Reisverslag Zwarte Woud, door Jerina Wisse

04-05-2023

Maandag 17 april
Vanochtend ging de wekker om 4.50. Want moest al om 5.30 vertrekken. Helaas was ik al om 4 uur wakker. Toen ik m klaar was heb ik buiten gewacht op m’n moeder. Die kwam vrij snel daarna aan met de auto. En heeft mij naar Roosendaal gebracht. Hier waren we om 6.30. Daarna naar het perron gegaan. De trein van 7 uur stond er al. Ben alvast in de trein gaan zitten. En mijn moeder wou nog graag wachten en zwaaien. Om rond 8.15 was ik in Eindhoven. Waar ik nog naar de wc ben gegaan, bij het studentenhotel. Bij de parkeerplaats aangekomen, zag ik al snel wat mensen van de reis. En kwamen ook de 2 busjes er aan uit Nijmegen en Breukelen. Toen moest iedereen nog naar de wc. En om 9.15 konden we vertrekken. Eerst zat ik achterin. Rond 11.30 kwamen we aan bij de eerste stop. De stop was 20 minuten. Waar ik nog een theetje gekocht heb. En ben ik voorin gaan zitten. De 2de stop was om 14 uur. duurde tot 14.30. En ben ik achterin in het andere busje gaan zitten. Daarna waren we zelfs al om 16.45 al bij het hotel. Begeleiders hebben ingecheckt. En we kregen ons kamersleutel. ik had kamer nummer 21 en een 1 persoons kamer. Op het bed lagen op elk bed een chocolaatje. Maar omdat ik alleen slaap heb ik er 2 gegeten. Even chil moment voor mezelf en om 18.30 hadden we kletspraatje voor morgen. Morgen gaan we naar de watervallen en naar de koekoeksklok. Dat is iets typisch voor dit gebied. Stijn vroeg aan ons wie weet alle namen al. Dus ik m’n vinger opsteken. Wist alle namen behalve 1. Komt toch even mijn autistische kant naar boven. Na het kletspraatje gingen we eten. Omdat restaurant op maandag gesloten is kregen we vanavond alleen salade en hoofdgerecht. Bij het hoofdgerecht konden we kiezen uit kip met noedels en groenten en een sausje. Of uit ravioli met kaas en room. Ik heb voor kip gekozen. Het was erg lekker. Na het eten ben ik naar mijn kamer gegaan, Om even lekker te douchen. We hebben een regendouche. En heb ik gechilt met een groepje.

Dinsdag 18 april
Vanochtend was ik weer om 4 uur wakker. Dit keer wel erg jammer want mijn wekker stond pas om 8 uur. En daarna ben ik ook niet meer in slaap gevallen. Toen was ik rond 8.30 klaar was om te gaan ontbijten. Eerst in de rij voor thee/koffie. Maar deze muts pakte een koffiekopje ipv thee glas. Dus ook beetje vinger verbrand. Daarna lekker ontbeten. Daarna om 10 u vertrokken naar Triberg. Was een uur rijden. Alleen deden er iets langer over, waardoor we rond 11.30 bij de Lidl waren, voor de boodschappen. Daarna waren we rond 12 uur klaar en zijn we doorgereden naar de parkeerplaats voor de watervallen. Waar we onze broodjes opgegeten hebben op de parkeerplaats. Daarna door naar de watervallen. Waar eerst kaartjes gekocht werden. En dan een flinke wandeling naar boven. Steeds onderweg had je een uitzicht punt en een fotopunt voor de watervallen. Veel foto’s gemaakt.

Toen we boven waren konden we terug via een heel onhandig pad. Een pad met allemaal stenen. Dit koste veel kracht. Toen we weer beneden waren, zijn we eerst naar een souvenirs winkeltje geweest.  Ik heb 2 magneetjes gekocht. Daarna met busje naar de grootste koekoeksklok van de regio. Hier hebben wij een kwartier op het slaan van de klok staan wachten. Wij stonden allemaal klaar om het te filmen. Maar nee het was maar een heel klein geluidje. Of het om het hele uur een harder geluid is weten we niet. Daarna terug naar het hotel. Toen we bij het hotel waren was het 17 uur en hadden we anderhalf uur voor ons zelf. Om 18.30 hadden we het praatje, ook werd hier het programma voor heel de week verteld. Na het praatje hadden we linzensoep, kaasspatzle of schnitzel. (Ik koos voor de kaasspatzle) Met zwartzwalderkirchen. Na het eten zijn er spelletjes gedaan.

