Reisverslag Noorwegen, door Tim

02-10-2024

Dag 1
De reis begon op 18 Augustus zondag rond half 4 in de ochtend. Ik werd opgehaald door me vader om te rijden naar Breukelen dat was mijn opstap plaats eenmaal. Daar aangekomen stonden de anderen die ook bij Breukelen moesten opstappen al te wachten. We hebben gewacht op 1 van de flow begeleiders die ons kwam ophalen met het welbekende flowbusje. Eenmaal met iedereen kennis gemaakt te hebben en de koffers gestald achterin de bus stonden, was het rond kwart voor 5 tijd om afscheid te nemen van je familie/ouder(s) en in de busjes te stappen. De reis was begonnen. Omdat het nog zo vroeg was sliepen sommige nog door, maar ik was wakker genoeg. Tussendoor hebben we stops gemaakt voor plaspauzes of een koffie break. Iedereen had ook een rugtas bij zich met eten en drinken voor onderweg.

Het was een kleine 2 uur rijden naar Oldenzaal waar de rest van de medereizigers al stonden. Een van de twee Flow begeleiders had iedereen uit Eindhoven gehaald en naar Oldenzaal gebracht zodat we na kleine pauze konden instappen richting Duitsland. In Kiel, waar onze ferry klaar lag om te vertrekken naar Oslo. We waren om 12 uur s’ middags aangekomen bij de grote ferry Collor-line. We moesten wachten totdat we de tickets kregen en we hebben tussentijds gebruik gemaakt om elkaar beter te leren kennen. Ik zal u voorstellen aan: het stel Annemiek en Roy, Jordi, Boy, Roy2, Martijn, (broer en zus) Lucas en Pauline, Mathijs, onze gezellige Jolanda de durfal, Jan de avonturier, Rosa, Rutger de vuurkoning en Jacy de vrolijke. We hadden dit jaar als begeleiders mee; Jolissa de leeuw, Melissa de wijze en Leroy de stoere.

Toen we op de boot konden, hebben we bij de geparkeerde busjes gewacht totdat iedereen er was en klaar was om naar het verzamelpunt op de boot te lopen. Eenmaal daar aangekomen kregen ieder de cabine kaart waar we moesten slapen. Vrouwen en mannen gescheiden. Ik sliep samen met Rutger, Roy2 en Mathijs op deck 10. Iedereen van flowreizen had een cabine op deck 10. Ik had nr. 505 in eerste instantie leek het een 1 persoons  hut maar al gauw kwamen we erachter dat de bunker bedden in het plafond verstopt waren. Eenmaal gesetteld in de cabines hadden we vrije tijd tot het eten. De meeste gingen naar het “Sun” deck op deck nr. 16. Op het dek kon je wat eten of drinken en had je een mooi uitzicht tijdens de vaart. We gingen rond half 6 in de avond verzamelen voor een kort flowpraatje. Hierna om ongeveer kwart voor 6 gingen eten aan het grand buffet. Er was veel vis. Voor Leroy was het een grote verassing want ze hadden blue cheese (in Nederlands blauwe kaas) Leroy was sinds die dag verzot op de blue cheese.  We hebben allemaal lekker gegeten.

Dag 2
Eenmaal aangekomen bij de huisjes kregen we de indeling als volgt. Jordi, Martijn, Marthijs, Boy en Jacy hadden 1 huis. Ik Rutger, Lucas, Roy2 en Jan hadden ook een huis. De dames met het stel hadden ook een huisje.  Rosa, Annemiek en Roy, Jolanda en Pauline. Het 4e huisje was voor de Flow begeleiders: Leroy, Jolissa en Melissa. Eenmaal gesetteld in de huisjes en iedereen had alles had uitgepakt  wist je ook met wie je de kamer deelde. Ik had de kamer samen met  Rutger. Ik  op het bovenste bed al was het wat smal. Rutger sliep beneden omdat hij voor de vakantie een pols blessure had opgelopen waardoor hij niet goed kon klimmen. Het moet natuurlijk wel een leuke vakantie zijn en blijven voor iedereen. Er werd iedere avond door een ander huisje gekookt. Later kreeg iedereen een nummer voor wanneer deze woning moest koken, dit om elkaar beter te leren kennen. De eerste avond in de huisjes had de begeleiding even snel wat spaghetti gemaakt in verband met de lange reis. Het was wel even proppen maar we pasten allemaal in een huisje.

