Reisverslag Zwitserland, door Koen Gijsbers

31-10-2019

Reisverslag Interlaken

Inleiding
In juli 2005 ben ik voor de eerste keer met Flow Reizen op vakantie geweest. Mijn reis ging toen naar de Italiaanse Dolomieten. Sindsdien ben ik ieder jaar met Flow Reizen mee geweest. Dit jaar is het dus de 15e keer. Het mooiste zou zijn, wanner ik dit lustrum in Italië had kunnen vieren. De meeste aantrekkelijke reizen zijn echter in Zwitserland. Daarom ga ik dit jaar op vakantie in Interlaken, in de Zwitserse Alpen. Wel ga ik net als in 2005 kamperen. Ook vindt de reis plaats in dezelfde tijd van het jaar, van 30 juni tot en met 11 juli. Voor de rest ben ik zeer benieuwd naar de verschillen en de overeenkomsten.

Zondag 30 juni
In de vroege ochtend ben ik met mijn moeder en haar man naar Nijmegen gereden. Daar kwamen Frederiek en Leile met een busje aanrijden. Ik was de enige deelnemer, die in Nijmegen opstapte. Daarom konden we nadat ik was ingestapt meteen doorrijden naar Breukelen en Eindhoven om de andere deelnemers op te halen. Daarna reden we Duitsland in. De reis verliep uitstekend. We hebben onderweg vrijwel geen files gehad, op een enkele keer langzaam rijdend verkeer na. Rond 4 uur kwamen we aan in Mannheim. Daar gaan we vannacht slapen. Vanavond hebben we bij een pizzeria gegeten. Daarna heb ik met een aantal deelnemers, waaronder Gert-Jan en Naomi nog een spelletje gedaan.

Maandag 1 juli
Het was 8 uur in de morgen toen we het hotel in Mannheim verlaten hadden om de reis voort te zetten. We deden het rustig aan en stopten onderweg regelmatig om de benen te strekken en voor de lunch. In de loop van de middag kwamen we aan op de camping in Interlaken. Daar hebben we de tenten opgezet. Ik slaap samen met Sebastiaan in de tent. ’s Avonds aten we spaghetti Bolognese. Daarna hebben we nog wat kennismakingspelletjes gespeeld.

Dinsdag 2 juli
Na twee lange reisdagen zou je misschien denken dat we het vandaag rustig aan doen. Niets is minder waar. We gingen meteen vol aan de bak. Na een uitgebreid inloopontbijt hebben we eerst boodschappen gedaan voor vanavond. Daarna gingen we lunchen bij een meer. Daar had je mooi uitzicht. Na de lunch reden we naar Matten. Daar zijn mooie touwbruggenparcoursen. De parcoursen zijn op diverse niveaus voor jong en oud. Elk niveau kende verscheidene routes. De parcoursen bestonden uit balken, tonnen, touwen en kabelbanen. Een enkele had ook nog een klimmuur of een spinnenweb. De meeste deelnemers deden groen en blauw, maar Sebastiaan, Steven, Joeri en Yourie haalden zelfs het zwarte parcours, oftewel het hoogste niveau. Toen we terug waren op de camping, gingen we wraps eten. In de loop van de avond werd het programma besproken. Het ziet er actief uit. Dus dat wordt vast een topvakantie.

