Reisverslag Noorwegen, door Yvonne van Berkel

18-09-2023

Hoi ik ben Yvonne en ben mee geweest met de Noorwegen reis. Hier is mijn verslag.

Zondag 20 augustus
7 uur de wekker is gegaan, dus hup opstaan en dan ga ik op vakantie. Eerst nog even de douche in de broodjes smeren voor onderweg. De laatste spullen ingepakt. Vogels nieuw voer en water geven. En om 08:00 vertrek ik dan eindelijk toch richting Eindhoven. Daar ga ik de groep en de begeleiding van de vakantie ontmoeten spannend. Ik heb er zo veel zin in.

Om 9 uur is het zover dan gaan we vanuit Eindhoven naar Breukelen om de laatste 2 medebewoners op te gaan halen want dan is ons busje echt vol. Om 10 uur kwamen we aan in Breukelen. Na even een plaspauze gaan we nu onderweg naar Groningen om verder te gaan naar de boot om daar onze langverwachte overtocht te gaan beginnen naar Noorwegen. In Groningen waren we iets te laat pas 12.30 en helaas miste we iemand dus bellen en bleek in Zwolle te staan. Dus hup iedereen in de 2 busjes weer terug richting Zwolle om in Assen hem alsnog op te gaan pikken.

Wat een leuke groep hebben we tot nu toe zeg. Eenmaal in assen snel de laatste medereiziger de koffer ingeladen. Om dan nu om13.39 vanuit Assen door te reiden naar Emden, om dan de boot te pakken en onze 18.5 uur durende boottocht te gaan maken. Het is een gezellig groep en we maken er alles van om de tijd te doden. Slapen, muziek luisteren, en gewoon wat gezellig praten en natuurlijk een toeristische route nemen gewoon omdat het kan. Wat een grote boot onmens groot zeg.

Maandag 21 augustus
Goede morgen. Eerst even gisteravond op de boot nog even snel mama gebeld en toen alle internet uit vanwege de kosten die er zijn. Rond 18 uur zijn we gaan eten. En daarna ben ik buiten gaan zitten om na onze mooie zonsondergang te gaan kijken. Wat een geweldige zonsondergang hadden we. Om 21 uur richting de hut gegaan en nog even met Aniek van de begeleiding praatje alleen gemaakt, want eerlijk is eerlijk je krijgt zo'n eerste dag al veel prikkels binnen. Daarna nog even gelezen en toch even geslapen.

Het is 6 uur dat ik begin met schrijven want mijn nacht met weinig slaap was ik er wel klaar mee, tussendoor wel wat ingedoezeld maar echt slapen dat gaat niet. We hebben deze ochtend om 08.30 verzameld en zijn we gaan ontbijten. Daarna met zijn alle tassen gaan op halen en onze tanden gaan poetsen en kwamen we aan land in zicht om 10.45 zijn we weer na de busjes gegaan om daarna onze reis te vervolgen naar de huisjes. Noorwegen is echt heel mooi. In een mooie tussenstop bij Evje og hornnes zijn we gaan lunchen dit was en is een hele mooi plek. Hier komt een grote hoeveelheid water voorbij dat is echt niet normaal. Even een foto van onze begeleiders. Die ook even hebben geposeerd. Vanuit hier gaan we na de huisjes en de krijgen we onze kamer. Het is inmiddels 17 uur en hebben de huisjes en de boodschappen gedaan vanavond eten. En dan lekker relaxen in het huisje. Daarna nog de boodschappen gaan doen en via daar terug na het huisje.

Dinsdag  22 augustus
Rustdag. Gisteravond om 22.30 vermoeid maar voldaan naar bed gegaan. En wat is dat heerlijk om een water rivier stromend langs je raam te hebben. Het koelde snel hier af en we hebben lekker rustig kunnen slapen. Vanmorgen om 8 uur opgestaan. Wat was het mistig. Maar tegen 10 uur scheen hier lekker de zon. Dat was korte duur want inmiddels regent het hier weer en is er geen zon te bekennen. Maar dit mag de pret niet drukken. We hebben hier een brug en ben daar ben ik even heen gelopen. Om een filmpje en foto te maken. We hebben vandaag een rustig dagje omdat we natuurlijk wel 2 reisdagen erop  hebben zitten.

