Reisverslag Sloveniƫ, door Koen Gijsbers

04-12-2018

Reisverslag Bohinj-Slovenië

Inleiding
Intussen ben ik al in veel landen geweest. Vooral in Europa heb ik al veel gezien. Echter Slovenië ontbreekt nog op de lijst van landen, waar ik al geweest ben. Daar ik veel goede verhalen over dat land gehoord heb, heb ik besloten om daar nu heen te gaan. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet. De reis duurt van 20 tot en met 31 juli.

Vrijdag 20 juli 2018
In de vroege ochtend ben ik samen met mijn moeder naar Nijmegen gereisd. Daar stond een minibusje klaar. Jorrit was aanwezig om de deelnemers op te vangen. Na een uitvoerige begroeting gingen we op weg naar Breukelen. Daar was nog een busje. Ook stonden Lydia en Daniel samen met nog 5 andere deelnemers op ons te wachten. Toen iedereen ingestapt was, reden we naar Eindhoven om de laatste deelnemers op te halen. Vervolgens reden we via Venlo naar Duitsland. Daar verliep de reis minder vlekkeloos. We kwamen vaak in de file door de vele wegwerkzaamheden. Het was een lange rit en we kwamen pas rond half 10 in het Ibis-hotel aan. Onderweg hebben we nog bij een pizzeria in Kitzingen gegeten. Vannacht slapen we in het Ibis-hotel in Ingolstadt.

Zaterdag 21 juli 2018
Het was rond half 9 in de ochtend toen we het Ibis-hotel in Ingolstadt verlieten om de reis voort te zetten. In Oostenrijk hoorden we dat er verderop een enorme file stond. Deze wilden we omzeilen. Daarom zijn we bij Westendorf van de snelweg af gegaan en langs de toeristische route gereden. In Kirchberg hebben we een stop gemaakt om te lunchen. We wilden ook nog koffiedrinken en gebak erbij nemen, maar dat was qua tijd niet meer haalbaar. Dat doen we dus later deze vakantie nog een keer. Aan het eind van de middag kwamen we aan bij ons hotel in Slovenië. We zitten er uitstekend: groot hotel, mooie kamers, en mooi uitzicht. Ik slaap samen met Werner op een kamer. We hebben twee zware reisdagen achter de rug. Daardoor heb ik nog niet veel kunnen zien, maar ik verwacht dat het een mooie vakantie zal worden.

Zondag 22 juli 2018
Na twee zware reisdagen hebben we het vanmorgen wat rustiger aan gedaan. Eerst hebben we met elkaar ontbeten. We hadden de beschikking over een groot buffet met onder meer: worstjes, eieren, diverse broodjes, kaas vleeswaren en zoet beleg. Na het ontbijt gingen we winkelen in het dorp. Ik heb een aantal ansichtkaarten gekocht om te versturen. ’s Middags zijn we wezen zwemmen. Tegenover het hotel heb je een mooi zwembad. Er is een recreatiebad, waar je rondjes kunt zwemmen. Ook is er een stroomversnelling, twee glijbanen, bubbelbaden, een klimmuur en een buitenbad. We hebben heel erg genoten. Toen we weer terug waren in het hotel, heb ik mijn kaarten geschreven. Vanavond horen we het programma voor de vakantie.

Maandag 23 juli 2018
We zijn vandaag naar de Triglav-kloof geweest. Dat is een lange kloof met hoge rotswanden. Net als alle andere kloven is deze kloof ontstaan door het vele regen- en smeltwater, dat uit de bergen komt. Door het wild stromende water slijten de rotsen en ontstaat er dus een kloof. We zijn een heel eind in de kloof gelopen. Onderweg had je heel mooi uitzicht op de rivier en de bergen. Aan het eind van de tocht was er nog de mogelijkheid om een rots te beklimmen. Hein, Daniël en ik hebben dat ook gedaan. Toen we weer terug waren op de parkeerplaats zijn we naar een meer gereden om daar te lunchen. Vervolgens wachtte ons nog een verrassing. We zijn wezen kijken bij een spinnenexpositie. De leider van de expositie vertelde dat hij maar liefst 60 terraria met vogelspinnen en duizendpoten heeft. Die mochten we bekijken. Aan het eind mochten de liefhebbers nog een vogelspin aanraken. Ik heb dat ook gedaan en het voelt heel bijzonder. Vanavond is er voor de liefhebbers gelegenheid om spelletjes te doen.

