Reisverslag Kreta, door Luuk van de Griendt

19-07-2022

Deze zomer heb ik mijn derde Flow reis gemaakt. Het was reis 77 naar Rethymnon op het Griekse eiland Kreta.

Het betreft persoonlijk gezien een bijzondere reis voor mij, mijn allereerste vliegreis sinds corona en ook zonder ouders! Ik ben al vaker in Griekenland geweest maar zonder ouders voelt toch eventjes spannend maar het werd de mooiste reis die ik in dat land heb bezocht!

Dag 1: 6 juli. We moesten met z’n allen al vroeg op Schiphol zijn, althans, daar leek het op. Want ’s ochtends toen iedereen er al was of nog onderweg was kwam het bericht dat onze vlucht maar liefst 3 uur vertraging had! Tijden aanpassen had dan ook geen zin meer maar we hebben die langere tijd op Schiphol nuttig besteed door praatjes te maken met de groep en de begeleiders om elkaar beter te leren kennen! Ook had Flow het goed voor elkaar gekregen dat we geen last hadden van de enorme ellende op Schiphol die momenteel hot item in het nieuws is! Uiteindelijk vertrokken we net voor de avond naar Heraklion waar we rond 21:15 landde. Daarna moesten we ook nog eens 1,5 uur met de bus van de luchthaven naar het hotel. Onlangs de vertraging en het lange reizen waren we goed aangekomen!

Dag 2: 7 juli. Een dag die altijd even puzzelen is, wat gaan we deze vakantie allemaal doen? We hebben die dag een leuk programma samengesteld en daar kom ik in dit verslag zeker op terug! Wat we die dag gedaan hebben is in de ochtend na het ontbijtbuffet lekker relaxed aan het zwembad gelegen en terwijl de begeleiding aan het puzzelen was voor het programma zijn wij met de groep alvast in het stadje even op een terrasje gezellig gaan zitten en een drankje doen. In de middag zijn wij met de hele groep het stadje Rethymnon wezen verkennen en het is een gezellige stad! In de avond hebben wij een gezellig diner in het hotel gehad wat ook in buffetvorm werd aangeboden. Dit was zo gedurende de hele reis. Na het eten zijn wij met de groep op stap geweest naar een heel gezellig café waar ze vooral (oude) rockmuziek draaien. Komt dat even goed uit, dat is mijn favoriete muziek! Ook de rest van de groep vond het heel gezellig!

Dag 3: 8 juli Die dag zijn we met z’n allen lekker naar het strand geweest. Het was een heerlijke dag! In de middag zijn we ergens gaan lunchen in een heel gezellig restaurant, waar de vorige groep op Kreta blijkbaar ook al een keer was geweest! We werden dan ook met open armen ontvangen! Na de lunch werd het voor mij even adrenaline stromen, voor het eerst in mijn leven wezen parasailen boven het water! Het was ongelooflijk spannend maar zo vet! Trots dat ik het heb gedaan! Daarna weer terug naar het hotel gegaan voor het diner en daarna had ik een lekkere mojito besteld!

Dag 4: 9 juli Deze dag liep letterlijk en figuurlijk in het water. Het had er bijna de hele middag geregend en niet een beetje ook! We zouden die dag ook een bustour door het stadje Rethymnon doen maar deze werd daardoor gecanceld. Jammer! Dus na de lunch, na een uur schuilen, maar terug naar het hotel gelopen waar we er in de lobby toch nog een gezellige middag van hebben gemaakt met elkaar!

Dag 5: 10 juli Ook deze dag begon enigszins bewolkt en frisjes. Maar in de middag zijn we lekker even wezen ronddwalen door Rethymnon. We hadden daaar gelunched en daarna een oude moskee gezien die erg mooi was! Die avond hadden we Griekse avond. Dit was de enige avond waar we buiten het hotel ergens gingen dineren voor typisch Grieks eten! Ik had een lamb souvlaki die erg lekker was! Na het eten sloten we af met een typisch Grieks shotje: Raki! Dat was voor sommigen het nieuwe lievelingsdrankje!

Dag 6: 11 juli. Die dag zijn we naar het Waterpark geweest in de buurt van Heraklion, de hoofdstad van het eiland! Het was een megavet park! Ik heb bijna alle (enge) glijbanen gedaan en een daarvan was de halfpipe! Dat was gruwelijk spannend maar onwijs vet!