Om 9 uur hebben we ontbeten en hebben de begeleidster Aniek praatje gehouden, met punten die wij hadden door gegeven en even andere mededelingen. Daarna konden we tot 12 uur even voor je eigen de tijd nemen om dan naar de suppermartk te gaan om water te halen, want dat kunnen we niet drinken op dit moment. Om 13 uur zijn we gaan lunchen met zijn alle. Daarna hebben we een lekkere wandeling gemaakt met vele uitdagingen hier over de rivier dus allemaal hopelijk droog aan de overkant het was zeker een leuke uitdaging over kleine rotjes en steentjes over de rivier heen en dit was zeker leuk en goed dat de meeste mee deden. Vanavond met zijn alle eten. We eten wraps en ik heb mee kook dienst of ja mee help dienst zodat niet alles op Bedr, Aniek en Tess aan komt. Na het avond eten hebben we te horen gekregen wat we gaan doen.. wat een leuke activiteiten zeg. Vanavond een rustige avond en lekker ieder zijn eigen ding kan gaan doen.

Woensdag 23 augustus
Stoeltjeslift en waterval. Het is feest want Lotte is jarig. Om 07.30 de wekker om dan om 8 uur allemaal aan het ontbijt te zitten, want om 09.15 gaan we naar de stoeltjeslift dit is hier in de buurt om op de berg te komen. Om 09.15 stond dan ook iedereen klaar bij het Flow huisje Aniek van de begeleiding wilde nog even ochtendgymnastiek doen helaas deed er niemand mee hahah. Om 09.15 vertrekken we om naar onze eerste activiteit te gaan, de stoeltjeslift. Om op de berg te komen. Deze berg was 1183m hoog en eenmaal boven zagen we eigenlijk alleen maar mist, dus zagen eigenlijk helemaal niks. Wat jammer. Dachten wij.

We hebben de groep even later in 2e gedeeld. Een wilde nog deel wandelen uitdagend en paar andere zijn bovengebleven. Onder het wandelen bleef het regenen. En toen we terug richting de stoeltjes lift gingen klaarde het op dus hadden nog hele mooie uitzichten en konden we nog foto's maken. Daarna zijn we weer met de stoeltjes lift terug naar beneden gegaan, en zijn we teruggelopen om thuis even om te kleden, want we waren allemaal verzopen katjes inmiddels.

Terug bij de huisjes konden we ons omkleden en onze vieze kleding wassen en om 12 uur hebben we geluncht in het huisje van de begeleiding. Om om 12.45 door te gaan na onze 2e activiteit de waterval. Wat was dit een mooie waterval. Het was een inmens grote waterval, wie wilde en het goed kon mocht mee naar boven. Ik ben mee gegaan zelfs hebben ze mij een stuk na boven moeten hijsen aan mijn armen. Lol. Maar wat een geweldig mooi uitzicht. Begeleidster Aniek bleef beneden.

En ik had mij natuurlijk omdat het hier niet warm was te heet aangekleed zie je mijn rood hoofd pff. Maar wat was het mooi. Nog een foto gemaakt met Tess wat leuk was toen moesten we weer na beneden, was ook een hele uitdaging om weer beneden te komen. Eerst hijsen en nu op je buik achterste voren na beneden laten glijden. Het was een hele uitdaging. Beneden weer een broek vol slijk. Natte schoenen want ja we moesten over een riviertje om bij de waterval te komen en ook weer terug natuurlijk. En ik stap laatste moment plop in het water, oen dat ik ben. Maar ach het was weer een supper mooie dag en het was van koud na lekker warm weer. En heel uitdagend en geweldig. Eenmaal thuis een lekkere warme douche genomen. En dadelijk gaan we pannenkoeken eten, en dan lekker de avond voor je eigen. En natuurlijk gezongen in de bus samen met begeleidster Tess boven bij de waterval.

