in Breukelen op moet stappen klaar voor vertrek richting Duitsland na lang wachten op het busje met de begeleider Ruben konden we om 9:35 (5 minuten na vertrektijd) het busje inladen en op weg richting het Harzegebergte. Na ongeveer 1,5 uur rijden komen we rond 11:00 aan in Nijmegen waar de begeleiders Bas en Rixt met de andere deelnemers stonden te wachten. Vanaf Nijmegen gingen we na een korte stop verder rijden en stoppen we rond 13:45 in Unna voor de lunch en daar kwamen we ook de groep van de wandelreis tegen en hebben we een huurbusje ingeruild voor de Flowbus en hebben we samen met de groep van de wandelreis heerlijk daar in een parkje zitten lunchen. Rond 14:30 gaan we weer verder met de groep naar de eindbestemming waar we rond 16:00 aankomen. Waar Ruben ervoor gezorgd had dat we daar rond 18:00 na een lange dag rijden een heerlijke pasta op tafel kregen.

Dinsdag 12 april
De eerste volledige dag begon om 9 uur met het ontbijt waarna we vervolgens om 10:30 op pad gingen in 2 groepen. De grootste groep ging een wandeltocht van ongeveer 2 uur maken naar het dorpje Schierke en het andere groepje ging met de auto naar dat dorpje toe waaronder Meerie, Sien en ik zelf met de begeleider Ruben. We hebben door het dorpje een heerlijke wandeling gemaakt en een heerlijke Brocken taart met iets te drinken erbij gehaald. We hebben toen de rest van de groep was aan gekomen bij het dorpje met z’n allen geluncht rond 12:30. Na dat we met elkaar geluncht hadden en tot rust gekomen waren ging er een klein groepje teruglopen naar het huisje en de rest van de groep terug met het busje. Toen het wandel groepje terug kwam van de wandeling en ff tot rust waren gekomen, zijn we naar de winkel geweest met de deelnemers die zelf nog iets te drinken wilden gaan halen en Ruben en Rixt om boodschappen te doen. Na het boodschappen doen gingen Bas en Ruben met de hulp van een paar deelnemers rond 17:15 beginnen met het eten klaarmaken zodat we rond 18:30 konden gaan eten. Na het eten heeft de leiding de planning van de activiteiten voor de rest van de week bekend gemaakt en daarna hebben we nog heerlijk een aantal uur bij het kampvuur gezeten wat Ruben heeft aangestoken. Waar ook een aantal deelnemers marshmellow’s mochten gaan roosteren.

Woensdag 13 april
Om 9:00 zaten we met zijn allen weer aan tafel voor een heerlijk ontbijtje waarna we vervolgens om 10:30 op pad gingen richting het dorpje Harzburg om daar met een gondel omhoog te gaan en daar te genieten van het mooie uitzicht en bovenaan te gaan lunchen. Na de lunch gingen we met de hele groep naar beneden met een boomzweefbaan, op 2 deelnemers na die gingen met de gondel terug naar beneden. Toen we met de hele groep uiteindelijk beneden waren met de boomzweefbaan gingen we weer terug lopen naar het begin. Waar we onderweg tijdens het teruglopen een vrachtwagenchauffeur hebben geprobeerd te helpen bevrijden die een slootje in was gereden. Waar uiteindelijk een tractor of een ander voertuig die sterk genoeg is om de wagen eruit te trekken moest erbij komen om te helpen. Toen we terug kwamen bij het huisje konden we weer heerlijk even relaxen en ging de leiding om 17:30 beginnen met de barbecue aan te zetten en het eten voor de rest klaar te maken en hebben we heerlijk met de groep gebarbecued. Nadat we gegeten hadden hebben ik Ruben om 20:30 ff geholpen met het kampvuur aan te steken en hebben we tot laat in de avond heerlijk bij het kampvuur gezeten nadat we eerst hout hebben geraapt in het bos vlakbij het huisje.

Donderdag 14 april
Om 9:00 begint de dag met de verjaardag van Saskia waarvoor we hebben gezongen en heeft iedereen een heerlijke muffin met slagroom gekregen tijdens het ontbijt. We gingen vervolgens met zijn allen om 10:30 vertrekken richting het stadje Quedlinburg om daar een rondje te gaan lopen en voor degene die het wilden souvenirs en kaartjes kopen voor het thuisfront. We hebben daar ook met een klein groepje gezocht naar een aantal geocaches waar een gedeelte van de groep ook aan deed. We hebben daar ook met de hele groep in een klein cafétje wat gedronken en degene die het wilden hebben er ook een klein gebakje gehad. We waren rond 16:00 vervolgens weer terug bij het huisje en konden we weer even lekker relaxen tot dat we gingen eten. Nadat we gegeten hadden gingen Bastiaan, Aranka, Rixt en ik een heerlijke avondwandeling maken met veel obstakels over het pad heen en toen we om 20:00 terug kwamen gingen we met de groep een muziekquiz doen en ik deed Ruben helpen met Jureren wat ik erg leuk vond om te doen.

