Reisverslag Niederau, door Koen Gijsbers

29-11-2022

Inleiding
In 2009 ben ik met Flow Reizen op vakantie geweest in Niederau. Op een paar kleinigheidjes na was het een groot succes. Daarom ga ik er dit jaar nog een keer naar toe. Uiteraard is er wel het een en ander veranderd ten opzichte van 2009. Zo is de groep veel kleiner (15 deelnemers in plaats van 40). Minder deelnemers betekent vanzelfsprekend ook minder begeleiders. In 2009 gingen er 8 begeleiders mee en nu 3. Ook de touringcar is vervangen door twee minibusjes. Daarnaast hebben we nu onderweg een tussenovernachting in plaats van dat we de hele nacht doorreizen. Voor de rest ben ik heel erg benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen. De reis duurt van 12 tot en met 23 augustus.

Vrijdag 12 augustus 2022
Vanmorgen hebben mijn moeder en Dick mij naar Nijmegen gebracht. Daar stond Friso met een minibusje klaar. Na een uitvoerige begroeting gingen we op weg. In Eindhoven en Maastricht hebben we nog een paar deelnemers opgepikt. Vervolgens gingen we Duitsland in. Onderweg hebben we nog enkele keren gestopt om de benen te strekken. Rond 6 uur in de avond gingen we een hapje eten. We wilden toen eigenlijk naar een pizzeria gaan, maar die waren allemaal gesloten. Daarom zijn we bij een Burger King geweest. Na het eten reden we door naar Lenting. Daar slapen we in een IBIS-hotel.

Zaterdag 13 augustus 2022
Na een luxe ontbijt zijn we vanmorgen rond 10 uur uit Lenting vertrokken. De reis verliep voorspoedig. Rond 1 uur in de middag waren we al in ons hotel in Niederau aangekomen. Daar werden eerst de kamers ingedeeld. Ik slaap met Simon op een kamer. Na de lunch gingen we nog een rondje lopen in de omgeving. ’s Avonds aten we pasta Bolognese. Daarna hadden we nog een welkomstborrel op het terras. Overigens zitten we in hetzelfde hotel als waar ik in 2009 met mijn toenmalige groep gezeten heb. Het is een mooi hotel met een prachtige tuin. Dus het beloofd vast een mooie vakantie te worden.

Zondag 14 augustus 2022
We zijn met de busjes naar Auffach gereden. Daar zijn we met de berggondel naar de top van een berg gegaan. Op de top hebben we rondwandeling gemaakt. De wandeling was prachtig. Onderweg hadden we heel mooi uitzicht. We kwamen onder meer langs een meer, waar we even gezeten hebben. Terug bij de gondel hebben we eerst geluncht. Daarna zijn we naar beneden gelopen naar het tussenstation. Daar konden we kiezen tussen met de gondel naar beneden of naar beneden wandelen. Maartje, Tom Franssen, Elmer, Simon en ik zijn naar beneden gewandeld. De rest heeft de gondel genomen. Het was een pittige etappe. Vooral halverwege was er een pittig bospad, waar je gehurkt naar beneden moest. Terug in Auffach was er een Talfest gaande. Er liepen mensen in klederdracht en er waren ook een paar versierde wagens te zien. ’s Avonds aten we hachee, aardappelpuree, rode kool en appelmoes. Na het eten heb ik met Marvin, Theo, Carmen en Koen Janssen een spelletje Fase 10 gespeeld.

Maandag 15 augustus 2022
Na de intensieve wandeling gisteren hebben we het vandaag wat rustiger aangedaan. We zijn na het ontbijt naar de Marchjochbahn gereden. Daar zijn we met de gondel naar boven gegaan. Vervolgens liepen we naar een kaasboerderij. De boerderij was helaas gesloten voor bezichtiging. We konden alleen de winkel bekijken. Het stelde niet veel voor. Op de terugweg hebben we bij de gondel geluncht. Vervolgens gingen we weer naar beneden. In de middag zijn we wezen zwemmen in een zwemparadijs bij Wörgl. Het is een mooi zwemparadijs met een binnen- en een buitenbad, een bubbelbad, een stroomversnelling en een paar glijbanen. Ik heb mijn angst overwonnen op de oranje glijbaan, met een gemiddelde moeilijkheidsgraad. ’s Avonds aten we rijst met bonen en atjarsalade. Na het eten gingen we verder met het spel Fase 10. Het wordt spannend. Theo en ik zitten allebei in de laatste fase en liggen qua strafpunten dicht bij elkaar.