Na het eten was er altijd een flowpraatje met een vraag hoe is deze dag verlopen. Daarna kregen we ook de uitleg van de activiteit voor de volgende dag. Als afsluiting van de avond altijd even het Noorse feitje of weetje van de dag verteld door Jolissa of Melissa en soms ook door Leroy.  Na dit was ieder vrij om te doen wat hij of zij wilde doen. Er kon spelletjes gedaan worden in het begeleiders huisje maar er was ook tijd voor jezelf in je eigen huisje als je dat wilde. Ik had de switch mee genomen en tot mijn grote verbazing had Lucas en zijn zus Pauline ook een Switch bij zich. Deze vakantie heb ik veel lol beleeft met Lucas en Pauline met wie ik Mariokart  toernooien speelde. Ik verloor regelmatig van Lucas en Pauline omdat zij best goed waren. We hebben enorm gelachen met het blauwe schild “chaos” op de kartbanen. Vechtend om niet eerste te staan zodat je een lading blauwe schildjes over je heen kreeg.

Dag 3
De derde dag  hebben we de Byke dam bezocht. We zijn bij een mooie grote dam geweest en bij het ijzer-museum. Hier kon je zien hoe er vroeger ijzer werd gevonden en gemaakt. Verder hebben nog wat rondgelopen en niet heel veel bijzonders nog gedaan.

Dag 4
Het weer was redelijk, in ieder geval ‘s morgens droog met af en toe een bui. Ieder huisje had een ontbijt pakket gekregen dat bestond uit: brood, yoghurt, salami, kaas, muesli, melk, notenchocopasta en voor mij hagelslag, boter, crackers en later ook sinaasappelsap koffie bananen, druiven en appels. Later heb ik ook cruesli gekregen zonder noten. Iedereen had zelf de keuze qua ontbijt. Ons huisje heeft besloten met elkaar te ontbijten.  De eerste die wakker was, dekte de tafel en zette koffie. We kregen de avond van te voren de tijd door van hoelaat we zouden vertrekken voor de activiteit van die dag. Je moest daarvoor wel ontbeten hebben en je spullen zoals flesje water, portemonnee, telefoon etc. klaar hebben liggen om mee te nemen. Na het ontbijt gingen we met elkaar opruimen en de vaatwasser inruimen.

De eerste activiteit die we hadden die dag, was een bezoek aan 2 watervallen. De Edlans Fosse waterval en de Gloppe Grosse waterval. Hierna hebben we geluncht. Daarna hebben we een kajak tocht gedaan over het Hegni. Iedereen zat met meerderen personen in een kajak. Ik zat met Roy2 in een kajak. We waren een goed team en hebben een mooie tocht  gemaakt over het meer. De wedstrijd gewonnen omdat we het eersten bij de rots waren aangekomen. Op de terugweg zijn we met de kajak omgeslagen en bijna gezonken maar alles kwam goed. We zijn naar de kant gezwommen, hebben de boot geleegd. Hup weer verder naar de aanlegplaats gepaddeld. Het water was wat aan de frisse kant ±10 graden. Na het kajakken lekker een frisse duik genomen in het meer. Teruggekomen in het huisje moesten we gaan koken want ons huisjes was als eerste aan de beurt. We hebben eerst boodschappen gedaan met de begeleiding en ik kwam op het idee om kip tandoori te maken. Dit vonden ze een goed plan. Het gerecht wat goed gelukt. Iedereen vond het lekker daarna moest er wel natuurlijk worden afgeruimd en alles in de vaatwasser worden gezet en deels nog afgewassen. Dat moest ook het kookteam doen. Daarna was er weer het Flow praatje met de Noorse weetjes en daarna was het vrije avond en naar bed.