Donderdag 24 augustus
Dagje Fjorden. Vanmorgen ging de wekker weer om 07.30 omdat we 08.00 gingen ontbijten. Om 09.00 uur weer met zijn alle in de busjes om naar Fjorden genaamd Mosvanet te gaan. Onderweg hele mooie natuur. En een tunnel van 7 km daar kon je maar met een kant tegelijk reiden, dus we konden even de benen strekken. Na zo'n 15 min konden we weer verder reiden door de lange tunnel. Onderweg supper mooie dingen al gezien. En heeeelllll veeeeelllll tunnels, maar dan ook echt veel tunnels die je in reid en meteen een bocht en hup de volgende tunnel. En dit in door slingerweggetjes door de bergen. En het uitzicht lijkt net of je in een schilderij in stapt. Krijg je kippenvel van zo mooi.

Wat een mooi fjord was het. Daar lekker geluncht. Na ze vele foto's gemaakt te hebben zijn we nog even na een dorpje gereden genaamd Suldal plaatje Sand. Daar konden we ook nog even de Fjord zien. De winkels waren er niet veel. Om 15.30 weer in de busjes om terug te reiden naar de huisjes. Dat was de planning maar helaas werd dat ook later omdat we nog even op het terras gingen zitten. Om 16.16 zijn we weer terug gegaan richting de huisjes met een tussenstop om even benen te strekken. Inmiddels de laatste tussenstop gehad, nu gaan we dus echt terug na het huisje. Vanavond eten we curry, en hebben we een rustige avond voor ons.

Vrijdag 25 augustus
Byckle roadtrip. Goede morgen, we zijn opgestaan in de regen. En dat zou zo ook blijven vandaag helaas. Het mooie weer van gisteren is verdwenen. Om 09.30 vertrokken we naar de eerste plek van onze road trip. Maar eerst een stopje omdat er koeien op de weg stonden. Toen we onderweg waren naar de Sarvsfossn Vatnedalsvatn stuwdam. Wat een geweldige plek en indrukwekkende stuwdam is dit. Weer leuke foto's gemaakt, Bèdr stond ook weer te poseren. Wat een mooi uitzicht. Na 20 minuten reden we door naar de volgende stuwdam. Deze heet de Dam Sarvfossen, dit is een extra dam omdat de andere dam het niet aan kon deze dam zijn ze begonnen met bouwen in 2012. Hij is 6.4m breed en 50m hoog. Nu gaan we naar een kerkje in Bykle toe dat is onze 3e stop. Onderweg nog een mooie stromende rivier gezien. Eenmaal aangekomen bij het kerkje was deze gesloten, maar wat indrukwekkend zo mooi gemaakt.

Op na stop 4, we gaan door naar de brug, hier konden we niet stoppen helaas. De gaten in de stenen hier zijn uitgehouwen en de mensen gebruiken dit dus als zwembad, maar eigenlijk mag dat niet omdat er altijd een kans bestaat dat er veel water toegestroomd komt en dit maakt het gevaarlijk. Nu op naar stop 5 byklestigen hier kunnen we over een trap overheen lopen, helaas de trap niet te bereiken, we liepen over een bos pad wat heel uitdagend is maar trap helaas niet gevonden. Daarna na een ander punt gereden om alsnog te kijken of we de trap konden vinden. Er waren 2 routes ik koos de route die moeilijk zou zijn en ja dat was het klimmen klauteren glijden. Met handen en voeten aan het eind gekomen. Met als uiteindelijk winkelen bij de Kiwi suppermartk. Vanuit de suppermartk naar de huisjes gewandeld, en vanavond eten we taco's. En de rest van de avond hebben we voor ons zelf.

Zaterdag 26 augustus
Staafkerk. Morgen allemaal. Vanmorgen 07:30 opgestaan om weer om 08.00 uur te gaan ontbijten. Om 09.00 uur vertrokken naar onze activiteit van vandaag. Onze eerste stop was de klif Raven Gorge. Daar hebben we een mooi uitzicht waar we gaan kijken. Helaas konden we niet na boven want was te nat en te stijl. En heeelll mistig. Dus zijn we weer na de busjes gegaan om nu na de staafkerk te gaan. Dit was nog zo'n 1.5 uur rijden. In de kerk kregen we een uitleg.