Woensdag 19 april
Deze nacht een stuk langer geslapen. Namelijk van 23.15 tot 6.50. Uurtje voor de wekker. Toen ik klaar was om te ontbijten, ging ik ontbijten. Daarna konden we om 10 uur vertrekken. Vandaag gaan we naar de Schlussee, daar is een uitkijktoren. Toen we na een kwartiertje rijden er waren. Busjes geparkeerd en lunchpakket gesmeerd. Daarna zijn we naar boven gegaan. Het was ongeveer 2km naar boven. Toen we boven waren konden we op hang banken zitten. En hadden we mooi uitzicht. En konden we met de trap naar boven de uitkijktoren op. Wat best een gek gevoel was. Boven had je een prachtig uitzicht. Daarna weer terug naar beneden. Nog bij de banken onze lunch opgegeten. Daarna konden we kiezen gingen we hetzelfde weg terug of we konden voor een iets ingewikkelder pad naar beneden kiezen. Ik heb voor het laatste gekozen. In de busjes kregen we een muffin. En zijn we verder gegaan voor een drankje of wandeling bij het meer + later een drankje. Ik ben wat gaan drinken. Toen we terug waren zat ik een ander busje als de heen weg en zag ik heel veel restjes muffin op de grond. Ik heel erg lachen dacht eerst dat Puck daar gezeten had, maar was een ander busje. Daarna door naar het hotel. Het was toen 15 uur en hadden we 3.5 uur voor ons zelf. Omdat ze savonds in kroegje wat gaan drinken. En toen zei Rutger ik wil nog wel de omgeving verkennen. Ik zei ik ga wel mee. Ik dacht dat wordt een korte wandeling. Maar het werd wat langer. Na 30 minuten heb ik google maps aangezet naar het hotel. Die gaf nog 40 minuten aan. Toen dachten we dat we er waren. Maar we zagen het hotel niet. Ik nog is op google kijken en het was het verkeerde hotel. Muts  ben ik ook. Daarna google maps opnieuw aan.  Nog 35 minuten erbij. Na 8.5 km en bijna 2 uur wandeling waren we terug bij het hotel en gelijk maar even een douche gepakt. En nog een uurtje gechilt. Bij het praatje werd verteld dat ze de salade zijn vergeten gisteren. Dus die kregen we vandaag wel + drankje gratis. Ook werd verteld hoe de volgende dag er uit kwam te zien. Bij het eten kregen we eerst soep. Daarna salade en hoofd konden we kiezen uit varkensmedaillon met pepersaus. Of ravioli met champignon roomsaus. Ik koos voor de ravioli. Dessert was panna cotta met bosbes. Om 21 uur verzamelen ze voor drankje in kroegje. Maar vond wel genoeg voor deze dag, dus heb lekker rustig aan gedaan.

Donderdag 20 april
Oeps gisteravond iets te laat gaan slapen. En werd ik ook al 7 uur wakker. Bij het ontbijt wat weer om 8.30 was moest ik wel even wakker worden. Dit was goed aan mij te zien. Na het ontbijt zijn we om 10 uur vertrokken naar Freiburg. Het was een uurtje rijden. Tussendoor zijn we nog gestopt bij een mooie brug en een glasblazerij. Hier natuurlijk foto’s van gemaakt.

Weg vervolgd naar Freiburg. In Freiburg hebben we geparkeerd en zijn we naar het centrum gelopen. Waar we eerst geluncht hebben. Ik had een lekker broodje gezond. Na de lunch zijn we gaan opsplitsen. De groep met Aniek ging shoppen. De groep van Linda ging cultuur dingen bekijken en Stijn ging met paar wat drinken ergens. Ik ben met de groep van Linda mee geweest. Nadat we de mooie munster kerk in zijn geweest en rondje gelopen hebben. Zijn we rond 14.15 naar Stijn gegaan. Dat was in een ijscafé, daar heb ik een zwartzwalderkirch op en daarna wou ik ook nog een souvenir winkel in. Hier vond ik een zwartzwalderkirchenthee, waar ik heel benieuwd naar ben. En ook heel blij mee ben. Daarna zijn we terug naar de busjes gegaan. En rond 17.00 zijn we terug in het hotel. Even gechillt en om 18.30 hadden we hadden we het praatje. De volgende dag word een lange dag, want we moesten 2.5 uur rijden naar de hangbrug en boomtopwandelpad. Daarna gingen we eten. Eerst kregen we sperziebonen soep. Dit heb ik afgeslagen. Wel kreeg ik een andere soep, wat natuurlijk heel aardig was. We hebben nog gevraagd wat voor soep het was en was een wedding soep. Iets met pannekoek, pasta en vlees balletjes. Heel bijzonder. Daarna salade, en hoofd konden we kiezen uit gegrilde kip, met warme gegrilde groenten en aardappelkroketten. En een vegetarische lasagne. Ik koos voor de kip en die was heerlijk. Nagerecht kregen we een apfelstrudel met vanille saus. Na het eten zijn we nog even geld wezen pinnen iets verder op. En daarna maar rustig aan gedaan.