Dag 5
Weer: flinke regenbui. Inmiddels ook bekend het week activiteiten overzicht. Vandaag hebben we een e-bike fietstocht met helm gedaan. Eerst had ik er een met hele grote banden maar die deed het voor geen meter, banden waren ook hartstikke zacht. Daarna geruild met Jolissa of Melissa van fiets toen had ik er een met een defecte display de ondersteuning. Stond op 5 of 6 lekker snel. We gingen over soort van zacht zand, dat vond ik minder leuk. Ik vind het beetje eng als ik geen vaste grond onder me heb. Ik hou ook niet van ijzel of gladheid op de weg. Onderweg nog gestopt bij een brug met mooie waterval of stroomversnelling voor een fotomoment, maar al met al was het een leuk tochtje van 60 minuten. Het weer was wat minder, regen en wind. Wij waren groep 1,  Roy2, Rutger, Mathijs, Boy, Lucas en Pauline en daarna was groep 2. Een applaus voor Jan hij heeft 2 ronden gefietst zonder ondersteuning en die man is 72 erg knap van hem. Ik ging opdrogen met een warme chocomel zond slagroom. Ondertussen had ik honger gekregen van het fietsen, ik had een kleine peperoni met jalapẽnos pizza besteld. Daarna nog inkopen gedaan voor mezelf. En we zijn verder nog in het dorp nog rond gelopen, wat winkeltjes bezocht totdat iedereen terug was. Iedereen heeft gefietst, klasse, behalve Annemiek en Roy. Zij wilde niet en bij flow moet niks dus zij hebben genoten van koffie en wat lekkers denk ik. Iedereen heeft zijn best gedaan, en voor ieder wat wils. Daarna hebben we boodschappen gedaan. We aten iets van rijst met loempia en groente en kip. Een Chinees gerecht. Daarna hebben we het flow praatje gehad en het feitje van de dag. Daarna was er vrije avond. In die vrije avonden heb ik gezellig geweerwolfd. Bij het haardvuur Skibbo gedaan, we zijn ook 2x naar de lokale pub gegaan voor een avond drankje met of zonder alcohol. Een vrije keuze voor ieder. Ik had een Pina colada. We hebben daar ook UNO gedaan met zijn allen.

Dag 6
Weer ook weer regen. Een road trip met als eind bestemming Fløri. Het was een mooie tocht naar de aanleg plaats voor de veerboot naar Fløri. Eerst gestopt bij een panorama café voor een koffie break en uitzicht over de fjord. Toen met de veerboot Norledd expres was het een kleine 50 minuten varen naar Fløri. Daar aangekomen nog de restanten gezien van het oude Hydro station, en er was een Nederlander die  vertelde dat hij alle huisjes die vroeger bewoond waren door de werklui op het oude Hydro station. Hij heeft deze opgeknapt toen de werklui zijn weggegaan en er geen werk meer was. Het oude station werd omgebouwd tot café waar je wat kan eten en drinken en een souvenirs kan kopen. Fløri is de plek  met de langste houten trap ter wereld. Ook nog even gevist. Het regende wel hard, maar toch een zeehond gezien die even opdook en daarna wegzwom. We vingen veel zeewier. Toen met de boot terug naar de busjes. Deze boot de Ms Ryggerfjord was iets sneller. Daarna moesten we met de busjes weer 2 uur rijden naar de huisjes. De dames hebben toen gekookt, wat het was weet ik niet maar was erg lekker. Daarna het flowpraatje en het Noorse weetje v.d. dag. Daarna weer de avond vrij. Er was ook een keer een kampvuur.  1x buiten en meerdere keren binnen. 1x daarvan was met de 2x weerwolven. Ik was de weerwolf en deze heeft uit eindelijk gewonnen. Daarna was het tijd om te slapen.