Dinsdag 24 juli 2018
Een vakantie in Slovenië is voor mij niet compleet zonder een bezoek aan Ljubljana, de hoofdstad van het land. Vanochtend na het ontbijt zijn we daar dus heen gereden. In Ljubljana is veel te zien. Ik ben met Gert-Jan, Sander, Stefan, Bart, Ruth, Hein, Menno, Werner, Cock, Hans, Daniël en Jorrit eerst in de Sint Niklaas kathedraal geweest. Het is een mooie, oude kathedraal. We hebben er rondgekeken en naar de muziek geluisterd. Na het bezoek aan de kathedraal zijn we gaan winkelen. In een souvenirshop heb ik voor me zelf een T-shirt en een beeldje gekocht. In een ander winkeltje mochten de liefhebbers wijnproeven, maar dat heb ik niet gedaan. Aan het eind van de dag hebben we met elkaar op het terras gezeten om wat te drinken. Daarna reden we met de busjes terug naar het hotel. Vanavond heb ik met Miriam en Arja nog een spelletje yahtzee gespeeld.

Woensdag 25 juli 2018
Eigenlijk zouden we vandaag een rustdag hebben. Echter niemand had belangstelling om te rusten. Daarom hadden we gewoon een activiteit. We zijn met de busjes naar de voet van de Vogelberg gereden. Daar gingen we met de kabelbaan en de stoeltjeslift naar boven. Daarna kon je eventueel ook nog naar de top klimmen. Een aantal deelnemers, waaronder Hein, Menno, Bart, Stefan en ik hebben dat ook gedaan. Het was een pittige klim, maar als je eenmaal boven was, had je prachtig zicht. Je zat op een hoogte van 1655 meter, het hoogste punt van Slovenië. Daar kon je ook de bel luiden. Eenmaal weer beneden, reden we met de busjes terug naar het hotel. Na het eten gingen we bowlen. We speelden in 3 teams. In mijn team heeft Lydia gewonnen. Tijdens het bowlen konden degene die zin hadden, bij Daniël op de laptop naar de voetbalwedstrijd AJAX-Sturmgraz kijken. AJAX won de wedstrijd met 2-0.

Donderdag 26 juli 2018
Het was vandaag een rumoerige dag. In de morgen gingen we wandelen bij een waterval. Het was een flinke klim langs trapjes. Eenmaal boven had je prachtig zicht op de waterval. Toen we weer naar beneden liepen, ging het keihard regenen. Er kwam ook onweer bij. Toen we weer bij de busjes waren, was Ruth verdwenen. Hij was te ver door gelopen en daardoor was hij op een verkeerde plek terecht gekomen. Uiteindelijk hebben een paar Nederlandse toeristen hem weer teruggebracht. We wilden vanmiddag eigenlijk gaan picknicken bij het meer van Bohinj en daarna gaan mountainbiken en kajakken, maar door de samenloop van omstandigheden kwam dat er niet van. We zijn terug gegaan naar het hotel. Iedereen was toen vrij. Toen het weer wat opgeklaard was, ben ik met Sander wezen wandelen in de omgeving van het hotel. Vanavond gaan we met z’n allen een film kijken.

Vrijdag 27 juli 2018
Tijdens de picknick bij het meer van Bled, afgelopen maandag, zag ik op het meer diverse boten varen. Sindsdien was het mijn droom om tijdens deze vakantie ook eens op zo’n boot te varen. Ik heb een paar dagen moeten wachten, maar mijn droom is uitgekomen. Zo meteen vertel ik hier meer over. Eerst iets over de ochtend. In Bled staat een oud kasteel. Het is gebouwd in 1004. Daarmee is het de oudste nederzetting van Slovenië. Het kasteel stond vroeger in het teken van romantiek. Er werden zelfs bruiloften gehouden. De eerste bewoners hadden er waterputten geslagen, zodat vijanden niet zo makkelijk binnen kwamen. Tegenwoordig is het kasteel opengesteld voor publiek en worden er exposities gehouden. We hebben er uitgebreid rondgekeken. ’s Middags gingen we met de busjes naar het meer van Bled. Daar voeren we met de boot naar een eiland. Op het eiland was er de gelegenheid om in het meer te zwemmen. Bijna iedereen heeft van die gelegenheid gebruik gemaakt. Alleen Sander, Arja, Hein en Daniél hebben niet gezwommen. Het was heerlijk. Aan het eind van de middag voeren we weer terug naar de aanlegplaats om vervolgens weer terug te rijden naar het hotel. Vanavond hopen we op goed weer, zodat we nog wat van de maansverduistering mee zullen krijgen.

