Reisverslag Sloveniƫ, door Yvonne van Berkel

30-08-2019

Slovenië reis 41

Zaterdag 17 augustus
Vandaag zijn we vertrokken naar Slovenië. We hebben goed kunnen rijden. We zijn gaan overnachten in een ibbis hotel en kunnen daar ook ontbijten. Voor we bij het hotel waren zijn we nog gestopt bij een Mac donnelds om daar te eten. Ik slaap samen met Ellen op een kamer. We hebben samen lekker film gekeken.

Zondag 18 augustus
Om 07.30 ontbeten en om half 9 vertrokken naar Slovenië. We hebben onderweg wat oponthoud maar niet heel erg. Net voor de grens nog een keer plaspauze gehouden. De thempratuur loopt al lekker op om 10 uur is die al 28 graden. Het is een hele reis maar zeker de moeite waard. We hebben een kleine groep met 2 begeleidsters Ingeborg en Tamara. Het is gezellig en dat moet ook. Om half 1 hebben we nog geluncht in Oostenrijk. Dan is het nog 2 uur tot we bij het hotel zijn. Om half 4 waren we dan ook bij het hotel. We gingen allemaal naar de kamers en even voor ons zelf om half 7 zouden we gaan eten. We mochten kiezen uit een menu bestaand uit voorgerecht, hoofdgerecht met salade en toetje en ook natuurlijk drinken. Daarna lekker ontspannen op de kamer.

Maandag 19 Augustus
Vandaag mochten we uitslapen, we gingen 9 uur ontbijten. We gaan vandaag maar de Savica waterval in Bohonj. Eenmaal aangekomen moesten we omhoog lopen via trappen. Boven bij de watervallen mooie foto’s gemaakt. De watervallen is hoogte boven zee niveau 884m. Het is een dubbele waterval in de vorm van een A. De hoogte van grootste waterval is 78m en de kleine is 25m. De waterval krijgt zijn water uit de bredere karst regio Crno Jezero dat 500 m boven de waterval ligt. Het water komt uit de twee gescheiden stromen en stroomt door een verborgen ondergrond dat bestaat uit tunnels en meren. Tijdens hevige regenval kan de karstregio al het water niet absorberen waardoor er een meervoudige waterval op 600m hoogte wordt gevormd. De waterval ligt in het hart van het nationale park van Triglav waar een zeer strikt beschermingsbeleid is. Na het mooie uitzicht genoten te hebben moesten we ook weer alle trappen na beneden, we hebben een goeds ochtend gymnastiek gehad.

Eenmaal bij de busjes terug zijn we weer na beneden gereden. Na het meer van Bohinj, dat is dus het meer wat van de waterval af komt. Daar hebben we geluncht en kon je zwemmen. Om half 4 lekker weer terug in hotel en hebben we kunnen douchen. Om 18.15 is het dagelijks praatje, daarna weer lekker gegeten weer een 3 gangen menu was weer lekker. Daarna hebben we de rest van het programma doorgesproken voor de rest van de week, erna konden we weer doen wat we wilde. We hebben een leuk programma voor de week.

Dinsdag 20 Augustus
Vanmorgen weer om 9 uur ontbeten en broodjes gemaakt voor vandaag. We zijn vandaag na de Vogelalpeline geweest. Dit is de hoogste berg van Slovenië, het is 1537 meter hoog en je gaat daar met een gondel naar boven. Eenmaal boven een prachtig mooi uitzicht dat je had. We zijn nog een stuk gaan wandelen en daar zagen we nog een stoeltjes lift en konden we nog hoger daar was het uitzicht nog mooier zaten we op 1582m hoogte. Daar hebben we een stuk gewandeld het was er zo mooi.

Mooi uitzicht vanaf boven op de Vogelalpeline

Toen we alles gezien hadden zijn we weer met de stoeltjes lift naar beneden gegaan en toen konden we nog zipline, dat gaat echt super hard maar is zo leuk te doen. Toen kozen we er allemaal voor om weer terug te gaan naar de busjes, dus weer met de gondel naar beneden. De gondel doet er 4 minuten over om naar boven of beneden te komen.Toen weer met het busje terug naar het hotel en zijn we een ijsje gaan eten. We zijn nog even na het dorpje gegaan en om half 7 weer gegeten.

Woensdag 21 Augustus
Vandaag hebben we een uitslaapdag en gaan we zwemmen hier tegenover. Vandaag ga ik eerst Parapenten. Dat was een extra activiteit voor wie wilde.
Dat gebeurde ook. Na het Parapente konden wij ook gaan zwemmen. Het was een druk maar leuk zwembad. Daarna hebben we een praatje gemaakt en zijn we gaan eten Het avond eten waren allemaal gerechten uit Slovenië. Daarna hebben we nog spelletjes gedaan en toen zijn we op tijd gaan slapen, want morgen wordt het een lange dag.