Dag 7
Weer: redelijk droog. Vandaag een relax dag na 3 intensieve dagen, hebben nu wat rust. Ik heb vóór de lunch wat moois gekocht bij een souvenirwinkel voor mijn vriendin en voor mezelf. En verder hebben we een lekkere lunch gehad van zelfgebakken pannenkoeken. Na 2 pannenkoeken zat ik al vol. Verder had ik vrije keuze tot vanavond half 6. Dan gaat groep 1 koken. Iedereen heeft een nummer gekregen 1, 2 of 3 en dan is nu nummer 1 aan de beurt. Ik, Jolanda, Martijn, Rosa en Lucas. Ik had weer een goed idee om aardappel anders ovenschotel te maken. Bij de lokale kiwi supermarkt boodschappen gedaan. Na het eten was er een flow praatje en het Noorse feitje. Daarna weer vrije avond. Ik en Lucas hebben met zwembroek en handdoek nog zeker wel 45 minuten in de sauna gezeten. Wij hadden voor 10 nok(ongeveer € 1,70) onbeperkt sauna tijd.  Alleen om het uit te zetten moesten we een schakelaar van de sauna in de meterkast uit zetten vanwege de defecte tijdskast aan de muur voor de sauna.

Dag 8
Weer: droog. We gaan vandaag eland spotten. We zijn naar een natuurreservaat gereden waar ze leven. De man die daar werkt heeft een speciale band met 2 elanden. Hij zorgt ervoor dat zodra er een baby eland geboren is hij al contact maakt om een band te vormen met de baby en de moeder. Ook wij konden ook een morning-kiss geven door de eland te voeren met een wortel in onze mond. Onderweg tijdens onze bus reisjes kwamen we veel schapen tegen op de weg en we hebben veel regenbogen gezien.

Na het eland spotten zijn we naar de Troll-active gegaan om te gaan raften. Eerst moesten we in een briefing huisje, om te horen van de instructeur wat we allemaal nodig hebben en wat er niet mee mag. Daarna zijn we alles gaan ophalen: een wetsuit, reddingsvest een blauw jack voor tegen de wind, waterschoenen, zwembroek en een handdoek moesten al mee genomen worden. In de busjes na het omkleden liepen we naar water waar de raft boten klaar lagen. Eerst gingen we oefenen met de instructeur. Hold was houdt vast aan het touw, peddle was roeien, get in dan moeste we in de boot zitten en stop dan moeste we stoppen met pedellen. En als je in het water valt dan kreeg je ook instructies wat  je moest doen. Ik en Jordi zaten voorop als captain en Rutger, Lucas, Pauline, Roy2 en Jan zaten achter ons. Je moest je peddel altijd vast houden aan de knop bovenop en nooit loslaten. Na het oefenen moesten we de boot met zijn alle sjouwen naar de andere kant waar de stroomversnelling was. De instructeur was Engels en Melissa of Jolissa ging het vertalen die bij ons in de boot zat. De eerste drop heten de surprise, ik was gelijk mijn peddel al kwijt bij de eerst val. We kregen 4x of 3x het water over ons heen van de surprise drop. Daarna had je waka waka, volgens mij dat was een grotere drop. Er waren 3 boten van flow. Mijn boot was de blue gorilla’s en de boot van Leroy was de blue Cleese. Na de 3e drop waren we aan het einde van de raft-route. We moesten de boot uit het water sjouwen en naar de plek lopen. Daar werd deze opgehaald en weer iets terug gedropt. Nu gingen we de kleinere route doen en deden de grote drops bijna niet. We waren gestopt bij een eiland in midden daar moesten we springen van de rots en. z.s.m. terug naar de kant zwemmen vanuit de stroming. Dat viel erg tegen voor mij. Daarna weer verder met de boten tot weer hetzelfde eindpunt. Een paar zijn gaan zwemmen naar het eindpunt, dat was maar 5 meter of zo. Weer de boot eruit gesjouwd en weer naar de zelfde plek gebracht.

