Reisverslag Vietnam, door Jolijn Attema

19-05-2023

Dag 1 - Schiphol/Singapore:
Vanochtend moest ik al om kwart over zeven op Schiphol zijn. Daar heb ik eerst kennis gemaakt met mijn mede reisgenoten. Ik voelde gelijk al op mijn gemak bij de groep. Toen zijn we langzaam naar de incheckbalie gegaan om ons in te checken en onze koffers weg te brengen. Om kwart voor elf mochten we het vliegtuig in. Ik zat bij het raam. Om kwart over elf gingen we vliegen. De reis duurde 11 uur. Om 5 uur s ‘ochtends lokale tijd kwamen we bij onze eerste bestemming Singapore aan. Vanaf Singapore was het nog ongeveer drie uur vliegen.

Dag 2 - Hanoi:
Rond twaalf uur kwamen we eindelijk aan in Hanoi. De hoofdstad van Vietnam. Nadat we onze koffers hadden gepakt gingen we op zoek naar onze Engelstalige Vietnamese gids Huy (spreek uit als Wie). Hij nam ons mee naar de bus waar we onze koffers in de laadruimte konden leggen. Onderweg naar het hotel heeft hij ons al het een en ander verteld over de stad. Bij het hotel konden we even wat voor ons zelf doen. Om half zes nam Wie ons mee voor een avondwandeling en nam hij ons ook mee naar een Vietnamees restaurant. Hier konden we verschillende Vietnamese gerechten proeven. Na het eten zijn we weer terug gelopen naar het hotel.

Dag 3 - Hanoi:
De dag begon vandaag met een lekker ontbijt bij het hotel. Om half 10 gingen we op pad. We gingen een wandeling maken langs het grote meer. We kwamen langs een mooie boeddhistische tempel met daarbij de oudste toren van Vietnam (bouwjaar 500). Hier mochten we even binnen kijken en foto's maken. Daarna zijn we naar het Ho Chi Minh monument geweest. Daar hebben we de wissel van de wacht meegemaakt. Daarna werden we met de bus opgehaald richting een plek in de stad waar er tuktuk's op ons stonden te wachten. We hebben een tocht van ruim een halfuur op deze tuktuk's gemaakt. Het was een erg leuke tocht door de straten van Hanoi. Daarna werden we weer opgehaald en gingen we met de bus naar een winkel die Schilderijen maakt van verschillende natuurlijke producten (schelpen, bladeren, hars ect). Een medewerkster liet ons zien hoe deze schilderijen gemaakt werden. Na de workshop gingen we een terras opzoeken. Hier heb ik voor het eerst kokossap gedronken. Erg lekker verfrissend. Daarna zijn we naar het waterpoppen theater gelopen. Hier hebben we een traditionele waterpoppenshow gezien. Erg leuk. Nu lekker eten en straks weer richting het hotel. Klaar voor de volgende dag.

Dag 4 - Ninh Binh:
Vanochtend zijn we met de bus naar de oude hoofdstad Ninh Binh gereden. De stad was ruim 1100 jaar geleden gesticht door de eerste koning van Vietnam en bestaat uit twee tempels. Eerste tempel van de eerste koning, en de tweede voor de tweede koning en koningin. Erg indrukwekkend om te zien. Na het bezoek van de oude stad zijn we ergens in de buurt gaan lunchen. Daar heb ik voor het eerst Vietnamese koffie gedronken. Het is gezoete zwarte koffie. Er hoefde geen melk in. Erg apart maar ook lekker. Daarna zijn we met de bus naar de dichtstbijzijnde rivier gereden. Daar stonden een paar mooie roeiboten op ons te wachten. We maakten een mooie tocht langs de bergen en door de grotten. Heerlijk genoten van de omgeving en de rust. Na de boottocht gingen we een tocht maken naar een boeddhistische tempel die zich in een berg bevond. We konden daar ook genieten van het mooie uitzicht. Daarna reden we naar ons 5 sterren hotel. In elke kamer lag een bord met allerlei lekkernijen. We konden lekker even uitrusten voor het eten. Rond zeven uur gingen we lekker dineren. Nu lekker slapen want we moeten morgen weer vroeg op pad.