Donderdag 22 augustus
Vandaag gaan we naar Ljubljana de hoofdstad van Slovenië. We zijn om half 10 met de bus erna toe gereden en na ongeveer een uurtje rijden waren we al in de hoofdstad. Daar in de buurt de bus geparkeerd en na 10 min lopen waren we dan ook in de oude stadsdeel. We kwamen eerst langs de drakenbrug dat is een bekende brug van de stad. Waarna we daarna op een terrasje gingen zitten en hebben we wat lekkers bij gehad. Toen zijn we naar het kasteel gegaan. Dat was een erg stijle weg, eenmaal boven een mooi uitzicht over de stad.

Daar wat foto’s gemaakt en toen weer na bedenden gelopen. Daarna wat door straatjes gewandeld en toen onze lunch opgegeten. We hebben de groep in 2e gesplitst en zijn we wat gaan rondlopen, eerst door het nieuwe gedeelte maar daar was niet veel aan. Dus toen maar terug na het oude gedeelte. Daar zaten wat meer kleine souvenirs shops, wat grappig is want je hebt dus speciale souvenirs shops met honing die verkopen alleen producten met honing. Maar ook een draken souveniersshop waar je alleen draken spullen kan kopen. Waarna de groep weer bij elkaar was zijn we over de slotjes brug terug naar de bus gelopen. Het was inmiddels half 4 toen we bij de bus waren, dus ook fijne tijd om na het hotel terug te gaan. Eenmaal in hotel tijd voor de ontspanning. Kon ieder doen wat ze wilde tot 18.15 want dan is het dagelijks praatje en gaan we weer eten. 's Avonds werdt er buiten gekubt, dit is een spel dan blokjes omgooien, het is een spel tegen elkaar voor buiten.

Brug met slotjes

Vrijdag 23 Augustus
Vandaag hadden we een relax dag dus mochten we doen wat we wilde. Een 5 tal ging paardrijden en een aantal bleven bij het hotel. Ik had zelf een relaxmassage geboekt. De anderen wilde gaan zwemmen na het paardrijden. Dus eerst de ochtend na de winkel mee geweest en verder een spelletje gedaan, wormen met Ingeborg. Daarna met zijn alle geluncht binnen want het is vandaag niet zo mooi weer. Na de lunch gingen er een paar zwemmen en 2 man is gaan wandelen hier in de omgeving. Ik ben het dorp in gegaan hier en heb foto’s gemaakt van de omgeving en heb nog wat dingen in de plaatselijke supermarkt gekocht en ben toen ook na het hotel terug gegaan. Om 16 uur had ik de relax massage en daarna teruggelopen na het hotel en zijn we om 18 uur gaan eten. Om 20 uur zijn we gaan bowlen een uur. Toen we terug op de kamer waren lekker nog even tv gekeken en zijn we gaan slapen. Morgen hebben we weer een leuke dag voor de boeg.

Zaterdag 24 Augustus
Vandaag zijn we om 08.30 gaan ontbijten. En om half 10 vertrokken we naar de Vintgarkloof. Het was ongeveer een uurtje rijden. Het weer was lekker en de temperatuur aangenaam.
Wat is de vintgarkloof? De vintgarkloof is een 2 km lang ravijn dat door de rivier de Radovna is uitgesleten in de rotsen. De kloof is in 1891 per toeval ontdekt toen het waterpeil van de rivier abnormaal laag was. Door het toenemende toerisme hebben ze ook daar paden en bruggen aangelegd waardoor je al het moois kan zien. Vanaf 1893 is het dan ook een officiële toeristische trekpleister. De wandeling was zeer indrukwekkend, want deze route loopt langs stijle kliffen en langs grote stroomversnellingen en draaikolken. Het hoogte punt was de 16m hoge waterval Sum aan het noordelijke uiteinde. Boven de kloof is er een brug genaamd Devils bridge deze brug hangt hoog boven de kloof. De wandeling heen en terug is zo 3 km lang en je kan daar best wat tijd over doen. Wel is het echt een druk bezochte kloof. De paden waren smal en je moest dan ook op elkaar wachten omdat je niet met zijn 2 langs elkaar kon lopen.

Toen we weer bij het busje waren zijn we door gereden naar Bled daar zijn we gaan lunchen en hebben we gerodeld. Je gaat eerst met een stoeltjeslift naar boven en heb je een prachtig uitzicht over het meer van bled en dan ga je met de rodelbaan weer naar beneden dit was erg leuk en ook best stijl. Op de terug was zijn we nog een uitkijkpunt gereden, de Vodnikov Razglednik 1.017 m hoogte. Het was een slingerweg erna toe en hebben de bus ergens neergezet en toen erheen gewandeld. Het was geen goed pad om te lopen maar het was wel te doen en zeker de moeite waard. Daar boven konden we uitkijken nog tot het meer van Bohinij en we konden ons dop ook nog zien. Daar mooie foto’s gemaakt en toen terug na de bus om na het hotel te gaan, daar konden we nog voor het eten even iets voor ons eigen doen. Om 18.15 hebben we dagelijks praatje waarna we lekker gaan eten zoals iedere dag een 3 gangen keuze menu.