Woensdag 3 juli
Al sinds ik deze reis geboekt heb, droom ik ervan om te gaan wandelen bij een waterval. Toen ik 4 jaar geleden in Oostenrijk op vakantie was, stond er ook al een dergelijke wandeling op het programma. Echter een buikgriepje gooide toen roet in het eten en de wandeling kon voor mij niet doorgaan. Dit jaar dus een nieuwe kans. We zijn met de busjes naar de Stubbachwasserfälle gereden. Dat is een hele grote waterval. Je kunt er zelfs onder staan. We zijn langs ene bergpad omhooggeklommen. Toen we boven waren, zagen we het water naar beneden vallen. Het leek toen net of het regende, terwijl het prachtig weer was. Toen we weer beneden waren, reden we naar de Lauterbrunnen. We wilden eigenlijk bij een andere waterval kijken, maar daarvoor moesten we betalen. Toen zijn we gaan wandelen langs diverse watervallen. Tijdens het wandelen kwamen er bij mij veel herinneringen aan vroeger naar boven. In mijn jeugd ging ik vaak met mijn ouders naar de alpen en toen heb ik ook veel bij watervallen gewandeld. Vanavond hebben we broodjes hamburger met gebakken aardappels en groenten gegeten. Na het eten konden de liefhebbers naar de kroeg om de halve finale van het WK-vrouwenvoetbal te zien. Nederland heeft met 1-0 gewonnen van Zweden.

Donderdag 4 juli
Na het ontbijt zijn we met de boot naar het stadje Interlaken gevaren. In het stadje zijn veel winkeltjes. In de ochtend liepen we gezamenlijk door de straten. We zijn wezen kijken in een winkeltje waar chocolade wordt geproduceerd. Er werd ook verteld over de productie. Vervolgens gingen we naar een park om te lunchen. Na de lunch kon je kiezen: Je bleef nog langer in het stadje of je ging terug naar de camping om daar te rusten. Ik ben met Frederiek, Jurre, Gert-Jan, Kees en Henk in het stadje gebleven. We zijn naar een wildpark geweest. Het stelt niet veel voor. Er zijn alleen een paar steenbokken en wat bergmarmotten. Na het wildpark hebben we op een terras gezeten en koffie en theegedronken. Tot slot heb ik voor mezelf een T-shirt van Zwitserland gekocht. Aan het eind van de middag voeren we met de boot terug naar de camping. ’s Avonds hebben we poké bowl gegeten. Dat is een soort rijst. Je kunt er dan van alles bij eten. Wij aten er onder meer wortelen, vis, maïs en noten bij. Na het avondeten dansten we met onze Zuid-Koreaanse buren op gang gang style.

Vrijdag 5 juli
Vandaag was een heel bijzondere dag. Gert-Jan is vandaag jarig, dus tijdens het ontbijt hebben we voor hem gezongen. Verder verliep de ochtend rustig. Wel heb ik met onder meer Naomi, Leile en Robbert een spelletje gedaan. ’s Middags hadden we een luxe lunch met gevulde wraps en fruitsalade. Daarna gingen we canyoningen. In twee groepen liepen we door een grote kloof. De tocht ging veel door het water. Er waren veel hindernissen. We moesten een aantal keren van een rots glijden en er waren ook veel rotsen onder water. Ook moest je twee keer een sprong nemen en één keer ging je zelfs abseilen naar beneden. Ik ging ook een paar keer kopje onder. Het was heel geslaagd en niemand kan mij dit meer afnemen. Toen we weer terug waren op de camping heb ik Tessa, Frederiek en Leile geholpen met eten koken. We hebben lekker gegeten: couscous met groenten, maïspap en kip. We zitten nu aan de koffie en de thee.

Zaterdag 6 juli
We zijn vandaag wezen raften. In een grote rubberboot voeren we door een wild stromende rivier. In het begin was de rivier nog vrij rustig, maar na een paar kilometer werd het wilder. Toen moesten we soms razendsnel schakelen. Het ene moment moesten we voorwaarts peddelen en het andere moment in de boot zitten. Soms staken er takken over het water. Dan moest je goed bukken. Al met al was het dus een pittige maar heel leuke tocht. Nadat we aangelegd waren, hebben Frederiek en Leile ons met de busjes opgehaald. We zijn toen naar een meer gereden. Ons plan was om daar te gaan wandelen. Helaas gooide regen en onweer roet in het eten. Toen zijn we teruggegaan naar de camping. Aan het eind van de middag ben ik met Frederiek, Jurre, Robbert, Steven en Gert-Jan naar Interlaken gereden. Daar hebben we een andere wandeling gemaakt. Het was een pittige wandeling met veel klimmen en dalen. Onderweg had je prachtig uitzicht. Vanavond hadden we kaasfondue. Stukjes brood, paprika, broccoli, wortel, champignon en kip konden in gesmolten kaas worden gedoopt. Degenen die iets in de kaas liet vallen, moest een liedje zingen. Als toetje hadden we hangop met fruit, gemaakt door Diederick en Roy.

