Reisverslag Maria Alm relax, door Koen van Zanten

15-02-2019

Dit verslag gaat over mijn 1ste reis met Flow Reizen.

Ik heb voor deze organisatie gekozen omdat ik op zoek was naar begeleide reizen en over Flow de meeste positieve verhalen had gehoord.

In dit verslag vertel ik niet zozeer wat ik heb beleefd maar vooral hóé ik heb het beleefd. Ik kan alvast zeggen dat het positieve gevoel overheerst.

Het begon allemaal al op de heenreis. Ik was ruim op tijd in Eindhoven, de opstapplaats die ik had gekozen. Ik was stikzenuwachtig, maar toen ik eenmaal met een paar reisgenoten en wat begeleiders praatte voelde ik me iets meer op m’n gemak. Toen de bus eenmaal gearriveerd was, werden de koffers ingeladen en stapten we in. Toen kon de reis eindelijk beginnen! Na een lange nacht doorrijden en af en toe een pauze kwamen we aan in Wagrain, waar we eerst een skigroep af gingen zetten en daarna reden we door naar Maria Alm. Ik keek mijn ogen uit, ik had nog nooit zoveel sneeuw gezien! Toen we uitstapten op de parkeerplaats van ons hotel, lag de sneeuw tot aan onze enkels!

Het gevoel dat ik had over de groep werd al snel bewaarheid. Namelijk dat de relaxgroep een erg gezellige groep was. De sfeer was gemoedelijk en iedereen keek naar elkaar om, niemand bleef alleen. Dit gold overigens niet alleen voor de relaxgroep maar ook voor de skigroep die ook bij ons in hotel logeerde. Overdag gingen beide groepen hun gang maar tijdens het ontbijt en de lunch zat iedereen doorelkaar. Maar ook buiten de maaltijden om zochten mensen van beide groepen elkaar op en dan voelde het als één grote gezellige groep waarin iedereen gelijk was.

Het hotel heette ”Hotel Alpenhof”. Een mooi en goed hotel met alles erop en eraan en bovendien op loopafstand van de skipiste en het gezellige centrum. De eigenaresse van het hotel is een erg vriendelijk en hartelijk persoon die zich regelmatig in het hotel laat zien. En dan zegt ze: “Alles gut, liebe gäste?” Datzelfde kan ook gezegd worden van het personeel. Zeer vriendelijk en attent waardoor je je echt op je gemak voelt. Het diner was een terugkerend hoogtepunt. Elke avond keuze uit 3 verschillende hoofdgerechten en wat ik ook koos, het was altijd voortreffelijk.

Ik ben ook zeer te spreken over de begeleiding. Ze stonden altijd voor me klaar en gaven me voldoende duidelijkheid over bv het dagprogramma, iets wat voor mij heel belangrijk is. Tegelijkertijd lieten ze mij ook voldoende vrij. Ook lichtten ze ons op tijd in als er een activiteit niet door kon gaan. Enfin, begeleiding om op te bouwen dus!

Wat de activiteiten betreft, ik wil in dit verslag alleen de hoogtepunten van de reis benoemen. Hetgeen niet makkelijk is want het was een aaneenschakeling van hoogtepunten. Naar mijn mening waren het dagje Salzburg en de rondvaart over de Köningssee echte hoogtepunten. Maar de Kitzsteinhorn vond ik het mooiste. Dat is een gletsjer van 3000m(!) hoog die uitzicht biedt over een spectaculair, bergachtig landschap. Een onbetwist hoogtepunt dus.

Het programma van de laatste dag was kort maar wel druk. ’s Ochtends vroeg moesten we met de bagage beneden staan. Nadat die waren opgeborgen gingen we nog een stukje wandelen en voor de laatste keer een apfelstrudel nuttigen. Na aankomst bij het hotel snel de koffers ingeladen en nog een snelle hap. En toen vertrokken we naar Wagrain om de andere skigroep op te halen en daarna reden we écht terug naar Nederland. Na een lange slapeloze nacht kwamen we in alle vroegte weer aan in Eindhoven waar mijn ouders al klaar stonden om me thuis te brengen. Dat was het einde van de reis en ook van dit verslag.

Je snapt het, mijn 1ste reis met Flow was een hele prettige, mooie en leerzame ervaring. Ik heb mooie plaatsen gezien, leuke mensen ontmoet en goed gegeten. Maar ik heb vooral genoten. Het zou dus zomaar kunnen dat ik nog een keer met Flow meega!

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button