Zondag 25 Augustus
Vandaag half 9 ontbeten en daarna lunch gemaakt. We gaan vandaag na de grotten van Postojna, dat was ongeveer 2 uur rijden vanaf hier. Eenmaal aangekomen de bus geparkeerd en hebben we de tickets gehaald. Het is 8 graden in de grot en echt de moeite waard. De grotten van Postojna behoren tot de langste grottenstelsels ter wereld. Er is momenteel 21 kilometer aan tunnels onderzocht. Dat het complex daarnaast ook nog eens gemakkelijk toegankelijk is, draagt natuurlijk alleen maar bij aan de populariteit. Meer dan 35 miljoen mensen hebben de grotten van Postojna inmiddels al bezocht. De rondleiding duurt ongeveer 1,5 uur. We gingen eerst met een treintje door de grot wat al heel mooi was en daarna stapte we uit en wat je ziet is niet te beschrijven zo mooi. De grot is in verschillende hallen ingedeeld en die hebben ook een naam. Je hebt er de congreshallen, daar worden festiviteiten gehouden, De grote berg, De Russische berg, De spaghetti hal, De witte hal, De rode concertkamer. De menselijke reptiel de olm. En maar liefst de vijf meter hoge stalagmiet het was zo mooi allemaal te zien. Dit loop je allemaal te voet. De grotten hebben een groot aanbod aan stalactieten en stalagmieten je kijkt je ogen uit.

Het treintje. De eerste rails zijn al in 1872 aangelegd. De treinreis door de grotten is nu 3.7 kilometer lang. Het grottencomplex is dus de enige plaats in Slovenië met een ‘metro’.

De olm. In deze grotten komt de zeldzame grottenolm (grotsalamander) voor. Het dier is zo bijzonder dat het in het stadssymbool van Postojna heeft en op het stadszegel staat afgebeeld. Daarna hebben we nog even rond gelopen en souvenirs gekocht Toen weer terug na het hotel, daar nog even tijd voor ons zelf gehad tot we zijn gaan eten.

Maandag 26 augustus
Vandaag de laatste dag in Slovenië. We gaan vandaag naar het kasteel van Bled. Het kasteel van Bled is een van de oudste kastelen van Slovenië het is een mooi kasteel waar je op het meer van Bled kijkt en mooie uitzichten hebt. Na het kasteel zijn we naar het meer gegaan. Daar de bus geparkeerd en de zon scheen dus konden we gaan zwemmen. Eenmaal in het water begon het te onweren het was in eerste instantie alleen de rommel even later ook de flitsen, dus weer uit het water en begon het nog te waaien en regenen. We zijn snel gaan schuilen, we hebben ons omgekleed, met handdoeken alles afgeschermd zodat we even wat droogs aan konden doen dat wel in een hoekje van het restaurant. Zag er denk ik best grappig uit. Daarna de bus gehaald en zijn wij de wandel groep maar tegemoet gereden. Toen we compleet waren zijn we terug naar het hotel gegaan en konden we nog even wat spullen halen voor de terugreis. Daarna lekker gedoucht en ontspannen tot het avond eten. Vandaag alle tassen ingepakt, de souveniers ingepakt en natuurlijk de tas voor de overnachting. Straks ons laatste gezamenlijke avond eten hier. Morgen gaan we weer vroeg rijden.

Het kasteel van Bled

Dinsdag 27 Augustus
Vandaag vroeg de wekker gezet. We gaan al om 07.00 uur ontbijten en om 8 uur gaan we richting Nederland. Dus na het ontbijt hebben we alle spullen gepakt en zijn we richting Duidsland gereden. Daar was onze tussen overnachting, het wordt een lange zit. Om 18 uur zijn we eindelijk in Duitsland bij de pizzaria. Daar lekker gegeten en om 20 uur waren we dan ook in het Ibis Hotel. Daar lekker gedoucht want het was warm in de bus en verder op tijd naar bed want morgen is de laatste reis dag.

Woendsdag 28 Augustus
Vandaag 7 uur de wekker, dus opgestaan de spullen ingepakt en ben ik gaan ontbijten. Om 8 uur zaten we weer in de bus. Vandaag is niet zo’n lange reis dag dus zijn allemaal op tijd thuis. De rit is zeer goed gegaan met kleine files in deze 2 dagen, maar verder hebben we goed kunnen rijden.

Het was een mooie reis waar we veel hebben kunnen zien en veel hebben ondernomen.
Met dank aan Tamara en Ingeborg die alle mooie plekjes hebben uitgezocht en ons hebben laten zien.

Groetjes Yvonne

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button