Dag 7: 12 juli. Dit was een echte relaxdag. We hebben met z’n allen lekker de hele dag bijna aan het zwembad gelegen. Zelfs de lunch bleef bij het hotel. Ook zo’n dag kan echt heerlijk zijn tussen alle activiteiten door en ook dan kan je hoogtepunten maken! Ik had die dag namelijk de “Happy Hour” van het hotel in de groep tot leven gebracht! Dat was een speciaal anderhalf uur tussen 17:00-18:30 uur waarbij alle alcoholische dranken, (bier, wijn, cocktails) met 30% werden afgeprijsd! Ik zelf maak hier natuurlijk graag gebruik van want ik drink graag het typisch Griekse Mythos bier en heb hier echt onwijs van genoten! Sindsdien hebben we bijna iedere dag met z’n allen gewacht op dit uur van de dag!

Dag 8: 13 juli. Dit was een hele wilde, maar ook wel een toeristische dag! We hadden een boottocht gemaakt over het eiland. En niet zomaar een boot, een echte piratenboot! Het nadeel was wel dat er ontzettend veel wind was en we erg veel golven hadden op de zee wat de tocht een beetje “bumpy” maakte. Eind van de middag waren we alweer terug in het hotel en zijn we na het diner ’s avonds nog even naar wat barretjes geweest voor drankjes.

Dag 9: 14 juli. Weer een relaxdag! In de ochtend hadden we wellness geboekt bij een schoonheidssalon. Ik ging voor de rugmassage. Dat was heerlijk ontspannen! Sommige van de groep gingen daarnaast ook nog voor de knabbelvisjes! Hierna weer terug in het hotel en lekker aan het zwembad!

Dag 10: 15 juli. Onze laatste activiteit was aangebroken, de jeepsafari! We gingen met jeeps een grote tocht door het eiland maken. We hadden zowel een grote Jeep die overdekt was en een kleine jeep die open was. Het werd netjes afgewisseld wie in welke jeep wou rijden want zo’n open jeep is met het warme weer zeker wel lekker! Het was daarnaast een interessante tocht waarbij we vliegende Gieren hebben zien jagen,een meer dat door de mens zelf was aangelegd, op het middenpunt van het eiland gestopt waarbij we over twee verschillende zeeën uitzicht hadden, de Egeïsche Zee aan de noordzijde en de Libische Zee aan de zuidzijde en daarna een lunch+zwemstop gemaakt. We hadden lekker gegeten en sommige hadden een verfrissende duik genomen in de zee die wel erg koud was! Daarna ook nog op hoge plekken geweest voor mooie fotostops! Rond de klok van 18:00 uur waren we weer in het hotel, net op tijd voor de Happy Hour! Dat hadden we zeker verdiend!

Dag 11: 16 juli. Na een ondernemende dag met die jeepsafari hebben we weer een relaxdag genomen. Ik zelf bleef, op de lunch buiten het hotel na, vooral bij het zwembad. Na de laatste Happy Hour en diner in het hotel begonnen we met de koffers inpakken voor helaas alweer de vertrekdag. De dag nog wel even afgesloten en uitgerockt in de Rock pub!

Dag 12: 17 juli Last, but not least, helaas de vertrekdag! Gelukkig konden we rustig aan ontbijten in het hotel en onze laatste checks aan de koffers doen. Hierna nog even een afsluitend praatje in de lobby met het jaarlijkse Flow cadeau! En toen kwam rond 11:15 uur de bus naar de luchthaven in Heraklion. Voor mij was dit zelfs een leuke dag want ik hou van vliegtuigen, en doordat we assistentie van de luchthaven hadden gekregen werden we als het ware naar voren geloodst in de rijen en bij het boarden naar het vliegtuig waardoor ik een zeer mooi uitzicht had naar de vliegtuigen! Ik heb hier ontzettend van genoten! Hierna vertrokken we rond 15:45 uur weer naar Rotterdam, waar we rond 18:10, 10 minuten voor op schema, veilig waren geland! Na het ophalen van de koffers was dit helaas alweer het einde van een onwijs toffe 12 daagse vakantie met Flow Reizen naar Kreta!

Ik wil iedereen van de groep onwijs bedanken voor deze mooie tijd! Het was een zeer gezellige groep en we hebben er veel vriendschappen aan over gehouden! Ook de begeleiders, Thomas en Myrthe wil ik onwijs bedanken! Ik kan me, als Mythos koning, zoals jullie me noemden, geen leukere Happy Hour meer voorstellen! Hopelijk zie ik jullie snel weer bij de reünie, die plaatsvind in mijn eigen, mooie stad, Den Bosch!

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button