Dag 5 - Ha Long Baai:
Na een heerlijke nacht geslapen te hebben in het hotel gingen we vroeg op pad. We moesten namelijk een flink stuk rijden naar ons volgende verblijf. We maakte een tussenstop bij een parelvisserij. Daar liet een medewerkster zien hoe parels werden gevormd en bewerkt. Erg interessant om te zien. Daarna zijn we naar ons verblijf gereden wat een 5 sterren cruise bleek te zijn. De boot nam ons mee naar de Ha Long Baai. Een prachtig waterlandschap met duizenden rotsachtige eilanden. Op het schip kregen we onze lunch geserveerd. Het leek meer op een diner dan een lunch. Zo mooi gepresenteerd op de borden. Vanuit de boot konden we kiezen wat voor activiteit we konden doen. Ik koos ervoor om mee te gaan kajakken. Na het kajakken zijn we naar een strandje gegaan waar we lekker konden zwemmen. Nadat ik me op de boot had opgefrist stond de volgende activiteit al klaar. Een workshop Loempia maken. We konden later onze eigen creaties proeven. Daarna heb ik even wat rustigs voor mezelf gedaan voordat we gingen eten. Nu lekker slapen. Morgen een nieuwe dag.

Dag 6 - Ha Long baai, Hanoi, Nachttrein:
Vandaag kon voor degene die wilde morgenochtend om 6 uur meedoen met Thai Chi. Ik zelf was nog erg moe van de dag ervoor dus ik besloot om uit te slapen. Om half tien was het ontbijt, en rond elf uur kwamen we weer aan bij onze opstapplaats. Daar gingen we weer met de bus terug naar Hanoi waar we een middagje wat voor onszelf konden doen. Om vier uur gingen we al avond eten want we moesten op tijd richting de nachttrein. Rond zeven uur gingen we weg met de trein. In iedere coupe stonden twee stapelbedden en op het tafeltje stond een mandje met allerlei lekkers. Nu films kijken, muziek luisteren en slapen. Morgen belooft een mooie dag te worden

Dag 7 - Hué:
Verboden stad, keizerlijke tombe: gisteren was het een dag van ver reizen en uitrusten. We sliepen een keertje in de nacht trein. Vanochtend kwamen we rond half 8 aan in Hué. We gingen eerst naar het hotel om ons in te checken en om te gaan ontbijten. Na het ontbijt zijn we naar de verboden stad geweest. Daar woonde vroeger de keizerlijke familie. Hoewel er veel constructie was er toch veel te zien. Hele mooie oude gebouwen met een prachtige tuin vol met bonsai bomen. Daarna zijn we naar de tombe van de keizer Khai Dinh (1885-1925) geweest. De tombe was van binnen versierd met keramiek. Erg mooi. Op de terugweg kwamen we langs een winkeltje die zelfgemaakte wierrook verkocht. De eigenares van het winkeltje liet zien hoe deze gemaakt werden. Daarna konden we in het hotel een paar wat voor onszelf doen. Ik ging me lekker opfrissen in het zwembad. Rond zes uur gingen we weer een tuktuk tour doen langs de verboden stad. Deze was prachtig verlicht. Daarna gingen we lekker eten. Nu op naar de volgende dag.

Dag 8 - Da Nang, Hoi An:
Vandaag stonden we vroeg op want we moesten alles inpakken voor onze volgende bestemming. Na het ontbijt gingen we de bus in richting Hoi An. Na ongeveer anderhalf uur rijden kwamen we aan in het stadje Da Nang. Deze stad staat bekend om zijn mooie gouden brug in een vorm van een draak. Hier konden we wat foto's maken. Daarna gingen we naar het Champa museum. Hier waren oude relieken en voorwerpen te zien van het oude Koninkrijk Champa. Erg mooi om te zien. Nadat we het museum hadden bezocht gingen we verder met de bus richting Hoi An. Rond half twee kwamen we daar aan. We gingen eerst ergens Bami eten bij het restaurant dat bekend staat als de plek met de lekkerste bami. Het grappige is dat hier bami geen noedels zijn maar een broodje gevuld met vlees en groente. Ze hebben hier dan ook geen Burgerking maar een Bamiking. Na de lunch gingen we ons inchecken in het hotel, en hadden we even wat vrije tijd. Om half 5 gingen we de stad in. We gingen naar een winkel waar we voor een goedkope prijs kleding konden aanmeten. Ze maken die dan precies voor je op maat en het is de volgende dag al klaar. Ik heb voor een jurkje gekozen. Hopelijk kan ik jullie morgen het eindresultaat laten zien. Toen we weer naar buiten gingen en het begon te schemeren zagen we overal lampionnen hangen in alle maten. Ook de boten die op de rivier voeren hadden lampionnen. Het was echt prachtig om te zien. We hadden even de tijd om rond te lopen en in winkeltjes te kijken. Daarna hebben we heerlijk vers gemaakte noedels gegeten. Nu zijn we weer lekker in het hotel. Op naar de volgende dag.