Vrijdag 21 april
Ontbijt om half 9 en vertrek om half 10. Het fijne is dat iedereen al ver voor vertrek klaar staat. Dus dit keer konden we al om 9.20 vertrekken. Het was 2.5 uur rijden, dus tussendoor nog een tussenstop met toiletstop. Aangekomen in Bad Wildbad. Waar we met de busjes omhoog moesten. Hebben we geparkeerd en onze lunch opgegeten. Stokbrood/ boterhammen. Met mozzarella/pesto/tomaat/zalm/sla/ komkommer/roomkaas en nog meer. Naar boven zijn we naar het boomtopwandelpad geweest. Vele mooie foto’s. Dit had ik in Tsjechië ook gedaan en dit wou ik graag nog keer doen. Daarna kon je met de glijbaan naar beneden. Dit heb ik niet gedaan, ik ben wandelend gegaan. Daarna hebben zijn we doorgelopen naar de hangbrug. Het was een brug op 60 meter hoog en 360 meter lang. Dit was wel een beetje spannend, want soms wiebelde hij een beetje. Maar heb het gered. Terug heb ik samen met Aniek, Lize geholpen en een handje gegeven. Zij vond het toch wel erg spannend. Daarna terug naar de busjes en om 16.30 vertrokken we. Het was echt een topdag, zonnebril op en de zon heeft de hele middag geschenen. 19.00 uur waren we terug bij het hotel. Praatje. En daarna nog even naar toilet en spullen boven zetten. En daarna eten. Bij het eten had ik noedelbouilon soep, caprese salade en hoofd kon ik kiezen uit runderrollade met rode kool of zeebaars filet met spinazie. En noedels met groenten. Ik koos voor het vis. Nagerecht had ik een donut met stratiatella ijs. Daarna weer rustig aan gedaan.

Zaterdag 22 april
Het was weer om half 9 ontbijt en 10 uur vertrek. Natuurlijk stond onze fijne groep al ruim voor vertrek klaar. Met de busjes reden we naar de Feldberg. De hoogste berg van deze regio. Eerst zijn we nog even naar de supermarkt geweest. Waar ik lekkere Duitse koekjes gehaald heb voor papa en mama. Onderweg ging er iets mis met het instellen van de navigatie. We hebben erg om gelachen. Want we reden helemaal omhoog de berg op. Op een duur heeft Aniek de weg geleid met busje voorop. Daar aangekomen hebben we de busjes geparkeerd in de parkeergarage. De lunch gesmeerd en in onze tas gedaan. Stijn ging ondertussen kaartjes kopen voor de kabelbaan. Toen Stijn terug was vertelde hij dat de kabelbaan niet door kon gaan, er is namelijk onderhoud aan de kabelbaan in deze omgeving. Dus gingen we eerst naar natuur museum daar in de buurt. Was niet heel uitgebreid, maar wel grappig. Toen onze lunch daar opgegeten. En hebben Puck en ik samen met Aniek (die zo gek is als een deur) gevoetbald met een balletje aluminiumfolie. Wat een lol hadden we. Daarna met de busjes een kwartier rijden, naar de rodelbaan. Dit zouden we eigenlijk morgen gaan doe. Maar werd nu verplaatst naar vandaag. Eerst de kabelbaan in waar je met z’n 2en in kan. Hierin heb ik met Puck nog een leuke selfie gemaakt met selfie stick. Daarboven ook nog een groepsfoto gemaakt. Toen gingen we naar beneden. Omdat dit in Beieren niet zo goed ging. Durfde ik niet alleen. Ik ben met Linda gegaan. Ik vond het best wel spannend, en daardoor heb ik heel weg alleen maar gelachen en gegild. Je hoorde mij van heel ver al. Het was wel een hele grote rodelbaan. Rond de 28 bochten. 300 meter lang. Daarna nog gezeten en was er de mogelijkheid iets van eten /drinken te kopen. Dit heb ik niet gedaan. Rond 16.00 uur gingen we terug. Rond iets voor 5en waren we terug en hadden we om 17.30 het praatje. Daarna gingen we eten. Want vanavond was er een klassiek concert in een evangelische kerk. Hier gingen er een paar heen. Maar ik ging niet mee. Daarom dit keer wat vroeger eten. Bij het eten hadden we voorgerecht, tomatensoep, daarna Griekse salade. Dat geen Griekse salade was. Hoofd konden we kiezen uit wild vlees stoof met spatzle. Of champignons ragout met dumplings. Ik koos voor het vlees. Daarna rustig aan gedaan.