Dinsdag 16 augustus 2022
Voor sommige deelnemers (Marco, Jeen, Tom van den Broek, Jasper en Marvin) was het vandaag weer intensief. Zij hadden namelijk tubing, een soort wildwaterzwemmen op een band. Echter mij leek deze activiteit te riskant. Daarom heb ik ervan afgezien. Ik heb eerst rustig ontbeten. Daarna ben ik met een paar deelnemers, waaronder Simon, Carmen en Corona het dorp in geweest. Daar heb ik een paar ansichtkaarten gekocht. Terug bij het hotel heb ik deze geschreven. Toen de tubing-deelnemers terug waren, gingen we naar een klimpark. Er zijn daar diverse touwbruggenparcoursen op verschillende niveaus. Nadat iedereen eerst een test- en trainigsparcours had afgelegd, gingen we het groene parcours doen. Aan het eind van de middag was er nog de gelegenheid om de zip line te proberen. Ik had deze kans graag willen grijpen, maar de tijd liet het niet meer toe. We hebben nog wel met elkaar een ijsje gegeten. Toen we weer in het hotel waren, gingen we direct eten: kip met wok groenten, en gebakken aardappelen. ’s Avonds hebben we het spel Fase 10 afgemaakt. Ik heb het spel gewonnen.

Woensdag 17 augustus 2022
Vandaag zijn we met de busjes naar Ossi gereden. Daar zijn we wezen wandelen in de Tafelbachklamm. Hey is een prachtige kloof met veel rotsen en een enorme bergbeek. Er waren geen extreme hoogteverschillen. Wel waren de paadjes soms erg smal. Je moest dus goed opletten. Vlak voor het einde kwamen we bij een mooi plekje, waar we geluncht hebben. Daarna zijn we teruggelopen. Onderweg hebben we nog ergens bij het water gezeten. Als je wilde mocht je ook nog in het water zwemmen. Ik heb dat ook gedaan, net als veel andere deelnemers overigens. Toen we weer bij het hotel waren hadden we een barbecue. We hebben lekker gegeten. ’s Avonds zijn we met elkaar het dorp in geweest. Er was daar een mooi feest gaande met muziek en klederdracht.

Donderdag 18 augustus 2022
Het was vandaag een goed gevulde dag. Net als andere dagen begon de dag met opstaan, douchen, ontbijt en een lunchpakker maken. Rond 9 uur zijn we met de busjes naar Ossi gereden. Daar zijn we wezen raften. Het was een mooie tocht. We voeren in twee boten over de Inn. Een klein stukje was het ruig water, maar het ging goed. Toen we bij het eindpunt waren, werden we met een busje van de sportlocatie teruggebracht naar het beginpunt. Daar hebben we ons omgekleed. Vervolgens reden we met onze eigen busjes terug naar het hotel. Na een snelle lunch zijn we naar de Marchjochbahn gereden. Daar konden de liefhebbers met de kabelbaan naar boven om vervolgens naar beneden te gaan parapenten. Een aantal deelnemers, waaronder Tom van den Broek, Carmen, Koen Jansen en ik hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Het was heel bijzonder. Onder professionele begeleiding vloog je door de lucht. Alles leek toen heel klein, net speelgoed. Toen iedereen weer beneden was, gingen we rodelen. In een karretje werd je eerst naar boven gedreven. Vervolgens racete je weer naar beneden. Het was een heel spectaculaire baan met een paar kronkels erin. Inmiddels zijn we weer in het hotel. Vanavond eten we schnitzel met gebakken aardappelen en bloemkool. Daarna hebben we nog een muziekbingo-avond.

Vrijdag 19 augustus 2022
Een verblijf in Tirol is voor mij niet compleet zonder een bezoek aan de stad Innsbruck. Na het ontbijt zijn we met de busjes daarnaartoe gereden. We hebben de busjes in de parkeergarage geparkeerd. Daarna zijn we in groepjes door de stad wezen struinen. Ik ben met onder meer Jeen, Marvin, Simon en Maartje wezen winkelen. In een souvenirshop heb ik voor mezelf een T-shirt gekocht. Rond 1 uur verzamelden we ons bij het huis met het gouden dak. Van daar uit ging een groep deelnemers ergens op een terras lunchen. Mijn groep ging met een kabeltrein een berg op, om vervolgens op locatie onze zelf meegebrachte lunch te nuttigen. Na de lunch hebben we nog een rondje gelopen. Aan het eind van de middag gingen we met de busjes terug naar het hotel. Vanavond hebben we pasta met groenten en chorizo gegeten. Na het eten hadden we eigenlijk kampvuur willen maken. Echter het weer wilde niet meewerken. Het was behoorlijk regenachtig. Daarom hielden we een borrelavond met hapjes.