Zaterdag 28 juli 2018
Vandaag was opnieuw een rustdag. Daniël was gisteren erg te spreken over het meer van Bled. Daarom had hij voor vandaag het voorstel om te gaan zwemmen in het meer van Bohinj. Er konden eventueel ook balspelletjes gehouden worden. Voor degene die liever wat meer actie wilde, was er de mogelijkheid om naar het Avonturenpark te gaan. Werner, Bart, Stefan, Menno, Janneke, Arja en ik hebben deze mogelijkheid gegrepen. In het Avonturenpark zijn touwbruggenparcoursen. Ze bevinden zich op vijf verschillende niveaus. Wij hebben de eerste twee niveaus gedaan. De parcoursen bestonden uit onder meer: netten, balken en touwen. Nadat we twee parcoursen gedaan hadden, konden we kiezen tussen met de stoeltjeslift naar beneden gaan of naar beneden rodelen. Ik heb gekozen voor rodelen. In een karretjes race je van de berg af. Dat is heel spectaculair. Na de rodeltocht gingen we met de busjes naar het meer. Daar waren de andere deelnemers inmiddels ook aangekomen. We hebben eerste geluncht. Daarna was er de gelegenheid om in het meer te zwemmen. Miriam en Arja zijn het dorp in geweest om een ijsje te scoren. Rond half 4 trok de lucht helemaal dicht. Er dreigde zelfs regen te komen. Daarom zijn we teruggegaan naar het hotel. Vanavond hadden we Bonte avond. Daarbij werden er mooie liedjes gezongen en quizzen gehouden. Arja en ik hebben een aantal hoogtepunten van de vakantie benoemd. Tot slot heb ik een lied gezongen over de mooie tijd die ik elk jaar weer bij Flow Reizen meemaakt.

Zondag 29 juli 2018
Na het ontbijt zijn we met de busjes naar Postojna gereden. Daar zijn we in de grotten geweest. De grot is ruim twee miljoen jaar oud en sinds de 19e eeuw is hij opengesteld voor publiek. Met een lengte van 5 kilometer is deze grot de grootste van Europa. We zijn er met een treintje door heen gereden. Vanuit het treintje had je prachtig uitzicht op de stalactieten en stalagmieten. Tussen de treinritten door hebben we nog een stuk gelopen in de grot. Een gids heeft ons toen van alles verteld. Vanavond heb ik tijdens het eten mijn toespraak gehouden. Ik heb daarin verteld dat ik de vakantie als zeer goed ervaren heb en alle hoogtepunten nog een keer benoemd. “Zou het mij morgen nog lukken om af te rekenen met de angst voor afscheid van deze vakantie? Weinig kans,” denk ik, maar ik geef de hoop niet op.

Maandag 30 juli 2018
Vandaag zijn begonnen aan de tweedaagse terugreis. Vanmorgen hebben we eerst de bagage in de busjes gezet en ontbeten. Rond 8 uur gingen we op weg. De reis verliep allesbehalve vlekkeloos. Vooral in Duitsland ging het goed mis. Bij München stonden er veel files, die we moeilijk konden omzeilen. Het allerergste moest nog komen. Toen we bij Augsburg gingen tanken, gooide Lydia per ongeluk verkeerde benzine in de tank. Daardoor kon het busje niet meer rijden. Jorrit, Lydia en Daniël hadden toen hulp ingeroepen, maar die kon niet van het ene op het andere moment komen. Daarom zijn we eerst wezen eten bij Burgen King. Intussen werd bekend dat het busje vandaag niet meer gerepareerd kan worden. Jorrit is toen met het andere busje naar onze overnachtingsplaats in Mannheim gereden. Jolande, Miriam, Arja, Janneke, Ruth, Hans, Hein en ik zijn ook meegereden. De andere deelnemers, waaronder: Werner, Cock, Bart en Sander slapen vannacht samen met Daniël en Lydia in een ander hotel. Morgen komen we weer bij elkaar.

Dinsdag 31 juli2018
Zoals ik gisteren al vertelde, is door het akkefietje met de benzine de helft van de groep in Augsburg gebleven. Daarom heb ik vannacht alleen op een kamer geslapen. Hoewel we vanochtend konden uitslapen, was ik om half 8 al wakker. Na het ontbijt zijn we naar Heidelberg gereden. Daar zijn we in een protestantse kerk wezen kijken. De kerk viel erg tegen: geen versieringen, geen glas-in-loodramen en geen muziek. Na het bezoek gingen we koffie en theedrinken op het terras. Ook dat was geen succes, mede door het gemor van de bedienden. ’s Middags reden we naar Worms. Daar kwam de groep weer bij elkaar. Vanuit Worms ging de reis voortvarend. We konden vrijwel non-stop doorrijden naar Eindhoven. Daar namen we afscheid van Daniël en Lydia en van een aantal deelnemers. Ik reisde door naar Nijmegen. Mijn moeder heeft mij daar opgepikt. We zijn wezen eten bij hotel Mercure. Intussen zit ik in de trein. Rond kwart voor 1 vannacht verwacht ik weer thuis te komen.

Slotwoord
Afgezien van het akkefietje met de benzine is de vakantie naar mijn menig uitstekend verlopen. Vooral het bezoek aan Ljubljana was een absoluut hoogtepunt. Verder vond ik de grotten ook heel mooi. Ook heb ik heel erg genoten van het touwbruggenparcours, het wandelen en de boottocht. Volgend jaar ga ik zeker weer een vakantie bij Flow Reizen boeken. Ik ben de vakanties met Flow Reizen nog lang niet zat en er valt nog heel veel te zien in de wereld.

Koen Gijsbers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button