Nu was het raften bijna klaar alleen nog de raft kleding uit, schoonmaken en weer ophangen en je eigen droge kleding weer aan. Daarna weer terug rijden met de busjes. We zijn daarna uit eten geweest bij Hovden bij de pizzeria. Ze waren eigenlijk al dicht maar voor ons nog open. De begeleiding had gewoon wat pizza’s besteld, een stuk of 8  ofzo. En iedereen kon stukjes pakken. Daarna was iedereen denk wel moe en ik was op tijd naar bed gegaan.

Dag 9
Weer: regen en soms droog. Vandaag naar Odda en een road-trip. Gezellig rond rijden en dingen bekijken. We hebben een kleine hike wandeling gedaan van 30 minuten naar de oude huisjes zoals ze vroeger leefden. Toen verder gereden en kwamen we nog een grote tent met souvenirs uit Noorwegen tegen. Ik heb daar onder andere deze wolf muts gekocht. Natuurlijk weer leuke dingen gekocht en daarna zijn we naar een beroemde bakkerij gegaan die de heerlijkste broodjes en koffie hebben volgens internet site Seeing’s. Daar zijn we gestopt voor een koffie pauze en wat lekkers. We hebben ook een mooie wandeling gemaakt en geleerd over water verspilling. Dat was een leerzame wandeling en we hadden prachtig uitzicht op een meer. De zon scheen met wat regen dus regenbogen verschenen en verdwenen weer. We hebben er al veel gezien vandaag. Na de koffiebreak gaan we verder rijden. We zijn nog bij watervallen geweest  om te kijken en bij een gletsjer vanaf de grond. Daarna was het een lange reis naar Hovden terug. We hebben ook deze vakantie een picknick gehad op een mooie plek. Daar kan je rivierkreeftjes vangen, maar niet groter dan 8 cm en alleen in juli dacht ik. Jan en Roy2 vingen er 1 met een touw en een wasknijper eraan, goed vis werk mannen.

Dag 10:
De laatste activiteit zijn we in Hovden naar een ski lift gegaan, die speciaal voor ons open ging. We zijn met de skilift naar boven gegaan en lekker over de top gewandeld. Toen kreeg je de keuze of met de lift of lopen naar beneden. Ik koos om te lopen naar beneden. Vanaf daar naar huisje gelopen.Eenmaal terug bij de huisjes mochten de nummers 3 gaan koken. Die hebben een heerlijke Indisch gerecht gemaakt. Curry met naan brood. Na het eten en opruimen was het tijd voor de laatste avond. Disco avond en Leroy was de controle bij de deur. Ik was mijn ID vergeten en moest terug naar mijn huisje om hem te halen, dat vond Leroy erg grappig.

Dag 11
Weer: redelijk droog. Weer terug naar Oslo, terug naar de boot. We gingen 6 uur ’s morgens rijden en het was een lange rit terug met tussenstops. Daar bij de boot aangekomen hebben we lekker gegeten en zijn we weer ‘s avonds na eten met een paar naar de lounche bar gegaan en lekkere drankjes bestelt. Er werd gedanst en het was een gezellige laatste avond. Toen de night club open ging hebben we ook daar gedanst. Daarna ben ik op tijd naar bed gegaan.

De laatste dag, dag 12
De bedden waren redelijk, weer slecht geslapen. De volgende dag hadden we anderhalf uur vertragingen op de boot en 30 minuten in de file gestaan onderweg naar Oldenzaal. Uiteindelijk kwamen we in Oldenzaal aan. Daar afscheid genomen van de mensen die hier uit stapte, en afscheid genomen van de mensen die naar Eindhoven gingen. Daarna door naar Breukelen. We waren 8 uur s’ avonds in Breukelen. Daarna was  ik na 45 minuten weer in me eigen huis en lekker geslapen.

Dit was mijn verslag van Noorwegen met Flowreizen van 2024

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button