Deze kerk hete de Hedal Stave Church. De draken op de muur zijn om de duivel buiten te houden. De vrouwen kant heeft schilderingen van bloemen en slangen. De mannenkant is draken en slangen. Als je de kerk binnen komt heb je een hoge drempel om de duivel buiten te houden zodat die je niet achterna kan kruipen. Deze kerk is helemaal uit hout gesneden en komt uit van vroeger het hout is ook nooit vervangen. Aan de Mannen en de Vrouwen kan waren kleine kijk gaatjes voor de zieken want die mochten niet naar binnen komen maar konden zo wel de dienst volgen. De deuren zijn hoog doordat de priester met zijn kruis erdoor heen moet lopen. In de winter kan het binnen tot wel -20 worden daarom geven ze dan geen tours en worden er geen kerkdiensten gehouden, omdat ze de kerk dan niet genoeg op kunnen warmen. Dit kerkje is het heel populair om te trouwen, alleen de weg er naar het altaar is maar 50 m naar je partner. Als vrouwen bevallen mocht de vrouw niet na binnen, als ze een meisje kregen 8 weken en bij een jongetje 6 weken. Ook kan er in deze kerk wel gedoopt worden, maar geen begrafenis want daar is de drempel te hoog voor waardoor ze de doodskist niet binnen krijgen. O en als je van regen houd dan moet je hier vandaag zijn we hebben vanaf vanmorgen nog geen droog weer meer gehad. Dus regen regen regen en nog meer regen, maar dat mag de pret niet drukken. We maken er toch wat moois van.

Zondag 27 Augustus
Relaxdagje. Goedemorgen. Vandaag hebben we een echte relax dag. We gaan vandaag echt niks doen gewoon even bijkomen van alles en wat er is gebeurd. Als de wiffi het wil en aankan dan formule 1 kijken vanmiddag, helaas valt de wiffi vaak weg hier dus. Deze ochtend tot 08.45 in bed gelegen nog wat gelezen. Toen gaan wassen en aankleden en om 09.30 ben ik gaan ontbijten. Rond 11 uur na de suppermartk mee gegaan om de laatste kleine boodschapjes te halen, tot woensdag dan is de laatste dag voor vertrek dus dan gaan we weet boodschappen doen. Ik wilde in de sauna maar je kan hier dus niet pinnen en dus snel aan klein geld komen dus helaas dat gaat niet. Lekker om 11 uur boodschappen gedaan en mee geholpen brood te snijden in de winkel  dus dat waren weer 15 broden. Verder had de rest alles al klaar. Toen na de kassa en alles in de bus gedaan om na de huisjes te gaan.

Eenmaal terug konden we meteen gaan lunchen. Hierna een uur groente gesneden voor morgen voor de pasta. Het was veel snijwerk voor 18 mensen. Ook waren er een paar die de rivier in zijn gegaan. Niet veel foto's gemaakt alleen deze van de mensen in de rivier. En kan je zeggen dit water is koud. En natuurlijk heb ik formule 1 gekeken. Verder hele rustige dag gehad. Vanavond eten we zalm met aardappelpuree of frietjes erbij. Vanavond nog relaxen en dan morgen weer activiteit op het programma.

Maandag 28 Augustus
Elanden spotten. Vanmorgen ging vroeg de wekker, we gaan naar de elanden in viltgården. Het is zo'n 2.30 uur reiden maar dan is het zeker de moeite waard. Na 1.5 uur zijn we even gestopt om benen te strekken en wc pauze. Daarna gingen we weer go with flow verder. Onderweg hele mooie waterval gezien en de weg erna toe was al een mooi schilderij wat je in komt. Het uitzicht is zo mooi je weet niet waar en hoe je moet kijken. Het is niet te beschrijven de mooie wateren en dan zie je in een keer een eiland met 1 huis erop zo apart. En ook nergens langs de lantaarnpalen te zien.

