Reisverslag Presle, door Koen Gijsbers

15-02-2022

Inleiding
In mijn jeugd ben ik eens met mijn ouders op vakantie geweest in de Franse Alpen. Daar heb ik heel mooie herinneringen aan. Om die reden hoopte ik dat ik daar ooit eens met Flow Reizen naar toe zou gaan. Ik heb er lang op moeten wachten, maar in 2021 is mijn droom werkelijkheid geworden. De reis duurt van 27 augustus tot en met 7 september.

Vrijdag 27 augustus
Vanmorgen ben ik door mijn moeder en haar man naar Nijmegen gebracht. Daar stond Frederique met een aantal deelnemers te wachten. Nadat we alle bagage hadden ingeladen, gingen we op weg. In Eindhoven hebben we nog twee deelnemers opgepikt. Vervolgens reden we via België en Luxemburg naar Frankrijk. In Nancy stopten we. Daar slapen we vannacht in een IBIS-hotel.

Zaterdag 28 augustus
Het was ongeveer 8 uur in de morgen toen we het IBIS-hotel verlieten om de reis voort te zetten. Voor we op weg gingen, hebben we eerst inkopen gedaan voor de lunch. Daarna gingen we op weg. De reis verliep voorspoedig. Bij Lyon hebben we uitgebreid geluncht: croissants, broodjes en fruit. Daarna reden we in één keer door naar de camping. Daar stonden de tenten al klaar. Iedereen heeft een eigen tent met een bed en een stoel. Vanavond aten we uiensoep en daarna spaghetti met roomsaus. Als toetje hadden we chocolademousse.

Zondag 29 augustus
Na 2 vermoeiende reisdagen deden we het vandaag wat rustiger aan. Hoewel we tussen 8 en 10 uur een inloopontbijt hadden, werd er rond half 9 gezamenlijk ontbeten. Na het ontbijt kwam een medewerker van de camping bij ons. Hij liet ons door middel van een wandeling de omgeving zien. Het is een prachtige omgeving. We zitten midden in de bergen. Na de wandeling hebben we geluncht en daarna gingen we boogschieten. Onder leiding van Jesse en Tijl, twee instructeurs, die ons bij veel activiteiten zullen begeleiden, werd er op twee schijven geschoten. Nadat eerst een paar rondjes ingeschoten werd, schoten we voor punten. Ik had met 10 punten geen slechte score. ’s Avonds hebben we lekker gegeten: wraps en rauwkost. Na het eten heb ik met een paar deelnemers, waaronder Vivian en Roy, nog een spelletje gedaan.

Maandag 30 augustus
Na de rustdag van gisteren is vandaag het echte werk begonnen. We zijn wezen canyoningen. Je gaat dan door een kloof vol water een heel parcours afleggen. Onderweg kom je allerlei hindernissen tegen, zoals: rotsen, watervallen en glijbanen. Soms kon je ook van een rots afspringen en één keer was er zelfs de mogelijkheid tot abseilen. Aan het eind kwamen we bij een grot. Daar had je de keuze: Je liep er overheen of je zwom er onderdoor. Ik heb voor het laatste gekozen. Alles met elkaar was het een pittig parcours, maar dankzij goede hulp van Jesse ging het goed. Je krijgt alleen wel trek van deze activiteit. Daarom viel het avondeten (noedels met kippenspies en groenten) er wel heel goed in. Na het eten was er voor de liefhebbers nog kampvuur.

Dinsdag 31 augustus
Vandaag was een goed gevulde dag. We zijn eerst met de busjes naar Chambéry gereden. Daar hebben we rondgekeken in het stadje. We hebben ook nog gewinkeld en ijs gegeten. ’s Middags hebben we geluncht bij de olifantenfontein. Daarna reden we naar een meer. Daar hebben we eerst op een terras gezeten om wat te drinken. Daarna konden de liefhebbers nog zwemmen in het meer. Vrijwel alle deelnemers hebben dat gedaan. Roy en Vivian hebben zelfs een wedstrijd gehouden wie het eerst bij de boei was. Vivian heeft gewonnen. Toen we weer terug waren gingen we patat eten en daarna was iedereen vrij.

Woensdag 1 september
Vandaag was opnieuw een dag met pit. We hebben namelijk op een mountainbike gereden. Voor mij was dat een toppunt, want mijn laatste tocht op een mountainbike was alweer van 2011 in Vipiteno. Tussendoor stond deze activiteit in 2015 ook nog op het programma, maar toen ging het voor mij niet door. Daarom smaakte deze tocht naar meer. Er werd in twee groepen gereden. Ik zat met onder meer Roy, Arjan Hannah en Ciska in de eerste groep. Het was een zwaar parcours met veel klimmen en dalen. Ook ging de tocht deels over onverharde paden en door de modder. Gabriëlle heeft mij extra goed begeleid en dat was heel prettig. Toen we weer terug waren hebben we geluncht. Daarna ben ik nog met een aantal deelnemers naar La Rochette geweest om daar te winkelen en een ijsje te eten. Hoewel we op vakantie zijn in Frankrijk hadden we vanavond een Italiaans diner: Italiaanse rauwkost, ovenschotel en tiramisu. Na het eten heb ik mijn kaarten geschreven.