Zondag 23 april
Gisteravond heerlijk op tijd in slaap gevallen. Gelukkig maar want we moesten 8 uur al ontbijten. En om 9 uur vertrek. Voor een roadtrip met verschillende stops. Zo gingen we eerst naar een bakker voor broodjes en de stop daarna was bij een winkeltje bij een tankstation, daar konden we wat kopen voor morgen voor onderweg. Omdat de winkels niet open zijn op zondag. Daarna zijn we naar begin van de Donau geweest. Daar kregen we een pretzel. Toen weer in busje naar de bron van Donau. Dat was een wensput. Waar ik ook wat 1 centjes ingegooid. Maar was vergeten een wens te doen. Aniek was even weg. Maar toen ze terug was, vertelde ze dat we ergens taartje gingen eten met wat drinken. Ik had een cheesecake met kersen en een theetje. Ook konden we nog wat souvenirtjes kopen. En er was een kerk. Daarna weer terug in het busje. En zijn we naar Wataschlucht geweest. Daar hebben we een wandeling gemaakt. Wel jammer dat ik mijn wandelschoenen niet aan had. Begeleiding had niet goed gezegd, dat we gingen wandelen. Daar was ook een vallend  waterval. Hier gingen sommige achterstaan.

En ook de begeleiding. Alles voor een begeleiders foto. Daarna gaf ik aan dat ik toch nog wel trek had. Want alleen pretzel en taart was niet veel. Dus toch nog maar broodje gehaald bij een tankstation. Ze hadden broodje schnitzel. Wat was wel bijzonder. Daarna terug naar het hotel en moesten we ons koffer inpakken. Want morgen vertrekken we weer naar huis. Nog even gezeten in de lobby met een groepje. 18.30 was het praatje. Daarna eten. We kregen knoflook soep. En salade. En we konden kiezen uit braadworst, met zuurkool en gebakken aardappelen. Of souer cream met salade en gebakken aardappelen. Ik koos voor de braadworst. Nagerecht was een chocolademousse. Om 20.30 hadden we een afscheid avond. Begeleiders hadden een rap gemaakt, over ons. En Lize had gedanst en Puck en begeleiding hadden ook een dans gedaan. Meerdere mensen gingen ook dansen en er was een polonaise. Ook kreeg ik een kaartje van begeleiding, met een super lieve tekst. Morgen weer naar huis.

Maandag 24 april
Vanochtend wekker om 7 uur, want half 8 ontbijten. Zodat we half 9 onze sleutels in konden leveren. En de begeleiding onze kamers konden controleren. Vandaag is Hugo jarig en toen hij bij het ontbijt kwam, was zijn stoel versierd en werd er voor hem gezongen. Weer was iedereen op tijd klaar. En konden we zelfs kwartier eerder vertrekken. Bij de eerste stop werd er een nummer gedraaid voor Hugo namelijk hé kanjer dit is je verjaardag. Ook had begeleiding hoedjes op en Hugo ook. En er werd gedanst +polonaise gedaan. Rond 12.30 moest ik wel naar de wc. Maar was niet echt een plek om wat te halen. En het regende ook. Dus snel plas stop en naar de volgende stop een uurtje verder. Toen was het wel droog. Al ging het later wel regenen. Tijdens die stop werden er broodjes gesmeerd. Daarna door gereden tot net over de grens in Nederland. Snel tanken en plasstop. Daarna door naar Nederweert hier stond Roger ons op te wachten om wat spullen op te halen. Daar was het afscheid nemen van de rest van de groep want daar gingen we opsplitsen. 1 busje naar Breukelen. En 1 busje naar Eindhoven, Nijmegen. Dus daar afscheid nemen van Puck, Tim en Rutger. En natuurlijk Linda en Stijn. Wij vervolgden onze weg naar Eindhoven. En daar stond mijn moeder op mij te wachten. En ging ik weer terug naar huis. En was de vakantie weer voorbij.

Alle reisgenoten bedankt voor deze reis.

En natuurlijk Stijn, Linda en Aniek bedankt voor de goede zorgen.

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button