Aangekomen kregen we eerst een film te zien. Het was heel interessant. Hij heeft op dit moment 2 kalfjes en deze zijn echt mensen gewend. De moeder zorgt 1 jaar voor zo kalf en leert in dat jaar alles. Verder heel mooi en leerzaam. Ze hebben hier een eland die heeft die meneer opgevoed vanaf kleins af aan en die houd ook van de aandacht en toen wij kwamen kwam ze ook meteen aangerend met haar 2 jongen. Daarna nog even na het mannetje geweest, die was ook heel groot en mooi om te zien. Deze man is meer schuw en stond gelukkig op ons te wachten. Er waren ook everzwijnen die kwam even mijn camera aflikken.

Daarna weer terug naar huis gegaan, lekker even muziek in mijn oren en afsluiten van alles dat is wel fijn met al die prikkels die je hele dag krijgt. Onderweg nog even een stop gemaakt bij een mooi punt om de benen te strekken. En even wat te drinken en te eten. En natuurlijk even een foto maken van het uitzicht. Eenmaal terug konden we nog even relaxen want het eten was al klaar. Deze avond even relaxen morgen de laatste 2 activiteiten en dan is deze vakantie al weer voorbij het gaat snel als je het fijn heb. Wel als je hier wat wil doen zit je lange ritten in de auto, maar alle activiteiten die we al gedaan hebben waren allemaal top en supper. Morgen wordt een hele vroege dag we moeten al om 06.45 in de bus zitten zodat we op tijd zijn.

Dinsdag 29 augustus
Telemarkkanaal. Goedemorgen. Deze ochtend is het vroeg dat we op moeten want we moeten op tijd zijn voor onze mooie boottocht. Dus iedereen is om 06.00 opgestaan om om 06.45 allemaal in de busjes te zitten om onze boottocht te gaan doen. Aniek en Tess gaan niet mee, zij reiden de busjes naar een ander punt want heen en terug zou de tocht 10 uur duren. Dus wij doen alleen de heen weg. Om 08.30 kwamen we aan en zochten we een leuk plaatsje op de boot. De bergen die zijn ontstaan door het schuiven van platen een berg duurt miljoen jaren voordat je hoge bergen hebt.

We hebben vandaag supper mooi weer en een heel mooi uitzicht zoals een schilderij dat je daar in zit. De boottocht duurt 5 uur maar is alleen maar adembenemend mooi, het is niet te beschrijven wat je ziet en de pracht van de natuur. Het is niet te beschrijven hoe mooi alles is. Pas als je deze boot tocht doet, zie je het zelf. Heb hele tijd lekker voor gezeten en rond kunnen kijken. En natuurlijk foto's gemaakt. Na 5 uur van de boot af, daar stonden Aniek en Tess ons op te wachten om met ons terug te brengen met de busjes. Na een 2.5 uur durende terugrit lekker muziek geluisterd. We zijn nog even gestopt om de benen te strekken en voor een wc stop. Om 16 uur kwamen we aan bij de huisjes en hadden we tijd voor ons eigen tot we gingen eten. Daarna lekker gelezen en verder ontspannen avond gehad. Hier zie je dus hoe mooi het was wat wij zagen met het mooie weer.

Woensdag 30 Augustus
Relaxen en inpakken. Goede morgen allemaal. Onze laatste dag alweer in Hovden. Vandaag om half 11 ontbijt en lunch in een gehad en allemaal kliekjes. Ook daarna de kwam ze helpen met de tas inpakken. En konden we nog even mee boodschappen doen voor morgen. Vanmiddag kon je als je wilde nog even mee gaan zwemmen, de rest bleef lekker bij de huisjes blijven. Vanavond gaan we uit eten, en dan morgen gaan we na huis.

