Reisverslag Toscane, door Dion Manders

19-07-2023

Dag 1
Vanmorgen al om 06:00 wakker en ook al opgestaan om me langzamerhand klaar te maken voor de reis. Om 09:00 kwam mijn vader mij ophalen om naar Eindhoven te brengen. De flowbusjes kwamen rond half 11 aan en zijn we nog naar Maastricht gereden om iemand op te halen. Eenmaal Maastricht voorbij zijn we naar Ingolstadt gereden. In de avond hebben we bij een pizzeria vlakbij het hotel gegeten. We kwamen ‘s avond om 21:15 aan bij het Ibis hotel. Eenmaal bij het Ibis hotel direct geïnstalleerd en zo snel mogelijk te gaan slapen want morgen weer vroeg op voor de reis.

Dag 2
Vanmorgen om 06:15 opgestaan en opgefrist voor het ontbijt om 06:30. Na een heerlijke ontbijt in het Ibis hotel zijn we om 07:15 vertrokken naar Montecatini Terme. Na een lange dag rijden zijn we om 18:00 gearriveerd en kunnen we ons installeren. Na het uitpakken is er een momentje voor jezelf en verzamelden we om 19:30 in de lobby voor het eten. Na een heerlijke 3-gangen menu ben ik lekker naar mijn kamer gegaan om bij te tanken van de twee reisdagen.

Dag 3
Vandaag de eerste echte dag in Montecatini Terme. In de ochtend konden we rustig wakker worden bij het ontbijt. Om 11 uur kon je naar een marktje in ons dorp. Na het marktje hebben we geluncht in ons hotel. Voor in de middag was er ook een activiteit. Je kon als je wilde met een treintje naar boven om een ander dorpje te bezoeken. De naam lijkt veel op de naam van ons dorpje genaamd Montecatini Alto. Met het praatje werd het programma bekendgemaakt voor komende week. Na het praatje hebben we genoten van een 3-gangen menu dat we elke avond kregen. Het toetje had ik laten staan. Die viel me een beetje tegen.

Dag 4
We zijn met de busjes en met een tram naar Florence gereisd en kregen daar een 2-uur durende rondleiding door een Nederlandse gids die ons veel vertelde over de middeleeuwse en renaissance gebouwen. Ze legde ook uit wat het verschil is tussen Firenze en Florence want het is dezelfde stad. Tijdens de lunch hebben we een rustig plekje opgezocht met een heel mooi uitzicht over Florence. Na de lunch ben ik nog mee geweest naar een lego winkel in de hoop dat ik er een beetje kon afkoelen want het was enorm warm. Daarna zijn we op een terras gaan zitten. Weer terug in het hotel na een lange busrit (door de file) genoten van een 3-gangen menu.

Dag 5
Om even lekker bij te komen van een warme dagtripje naar Florence gister hebben we een bergmeer opgezocht. Daar hebben we heel de middag kunnen relaxen en kunnen afkoelen. Na het zwemmen even naar de supermarkt geweest. Weer eenmaal terug in hotel mezelf ff opgefrist voor het praatje en het eten. Vandaag was er ook een koppel 10 jaar getrouwd en werden we getrakteerd op een stuk gebak.

Dag 6
Vandaag naar het stadje Lucca geweest waar we ook geluncht hebben. We hebben over de stadsmuur gewandeld en een tuin bezocht waarin we tot rust konden komen. In de tuin stond ook een grote kas met jurken. Daarna hebben we een kathedraal bezocht. Je kon als je wilde na de kathedraal een soort colosseum bezoeken. In de tijd van de Romeinen werd er in het 'colosseum' daadwerkelijk gevochten door gladiatoren. Nu is het een piazza (plein) met veel horecagelegenheden. Het is vandaag enorm warm waardoor we ook even gaan afkoelen in de grotten. We werden er rondgeleid door een gids.

Dag 7
Vandaag zijn we gaan suppen in een kloof. Het was er heel mooi! We werden in 2 groepen verdeeld om te gaan suppen. Ik was al eerder klaar met me voorbereiden (insmeren en zwemkleren aandoen) dus kon ik met het eerste groepje mee. We hebben zo'n 200 meter gesupt en je kon ook in het water springen en zwemmen als je wilde. Voor de liefhebbers kon je ook nog van een rots afspringen. Ik ben er 3x vanaf gesprongen en medereiziger Erwin 1x. Voor de rest heeft niemand het gedaan.

Dag 8
Vandaag hebben we een van de 5 dorpjes van de Cinque Terre bezocht. Ik heb ervoor gekozen om er in de middag te blijven om te zwemmen in de zee, want het was ook echt warm. Een aantal hebben een ander dorpje van Cinque Terre bezocht.

Dag 9
Voor vandaag kreeg je de keuze om te gaan (soft)raften of om naar een terme te gaan. Ik heb ervoor gekozen om te gaan raften. Na het raften hebben we op een ons privéstrandje een barbecue gehouden en kregen we van de begeleiding Annelies en Bram broodjes met gebakken worstjes. En kon je er zwemmen in het beginstukje van de rivier waar we hebben geraft.

Dag 10
Vandaag op pad naar de toren van Pisa. In het dorpje Pisa hebben we mooie foto's gemaakt van ons die de toren tegenhoudt van vallen. Daarna hebben we lekker geluncht in een restaurant. Kan nu zeggen dat ik pizza heb gegeten in Pisa. In de middag heb ik de kathedraal van Pisa bezocht en een geocache bij Pisa opgepikt en er een trackable achtergelaten die ik vanuit Nederland heb meegenomen. Ook was het vannacht de laatste avond in het hotel. Ik heb lekker genoten van de laatste maaltijd. Na het eten direct naar bed gegaan om genoeg te slapen voor de komende 2 (lange) reisdagen.

Dag 11
Vandaag de 1e reisdag terug naar Nederland. In de ochtend om 09:00 vertrokken vanuit Montecatini Terme. Het was een vlotte en soepele reisdag. We hebben in München bij de McDonalds gegeten en daarna nog 45 minuten naar het Ibis Hotel.

Dag 12
Vandaag om 06:30 opgestaan voor het ontbijt om 07:00. Heb weer kunnen genieten van een lekker ontbijt in het Ibis hotel. We vertrokken om 08:00 voor de laatste dag rijden. Vandaag was ook een soepele reisdag en liepen we voor op schema. Ik kwam uiteindelijk een uur vroeger aan in Eindhoven dan dat in het boekje stond. Ik heb van deze reis genoten. Tot de volgende keer Flow Reizen.

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button