Reisverslag Maria Alm, door Xiao Min

08-02-2023

Voor het eerst ben ik met Flowreizen mee geweest. Ik vond het heel erg spannend. Omdat ik graag wilde leren skiën heb ik gekozen voor een reis naar Maria Alm in Oostenrijk. De reis was van 20 t/m 29 januari 2023.

We vertrokken op vrijdagavond met de bus. Het was een dubbeldekker. Er waren meerdere opstapplaatsen en ik koos voor Den Haag. Het was een hele lange reis naar Oostenrijk. We stonden een paar keer in de file of we moesten wachten bij de andere opstapplaatsen. Onderweg maakte ik al kennis met mijn reisgenoten en we keken een leuke film van Aladdin in de bus. Op zaterdagochtend kwamen we bij ons hotel aan. Het hotel heette Alpenhof en lag midden in het gezellige centrum van Maria Alm. Voor degene die het hadden gehuurd, gingen we ski’s en skischoenen passen. Die kun je beneden in het hotel opbergen. Daarna gingen we sneeuwwandelen. Er lag gelukkig heel veel sneeuw. Om 18.15 uur hadden we het ‘kletsmomentje’. De begeleiders vroegen hoe de dag was geweest en legden uit wat we ’s avonds en de volgende dag gingen doen. Na het kletsmomentje kon je gaan eten. Het eten in het hotel was heel uitgebreid: ’s Ochtends was er een ontbijtbuffet en ’s avonds een 3 gangen menu. Ik heb heel veel gegeten, want het was erg lekker. Lunch hadden we altijd op de berg.

Op zondag was onze eerste ski-dag. We begonnen om 10:00 uur. We werden op niveau ingedeeld in groepjes. Ik zat in een beginnersgroep met 2 andere reisgenoten en 1 begeleider. De begeleider is ook meteen je skileraar. Ik ging skiën op de blauwe piste van de huisberg. Anderen die heel goed konden skiën, mochten van de A-berg of rode piste af. Ik vond het skiën wel eng, want soms ging ik te hard, en dan moest je jezelf laten vallen. Het deed gelukkig geen pijn. Rond 16:00 uur waren we terug in het hotel en gingen we gelijk de après-ski in. Dit was een leuke bar naast het hotel. Daar hoorde je ook Nederlandse muziek. Na het avondeten was het tijd om spelletjes te spelen. We hebben Kletsdoosje gespeeld en Halli Galli. Anderen gingen ook de sauna in.

De rest van de week was de dagindeling hetzelfde, maar ’s avonds hadden we telkens een andere programma. Op maandag deden we een fakkeltocht. Het zag er in de avond heel mooi uit met al die lichtjes. Op dinsdag hebben we een ski-show gezien. Het was een spectaculaire verlichte show. Op woensdagavond bleven we in het hotel. En hebben we een muziekbingo gedaan. Was erg gezellig. Op donderdagavond gingen we rodelen. We gingen met een taxibusje omhoog. Het rodelen ging heel hard en soms kwamen we in de berm terecht.

Vrijdag was onze laatste ski-dag. En we gingen wedstrijd-skiën (Slalommen). Ik heb een bronzen medaille gewonnen. Iedereen kreeg een diploma waar je tijd op stond hoe snel je ging. Die ga ik zeker bewaren.

Zaterdag gingen we eerst onze koffers inpakken en daarna gingen we nog een lange wandeling maken. Het sneeuwde veel. En de weg was soms best steil. Rond 5 uur hebben we voor het laatst gegeten in het hotel en toen was het tijd om terug te gaan naar huis.

Ik vond het een leuke en leerzame reis. Het was een fijne groep. De sfeer was heel goed. Ik had ook een hele leuke kamergenoot waar ik het goed mee kon vinden. De begeleiding was top. De begeleiders waren super aardig en ik heb veel van het skiën geleerd. Alles was heel goed georganiseerd.

Bedankt Flowreizen voor deze prachtige reis. Volgend jaar wil ik heel graag terugkomen!

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button