Vrijdag 15 april
We mochten zelf bepalen hoe laat we gingen ontbijten zolang we maar om 11:30 klaar stonden om naar het western dorpje Pull Man City te gaan waar we een aantal leuke show hebben gezien. We mochten daar ook gaan paard rijden als we dat wilden op eigen kosten en dat hebben Meerie, Saskia en ik gedaan daar en Rixt liep met ons mee als begeleiding. We vonden het alle drie harstikke leuk om te doen. We hebben na al het leuks heerlijk gegeten in het restaurant de Big Dance Saloon en kwamen we pas om 22:00 weer terug bij het huisje.

Zaterdag 16 april
Om 9:00 zaten we met zijn allen aan het ontbijt om daarna om 10:30 te vertrekken richting het kasteel Wernigerode en hebben we daar ongeveer 2 uur door het kasteel heen gelopen en toen we klaar waren bij het kasteel om 13:30 gingen we naar het stadje wat daar onder aan het kasteel zat. In het stadje hebben er een paar nog een klein stukje gelopen en een aantal winkeltjes bezocht en de rest van de groep ging even lekker op een terrasje zitten waar ook nog live muziek was. We gingen daarna weer terug naar het huisje en waren we rond 16:30 weer terug bij het huisje en hebben we daar even gerelaxt. Rond 17:30 ging Bas beginnen met het eten klaar te maken en was het eten rond 18:30 klaar en hebben we een heerlijke studentensoep gegeten. Na het eten zijn we met de groep naar het paasvuur wezen kijken wat tegenover ons huisje was. Om 20:30 ging ik Ruben even helpen met het kampvuur voor de laatste keer aan te steken terwijl er ook een deel van de groep een avondwandeling ging maken. Tijdens de avondwandeling heeft de groep die dat gingen doen veel herten gespot en nog twee andere dieren.

Zondag 17 april
De laatste volledige dag in het mooie Harzegebergte is aangekomen met om 9:00 eerst het ontbijt maar voordat we gingen ontbijten moesten we eerst op zoek gaan naar de paaseitjes die de paashaas had verstopt voor ons. Nadat we ontbeten hadden gingen we om 10:30 een rondtour maken door de Harz met eerste tussenstop bij de langste hangbrug van Duitsland waar het gewicht van 10 volwassen olifanten tegelijk er over heen kon. Daarna zijn we terug gaan lopen over de dam die langs de brug lag. Nadat we bij de langste hangbrug waren geweest gingen we door naar de heksenberg waar we eerst heerlijk hebben genoten van het uitzicht tijdens de lunch. Nadat we geluncht hadden gingen met de groep met de rodelbaan. Toen we de rodelbaan hadden gehad gingen we naar een kerkje die was verplaats vanwege dat er vandalisme gepleegd werd en hebben we gezien hoe ze daar nog mee bezig waren met de vloer te leggen. Na een korte stop bij het kerkje gingen we weer verder rijden terug naar het huisje. Toen we terug kwamen bij het huisje hebben we eerst onze tassen voor het grootste gedeelte ingepakt en gingen we rond 18:30 voor de laatste keer met zijn allen aan het avond eten. Na het avondeten hebben we een soort poppenkast gespeeld over hoe de vakantie was nadat ik samen met Bastiaan de poppetjes getekend hadden.

Maandag 18 april
De dag van vertrek terug naar huis is aangebroken met om 8:30 voor de laatste keer ontbijten en waren we om 9:30 klaar voor vertrek richting huis. Om 12:00 hadden we de eerste tussenstop in de buurt van het dorpje Melle bij een tankstation langs de snelweg, waar we ook meteen hebben geluncht met de hele groep. Na een stop van 30 minuten gingen we weer verder rijden en hadden we om de volgende en de laatste tussen stop om 13:55 bij de McDonalds in Oldenzaal en gingen we daar afscheid van elkaar nemen. De deelnemers die naar Nijmegen en Eindhoven gingen stapten bij Bas in de auto en de groep die naar Breukelen ging, die stapten bij Ruben in om 14:15.

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button