Zaterdag 20 augustus 2022
Eigenlijk was het vandaag de bedoeling dat we naar Herzsee zouden gaan om daar te wandelen en te zwemmen. Echter volgens de weersverwachting zou het de hele dag blijven regenen en er was kans op onweer. Dat zou gevaarlijk zijn. Flow Reizen zou Flow Reizen niet zijn wanneer ze een dergelijk probleem niet weten te tackelen. We zijn naar Artrock in Wörgl geweest. Daar is een indoor-klimparadijs. Je hebt er diverse klimroutes voor jong en oud. Voor de liefhebbers was er ook nog de gelegenheid om te bolderen. Bolderen is ook een soort klimmen, maar dan zonder tuigje. Als je naar beneden valt, kom je niet op de harde vloer terecht, maar op een dikke mat. ’s Middags speelden we minigolf. Het was niet zomaar minigolf, maar 3D-minigolf. Voor het spel kreeg je een speciale bril op en daardoor zag je alles anders dan gebruikelijk. Vanavond eten we weer pasta Bolognese en daarna gaan we disco bowlen.

Zondag 21 augustus 2022
Dit is de laatste dag van ons verblijf in Oostenrijk. Morgen beginnen we aan de terugreis, die twee dagen zal duren. Voor het zover is, denk ik daar nog niet aan. Eerst hebben we nog een mooie dag voor de boeg. Na het gebruikelijke riedeltje (opstaan, ontbijt en lunchpakket maken) gingen we naar de supermarkt om inkopen te doen. Daarna konden we kiezen: naar Rattenberg gaan of nog een wandeling maken. Ik heb gekozen voor wandelen. Tijdens mijn vorige verblijf in Niederau ben ik ook al eens in Rattenberg geweest en naar mijn idee stelde het niet veel voor. Net als van de week zijn we eerst met de kabelbaan omhooggegaan. Daarna zijn we gaan wandelen. Het was een lange, maar mooie wandeling. We liepen langs de kaasboerderij, door de bergen. De tocht eindigede bij de rodelbaan. Daar hebben we met elkaar nog een keer gerodeld. Vervolgens ben ik met een aantal deelnemers teruggelopen naar het hotel. Daar heb ik mijn tas ingepakt. Vanavond aten we aardappelpuree met varkensfilet en bonen uit de tuin van de chef. Na het eten was er karaoke in de Buskerbar. Ook heb ik toen mijn traditionele toespraak gehouden. Daarin heb ik verteld hoe mooi de vakantie geweest is.

Maandag 22 augustus 2022
Zoals ik gisteren al vertelde, zijn we vandaag aan de terugreis begonnen. Vanmorgen hebben we nog één keer met elkaar ontbeten in Pension Busker. Daarna hebben we de bagage in de busjes geladen en gingen we op weg. De reis verliep voortvarend. Onderweg hebben we nog twee tussenstops gemaakt, waaronder een in Augsburg. Rond 4 uur in de middag kwamen we aan bij het IBIS-hotel in Mannheim. Daar hebben we onze tussenovernachting. Toen we daar aankwamen, konden we nog niet inchecken. Daarom gingen we eerst uiteten bij een schnitzelpaleis nabij Heidelberg.

Dinsdag 23 augustus 2022
Na een onrustige nacht (Er was veel lawaai in en om het hotel) zaten we rond 8 uur in de morgen met elkaar aan het ontbijt. Na het ontbijt zijn we met de busjes vertrokken voor het tweede gedeelte van de terugreis. Ook nu verliep de reis voorspoedig. Vlak voor de grens hebben we nog éen tussenstop gemaakt. Daar namen een aantal deelnemers al afscheid van elkaar. Normaal gesproken passeren we gezamenlijk de grens en rijden de busjes tot aan Breukelen nog samen op. Echter we hebben nu relatief veel deelnemers die naar Breukelen of Nijmegen moeten en nagenoeg niemand voor Eindhoven en Maastricht. Daar komen ook de torenhoge brandstofkosten nog bij. Daarom hebben we besloten om bij de grens al te gaan splitsen. Maartje rijdt met een busje via Eindhoven naar Breukelen terwijl Theo en Friso met het andere busje via Maastricht naar Nijmegen rijden. Rond half 3 in de middag kwamen we aan in Nijmegen. Daar ben ik opgehaald door mijn moeder. We hebben eerst samen thee gedronken op een terras. Daarna ben ik met de trein weer naar Assen gereisd. Toen ik ’s avonds thuiskwam, werd ik ontvangen door Elena (een begeleidster van mijn groep) en een paar huisgenoten. Iedereen was blij dat ik weer terug was. Tijdens het eten heb ik alles verteld over de mooie avonturen die ik in Oostenrijk heb beleefd.

Slotwoord
Tot slot wil ik nog even kwijt dat de vakantie ook dit jaar weer goed verlopen is. Vooral de wandelingen en het rodelen waren absolute hoogtepunten. Daarnaast was het ook een heel hechte groep en de reisbegeleiding was ook fantastisch. Dus mijn dank gaat uit naar Theo, Friso en Maartje.

Koen Gijsbers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button