Zondag 7 juli
Vandaag was een keuzedag. Je kon zwemmen in het meer of een lange wandeling maken. Ook kon je op de camping blijven, maar alleen Joeri, Yourie Steven en Frederiek hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt. Ik had samen met Gert-Jan voor de lange wandeling willen kiezen, maar daar was buiten ons geen belangstelling voor. Daarom zijn we met de andere deelnemers naar het meer gegaan. Bij het meer was er de mogelijkheid om te suppen. Naomi, Jurre, Thijs, Henk, Kees, Leile, Tessa en ik hebben dat ook gedaan. Je staat op een groot surfbord en stuurt met een peddel over het meer. Het was voor mij erg spannend, maar dankzij goede hulp van Tessa ging het goed. Ook heb ik nog in het meer gezwommen. Dat was ook lekker. We zijn tot 3 uur bij het meer gebleven. Daarna mocht je kiezen. Je kon naar de kroeg gaan voor de voetbalwedstrijd Nederland - Verenigde Staten (finale WK-Vrouwenvoetbal), maar je kon ook een rondwandeling om het meer maken. Ik ben wezen wandelen. Jurre, Robbert, Gert-Jan, Pim en Tessa liepen ook mee. Het was een mooie wandeling. We hadden mooi uitzicht op de bergen. Onderweg zijn we nog bij een waterval wezen kijken. Ook dat was prachtig. Inmiddels zitten we weer op de camping. Yourie en Frederiek zijn bezig met pannenkoeken bakken en ik zit mijn verslag te schrijven.

Maandag 8 juli
We zijn vanmorgen met de busjes naar Glacier 3000 gereden. Daar hadden we willen wandelen naar de bergtop. Vervolgens zouden we met de rodelbaan, de hoogste ter wereld naar beneden gaan. Echter de wandelroute zat heel anders in elkaar dan we gedacht hadden. In plaats van 2,5 uur, zoals beschreven stond zouden we ongeveer 8 uur onderweg zijn. Bovendien was de tocht zeer stijl. Wel konden we per gondel naar de bergtop, maar dat was extreem duur (CFR 80,- per persoon). Daarom zijn we naar Champ de Vers uitgeweken. Daar hebben we een andere wandeling gemaakt. Het was een pittige tocht met veel klimmen en dalen. Ook lagen er veel losse stenen op het pad. Je moest dus goed opletten. Onderweg had je mooi uitzicht op de watervallen en de bergen. Ook hebben we een mol gezien. Vanavond hebben we kampvuur gemaakt. Bij het kampvuur heeft Tessa op haar ukelele gespeeld en ik heb een mooi lied gezongen over mijn mooie tijd tot nu toe bij Flow Reizen. Ik heb het lied gezongen op de wijs van Geen dag voorbij van Jan Smit.