Helaas vaart de boot waar we mee terug zouden gaan niet meer. Per direct helaas dus we gaan nu alternatief krijgen. En dat is morgen gaan via Kristiansand naar Denemarken met de boot, dit is zo 3 uur varen vanuit daar gaan we naar  het uiterste noorden van Denemarken om een hotel overnachting te gaan doen. En de volgende ochtend weer door hoe het gaat zien en horen jullie de komende 2 dagen. En dan de volgende dag weer naar huis. Dus wordt een lange rit. Verder vanavond gaan uit eten en heb ik vega pizza met een lekker roze wijntje erbij daarna een bonte avond gehad. Op tijd na bed gegaan om morgen weer fris weg te kunnen.

Donderdag 31 augustus
Vertrek Noorwegen Denemarken. Goede morgen. Vanmorgen al vroeg de wekker gezet, want vandaag gaan we naar huis. Om 07.30 bij busjes verzamelen om om 8 uur te gaan reiden. Go with the flow hup in de busjes naar Kristiansand. Wat weer een mooie route hebben we, gewoon of je schilderij in reid en niet uit te leggen. We reiden vol de zon een tunnel in en komen uit de tunnel en vol mist, zo apart de natuur. Om 12 uur in Kristiansand aangekomen even nog flink geshopt in de souvenirwinkel. En nog op terras wat gedronken.

Daarna om 14 uur bij de boot om te boarden en lekker te kunnen lezen op de boot. Om 16 uur gegeten zodat we meteen door konden om 17.25 toen we aankwamen in Denemarken, om door te reiden naar ons hotel om daar eigenlijk meteen in bed te kruipen om morgen weer een lange reis dag te gaan beginnen. Het zou eigenlijk de bedoeling zijn om met de veerboot naar Duitsland te gaan. Maar deze boot vaart niet. Dus wat nu, ja nu gaan we toch naar Kristiansand om dan naar het uiterste noorden naar Hirtshals te varen. Dan gaan we nog in de busjes om te overnachten in de buurt van Kolding te gaan overnachten. Het wordt een andere reis die we voor ogen hebben maar kijk is naar de mooie zon die opgekomen is. Dat maakt het allemaal weer wat mooier. Vanmorgen afzagen we de zon opkomen en nu in Denemarken zien we hem weer onder gaan de zon.

Vrijdag 1 September
Denemarken Duitsland Nederland. Goede morgen. Vanuit mijn hotelkamer wat trouwens prima kamer is en goed heb kunnen slapen een mooie zonsopgang. Het is hier markt dus begonnen al vroeg dus ook weer vroeg wakker helaas omdat ze het op aan bouwen zijn. De wekker is alweer gegaan. Dus hup in douche even snel en toen na beneden daar we een ontbijtje gehad om om 08.30 weer te gaan reiden vanuit Kolding Denemarken voor de allerlaatste reis dag.

Het was gister een hele vermoeide reis en vandaag is het ook nog een hele lange dag dat we moeten zitten. Het is nu namelijk tot Eindhoven nog 7.5 uur zonder stops dus ben ik vanavond pas laat thuis. Ze verwachten tegen 20.15 Eindhoven te zijn. Helaas hebben we echt wel uur in de file gestaan en dan duurt de dag nog lang als je moe bent. Onderweg is het echt wennen als je 13 dagen bijna geen auto meer gezien hebt nu hele tijd file reiden. Wat is dit toch een andere wereld, van bergen na plat en van geen auto tot heel veel auto's. Om 21.15 na 2 volle reisdagen eindelijk in Eindhoven. Snel van iedereen afscheid genomen en toen lekker na huis. Waar ik om 22.30 eindelijk mijn bedje in dook voor een welverdiende nachtrust.

Beste Flowreizen
Allerlaatst wil ik jullie bedanken voor het volgen van mijn leuke Noorwegen reis. Flowreizen wil ik echt bedanken voor deze geweldige reis, het goed verzorgde eten tot de mooie plekken waar we heen zijn gereden. Ook toen we erachter kwamen dat de veerboot niet meer vaarden hebben jullie ons goed geholpen en netjes op de hoogte gehouden. Ondanks dat de terugweg langer duurde hebben de begeleiders Aniek Tess Bédr er alles aan gedaan dat we niks te kort kwamen.

Heel erg bedankt.
Liefs Yvonne

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button