Dag 9 - Hoi An:
Vanochtend zijn we na het ontbijt naar de overkant van het hotel gegaan. Daar stond een vriendelijke man met fietsen op ons te wachten. We maakte een prachtige tocht langs de rijstvelden. Na een uurtje kwamen we aan bij een restaurant aan het water. Hier kregen we onze lunch. We kregen Vietnamese pannenkoeken gevuld met varkensvlees. Na de lunch konden we in een bootje de rivier op. Ik zat in een boot met een dame die steeds hop hop gangnam style zong. Op de boot kon degene die dat wilde krabben vangen. Hierna gingen we weer verder met de fietstocht. Eenmaal terug in het hotel hadden we de keuze om of naar het strand te gaan, of om bij het hotel te blijven. Ik koos ervoor om bij het hotel te blijven en nam een lekkere duik in het zwembad. Deze bevond zich boven op het dak van het hotel, dus je had ook een prachtig uitzicht vanaf het zwembad. Om half vijf gingen we terug naar de kledingzaak om onze op maat gemaakte kleren te passen. Ik ben er zelf heel tevreden over. Daarna konden we nog even wat andere winkeltjes bezoeken. Om half 7 gingen we eten bij het restaurant waarvan de eigenaar tot onze verassing dezelfde man is met wie we de fietsentour gingen doen. Na het eten werd er op taart getrakteerd want 1 van mijn medereizigers was vandaag jarig. Na het eten gingen we met een boot de rivier op om de lichtjes te zien. Ook gingen we karaoke houden. Het was een leuke dag. Morgen gaan we met de nachttrein naar alweer onze laatste bestemming. Ho Chi Minh City.

Dag 10:
Vandaag zitten we in de nachttrein richting Ho Chi Minh City. De reis duurt zo'n 17 uur. Veel Netflix en Chillen.

Dag 11 - Ho Chi Minh City:
Ook wel bekend onder de naam Saigon, Chinese tempel en Oorlogsmuseum: Na een lange treinreis van 17 uur kwamen we rond een uur of zes aan in Ho Chi Minh. Na een korte reis met de bus kwamen we in ons hotel aan. Daar konden we ons eerst even opfrissen voordat we gingen ontbijten. Na het ontbijt gingen we de stad in. We bezochten een oude Chinese tempel in het midden van de stad. Binnen kon iedereen die wil een wens opschrijven. Deze werd dan aan een hanger van wierrook gehangen, aangestoken en aan het plafond geregen. Ik heb zelf ook een wens gedaan. Na de tempel reden we met de bus verder naar onze volgende bestemming. Het Nationale oorlogsmuseum, waar je alles te weten kwam over de Vietnamoorlog. Erg indrukwekkend maar tegelijkertijd ook heftig. Hierna liepen we verder naar het restaurant waar we gingen lunchen. Ik nam de noodles met bbq smaak. Erg lekker. Na de lunch konden we nog een paar uur iets voor onszelf doen in het hotel. Om kwart voor zeven gingen we weer een wandeling maken door de binnenstad. We aten ons avondeten bij een streetfoodmarket. Allemaal verschillende soorten gerechten konden we eten. Erg lekker. Toen we terug wilde lopen naar het hotel begon het keihard te regenen. Lekker verfrissend. Nu lekker naar bed want we moeten morgen vroeg op. Morgen alweer onze laatste dag want maandag vliegen we alweer terug.

Dag 12 - Ho Chi Minh, Chi tunnels:
Vanochtend zijn we vroeg op weg gegaan richting de Chi tunnels. Dat was zo'n anderhalf uur rijden van ons hotel vandaan. De Chi tunnels werden vroeger tijdens de Vietnamoorlog door de Vietnamezen gebruikt om in te schuilen maar ook om vijanden (vooral Amerikanen) in de val te lokken en uit te schakelen. De Vietnamezen hadden zelf geen vuurwapens maar bedachten zelf boobytraps, en namen de wapens over. Erg indrukwekkend om te zien. Na de tunnels zijn we weer terug gegaan naar Ho Chi Minh. Daar hebben we lekker geluncht en konden we weer even wat voor onszelf doen in het hotel. Voor ons laatste diner hebben we ons allemaal chic aangekleed. Ik had mijn nieuwe jurk aangetrokken. Na het eten zijn we nog even naar een cocktailbar geweest omdat het onze laatste avond was. Ik vind het heel jammer dat het alweer op zit, en ik zal iedereen erg missen. Maar ik kan ook niet wachten om iedereen weer te zien. Morgen lekker uitslapen en dan gaan we weer richting het vliegveld. Bye Bye Vietnam!

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button