Dinsdag 9 juli
Door een samenloop van omstandigheden hebben gisteren niet kunne rodelen. Deze schade hebben we vandaag ingehaald. We zijn vanmorgen naar een andere rodelbaan geweest dan de bedoeling was. Het was dan wel niet de hoogste ter wereld, maar dat maakte niet uit. In een karretje ging je vol gas naar beneden. Dat was heel leuk. Als je beneden was, ging je met een treintje weer naar boven. Iedereen mocht twee keer rodelen. Daarna gingen we zwemmen in Interlaken. Er is daar een mooi buitenbad met een glijbaan en maar liefst zes springplanken en springtorens. Ik heb aan het eind van de middag de sprong genomen van de 3 meter hoge springplank. In 2013 heb ik ook al eens een dergelijke sprong gewaagd, maar dat ging niet helemaal jofel. Deze keer ging het goed en dat kan niemand mij meer afnemen. Een aantal deelnemers, waaronder Youri en Roy en ook Tessa hebben van de hoogste springtoren (10 meter hoog) gesprongen. Ook dat was heel geslaagd. Terug op de camping heb ik mijn tas ingepakt. Morgen is het voorbij. Dan rijden we in twee dagen terug naar Nederland. Voor dat het morgen is, denk ik daar nog niet aan. Eerst hebben we nog een mooie avond. Daar ga ik mij dan nu ook op voorbereiden.

De avond was fantastisch. Eerst hebben we lekker gegeten: Taco’s met groenteprut, kaas, sausjes en nacho-chips. Na het eten heb ik bij de koffie op wafels getrakteerd, omdat ik voor de 15e keer mee ga met Flow Reizen. Ook heb ik mijn traditionele toespraak gehouden. Daarin heb ik verteld over alle hoogtepunten deze vakantie en hoe gezellig de groep is. Tot slot zijn we naar de disco geweest. Al met al was dus het een mooie avond. Het is al wel heel laat, of zeg gerust dat het vroeg is: Het is al over enen. Maar dat hoort erbij op de laatste avond.

Woensdag 10 juli
We zijn vandaag begonnen aan de terugreis. Vanmorgen hebben we nog één keer ontbeten op de camping. Daarna hebben we de tenten afgebroken en alles ingepakt. Rond half 12 gingen we op weg. De reis verliep niet geheel probleemloos. Vooral in Duitsland hebben we een paar keer in de file gestaan. Rond 7 uur kwamen we weer aan bij de pizzeria in Mannheim. Daar hebben we gegeten. Vervolgens reden we naar het hotel, waar we onze laatste nacht zullen doorbrengen. Maar voor dat ik slapen ga, ga ik eerst nog met een paar deelnemers een spelletje doen.

Donderdag 11 juli
We moesten vanmorgen op tijd opstaan, want om 7 uur moesten we al aan het ontbijt zitten. Na het ontbijt gingen we op weg voor het laatste deel van d ereis. De reis verliep zonder al te veel problemen. Onderweg hebben we nog een paar tussenstops gemaakt. Rond kwart over twee kwamen we aan in Eindhoven. Daar hebben we Pim en Robbert afgezet. Alle andere deelnemers reisden door naar Breukelen. Ikzelf ben zelfs nog een opstapplaats verder gereisd, naar Nijmegen. Daar heeft mijn moeder mij opgehaald. Samen zijn we wezen eten in een Indonesisch restaurant. Tijdens het eten heb ik mijn verhaal verteld en hebben we gezellig bij gekletst. Nu reis ik met de trein naar Zwolle. In Zwolle stap ik over op de trein naar Assen. Van daar uit ga ik met de bus naar huis.

Slotwoord
Inmiddels is het 11 uur geweest en ben ik weer thuis. Met het einde van mijn reis is mijn verslag ook bijna voltooid. Wat ik nog wel even kwijt wil, is dat de vakantie weer veel hoogtepunten gekend heeft: wandelen, raften, canyoningen en rodelen. Het was ook een heel hechte groep en ook de begeleiding was top. Dus bij deze gaat mijn dank naar Frederiek, Leile en Tessa. Volgend jaar ga ik zeker weer een vakantie boeken bij Flow Reizen. Zou ik dan ook weer zoveel mooie avonturen beleven? Wie weet.

Koen Gijsbers

<< Naar het overzicht

Heb je een vraag of wil je ook een brochure van Flow Reizen ontvangen? Klik op onderstaande button