Donderdag 2 september
Vandaag was een keuzedag. Je kon op de camping blijven, maar alleen Ciska heeft van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Ikzelf ben met Jasper, Teun en Roy Via Ferrata wezen doen. Hannah en Arjan gingen mee als supporter en de rest is nog een keer wezen canyoningen. Overigens waren deze activiteiten op eigen kosten. Via Ferrata gaat als volgt: Je wordt met twee touwen vastgemaakt aan staaldraad. Vervolgens ga je op hoogte wandelen langs de rotswand. Soms zitten er voetsteunen in de rots, maar meestal moet je je voeten op de uitsteeksels zetten. Het was heel spannend, maar Tijl en Kasper hebben ons goed geholpen. Bovendien waren Nikki en Gabriëlle mee als extra begeleiding dus er kon niks gebeuren. Halverwege de tweede wand kon je kiezen: Je liep over een plank of je ging erboven langs. Ik ben als enige over de plank gelopen. De rest liep allemaal erboven langs. Aan het eind ging je met een kabelbaan naar de overkant om vervolgens weer af te dalen. Terug bij de busjes hebben we eerst geluncht. Daarna was er nog de mogelijkheid om te wandelen, maar dat heb ik niet meer gedaan. Ik ben teruggegaan naar de camping, omdat ik Toine, de kok, beloofd heb dat ik hem zou helpen met de voorbereidingen voor het diner. We aten vanavond huisgemaakte pizza’s. Na het eten ging bijna iedereen meteen slapen, want het was een intensieve dag.

Vrijdag 3 september
Na een aantal intensieve en pittige dagen was het vandaag wat rustiger, althans voor Hannah, Teun en mij. De rest is op eigen kosten gaan raften. Frederique is bij ons gebleven om met ons een teruggegaan stuk te gaan wandelen. Het was een stevige wandeling. Langs de rivier, over een bergpad zijn we naar La Rochette gelopen. Daar hebben we op een terras gezeten. Vervolgens liepen we via een ander bergpad terug naar de camping. Toen de deelnemers van het raften terug waren, gingen we meteen aan tafel. We aten bruchette en als hoofdgerecht nasi. Na het eten heb ik met een aantal deelnemers en met Gabriëlle nog een spelletje gedaan.

Zaterdag 4 september
De rustdag van gisteren was slechts een stilte in de storm, want vandaag was weer extreem zwaar. We zijn wezen rotsklimmen. Langs een zeer steile rots klom je naar boven. Je zat met kabeltouwen gezekerd, dus er kon niets gebeuren. Wanneer je boven was, riep je “Block” en werd je weer naar beneden gelaten. Nadat iedereen 4 a 5 klimroutes had gedaan, was er voor de liefhebbers nog de gelegenheid om te abseilen. Ook dat was heel geslaagd. Vanavond hebben we een barbecue en daarna is er nog kampvuur. Bij het kampvuur ga ik een lied zingen.

Zondag 5 september
Dit is alweer de laatste dag van ons verblijf in Presle. Morgen reizen we in twee dagen terug naar Nederland. Voordat het zover is, hebben we eerst nog een mooie dag voor de boeg. We zijn in Saint-Christophe geweest. Daar heb je mooie druipsteengrotten. Een Franse gids heeft ons door de twee grotten geleid en er alles over verteld. Het geheel bestaat uit een natte en een droge grot. Door het water, wat door de naden naar binnen sijpelt, blijven er kalkrestanten achter. Hierdoor ontstaan stalactieten en stalagmieten. Toen we weer terug op de camping waren, heb ik mijn tas gepakt. Daarna hebben we lekker gegeten: gebakken aardappelen met kipschnitzel en sperziebonen. Na het eten heb ik mijn toespraak gehouden. Daarin heb ik verteld dat de vakantie heel leuk was en alle hoogtepunten benoemd. Hannah heeft de begeleiding en het team van de activiteiten een leuk presentje gegeven als dank voor de inzet. “Zou het morgen lukken om met de afscheidsangst af te rekenen?” vraag ik mij weleens af. Ik denk: “Weinig kans,” maar geef de hoop niet op.

Maandag 6 september
Zoals ik gisteren al vertelde, zijn we vandaag aan de terugreis begonnen. Voor het ontbijt moesten we onze bagage in de busjes laden. Rond 10 uur gingen we op weg. De reis verliep voorspoedig. Onderweg hebben we nagenoeg geen files gehad op een enkele keer langzaam rijdend verkeer na. Tegen 6 uur kwamen we aan in Nancy, waar we weer in hetzelfde hotel zullen slapen. Vanavond gaan we ter afsluiting van de reis uiteten bij de pizzeria.

Dinsdag 7 september
Het was rond half 9 in de morgen toen we het hotel in Nancy verlieten voor het vervolg van de terugreis. Ook nu verliep alles voorspoedig en vrijwel zonder files. Onderweg hebben we nog tussenstops gemaakt in Luxemburg en Eijsden. Bij Eindhoven splitsten de routes. Eén busje ging met een heel aantal deelnemers naar Breukelen. Het andere busje ging met de overige deelnemers naar Nijmegen. In Nijmegen hebben mijn moeder en Dick mij weer opgehaald. We zijn toen met ons drieën wezen uiteten bij een Indonesisch restaurant. Tijdens het eten heb ik alles verteld over de vakantie. Daarna reisde ik met de trein terug naar Assen om vervolgens per taxi naar huis te gaan.

Slotwoord
Als je dit verslag gelezen hebt, kun je er vast en zeker uit opmaken dat deze reis een “krentenbrood” is. We hebben behoorlijk veel ondernomen. Voor mij was het absolute hoogtepunt wel de big 5 aan activiteiten (via ferrata, canyoning, mountainbike, wandelen, en rotsklimmen/abseilen). Ook de uitstapjes naar Chambéry en de grotten waren heel leuk. Voor 2022 heb ik ook weer een reis geboekt bij Flow. Waar ik dan naar toe ga, verklap ik nog niet, maar ik hoop wel dat ik dan ook weer zulke mooie avonturen zal beleven. Bij deze zeg ik dan ook: Tot snel.

Tot zover dit reisverslag van Frankrijk geschreven door Koen Gijsbers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button